وظیفه پمپ روغن یا اویل پمپ در خودرو چیست

وظیفه پمپ روغن یا اویل پمپ در خودرو چیست

پمپ روغن یا اویل پمپ در سیستم روانکاری خودرو به عنوان قلب تپنده شناخته می شود. همان گونه که می دانید خودروهای مدرن برای اینکه بتوانند فعالیت خود را به خوبی انجام دهند در بخش های مختلف از روان سازها کمک می گیرند. چنانچه مشکل خاصی برای پمپ های قرار گرفته شده بر روی خودرو به وجود بیاید، تمام سیستم، عملکرد خود را از دست خواهد داد. اگر قطعات فلزی که نیاز به استفاده از روغن و سیال روان کننده دارند، نتوانند به خواسته خود دست پیدا کنند، آسیب‌ های جدی به آن ها وارد می‌شود. در این بین انواع پمپ روغن و یا محفظه های مخصوص به منظور روانکاری قطعات فلزی خودرو بر روی آن ها قرار دارد. آشنایی شما با وظیفه اویل پمپ و همچنین انواع روان سازها می تواند کمک کند تا درک بهتری از عملکرد آنها به دست آورید.

پمپ روغن

پمپ روغن یا اویل پمپ چیست؟

پمپ روغن به همراه شلنگ های انتقال روغن و همچنین محفظه قرار گرفته شده برای سیستم روانکاری ماشین مورد استفاده قرار می گیرد. همانگونه که می دانید برای حرکت کردن قطعات متحرک موتور خودرو و همچنین جلوگیری از جمع شدن آلودگی، خوردگی آن ها و همچنین ایجاد گرمای بیش از حد باید از روغن در قطعات استفاده شود. روغن قرار گرفته شده با استفاده از یک سیستم روانکاری به خوبی می‌تواند درون بخش های مختلف موتور گردش کند. در این سیستم اویل پمپ ها با قرار گرفتن در درون محفظه به همراه میل بادامک می تواند به بخش های مختلف رانده شود.

در برخی از مدل ها نیز پمپ روغن را به گونه ای طراحی می کنند که خارج از محفظه قرار دارد. در این شرایط با استفاده از میل لنگ به بخش های مختلف هدایت خواهد شد. بدیهی است چنانچه این پمپ نتواند به خوبی فعالیت خود را انجام دهد، روغن به بخش‌ های مختلف پمپاژ نخواهد شد. در نتیجه به واسطه افزایش اصطکاک و همچنین سایش قطعات، مشکلات جدی برای موتور به وجود خواهد آمد. امروزه در خودروهای مدرن می‌توانید بخش های مختلفی مانند فرمان هیدرولیک، سیستم تعلیق و جلوبندی و همچنین سیستم پیشرانه عملکرد این پمپ ها را مشاهده نمایید.

وظیفه اویل پمپ موتور چیست؟

استفاده از پمپ روغن موجب میشود که خودرو بتواند به خوبی عملکرد خود را انجام دهد. با این حال اگر بخواهیم به بررسی مهمترین وظایف اویل پمپ بپردازیم، می توانیم چند گزینه را در نظر بگیریم. بهره‌گیری از این قطعه موجب می‌شود که انرژی پیشرانه به وجود آمده به میزان قابل توجهی کنترل شده و از هدررفت آن نیز جلوگیری شود. علاوه بر این با توجه به کاهش اصطکاک میان قطعات نیز می توان از انرژی به وجود آمده محافظت نمود. یکی دیگر از مهمترین وظایف پمپ روغن موتور، کاهش خوردگی سطوح و ساییدگی قطعات خواهد بود. با توجه به اینکه فضای میانی آنها با استفاده از یک سیال روانکار پر می شود، هیچگونه ساییدگی بین قطعات به وجود نخواهد آمد. این پایان کار نیست و با بررسی وظایف اویل پمپ متوجه می ‌شویم که خنک کردن قطعات داخلی موتور نیز با استفاده از آن صورت می گیرد.

وظیفه اویل پمپ موتور

یکی دیگر از وظایف پمپ روغن، رفع گرد و غبار و آلودگی در قطعات داخلی موتور خواهد بود. با برطرف کردن این موارد، موتور به خوبی می‌تواند عملکرد خود را انجام دهد. کمک به عایق بندی رینگ پیستون از دیگر مواردی به شمار می‌رود که می‌تواند از جمله وظایف اویل پمپ شناخته شود. این عمل به خوبی می‌تواند برای جلوگیری از نشت گازهای درون سیلندر تاثیر گذار باشد.

انواع سیستم های اویل پمپ

در حال حاضر انواع پمپ روغن با استانداردهای مختلف تولید می شود. در این بین برخی از اویل پمپ ها به واسطه طراحی خاصی که دارند، بیش از گزینه‌های دیگر برای خودروسازها در نظر گرفته می شوند.

