شناسایی شیوه های تشخیص درب تعویض شده اتومبیل شخصی

شناسایی شیوه های تشخیص درب تعویض شده اتومبیل شخصی

همانگونه که می دانید درب اتومبیل از جمله قطعاتی می باشد که در زمان اتفاقاتی همچون تصادف، دچار خسارت زیادی می شود. با مشاهداتی که در این زمینه انجام شده است، در حدود پنجاه تا هفتاد درصد اتومبیل ها در بخش در‌ها دارای فرورفتگی و خط‌وخش می شوند و روی حدود بیست تا چهل درصد این اتومبیل ها کار صافکاری صورت می گیرد. با تمام این تفاسیر، بعضی وقت ها خسارات موجود بر روی اتومبیل ها آن قدر زیاد هستند که نمی توان آن ها را تعمیر کرد و درب خودرو می بایست تا کاملا جایگزین و عوض شود. عوض کردن قطعات اتومبیل باعث تغییر در قیمت‌گذاری اتومبیل ها می شود. بنابراین لازم و با اهمیت است تا قطعات عوض شده را از قطعات اصلی اتومبیل شناسایی کرد. برای شناسایی شیوه های تشخیص درب تعویض‌شده اتومبیل شخصی ادامه این مطلب را از دست ندهید.

شناسایی شیوه های تشخیص درب تعویض شده اتومبیل شخصی

علامت های در عوض شده اتومبیل شخصی

درب عوض شده اتومبیل بسیار شبیه به درب اصلی آن است، اما با این وجود مواردی نیز وجود دارد که می توان آن را از درب اصلی تشخیص داد:

۱. طیف رنگ

خوب است بدانید که از جمله شیوه های شناسایی در عوض‌شده، بررسی طیف رنگ در با رنگ قطعات و قسمت های اطراف آن می باشد. ولی چنانچه قطعات اطراف نیز رنگ‌شده باشند، کمی شناسایی مشکل تر خواهد بود. اگر این چنین باشد می بایست تا رنگ کلاف در را با لبه سقف بسنجید و بررسی کنید. چنانچه مجددا رنگ‌ها با هم یکی نبود می توانید دریابید که در اتومبیل عوض شده است.

۲. لولاها

باید بدانید که درب‌های اصلی خودروها دارای آچارخوردگی روی پیچ و مهره‌های لولای در نیستند و همچنین زنگ‌زدگی هم بر روی آن وجود ندارد. از سوی دیگر نیز پین لولاهای در اصلی خودرو دارای مارک‌گذاری می باشند. چنانچه این مارک‌‌ها وجود نداشته باشند یا پیج‌ های لولاها دارای آچارخوردگی باشند، آن در اصلی نبوده و عوض شده می باشد.

گونه های درب عوض شده اتومبیل

درب استوک تعویض

بعضی اوقات درب اتومبیل طوری خسارت می بیند که قابل تعمیر نمی باشد. بنابراین در این مواقع دری از روی یک اتومبیل با رنگ یکسان برداشته و روی اتومبیل در دست تعمیر قرار می گیرد.

خوب است بدانید که قطعه استوک قطعه‌ای می باشد که برای مدل یکسانی از اتومبیل تعمیری نمی باشد، ولی قطعه ای اصل است. بنابراین کلیه ویژگی های رنگ اصلی کارخانه همچون ضخامت، فام رنگ، میزان اکریل و دیگر موارد آن کاملا اصلی می باشد.

ولی باز هم در چنین مواردی مشاهده می کنیم که طیف رنگ در عوض شده با طیف رنگ اتومبیل در قسمت های اطراف یکی نمی باشد. این مورد در مواردی که کد رنگی خودروها نیز یکسان است ممکن است متفاوت باشد. ولی چنانچه رنگ‌ها کاملا یکی باشند، جهت تشخیص عوض شدن در اتومبیل می‌توانید از آچارخوردگی یا لولاها آن را شناسایی کنید.

درب یدک تعویض

باید بدانید که درب یدک یک درب خام می باشد که به وسیله شرکت‌های تولیدکننده همان خودرو تولید می‌شود. با توجه به این که این در خام می باشد، می بایست نخست آسترکاری و سیلرکاری روی آن صورت بگیرد و سپس با در نظر گرفتن رنگ خودرو، رنگ‌آمیزی شود. بنابراین در پایان کار در مورد نظر از لحاظ ضخامت، فام رنگ، طیف رنگ و موارد دیگر با رنگ اصلی کارخانه‌ای فرق دارد.

از جمله اختلاف های اصلی این در مربوط به سیلر آن می باشد. خوب است بدانید که رنگی که روی سیلر این در‌ها استفاده می‌شود دارای ویژگی کشسانی کمتری می باشد و با فشار ناخن در آن تغییر ایجاد می شود. اختلاف دیگر نیز همانند موارد پیشین وجود آچارخوردگی لولاها می باشد که قطعا باید چک شود.

تشخیص درب تعویض شده اتومبیل

درب عوض شده اتومبیل توسط خود ما قابل شناسایی می باشد؟

در‌های عوض شده برخی زمان ها خیلی شبیه در‌های اصلی اتومبیل می باشند. نشانه هایی همچون طیف رنگ اتومبیل و تشخیص متفاوت بودن آن اصولا برای یک شخص معمولی قابل شناسایی نمی بلشد و شاید هر دو رنگ برای او یکی باشد. از سوی دیگر، ضخامت رنگ حتما باید با ابزار تخصصی شناسایی و بررسی شود و و توسط فرد معمولی قابل تشخیص نمی باشد. بنابراین برای انجام این کار از یک کارشناس خودرو کمک بگیرید تا به راحتی و به درستی کار را برایتان انجام دهد.

