راهنمای خرید و استفاده از دستگاه شارژ باطری خودرو

راهنمای خرید و استفاده از دستگاه شارژ باطری خودرو

دستگاه شارژ باطری خودرو از جمله تجهیزاتی به شمار می‌ رود که یکی از مشکلات این بخش از اتومبیل یعنی دیر شارژ شدن را برطرف می‌ کند. بدون تردید به دلایل مختلف ممکن است با مشکل خالی شدن شارژ باتری خودرو مواجه شوید. در این زمان برای روشن کردن اتومبیل به مشکل برخورد خواهید کرد. با توجه به اینکه تمام باتری‌ ها برای استارت زدن نیاز به اندکی شارژ دارند، چنانچه به‌ اصطلاح خوابیده باشند باید برای شارژ کردن باتری از یک منبع بیرونی کمک بگیرید.

دستگاه شارژ باطری خودرو

روشن نشدن اتومبیل از دلایل مختلفی نشأت می‌ گیرد. یکی از مشکلات متداول در این زمینه، تخلیه شارژ باتری خودرو یا دشارژ شدن آن خواهد بود. برای رفع این مشکل استفاده از باتری به باتری می‌ تواند کارساز باشد. در این‌ میان اگر به‌ دنبال برطرف کردن اصولی این ایراد هستید باید با استفاده از شارژر باتری اتومبیل بتوانید به خواسته‌ خود دست پیدا کنید.

دستگاه شارژ باطری خودرو چیست؟

دستگاه شارژ باطری خودرو یا شارژر باطری ماشین از جمله تجهیزاتی به شمار می‌ رود که امروزه در مدل‌ های مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این دستگاه را می‌ توانید به برق تک‌ فاز و ۲۲۰ ولت متصل کرده و با تنظیم کردن مقدار خروجی شارژر و ولتاژ آن برای تامین ولتاژ مورد نیاز باتری اقدام نمایید.

نوع طراحی و ساخت شارژر باطری ماشین به شکلی است که می‌ توان از حالت Manual آن استفاده نمود. در این شرایط می‌ توان باتری ماشین را با سرعت بالا شارژ کرد. در طرف مقابل انتخاب حالت اتوماتیک کمک می‌ کند که شارژ باطری ماشین را با یک روند خیلی کند انجام دهید. فراموش نکنید که این روش برای شارژ کردن باتری ماشین مؤثرترین راهکار به شمار می‌ رود.

گاهی اوقات دستگاه شارژ باطری خودرو می‌ تواند باتری‌ های قدیمی موجود بر روی اتومبیل‌ ها که قابلیت شارژ شدن توسط دینام ماشین را ندارند را نیز احیا نماید.

نحوه شارژ باطری خودرو

برای شارژ کردن باتری خودرو با استفاده از دستگاه مورد نظر می‌ توان از دو روش اقدام کرد. اگر روند سنتی یعنی باتری به باتری را کنار بگذاریم و به‌ دنبال شارژ کردن باتری اتومبیل با استفاده از دستگاه شارژ باشیم، می‌ توانیم از دو راهکار زیر کمک بگیریم.

نحوه شارژ باطری خودرو

روش شارژ کند و یا اتوماتیک Automatic

استفاده از این روش کمک می‌ کند که در زمان بیشتری بتوانید آمپر کمتر به باتری اعمال نمایید. این شرایط به شارژ شدن کامل باتری کمک خواهد کرد. با توجه به اینکه کند بودن روند می‌ تواند به تنظیم آمپر باتری ماشین کمک کند و تخلیه باتری ۸ ساعت طول می‌ کشد، می‌ توان بیان کرد که این مدت‌ زمان برای شارژ کردن باتری بسیار مناسب خواهد بود. به‌ همین‌ علت کارشناسان این حوزه همواره تاکید می‌ کنند اگر به‌ دنبال استفاده از دستگاه شارژ باطری خودرو هستید از روش Automatic کمک بگیرید.

