آشنایی با سیستم قفل مرکزی خودرو

آشنایی با سیستم قفل مرکزی خودرو

قفل مرکزی خودرو از جمله قطعات اتومبیل بوده که وظیفه دارد مدیریت قفل و باز کردن درب ها را به خوبی انجام دهد. نوع طراحی و ساخت این قطعه از اتومبیل به شکلی است که دارای یک واحد کنترل الکترونیکی بوده و می تواند از میکروسوئیچ درب راننده متناسب با سیگنالی که دریافت می کند، برای باز و بسته کردن سایر درب ها نیز اقدامات لازم را انجام دهد. در بررسی‌ نوع ساخت برخی از خودروها متوجه میشویم که قفل مرکزی تنها بر روی درب راننده وجود دارد. به عنوان مثال پراید یکی از پرفروش ترین خودروهای موجود در بازار کشور ما از این مدل بهره می برد. امروزه در برخی از خودروها مانند سمند و همچنین پرایدهای جدید مشاهده خواهید کرد که میکروسوئیچ علاوه بر روی درب راننده بر روی درب شاگرد نیز نصب شده است.

قفل مرکزی خودرو

در خودروهای با مدل بالاتر قفل مرکزی علاوه بر میکروسوئیچ از یک فرستنده و گیرنده نیز استفاده می کند. با فشار دادن دکمه های تعبیه شده بر روی ریموت کنترل به راحتی می توانید برای باز و بسته شدن درب ها دستور لازم را از طریق امواج رادیویی ارسال نمایید. این امواج توسط گیرنده دریافت شده و می توانند برای باز و بسته کردن درب ها عملکرد خود را نشان دهند.

عملکرد قفل مرکزی خودرو چگونه است؟

قفل مرکزی خودرو به گونه ای طراحی می شود که راننده می تواند با استفاده از آن به راحتی برای باز و بسته کردن تمام درها اقدام نماید. در واقع این بخش از اتومبیل به شکلی طراحی می شود که تمام درب ها با استفاده از یک سوئیچ و کلید باز و بسته خواهند شد. علاوه بر این امروزه طراحی سیستم های مدرن به شما کمک می کند تا با استفاده از ریموت کنترل بتوانید از راه دور برای باز کردن درب ها و قفل کردن آن ها اقدام نمایید. سیستمی که به راننده و سایر افراد کمک می کند تا به راحتی بتوانند برای باز و بسته کردن درب اقدام کنند.

نحوه عملکرد قفل های درب خودرو

قفل مرکزی درب خودروها به دو صورت می‌تواند فرآیند مورد نظر را طی نماید. نوع اول سیستم متمرکز بوده که با فشار دادن یک کلید می توان برای باز و بسته کردن درها اقدام نمود.

در روش دیگر سیستم غیر متمرکز به شما کمک خواهد کرد که هر در را بتوانید جداگانه باز و بسته نمایید. در واقع سیستم قفل غیرمتمرکز به عنوان یک تکنولوژی مدرن به گونه ای طراحی می شود که با استفاده از ریموت کنترل قادر هستید برای باز کردن هر کدام از درب ها دستور لازم را با استفاده از سیگنال ها و امواج رادیویی بفرستید. این دستورها توسط واحد کنترل الکترونیکی یا ایسیو دریافت خواهند شد.

انواع مدل های قفل مرکزی خودرو

قفل مرکزی خودرو با پیشرفت سایر بخش‌ های اتومبیل دچار تغییراتی شده است. در طول زمان می توانید مشاهده نمایید دو نوع اصلی برای این بخش اتومبیل ارائه شده است. این سیستم ها با امواج رادیویی و با استفاده از مادون قرمز می توانند بر روی اتومبیل نصب شوند. پیدایش مادون قرمز کمک کرد تا بتوان برای باز و بسته کردن تمام درب ها اقدام نمود. در عین حال با توجه به محدودیت هایی که پیش روی افراد قرار گرفت، متخصصین خودروسازی به فکر ارائه طرح های کاربردی تر افتادند. امروزه کنترل از راه دور با استفاده از امواج رادیویی برای قفل مرکزی بیش از پیش مد نظر قرار گرفته است. سیگنال ها و امواج رادیویی با محدوده کاربردی بسیار بالاتری که دارند، به شما کمک می کنند تا بتوانید برای باز و بسته کردن تمام درها به راحتی اقدام نمایید. علاوه بر این یکی از معایب استفاده از سیستم مادون قرمز برای قفل مرکزی، عملکرد محدود در جلوی آفتاب بود. در عین حال سیستم های امروزه با امواج رادیویی به شکلی طراحی می شوند که به هیچ عنوان تحت تاثیر خورشید قرار نخواهند گرفت.

