راهنمای خرید بهترین روغن موتور خودرو

راهنمای خرید بهترین روغن موتور خودرو

روغن موتور برای داشتن عملکرد مناسب در هر خودرو به عنوان یکی از اصلی ترین نیازها شناخته می‌شود. در واقع موتور اتومبیل را قلب تپنده خودروها می نامند. بی توجهی به موتور خودرو می تواند خسارات جبران ناپذیری را برای اتومبیل های شما به بار آورد. یکی از بهترین راهکارهایی که برای افزایش طول عمر موتور خودرو و عملکرد بهتر آن پیش رو دارید، خرید روغن موتور مناسب خواهد بود. در واقع می‌توان بیان کرد تا حد زیادی عمر موتور خودرو شما بسته به نوع روغنی که انتخاب می‌کنید، تعیین می شود. بنابراین اگر به دنبال عملکرد مناسب موتور اتومبیل خود هستید، بهتر است در خرید روغن برای آن دقت کافی به خرج دهید. با توجه به تنوع بالایی که از روغن های موجود در بازار مشاهده می کنیم، انتخاب و خرید محصولی باکیفیت حائز اهمیت است.

بهترین روغن موتور

روغن موتور چیست؟

روغن موتور خودرو به عنوان ترکیبات پیچیده‌ ای از انواع افزودنی ها به انواع روغن پایه تشکیل می شود. همان گونه که می دانید هر خودرویی به منظور ارائه عملکرد صحیح نیاز به روغن مناسب دارد. در حقیقت یکی از ضروری ترین عناصر برای بهبود عملکرد موتور خودرو، روغن موتور خواهد بود. هر اندازه سن موتور افزایش می یابد، خرید روغن مرغوب تر بیشتر احساس می شود. در حالت کلی می توان بیان کرد که روغن ها که از آنها به عنوان روانکار نیز نام می برند، می توانند برای کاهش اصطکاک و جلوگیری از سایش بین اجزای مکانیکی به خوبی قابلیت‌های خود را نشان دهند. به منظور داشتن موتوری سالم بر روی خودرو و افزایش عملکرد و طول عمر آن، خرید روغن با کیفیت و مرغوب اهمیت بالایی دارد. امروزه برندهای مختلف انواع روغن های موتور را باکیفیت و کارکردهای گوناگون روانه بازار می کنند.

انواع روغن موتور خودرو

همانگونه که عنوان کردیم، انواع روغن موتور خودرو با استانداردهای مختلف روانه بازار می شوند. با توجه به اینکه در نحوه تولید این روغن ها تفاوت هایی وجود دارد، در عملکرد و کارکرد آنها نیز می‌توانیم این اختلاف را مشاهده کنیم. مایه حیاتی خودرو را بر اساس نحوه تولید و استاندارد به کار رفته می توان به سه دسته تقسیم کرد.

روغن تمام سنتتیک

نوعی از انواع روغن خودرو که با استفاده از مواد شیمیایی و به طور کامل در آزمایشگاه ها تولید می شود را روغن های تمام سنتتیک می نامند. این روغن ها کاملا خالص بوده و می‌توانند خودرو شما را به بهترین شکل برای افزایش عملکرد یاری کنند. استفاده از روغن تمام سنتتیک موجب جلوگیری از مصرف بیش از حد سوخت نیز خواهد شد. در مقایسه با سایر روغن های موجود در بازار، روغن تمام سنتتیک مزایای بیشتری دارد. فراموش نکنید قیمت روغن موتور تمام سنتتیک نیز نسبت به گزینه های دیگر بیشتر است.

از جمله ویژگی‌های روغن سنتتیک می‌توان به کاهش مصرف سوخت و افزایش طول عمر موتور و همچنین مقاومت بی نظیر در برابر حرارت و گرما اشاره نمود. با توجه به نوع تولید روغن تمام سنتتیک، با استفاده از آن می توانید به جلوگیری از فرسودگی قطعات خودرو کمک نمایید. روغن تمام سنتتیک نسبت به سایر روغن ها ناخالصی کمتری داشته و با توجه به خاصیت این روغن نیاز به تعویض کمتری دارد.