یکی از پرفروش ترین پمپ روغن های موجود در بازار، مدل دنده‌ای خواهد بود. این اویل پمپ از دو محور اصلی و محور هرزگرد تولید شده است. علاوه بر این پمپ روغن روتری و همچنین اویل پمپ سوزنی نیز از گزینه های دیگر بوده که می توانند بر روی خودرو قرار گیرند. بخش‌های مختلف خودرو نیاز به روغنکاری و روانکاری خواهند داشت. بهره گیری از هر کدام از این پمپ ها کمک می کند تا بتوان به این خواسته دست پیدا نمود.

مشکلات رایج پمپ روغن

خراب شدن اویل پمپ می تواند آسیب های جدی به وسیله نقلیه شما وارد نماید. با توجه به این امر، اطلاع از خرابی پمپ قرار گرفته شده بر روی خودروها حائز اهمیت خواهد بود. هنگام خرابی اویل پمپ، مشکلات زیر بر روی خودرو به وجود خواهند آمد.

کم شدن فشار روغن

اگر پمپ روغن فرسوده شود، قادر نخواهد بود در سیستم خودرو به خوبی روغن را پمپاژ نماید. با توجه به این شرایط، فشار روغن در بخش‌های مختلف کاسته خواهد شد. به همین علت و عدم روانکاری قطعات موجود در موتور، می‌تواند آسیب‌های جدی به این سیستم وارد کند.

افزایش دمای کارکرد موتور

همانگونه که عنوان کردیم، برای خنک کردن موتور، از روغن استفاده می شود. چنانچه گرمای تولید شده بر اثر اصطکاک به خوبی کنترل نشود، به موتور خودرو آسیب های جدی وارد میشود. در این بین پمپ روغن قادر است برای تعادل دما و همچنین عملکرد موتور در شرایط طبیعی و نرمال قابلیت های خود را نشان دهد. اگر جریان روغن متوقف شود، قطعاتی که درگیر هستند باید با دمای بالا فعالیت خود را انجام می دهند. به همین علت با خرابی های مختلفی در سیستم مواجه می شوید.

صدا دادن موتور

یکی دیگر از مشکلاتی که هنگام خرابی پمپ روغن با آن مواجه می شوید، شنیدن صداهای مختلف از موتور خواهد بود. چنانچه به خوبی بالابر هیدرولیکی نصب شده بر روی خودرو روانکاری نشود، سر و صداهای مختلفی ایجاد خواهد نمود. اگر اویل پمپ به درستی وظیفه خود را انجام دهد، به هیچ عنوان صدای اضافی از موتور خودرو نخواهید شنید. فراموش نکنید که قیمت بالابرها بسیار زیاد بوده و اگر از آن محافظت نشود باید برای تعمیر موتور خودرو هزینه های زیادی پرداخت کنید.

اجزای تشکیل دهنده اویل پمپ

پمپ روغن از قطعات مختلفی تشکیل می شود. این پمپ ها قادر هستند روغن را به سمت فیلتر ارسال کرده و به قطعات مختلف موتور برای روانکاری هدایت کنند. از جمله قطعاتی که در این پمپ به کار گرفته می‌شوند، می‌توان به پوسته، چرخ دنده هرزگرد و چرخ دنده محرک اشاره نمود. علاوه بر این، روتر داخلی، روتر خارجی، محور اصلی، پلانجر و محور هرزگرد از دیگر گزینه هایی هستند که برای ساخت این پمپ مورد استفاده قرار می گیرند.

عوامل موثر در خرابی پمپ روغن

دلایل مختلفی وجود دارند که موجب خرابی اویل پمپ می‌ شوند. یکی از مهمترین دلایل، بدون آب ماندن موتور خواهد بود. گاهی اوقات به دلیل نشت آب از رادیاتور و شیلنگ ها، سطح آب موجود در آن کاهش می یابد. این شرایط می‌ تواند فشار زیادی به اویل پمپ وارد کند. علاوه بر این، داغ کردن و بالا رفتن دمای موتور نیز از جمله دلایل خرابی این بخش خواهد بود.

گاهی اوقات کثیف بودن، فرسودگی و گرفتگی فیلتر روغن نیز موجب خرابی پمپ آن می شوند. سعی کنید از روغن موتورهای با کیفیت و استاندارد درون اویل پمپ استفاده نمایید. راندن خودرو با سرعت بیش از حد نیز موجب می شود که دور موتور افزایش یابد. به همین دلیل هنگام رسیدن به محدوده قرمز رنگ به شما هشدار خواهد داد. شرایطی که می‌ تواند موجب خرابی این بخش از اتومبیل شود.

عوامل موثر در خرابی پمپ روغن

راهنمای خرید پمپ روغن

برای خرید اویل پمپ سعی کنید محصولی استاندارد را انتخاب نمایید. با توجه به اهمیت بسیار بالای این بخش از اتومبیل برای روانکاری قطعات مختلف، خرید محصولی از برند معتبر همواره مورد تاکید قرار می‌ گیرد. برای کسب اطلاعات در خصوص قیمت اویل پمپ از فروشنده های مجاز نیاز خود را دریافت کنید.

ارسال دیدگاه