مزایای داشتن قفل مرکزی در خودرو

بدون تردید استفاده از قفل مرکزی برای خودروها امری ضروری محسوب می‌شود. در واقع خودروهایی که فاقد این سیستم هستند، راننده را برای باز و بسته کردن درب ها دچار مشکل خواهند نمود. از جمله مزایای دا‌شتن قفل مرکزی در خودرو می‌توان به مدیریت بسیار آسان درب ها اشاره نمود. راننده قادر است که بر روی همه درب ها به راحتی از طریق این سیستم کنترل داشته باشد. با استفاده از سوئیچ ساده می توانید تمام درها را باز یا قفل نمایید.

مزایای داشتن قفل مرکزی در ماشین

امروزه بخش زیادی از رانندگان ترجیح می‌دهند برای باز و بسته کردن درب ها از سیستم کنترل از راه دور کمک بگیرند. به همین علت هنگامی که ماشین خود را در پارکینگ قرار می دهید و در میان تعداد زیادی از اتومبیل ها آن را گم کرده اید، با فشردن کلید مورد نظر سیگنال ها قابل شنیدن خواهند بود. به همین علت می توانید خودروی خود را به راحتی پیدا کنید.

یکی دیگر از نکاتی که در این زمینه می‌تواند به عنوان مزیت نصب قفل مرکزی در ماشین مدنظر قرار گیرد، اضافه کردن یک کلید برای باز کردن درب صندوق عقب است.

نقش رله قفل مرکزی خودرو

قفل مرکزی خودرو یک ویژگی ایمنی کاربردی نیز شناخته می‌شود. استفاده از قطعات مختلف کمک می کند تا بتوانید برای باز و بسته کردن درب ها به راحتی اقدام نمایید. رله قفل مرکزی خودرو از جمله مهمترین قطعات در این سیستم شناخته می شود. اتصال به میکرو سوئیچ و همچنین ارسال سیگنال توسط راننده کمک خواهد کرد تا باز و بسته کردن درب ها به سادگی انجام شود. این فرآیند با استفاده از یک کلید رله می شود. در نتیجه اگر رله قفل مرکزی خودرو دچار ایراد شود، متوجه خواهید شد که کل سیستم قابلیت عملکرد خود را از دست خواهد داد.

مکان نصب قفل مرکزی کوییک، پراید و ساینا

طراحی و ساخت خودروها به شکلی است که هر کدام از استاندارد خاصی پیروی می کنند. به عنوان مثال در خودروهای نسل گذشته مانند پراید، قفل مرکزی و رله آن در قسمت بالای کلاچ نصب می شود. با این حال امروزه با توجه به اینکه مراقبت از این سیستم اهمیت بالایی یافته است، آن را در مکانی نصب می کنند که کمتر در معرض رطوبت و آب قرار گیرد.

مکان نصب قفل مرکزی کوییک، پراید و ساینا

فراموش نکنید که عیب یابی و رفع ایراد قفل مرکزی خودرو باید توسط یک متخصص به این امر صورت گیرد. با توجه به اینکه نصب این سیستم به عنوان یک ویژگی کاربردی و نیز امنیتی، اهمیت بالایی دارد، سعی کنید به هنگام مشاهده ایراد به یک نمایندگی مجاز و تعمیرکار حرفه ای برای رفع مشکل مراجعه نمایید.

ارسال دیدگاه