چگونه یک خودرو اتوماتیک را برانیم؟

چگونه یک خودرو اتوماتیک را برانیم؟

در اوایل ورود خودروهای اتوماتیک به بازار، بیشتر طرفداران و خریداران آن ها افراد مسن و یا افراد بدون مهارت کافی در کار با دنده و کلاچ در اتومبیل های دارای دنده دستی بودند. اما در حال حاضر انتخاب خیلی ها اتومبیل های دنده اتوماتیک می باشد. با ما همراه باشید تا در این مطلب چگونگی رانندگی با اتومبیل دنده اتوماتیک را مرحله به مرحله برایتان توضیح دهیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چنانچه پیش از این از اتومبیل دنده اتوماتیک استفاده نکرده باشید، احتمالا گزینه‌های روی شیفتر یا نداشتن پدال کلاچ در اینگونه اتومبیل ها برایتان ناآشنا باشد. با این وجود اگر کمی با این اتومبیل ها تمرین کنید متوجه می شوید که رانندگی کردن با خودرو دنده اتوماتیک خیلی راحت تر از خودرو با دنده دستی است.

حروف و علائم روی دنده اتوماتیک به چه معناست؟

حروف و علائم روی دنده اتوماتیک به چه معناست؟

پیش از استفاده از ماشین دنده اتومات می بایست تا با علائم روی دنده آششنا شوید. در اتومبیل های با گیربکس یا دنده اتوماتیک، حرفP یعنی حالت پارک، حرف R به معنای دنده‌عقب، حرف N یعنی دنده‌خلاص و حرف D جهت حرکت یا درایو می باشد.

– با این مفاهیم اگر قصد توقف خودرو و پیاده شدن را دارید، دنده را روی P بگذارید. با این کار گیربکس اتومبیل قفل می شود و مانع حرکت خودرو خواهد شد. به علاوه شما باید ترمز دستی را بعد از پارک کردن بکشید تا فشار از روی دنده برداشته شود.

– چنانچه قصد راندن به عقب را دارید از دنده R استفاده نمایید.

– همچنین اگر می خواهید اتومبیل را برای زمان اندکی همچون پشت چراغ‌قرمز نگه دارید، دنده خلاص یا N را استفاده نمایید. چنانچه در ترافیک می باشید و جاده اندکی دارای شیب می باشد و ممکن است اتومبیل به عقب برود، پس از خلاص‌کردن اتومبیل می بایست تا ترمز دستی را نیز بکشید. دقت کنید که در زمان حرکت هیچ وقت دنده خلاص را انتخاب نکنید.

– درایو یا D به‌ صورت خودکار کلیه دنده‌ها را برمی گزیند و خودرو را به حرکت درمی‌آورد. درایو با زیاد شدن سرعت، خودش دنده را زیاد می کند و چنانچه سرعت کم شود به صورت خودکار دنده را پایین می‌آورد.

– بعضی از اتومبیل های اتوماتیک به شما این امکان را می‌دند که دنده یک یا دنده دو را خودتان انتخاب کنید. به عبارت دیگر این مورد برای مواقعی است که می خواهید از گیربکس جهت کم نگه داشتن سرعت استفاده نمایید. به عنوان مثال اگر در زمان رانندگی در سرازیری یک تپه شیب‌دار باشید، این مورد انتخاب دنده شما را کمک خواهد کرد. به علاوه شما قادر می باشید تا دور موتور را کم نگه دارید و مانع از چرخش چرخ‌ها در مواقع ضروری شوید. برای نمونه در مواقع برفی یا یخ زدن جاده می بایست اول با دنده دو شروع به حرکت کنید تا مانع از لیز خوردن چرخ‌ها شوید. بعضی از اتومبیل ها به طور جداگانه های حالت زمستانی مخصوص به خود را دارند و در این شرایط به کار برده می شوند.

بخش های اتومبیل دنده اتوماتیک

بخش های اتومبیل دنده اتوماتیک

اتومبیل های دنده اتوماتیک دارای دو پدال گاز و ترمز می باشند. ممکن است در این مواقع از سر عادت به جای پدال کلاچ پای خود را روی پدال ترمز بگذارید و مدام بدون علت ترمز کنید. بنابراین باید مراقب باشید و بدانید تنها پدال ترمز و گاز وجود دارد.

چگونگی رانندگی با خودرو دنده اتوماتیک

۱. نخست می بایست پای راست خود را روی پدال سمت چپ یعنی ترمز بگذارید و فشار دهید.

۲. سپس کلید خودرو را بچرخانید یا فشار دهید تا اتومبیل را روشن کنید.

۳. همانطور که پایتان روی ترمز است، چنانچه قصد حرکت به جلو را دارید شیفتر را روی D و اگر می‌خواهید به عقب بروید، آن را روی R بگذارید.

۴. اکنون پایتان را از روی پدال ترمز بردارید.

۵. در این مرحله جهت زیاد شدن سرعت، پای راست خود را به آهستگی روی پدال سمت راست یعنی گاز بگذارید.

۶. در نهایت و بعد از حرکت، گیربکس اتومبیل بر اساس شدت سرعت دنده مناسب را برمی‌گزیند و کلیه عوض کردن دنده ها را انجام می‌دهد.