روش شارژ تند یا Manual

بر خلاف روش شارژ کند، حالت شارژ سریع یا Manual به گونه‌ ای است که در زمان کمتر، آمپر بیشتری به باتری اتومبیل اعمال می‌ شود. شرایطی که موجب شارژ شدن سریع باتری اتومبیل خواهد شد. نوع ساختار دستگاه شارژ باتری به شکلی است که هنگام استفاده از این روش می‌ توان بین نیم‌ ساعت تا ۱ ساعت برای شارژ باتری خودرو منتظر ماند. توصیه بر این است که استفاده از روش شارژ باتری اتومبیل را تنها در شرایطی مد نظر قرار دهید که زمان کافی برای شارژ کند را نداشته باشید. با توجه به اینکه روش شارژ تند ممکن است به‌ علت حرارت زیاد به صفحات باتری آسیب‌ هایی وارد کند، امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

انواع دستگاه شارژ باطری خودرو

با بررسی انواع دستگاه شارژ باطری خودرو متوجه می‌ شویم که ۲ نوع شارژر برای اتومبیل وجود دارد. هر کدام از این دستگاه‌ ها ویژگی‌ ها و مزایای مخصوص به خود را خواهند داشت.

شارژر شناور یا Float

نوع طراحی و ساخت شارژر شناور به شکلی است که عملکرد خود را به‌ صورت هوشمند نشان می‌ دهد. این دستگاه به‌ گونه‌ ای طراحی‌ شده که پس‌ از طی شدن پروسه شارژ باتری خودرو به‌ صورت اتوماتیک، روند کار را متوقف خواهد کرد. با توجه به این مکانیزم می‌ توان مشاهده کرد که از شارژ شدن بیش‌ از حد باتری خودرو جلوگیری خواهد شد شرایطی که موجب می‌ شود از آسیب‌ های احتمالی به باطری خودرو بتوانید جلوگیری نمایید. با توجه به نوع ساخت شارژر شناور، استفاده از آن موجب افزایش عمر باتری می‌ شود.

شارژر قطره‌ای یا Trickle

نوع دیگری از انواع دستگاه شارژ باطری خودرو با نام شارژر قطره‌ ای امروزه مورد استفاده قرار می‌ گیرد. با توجه به کیفیت بسیار پایین این مدل از شارژر باطری ماشین، امروزه استقبال از آن به میزان قابل‌ توجهی کاهش یافته‌ است. شارژر قطره ای قادر نیست که از Over Head یا شارژ شدن بیش‌ از حد باتری ماشین جلوگیری نماید. در نتیجه هنگام استفاده از آن باید بدانید که امکان شارژ امن وجود ندارد.

شارژر اتوماتیک باتری

با استفاده از این دستگاه شارژ باطری ماشین، عمر قطعه نیز کاهش می‌ یابد.

کاربرد شارژر باطری ماشین چیست؟

دستگاه شارژ باطری خودرو را می‌ توان برای موارد مختلف مورد استفاده قرار داد. استفاده از این دستگاه به‌ عنوان استارتر، امروزه مورد توجه قرار گرفته‌ است. اگر اتومبیل شما روشن نمی‌ شود و دلیل آن ضعف باتری است، می‌ توانید از دستگاه شارژ باتری کمک بگیرید. این دستگاه برای استارت زدن به کمک شما خواهد آمد.

کاربرد دیگر دستگاه شارژ باطری خودرو، شارژ کردن انواع باتری‌ ها به شمار می رود. باتری‌ های ۲۴ ولت، ۱۲ ولت و ۶ ولت را می‌ توانید با استفاده از این دستگاه مجددا شارژ نمایید. این باتری‌ ها اعم از تر و خشک بوده و همچنین باتری‌ های اتمی را از ۴ آمپر تا ۴۰۰ آمپر ساعت می‌ توانید با استفاده از این دستگاه شارژ نمایید.

با بررسی کاربرد دستگاه شارژ باطری خودرو متوجه می‌ شویم که برای شارژ کردن چند باتری ۱۲ ولت نیز می‌ توان به‌ صورت موازی و در یک زمان اقدام کرد. در حالت کلی این دستگاه‌ ها کاربرد فراوانی برای تعمیرکاران خودرو و افرادی که در زمینه برق ماشین فعالیت می‌ کنند، خواهند داشت.

