نقش میل سوپاپ خودرو یا میل بادامک

نقش میل سوپاپ خودرو یا میل بادامک

میل سوپاپ خودرو یا میل بادامک قطعه ای است که وظیفه دارد برای باز و بسته کردن سوپاپ ها، عملکرد خود را به خوبی انجام دهد. نوع طراحی و ساخت این قطعه به گونه‌ای است که دنده اویل پمپ و دایره اکساتتریک بر روی آن مشاهده می شود. نیرویی که این میل برای انجام عملکرد خود نیاز دارد، به وسیله دنده و از میل لنگ دریافت می شود. در واقع این بخش از اتومبیل علاوه بر باز و بسته کردن سوپاپ ها قادر است که برای بر عهده گرفتن فرمان موتور نیز کاربرد خود را نشان دهد.

نقش میل سوپاپ خودرو یا میل بادامک

بر روی میل سوپاپ خودرو میتوانید بادامک هایی را مشاهده کنید که وظیفه دارند حرکات دورانی تولید شده را به حرکت مستقیم تبدیل کنند. طراحی و ساخت بادامک ها به گونه ای است که می توانند بر روی عملکرد موتور نیز تاثیر گذاری فراوانی داشته باشند. در کنار این موارد، بد نیست بدانید که بر روی بادامک های نصب شده میتوان مقدار ریتارد و آوانس سوپاپ ها را نیز محاسبه کرد.

میل سوپاپ خودرو یا میل بادامک چیست؟

میل سوپاپ خودرو یا میل بادامک قطعه ای است که در درون موتور اتومبیل قرار می گیرد. استفاده از این قطعه موجب می‌شود که فرآیند باز و بسته کردن سوپاپ ها انجام شود. در برخی از موتورها می توانید این قطعه را در بالای سیلندر مشاهده نمایید. علاوه بر این با توجه به نوع ساخت موتور اتومبیل ممکن است که میل بادامک در قسمت پایین موتور نصب شده باشد. در ساخت میل سوپاپ خودرو طراحان تلاش می‌کنند که شرایطی به کار ببرند تا عملکرد کاملی از آن مشاهده شود. به همین علت بر روی این قطعه، بادامک هایی نصب شده تا در زمان بندی مشخص بتوانند برای باز و بسته کردن سوپاپ ها عملکرد مناسبی داشته باشند.

برای دریافت نیروی مورد نیاز و قدرت لازم، این قطعه به سراغ تسمه و دنده رفته و انرژی مورد نیاز خود را به وسیله زنجیر از میل لنگ خواهد گرفت. سرعت چرخش میل بادامک با توجه به نوع موتور متفاوت است. به عنوان مثال در موتور دو زمانه، سرعت چرخش میل سوپاپ خودرو با سرعت موتور برابر بوده و در موتورهای چهار زمانه سرعت این قطعه نسبت سرعت موتور، نصف خواهد بود.

میل بادامک

انواع میل بادامک خودرو

با بررسی نوع ساخت میل سوپاپ خودرو متوجه می‌شویم که مدل‌های مختلفی از این محصول در بازار عرضه می شود. همان گونه که عنوان کردیم در برخی از موتورها میل بادامک را در بالای سیلندر نصب می کنند. گاهی اوقات با توجه به نوع طراحی و ساخت سیلندر و موتور، این قطعه در پایین آن قرار خواهد گرفت.

میل سوپاپ Overhead Valve

اگر بخواهیم به بررسی انواع میل سوپاپ خودرو بپردازیم، در گام نخست باید به سراغ نسخه های قدیمی برویم. این نوع میل بادامک که از جمله قدیمی ترین گزینه ها به شمار می‌رود، سابقه درخشانی در تاریخ داشته و چندین دهه به عنوان پرسابقه ترین گزینه مدنظر قرار گرفته بود. میل بادامکی Overhead Valve با توجه به نوع ساختی که دارد، در پایین موتور قرار می‌گیرد. این میل می‌تواند از طریق میله های بلند، نیروی مورد نیاز را به سوپاپ ها منتقل کند. موتورهایی که به میل بادامک Overhead Valve مجهز هستند، در مقایسه با سایر موتورها ابعادی کوچکتر داشته و دوام بالاتری نیز از خود نشان خواهند داد. فراموش نکنید که در این نوع موتورها هنگامی که سرعت افزایش می یابد، برای تنظیم زمانبندی دقیق سوپاپ ها ،مشکلاتی مشاهده خواهد شد.