چگونگی نگه داشتن خودرو دنده اتوماتیک

چگونگی نگه داشتن خودرو دنده اتوماتیک

  • در ابتدا پایتان را به آرامی روی پدال ترمز بگذارید تا سرعت خودرو پایین ‌آید و گیربکس به صورت خودکار دنده را کم کند.
  • سپس پدال ترمز را کامل فشار دهید تا خودرو از حرکت بایستد.
  • پس از توقف اتومبیل پایتان را روی ترمز بگذارید و بعد از آن دنده را به حالت P تغییر دهید.
  • در این مرحله می بایست تا ترمز دستی را نیز بکشید یا چنانچه به صورت دکمه‌ای باشد، آن را فشار دهید.
  • در نهایت اتومبیل را خاموش نمایید.

علائم S و L روی شیفتر دنده به چه معناست؟

خوب است بدانید که دو علامت دیگر نیز روی شیفتر دنده می باشد که می بایست تا معنی آن ها را دریابید. حرف S کوتاه شده‌ی عبارت Sports Mode یا حالت اسپرت می باشد. این مورد می تواند سیستم تعلیق خودرو شما را پایین بیاورد یا به عبارت دیگر شاسی های خودرو را بخواباند. همچنین می تواند باعث بالارفتن قدرت و سرعت شتاب‌گیری اتومبیل شود. در این زمان اتومبیل اصولا مدت بیشتری روی یک دنده می‌ماند تا در نتیجه میزان سرعت به بالاترین حد خود برسد.

حرف L کوتاه شده ی عبارت Low Mode می‌باشد. این مورد می تواند سطح قدرت اتومبیل را بالا برده و همچنین سرعت آن را کم کند. در این موقعیت اتومبیل در دنده‌های کم‌تر می‌ماند که می توان جهت یدک‌کشی یا رانندگی در شیب‌های تند از آن استفاده کرد.

گونه های گیربکس اتوماتیک

گونه های گیربکس اتوماتیک

همانگونه که بیان کردیم هر اتومبیلی که احتیاج به پدال کلاچ نداشته باشد اتوماتیک می باشد که دنده های آن به صورت اتوماتیک عوض می شوند. در حالت کلی گونه های متفاوتی از گیربکس اتوماتیک وجود دارد که در ادامه بیان می کنیم.

۱. گیربکس‌ اتوماتیک معمولی

این نوع از گیربکس ها جهت انجام‌دادن کار کلاچ از مبدل گشتاور استفاده می‌کنند و همچنین مصرف سوخت اینگونه اتومبیل ها از اتومبیل هایی با دنده دستی بیشتر می باشد.

اتومبیل های لوکس نظیر رنج روور و ولوو XC90 دارای اینگونه گیربکس با تقریبا 9 دنده می باشند.

۲. گیربکس متغیر پیوسته یا CVT

این نوع گیربکس‌ها اصولا در اتومبیل های هیبریدی نظیر تویوتا پریوس مورد استفاده قرار می گیرند. این گونه از گیربکس ها نه تنها کارامدتر و دارای اطمینان امنیتی بیشتری هستند بلکه تجربه رانندگی نرم‌تری نیز با آن ها به ارمغان خواهد آمد چراکه میان عوض کردن دنده‌ها فاصله ای وجود نخواهد داشت.

از سوی دیگر باید گفت که اینگونه اتومبیل ها با این نوع گیربکس نقطه ضعفی نیز دارند و آن هم شتاب کند آن ها می باشد. به علاوه احتمال دارد در سرعت‌های بیشتر صدای بلندی از موتور بشنوید.

۳. گیربکس اتوماتیک دوکلاچه

این گونه از گیربکس‌ها شبیه به گیربکس‌های اتوماتیک معمولی می باشند اما در عوض مبدل گشتاور، دارای دو کلاچ هستند که به صورت خودکار فعالیت می کنند. یکی از این کلاچ ها با دنده‌ای که در آن هستید کار می‌کند و کلاچ دیگری دنده‌ای را که قصد دارید به آن بروید را حاضر می‌کند. بدین شکل دنده ها به سرعت عوض می شوند و وقفه ای بین آن ها نخواهد بود.

بیشتر اتومبیل های اسپرتی نظیر فولکس واگن گلف و پورشه که باید دنده در آن ها به سرعت عوض شود دارای گیربکس دوکلاچه اتوماتیک می باشند.

blank

جمع بندی

همانگونه که در ابتدا نیز بیان کردیم خودروهای دنده اتوماتیک فقط محبوب افراد مسن و یا افراد بدون مهارت کافی در کار با دنده و کلاچ نمی باشند و بسیاری دیگر ازینگونه اتومبیل ها استقبال می کنند چراکه رانندگی با آن ها آسان تر است و خوبی های بسیاری نیز دارد. برای نمونه می توان گفت که مصرف سوخت اینگونه اتومبیل ها کمتر می باشد، رانندگی با آن خیلی راحت است و همچنین مدل‌های مدرن تر و جدیدتر آن ها نیز دارای مزایای بسیاری می باشند. چنانچه ماشین قبلی شما دنده دستی بوده باشد شاید احساس کنید که رانندگی با اتومبیل دنده اتومات سخت است ولی اگر کمی با این نوع ماشین ها کار کنید متوجه می شوید که اینگونه اتومبیل همچون نیروی کمکی بوده و به شما کمک می کند تا به جای عوض کردن دنده و فشار دادن کلاچ، بیشتر روی جاده متمرکز شوید. اگر شما نیز سوالی در این زمینه دارید و یا تجربه ای در استفاده از ماشین های دنده اتوماتیک در قسمت نظرات و پیشنهادات با ما در میان بگذارید. ازینکه تا اینجا همراه ما بودید سپاسگزاریم.

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. blank
    Ayeh :
    7 ماه پیش

    بسیار مطالب عالی و آموزنده ایی رو بیان کردید ممنون از شما🌹