چرا باید برای شناسایی درب عوض شده از کارشناس خودرو کمک بگیریم؟

همانگونه که بیان کردیم، شناسایی درب عوض شده خودرو برای یک شخص معمولی کار آسانی نمی باشد. بنابراین باید برای انجام این کار از یک کارشناس خودرو استفاده کرد. باید بدانید که کارشناسان خودرو تجربه چک کردن هزاران خودرو را دارند و برای انجام این کار ابزار تخصصی به کار می گیرند. بنابراین قادر می باشند تا کلیه قطعات عوض‌شده اتومبیل و به علاوه نقاط رنگ‌شده را شناسایی کنند و گزارش درست و دقیقی از میزان سلامت اتومبیل بررسی شده در اختیار شما قرار دهند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه عوض شدن در در قیمت اتومبیل تغییر ایجاد می کند، کارشناس اتومبیل قادر می باشد تا در کار شناسایی قیمت خودرو هم به شما کمک کند و میزان قیمتی درست و دقیقی را به شما پیشنهاد دهد.

از چه ابزارها و شیوه هایی جهت شناسایی درب عوض شده خودرو استفاده می شود؟

۱. شناسایی و بررسی چشمی

بررسی چشمی از جمله اولین نوع شناسایی درب عوض شده اتومبیل می باشد. ولی با این وجود نظر یک کارشناس خودرو با نظر یک شخص معمولی اختلاف بسیاری دارد و حرفه ای تر می باشد. از جمله موردهایی که یک کارشناس خودرو با چشم بررسی و شناسایی می کند به قرار زیر است:

  • شیوه و گونه پاشش رنگ خودرو؛
  • اگر رنگ ماشین حالت پوست پرتقالی داشت به علت رنگ کردن بدون دقت و همچنین چسبیدن چیزهای ریز به بدنه اتومبیل می باشد؛
  • از بین رفتن، پریدگی یا پوسته‌شدن رنگ خودرو؛
  • مات‌شدن رنگ بدنه خودرو؛
  • فرق داشتن رنگ در قسمت های گوناگون خودرو.

۲. دست زدن به بدنه اتومبیل

بدنه اتومبیل هنگامی که دست نخورده و تازه در کارخانه تولید می شود صاف و صیقلی می باشد، ولی بعد از رنگ آمیزی مجدد و تعمیر اندکی حالت زبر به خود می گیرد. یک کارشناس ماهر با دست کشیدن روی بدنه اتومبیل و شناسایی اندازه زبری و صافی هر قسمت قادر است تا تشخیص دهد در اتومبیل تعویض شده است یا خیر.

۳. به کار بردن مگنت جهت شناسایی ضخامت

یک کارشناس خودرو با کمک ابزار شناسایی رنگ اتومبیل قادر است تا رنگ‌شدگی آن را شناسایی کند. این رنگ‌شدگی ممکن است روی در اصلی اتومبیل یا روی درب عوض شده اتومبیل صورت گرفته باشد.

بخش های رنگ‌شده اتومبیل دارای ضخامت بیشتری می باشند. زمانی که مگنت شناسایی به بدنه اتومبیل برخورد می کند، بخش آهنربایی از درون تستر جدا می شود و به بدنه اتومبیل می‌چسبد. چنانچه اتومبیل دارای رنگ باشد، مقاومت مگنت در زمان کنده کردن کم‌تر می‌شود و بخش مدرج نیز عدد کمتری را به نمایش می گذارد. ولی چنانچه اتومبیل رنگ نداشته باشد، مگنت با دشواری از بدنه اتومبیل کنده می شود و در زمان کنده شدن نیز، عدد بالایی را به نمایش می گذارد.

درب استوک خودرو

چرا درب عوض شده اتومبیل قیمت خودرو را تغییر می دهد؟

در پیش تر نیز بیان کردیم که با عوض کردن درب اتومبیل قیمت آن نیز تغییر می کند. با عوض کردن درب اتومبیل بین ۴ تا ۵ درصد قیمت روز اتومبیل در قیمت آن تغییر ایجاد می شود. برای نمونه چنانچه اتومبیلی دارای قیمت ۲۰۰ میلیون تومان باشد و درب آن تعویض شود بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان قیمت آن کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر رنگ‌شدگی در‌ها اصلی اتومبیل نیز بین ۳ تا ۴ درصد در قیمت خودرو افت ایجاد می کند.

نتیجه گیری

در حال حاضر در تعمیرگاه ها قطعات بدنه اتومبیل به طور خیلی مشابه با قطعات اصلی، رنگ یا عوض می‌شوند، به طوری که خود فرد به آسانی قادر به تشخیص آن ها نمی باشد. با توجه به این که قطعات عوض شده اتومبیل باعث تغییر در کیفیت و در نتیجه تغییر در قیمت اتومبیل می شوند، باید با دقت آن ها را شناسایی کرد. بنابراین پیشنهاد ما این است که در چنین زمان هایی یک کارشناس خودرو را برای این کار در نظر بگیرید. اگر شما نیز در این زمینه تجربه ای مشابه دارید و اتومبیلی با قطعه عوض شده را خریداری کرده اید و یا قطعه ای از اتومبیل خودتان را رنگ و یا عوض کرده اید، با ما در میان بگذارید تا افراد دیگر از تجربیات شما استفاده کنند. ازینکه تا اینجا همراه ما بودید سپاسگزاریم.

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. blank
    سعید :
    7 ماه پیش

    عالی بود ‌مطالب این سایت عالی هستن و مفید

  2. blank
    سعید صمدی :
    7 ماه پیش

    مطلب مفیدی بود و خیلی از مطالب ارائه شده را تاکنون نمیدونستم و یا نشنیده بودم