روغن تمام سنتتیک

روغن موتور نیمه سنتتیک

ترکیبی از روغن های نیمه تمام سنتتیک و معمولی را روغن نیمه سنتتیک می نامند. این نوع روغن موتور به خوبی می‌تواند کارایی موتور را بهتر کرده و از قطعات متحرک درون آن محافظت نماید. از جمله ویژگی های این روغن می توان به قیمت مناسب تر در مقایسه با روغن های تمام سنتتیک و عملکرد بهتر نسبت به روغن های معمولی اشاره نمود.

روغن معمولی یا مینرال

یکی دیگر از انواع روغن موتور که به شکل گسترده مورد استفاده قرار می گیرد را روغن مینرال یا معمولی می نامند. این روغن ها بر پایه آلفا الفین ها، اینترنال پلی الفین و همچنین هیدروکربن تولید می شوند. روغن های معمولی عملکرد مناسبی در گرمای زیاد یا سرمای شدید نخواهند داشت. معمولا روغن های مینرال در دمای بالا به شدت کیفیت خود را از دست می دهند. از جمله ویژگی‌های روغن موتور معمولی می توان به قیمت ارزان تر آن در مقایسه با دسته های دیگر اشاره نمود. این روغن را باید در کوتاه ترین زمان تعویض کنید. اگر برای موتورهای قدیمی و ساده به دنبال خرید روغن هستید، توصیه ما به شما خرید روغن معمولی خواهد بود.

فواید روغن موتور

استفاده از روغن موتور در اتومبیل می تواند به جلوگیری از خرابی قطعات کمک فراوان نماید. علاوه بر این با بهره گیری از روغن استاندارد قادر هستید که از رسیدن گرما به چرخه احتراق نیز جلوگیری نمایید. با توجه به اینکه در قطعات خودرو باید از زنگ زدگی آنها جلوگیری شود، خرید انواع روغن باکیفیت را در این زمینه توصیه می کنیم. برای آب بندی موتور خودرو نیز استفاده از روغن باکیفیت اهمیت بالایی دارد. با توجه به اینکه روغن ها معمولا از قدرت پاک کنندگی فوق‌ العاده ای برخوردار هستند، با بهره گیری از آن ها می توانید رسوبات میکروسکوپی را از بین ببرید.

نکات مهم برای خرید روغن موتور مناسب

هنگامی که قصد خرید روغن موتور را دارید باید چند فاکتور و مولفه مهم را در نظر بگیرید. یکی از مهمترین موارد، بررسی ویسکوزیته یا گرانروی خواهد بود. همانگونه که می دانید ویسکوزیته به عنوان یک پارامتر می تواند مقاومت روغن در برابر جاری شدن را به شما نشان دهد. با توجه به اینکه گرانروی و ویسکوزیته در روغن های مختلف متفاوت است، هنگام خرید این محصول سعی کنید این فاکتور را در نظر بگیرید. علاوه بر این قدرت روغن خریداری شده از دیگر مواردی به شمار می رود که در خرید آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. یکی دیگر از نکات مهم برای خرید روغن به منظور افزایش عمر موتور و بهبود عملکرد آن، بررسی شاخص API خواهد بود. شاخص های قدیمی که برای تولید روغن موتور به کار می روند از کیفیت کمتری بهره مند بودند. به همین علت با پیشرفت تکنولوژی امروزه می توانیم روغن ها را با بالاترین سطح کیفی خریداری کنید.

ویژگی های یک روغن مناسب برای موتور خودرو

هنگامی که قصد خرید روغن موتور را دارید، سعی کنید علاوه بر راهنمای خرید، چند ویژگی دیگر را نیز در نظر بگیرید. یک روغن استاندارد باید بتوانند از مصرف سوخت به میزان قابل توجهی جلوگیری نماید. روغن با خاصیت روانکاری بالا می تواند از خرابی قطعات مختلف و اصطکاک بیش از حد آنها نیز جلوگیری نماید. روغن استاندارد با جلوگیری از ایجاد آلودگی صوتی می‌تواند در این زمینه نیز شما را یاری کند.

ویژگی های یک روغن مناسب برای موتور خودرو

سعی کنید برای خرید روغن موتور تاریخ انقضای آن را نیز در نظر بگیرید. روغن استاندارد می تواند از آسیب رساندن به محیط زیست نیز جلوگیری کند. استفاده از روغن استاندارد در درون موتور اتومبیل موجبات کاهش استهلاک خودرو را نیز فراهم خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت روغن موتور و خرید این محصول از مراکز رسمی نیاز خود را دریافت کنید.

ارسال دیدگاه