کار تسمه تایم در خودرو چیست؟

کار تسمه تایم در خودرو چیست؟

بهترین زمان برای تعویض آن برای عملکرد صحیح موتور خودرو و راه اندازی آن، قطعات مختلفی باید کارکرد دقیقی داشته باشند. تسمه تایم خودرو بخشی از موتور احتراق داخلی بوده که در درون پیشرانه قرار دارد. کاربرد اصلی تسمه تایم خودرو متصل کردن میل لنگ به سوپاپ است. با انجام این کار موتور خودرو می تواند چهار عمل اصلی یعنی مکش، تراکم، انفجار و تخلیه را به بهترین شکل انجام دهد. هنگامی که با قطعات مختلف خودرو مواجه می شویم باید درک صحیحی از عملکرد آنها داشته باشیم. بدون تردید هر اندازه زمان بندی برای انجام کارها دقیق تر صورت پذیرد، می توان عملکرد بهتری از دستگاه‌های مختلف دریافت کرد.

کار تسمه تایم در خودرو چیست؟

موتور اتومبیل نیز برای زمان بندی نیاز به استفاده از تسمه تایم دارد. اتومبیل شما بدون استفاده از این قطعه به هیچ عنوان قادر به حرکت کردن نیست. در واقع سیکل احتراق در سیلندرها با استفاده از تسمه تایم به دقیق ترین شکل انجام میشود. این قطعه قادر است که فرآیند چهار مرحله ای موتورهای بنزینی را در مدت زمان مناسب طی کند. با استفاده از تسمه تایم، چرخش میل لنگ به شکل صحیح و در زمان مشخص انجام خواهد گرفت.

تسمه تایم چیست؟

بخش زیادی از کاربران با مفهوم تسمه تایم آشنایی ندارند. با این حال باید بدانید که این قطعه یک تسمه پلاستیکی بوده که رابط میان سوپاپ و میل لنگ محسوب می‌شود. این قطعه به گونه ای تنظیم خواهد شد که به هنگام چرخش میل لنگ بتواند در زمانی دقیق، سوپاپ را نیز به چرخش در آورد. البته تسمه تایم موجب حرکت سوپاپ ها نیز خواهد شد. اگر بخواهیم به بررسی قطعات مهم و کاربردی در موتورهای احتراق داخلی بپردازیم باید تسمه تایم را از جمله قطعات حساس و ضروری عنوان کنیم. قبل از پیدایش تسمه تایمینگ، زنجیر تایم در خودروها استفاده می شد. با این حال در سال ۱۹۴۵ نخستین شکل از این قطعه رونمایی شده و بر روی خودروهای آلمانی و آمریکایی قرار گرفت.

نوع طراحی و ساخت موتور خودروها به شکلی است که سرعت گردش میل لنگ دقیقا دو برابر سرعت گردش میل سوپاپ بوده و تسمه تایم وظیفه دارد که در این موقعیت، زمان دقیق و صحیح را برای باز و بسته شدن سوپاپ ها تنظیم کند. با استفاده از این قطعه میتوان زمان مناسب نسبت به موقعیت پیستون ها دریافت کرده و عملکرد خودرو و موتور آن به شکل صحیح انجام پذیرد.

محل قرارگیری تسمه تایم

یکی از سوالاتی که ممکن است کاربران با آن مواجه شوند این است که محل قرارگیری تسمه تایم در موتور خودرو کجاست؟ بد نیست بدانید که این قطعه باید به صورت دقیق بر روی محل خود سوار شود. چنانچه تسمه تایم در حد یک یا چند دندانه نیر جابجا شود با به هم ریختگی زمان باز بودن سوپاپ ها مواجه خواهید شد. به همین علت عملکرد موتور خودرو با اختلال همراه می شود. در این شرایط می‌توان مشکلات متعددی برای مالک خودرو به وجود بیاید.

کار تسمه تایم در خودرو چیست؟

دلایل خطر پارگی

در تولید تسمه تایم بالاترین استانداردها مد نظر قرار میگیرد. خودروسازان تلاش می کنند که برای اتومبیل های خود شرایطی به کار ببرند که کاربر نیاز به تعویض مکرر تسمه تایم نداشته باشد. با این حال معمولا اکثر اتومبیل هایی که در کشور ما وجود دارند پس از ۶۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض این قطعه خواهند داشت. گاهی اوقات بر اثر عوامل مختلف باید زودتر از موعد مقرر این قطعه را تعویض کنید. لازم به ذکر است که هنگام خرید خودروی دست دوم با توجه به اینکه شما نسبت به کارکرد تسمه تایم آگاهی ندارید باید در اولین گام روی به تعویض آن بیاورید. مراجعه به یک مکانیک شما را یاری می کند تا بتوانید از کیفیت این قطعه آگاهی کامل به دست آورید.

اگر تسمه تایم پاره شود، در موتور خودرو خرابی هایی نیز به بار خواهد آورد. به عنوان مثال هنگام پاره شدن این تسمه برخورد پیستون با سوپاپ ها را مشاهده میکنید. معمولا در این شرایط صداهای عجیبی به گوش شما شنیده خواهد شد. در گذشته برخی از خودروهای داخلی مانند پراید به گونه ای ساخته می شد که هنگامی که با پارگی این قطعه همراه می‌شدند خودرو متوقف شد و به بخش های دیگر آسیب وارد نمی کرد. با این حال هنگامی که تسمه تایم پاره شود و یا عمر آن به پایان برسد، عملکرد صحیح و به موقع سوپاپ ها دچار اختلال خواهد شد. در این شرایط سوخت و هوا زمان مناسبی برای ورود به سیلندر را انتخاب نخواهند کرد.

علائم و نشانه های خرابی تسمه تایمینگ

علائم مختلفی وجود دارند که به شما بیان می‌کنند باید روی به تعویض تسمه تایم بیاورید. فراموش نکنید به محض مشاهده این علائم نیاز به خرید یک قطعه نو و جایگزین کردن آن با قطعه معیوب خواهید داشت.

نخستین علامت برای تعویض تسمه تایم عملکرد نامناسب دور موتور است. گاهی اوقات هنگام رانندگی متوجه می شوید که دور موتور به 2 الی 4 هزار رسیده است و موتور خودرو به صورت صحیح عملکرد خود را انجام نمی دهد. در این شرایط سعی کنید روی به بررسی تسمه تایم بیاورید.

یکی دیگر از نشانه های خرابی تسمه تایم، از بین رفتن دندانه های آن خواهد بود. این قطعه پس از مدت زمانی که بر روی خودرو سوار است دچار فرسایش و خوردگی می شود. به همین علت پس از ۶۰ هزار کیلومتر می توانید روی به تعویض آن بیاورید. مشکلات استارت و حرکت خودرو از دیگر دلایلی به شمار می روند که به شما بیان می‌کنند نیاز به تعویض تسمه تایم خواهید داشت.

کار تسمه تایم در خودرو چیست؟

گاهی اوقات خرابی تسمه تایم خودرو موجب می شود که بیش از حد از اگزوز خودرو دود خارج شود.

خرید تسمه تایم با کیفیت

با بررسی قیمت تسمه تایم و کیفیت آن ها می توانید خرید خود را انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید تسمه تایم و کیفیت ساخت آن ها می توانید از افراد وارد در این حوزه کمک بگیرید. به هیچ عنوان به صورت خودسر، روی به تعویض این قطعه نیاورید. فراموش نکنید عدم تعویض این قطعه در موتور خودرو ممکن است خرابی های بیشتری به بار بیاورد.

ارسال دیدگاه