راهنمای خرید دستگاه شارژ باطری خودرو

برای خرید دستگاه شارژ باطری خودرو باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید. در حالت کلی خرید تجهیزات مورد نیاز خودرو، لوازم جانبی و ابزار تخصصی کار هر کسی نیست. به‌ همین‌ علت بهتر است قبل‌ از هر انتخابی ابتدا راهنمای خرید محصول مورد نظر را مطالعه نمایید.

آمپر شارژر باطری

دامنه‌ آمپر یکی از مهم‌ ترین مواردی به شمار می رود که هنگام خرید دستگاه شارژ باطری خودرو باید در نظر بگیرید. در واقع این مؤلفه تعیین می‌ کند که توانایی شارژر چه مقدار است. به‌ همین‌ علت اگر از خودروی خود استفاده زیادی ندارید و تنها به‌ دنبال جلوگیری از ضعف باطری هستید، می‌ توانید روی به خرید یک دستگاه با آمپر پائین بیاورید. دستگاه‌ هایی که دارای آمپر بالا هستند قیمت بیشتری نسبت‌ به دستگاه‌ های با دامنه آمپر پایین خواهند داشت.

ولتاژ شارژر باتری

با بررسی ساختار سیستم برخی اتومبیل‌ ها متوجه می‌ شویم که تعداد زیادی از آن‌ ها دارای باتری ۱۲ ولتی هستند. به‌ همین‌ علت هنگام خرید شارژر باطری خودرو باید اطمینان داشته باشید که دستگاه مورد نظر می‌ تواند باتری خودروی شما را شارژ نماید. خوشبختانه امروزه شارژرهایی که در بازار عرضه می‌ شوند قابلیت شارژ باتری در اندازه‌ های ۲۴ ولت، ۱۲ ولت و ۶ ولت را دارند. به‌ همین‌ علت برای شارژ باتری کامیون‌ های بزرگ، اتومبیل‌ ها و موتورسیکلت ها نیز می‌ توانید روی قابلیت‌ های آن‌ ها حساب نمایید.

شاخص‌ ها

یک شارژر باتری خوب باید از شاخص‌ های متعددی بهره ببرد. به‌ عنوان مثال یک شارژر باید در زمان شارژ بتواند زبانه ها را روی ظرفیت باتری نگه دارد. علاوه‌ بر این از دیگر شاخص‌ های یک شارژر باتری مناسب، بهره‌ مندی از زنگ هشدار خواهد بود. این ویژگی بسیار ضروری بوده و برای افرادی که آشنایی چندانی در خصوص نحوه استفاده از شارژر باتری اتومبیل را ندارند، کاربردی است.

ویژگی‌ های ایمنی

هنگامی‌ که قصد خرید دستگاه شارژ باتری خودرو را دارید باید چند ویژگی مهم دیگر را نیز در نظر بگیرید. با توجه به اینکه مواد شیمیایی مضری در باتری ماشین وجود دارند، ممکن است برای محیط‌ زیست و سلامت افراد خطرساز باشند. با توجه به این موارد، هنگام کار با باتری ماشین باید نکات ایمنی را در نظر بگیرید. حفاظت از قطبیت معکوس، حالت شناور و گيره های مقاوم در برابر جرقه از جمله ویژگی‌ های ایمنی یک دستگاه شارژ باطری خودرو محسوب می‌ شوند.

قیمت شارژر باطری ماشین

قیمت شارژر باطری ماشین

قیمت دستگاه شارژ باطری خودرو با توجه به فاکتورهای مختلفی می‌ تواند متفاوت باشد. به‌ عنوان مثال شارژر شناور با توجه به کیفیت بالایی که دارد، نسبت‌ به شارژر قطره‌ ای دارای قیمت بالاتری است. علاوه‌ بر این بهره‌ گیری از ویژگی‌ های ایمنی مختلف و امکانات متعدد نیز موجب بالا رفتن قیمت دستگاه شارژ می‌ شود. برخی از دستگاه‌ ها دارای چکش اضطراری و چراغ هشدار هستند. علاوه‌ بر این بهره‌ مندی از ولتاژ ۲۴ ولتی برای شارژ باتری ماشین‌ های سنگین نیز موجب بالا رفتن قیمت این تجهیزات خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه توصیه ما به شما مراجعه به یک مرکز تخصصی فروش این لوازم است.

ارسال دیدگاه