میل Single Overhead Camshaft

میل سوپاپ SOHC نوع دیگری از انواع میل بادامک بوده که در موتورهای خطی می توان آن را مشاهده کرد. برای نصب این قطعه معمولا در بالای سیلندر و به صورت ردیفی آن را قرار می دهند. موتورهای خطی به گونه ای طراحی می شوند که دارای یک میل سوپاپ بوده و دو سوپاپ برای هرکدام از سیلندرها در نظر گرفته می شود. با توجه به اینکه میل بادامک دخالت مستقیمی برای باز و بسته کردن سوپاپ ها در این مدل دارد، برای سرعت های بالا، زمان بندی سوپاپ ها و بسیار دقیق تر صورت خواهد گرفت.

میل سوپاپ Double Overhead Camshaft

یکی دیگر از انواع میل بادامک که امروزه بر روی موتور را خودرو نصب می شود، میل های DOHC نام دارند. این مدل از میل سوپاپ به گونه‌ ای طراحی شده که می‌تواند در بالای سیلندرها و به صورت جفتی نصب شود. موتورهای خطی هر کدام دو مدل از این میل های بادامک را داشته و در موتورهای V شکل تعداد آنها می تواند به 4 عدد افزایش یابد. با توجه به نوع ساخت و نصب میل سوپاپ DOHC به خوبی می توان برای هر سیلندر از آنها، 4 سوپاپ استفاده کرد. دو سوپاپ به منظور خروج گازهای ناشی از احتراق و دو سوپاپ برای ورود سوخت و هوا بر روی این مدل میل بادامک قرار خواهند گرفت. با توجه به این شرایط و هنگام مقایسه موتورها با حجم یکسان متوجه میشویم که این مدل از میل بادامک می‌تواند قدرت بیشتری برای موتور به همراه داشته باشد.

مزایای خرید میل سوپاپ مناسب

اگر در خرید میل سوپاپ بتوانید به خوبی عمل کنید، مزایای زیادی برای خودروهای خود به ارمغان خواهید آورد. به عنوان مثال خرید محصولی با کیفیت و استاندارد می تواند برای افزایش توان موتور خودرو، کیفیت و کاربرد خود را نشان دهد. علاوه بر این خرید محصولی مناسب و با کیفیت بالا این امکان را می دهد که بتوانید قدرت مورد نیاز را به دورهای انتهایی با سرعت بالاتر انتقال دهید. این پایان کار نیست و با خرید میل سوپاپ مناسب، اسب بخار اتومبیل نیز افزایش یافته و به هنگام بالا بردن مساحت سطح در زیر گراف گشتاور، این کاربرد و عملکرد و از آن مشاهده خواهید کرد. برای خرید این قطعه سعی کنید موارد مختلفی را در نظر بگیرید. برندهای قدرتمند با فروش این محصول می توانند شما را یاری کنند تا شتاب و توان خودرو خود را افزایش دهید.

خرید میل سوپاپ

وظایف میل بادامک

با توجه به نوع عملکرد این قطعه، استفاده از آن موجب می‌شود که سوپ ها در مدت زمان مناسب باز و بسته شوند. علاوه بر این بهره‌ گیری از میل سوپاپ خودرو می تواند برای انتقال دادن بنزین از باک به کاربراتور نیز حائز اهمیت باشد. با توجه به نوع ساخت این قطعه، دنده ای که بر روی آن قرار گرفته است برای راه انداختن اویل پمپ و دلکو می‌تواند تاثیر خود را نشان دهد.

ارسال دیدگاه