پمپ بنزین خودرو چیست و دلایل از کار افتادن آن کدامند؟

پمپ بنزین خودرو چیست و دلایل از کار افتادن آن کدامند؟

پمپ بنزین خودرو یکی از قطعات حیاتی این ماشین آلات بوده که معمولا آن را در باک بنزین قرار می دهند. استفاده از این پمپ کمک می‌کند تا پمپاژ بنزین از باک به موتور خودرو صورت پذیرد. اگر پمپ بنزین نتواند به صورت صحیح عملکرد خود را انجام دهد، خودرو قادر به حرکت کردن نیست و یا در حرکت کردن با مشکلاتی همراه خواهد شد. در بسیاری از مواقع مشاهده می‌شود که عدم عملکرد صحیح پمپ بنزین خودرو موجب نرسیدن سوخت به موتور می شود. به همین علت عمل احتراق صورت نخواهد گرفت. در این شرایط خودرو خاموش شده و قابلیت حرکت کردن را از دست خواهد داد.

پمپ بنزین خودرو چیست و دلایل از کار افتادن آن کدامند؟

دلایل مختلفی وجود دارند که موجب خرابی و سوختن این قطعه حیاتی در باک خودرو خواهند شد. آشنایی شما با این دلایل می‌تواند کمک کند تا درک بهتری از مفهوم پمپ بنزین خودرو به دست آورید.

پمپ بنزین خودرو چیست؟

همانگونه که میدانید یک خودرو برای حرکت کردن نیاز به سوخت دارد. در خودروهای بنزینی وظیفه ارسال سوخت به موتور از باک، برعهده پمپ بنزین قرار گرفته است. هنگامی که پمپ در حالت وصل برق با کلید اتصال باشد و فعالیت این بخش از خودرو به خوبی صورت بگیرد، فشار مورد نیاز را تنظیم خواهد کرد.

به منظور خنک ماندن پمپ بنزین معمولا در ساخت خودروها آن را درون باک قرار می دهند. علاوه بر این قرار گرفتن پمپ درون باک موجب می شود که عملکرد روانی از آن مشاهده شود. هنگامی که پمپ بنزین خودرو سالم باشد، مشاهده خواهید کرد که خودرو بسیار نرم و روان کار می کند.

علائم خرابی پمپ بنزین

علائم مختلفی وجود دارند که نیاز به خرید پمپ بنزین را به منظور عملکرد مناسب خودرو نشان می‌دهند. گاهی اوقات از باک بنزین صدای بلندی به گوش می رسد. با توجه به اینکه پمپ در این بخش نصب شده است، می‌توان دریافت که نیاز به تعمیر یا تعویض آن وجود دارد.

این پایان کار نبوده و پمپ بنزین هنگام خرابی علائم دیگری از خود بروز میدهد. اگر در روشن شدن خودرو مشکلاتی مشاهده می کنید و پس از استارت زدن ماشین به سختی روشن می شود نیز می‌توان دریافت پمپ بنزین دچار ایراد شده است. گاهی اوقات قدرت و شتاب خودرو نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. در عین حال مشاهده می کنید که مصرف بنزین نیز افزایش یافته و از حد متعادل گذر کرده است. با بررسی شرایط متوجه خواهید شد که پمپ بنزین دچار ایراد شده و نیاز به تعویض آن وجود دارد.

پمپ بنزین خودرو چیست و دلایل از کار افتادن آن کدامند؟

علائم دیگری نیز به شما خرابی پمپ بنزین خودرو را نشان می دهند. برخی از این علایم گزینه های زیر هستند.

روشن نشدن خودرو

افزایش شتاب ناگهانی خودرو

ریپ زدن خودرو در هنگام رانندگی

عدم شنیدن صدای شروع فعالیت پمپ در هنگام روشن شدن و پس از استارت زدن ماشین

انواع پمپ بنزین خودرو

همانگونه که می دانید امروزه مجموعه های فعال در زمینه ساخت قطعات خودرو شرایطی به کار می برند که مدل‌های مختلفی از لوازم را در اختیار کاربران قرار دهند. پمپ بنزین خودرو از نظر مکانیزم می تواند در شکل های مختلفی تولید شود. به عنوان مثال پمپ های مکانیکی و پمپ های الکتریکی از جمله گزینه هایی هستند که می توانید آنها را بر روی خودروهای خود نصب کنید. تفاوت ساخت این مدل از پمپ ها به نوع عملکرد آن ها در خودروهای کاربراتوری و انژکتوری برمی گردد. اگر خودروی انژکتوری استفاده می کنید برای آن ها نیاز به پمپ های الکتریکی خواهید داشت. در عین حال پمپ مکانیکی قابل استفاده بر روی خودروهای کاربراتی هستند.

پمپ بنزین از نظر مکانیزم ترکیب می تواند به پمپ های کاربراتوری، نیمه انژکتوری و انژکتوری نیز تقسیم شوند. بسته به نوع خودرو و نیازی که دارید باید در خرید پمپ بنزین دقت کافی به خرج دهید.

مزایای خرید پمپ بنزین الکتریکی نسبت به مکانیکی

همانگونه که عنوان کردیم خرید پمپ بنزین الکتریکی و پمپ مکانیکی می تواند در دستور کار قرار گیرد. با این حال پمپ های الکتریکی نسبت به پمپ مکانیکی مزایای بیشتری دارند. اندازه کوچک این پمپ‌ها شما را یاری می کند که در هر مکانی آنها را نصب کنید.

علاوه بر این به واسطه نوع طراحی خاص پمپ بنزین الکتریکی می توان آنها را در درون باک قرار داد. این پمپ ها همواره دمای مورد نیاز خود را تامین می کنند. دسترسی آسان، تامین جریان پرفشار و همچنین ایمنی بیشتر با توجه به بهره مندی از سیستم ایمنی قطع سوخت از دیگر مزایای خرید پمپ بنزین الکتریکی محسوب می شوند. با توجه به استاندارد به کار رفته در تولید این مدل از پمپ های سوخت هنگام نصب آن ها می توانید اطمینان داشته باشید که بنزین از چند لایه فیلتر عبور کرده و با کیفیت بالا به موتور می رسد.

راه های پیشگیری از خرابی پمپ های بنزین خودرو

دلایل مختلفی موجب خرابی پمپ بنزین خودرو می‌شوند. یکی از عمده‌ترین دلایل، رانندگی کردن با سوخت کم است. سعی کنید همواره سوخت مورد نیاز خودرو را تامین کنید. اگر سوخت به مقدار کم درون باک قرار نداشته باشد، احتمال داغ شدن پمپ وجود دارد. علاوه بر این چنانچه بنزین کم در درون باک خودرو قرار داشته باشد هنگام عبور از فیلتر موجب می‌شود که رسوبات و ناخالصی‌های سوخت کف باک درون آن مسدود شوند. به همین دلیل پمپ بنزین با خرابی مواجه خواهد شد.

پمپ بنزین خودرو چیست و دلایل از کار افتادن آن کدامند؟

محل نصب پمپ بنزین خودرو

خرید پمپ بنزین خودرو

اطلاع از قیمت پمپ بنزین خودرو به شما کمک می کند تا بتوانید خرید خود را از میان انواع محصولات موجود در بازار انجام دهید. اگر به دنبال خرید پمپ بنزین خودرو هستید، سعی کنید از یک مرکز فروش معتبر نیاز خود را دریافت کنید.

ارسال دیدگاه