همه چیز درباره فرغون

همه چیز درباره فرغون

فرغون نوعی چرخ دستی است که معمولا به عنوان یک وسیله حمل وسایل و مصالح ساختمانی از آن استفاده می‌شود و این‌طور به نظر می‌آید که ساخته مردم چین است ولی امروزه در بسیاری از کشور‌ها در زمینه کار‌های ساختمانی کاربرد بسیاری دارد.

فرغون جزو دسته وسایلی است که با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی همچنان کارایی خود را از دست نداده است و همچنان در چرخه تولید قرار دارد.

همه چیز درباره فرغون

فرغون چیست و ساختار آن چگونه است؟

فرغون یک چرخ دستی محکم است که دارای یک چرخ و یک بدنه فلزی است و افراد می‌توانند به وسیله دو دسته که در طرفین بدنه این چرخ دستی قرار دارد، آن را حرکت دهند.

این وسیله در جریان ساخت و ساز و تعمیرات ساختمانی نقش مهمی در حمل بار، جابجایی ابزار و مصالح ساختمانی همچون سیمان،آجر و ماسه به طبقات بالایی و پایینی سازه و مخلوط کردن ملات‌های ساختمانی کاربرد دارد و باعث می شود کار کارگران ساختمانی راحت شود و آن‌ها دیگر مجبور به حمل مصالح با دست نباشند. فرغون به دلیل جنس محکم و بدنه مقاومی که دارد می‌تواند مقدار قابل توجهی از مصالح را حمل کند و فقط کافیست یک نفر آن را هل دهد.

انواع فرغون و کاربرد آن

در ابتدا فرغون‌ها فقط دارای یک چرخ بودند و تنوع آن فقط محدود به یک با دو نوع بود اما امروز انواع مختلفی از فرغون در بازار موجود است از جمله:

  • فرغون‌های کشاورزی
  • فرغون‌های پروفیلی
  • فرغون‌های لوله‌ای
  • فرغون‌های پروفیلی-لوله‌ای
  • فرغون‌های بنزینی

همه چیز درباره فرغون

فرغون های بنزینی:

نوع جدیدی از فرغون‌ها هستند که دارای امکانات بیشتری بوده و به آن‌ها مینی لودر نیز گفته می‌شود. این نسل از تولیدات به دلیل تجهیزات پیشرفته‌تری که دارند در فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و ساختمانی بسیار کاربرد داشته و طرفداران زیادی دارد.

یکی از دلایل برتری فرغون‌های بنزینی این است که‌، این نوع از فرغون ها برای حمل و نقل نسبت به فرغون‌های سنتی راحت‌تر عمل می‌کنند و هیچ فشاری به فرد وارد نمی‌کنند.

از مزایای فرغون‌های بنزینی می‌توان به توانایی حمل بار سنگین، امکان حرکت در سطوح شیب‌دار ناهموار، داشتن چهار چرخ قابل تحرک، صرفه جویی در وقت و انرژی و عدم خستگی زیاد کارگران اشاره داشت.

فرغون های کشاورزی:

با توجه به وجود زمین‌های کشاورزی زیاد و مشغول بودن تعداد قابل توجهی از افراد به حرفه کشاورزی، فرغون‌های کشاورزی از پرکاربرد‌ترین فرغون‌‌ها است و بیشترین شباهت را با فرغون‌های ساده ساختمانی دارند.

از مزیت‌های این نوع فرغون ظرفیت گنجایش بالا است که این اندازه معمولا نزدیک به لیتر است که نسبت‌ به فرغون‌های ساختمانی حدود ۴۰ لیتر بیشتر است.

فرغون‌های کشاورزی بسته به نوع نیاز و با توجه به کاربردی که دارند گاهی به صورت بزرگ‌تر و دو چرخ ساخته می‌شوند.

اجزای فرغون‌ ها

به طور کلی هر فرغون دارای اجزای زیر می‌باشد:

  • جعبه یا همان اتاق فرغون
  • چرخ ( شامل بلبرینگ،تیوپ و تایر و… )
  • بدنه و ساختار فلزی نگهدارنده بدنه
  • میله محور
  • میلگرد و نبشی
  • تسمه
  • سر دسته‌

علاوه بر اجزا، هر فرغون با توجه به کاربردی که دارد دارای اتصالات متنوعی است که در هر کدام به وسیله یک نوع اتصال قطعات به یکدیگر متصل شده اند اتصالات شامل: اتصال پیچ و مهره‌ای، اتصالات جوشی و اتصالات توام ( پیچ و مهره‌‌ای و جوشی).

همه چیز درباره فرغون

وزن و سنگینی

یکی از مهم‌ترین فاکتور‌هایی که خریداران به هنگام خرید به آن توجه می‌کنند وزن فرغون است؛ زیرا اگر فرغون بیشتر از حد معمول سنگین باشد موجب خستگی کارگران شده و در زمان کوتاهی، انرژی بسیاری را از افراد می‌گیرد.

مهم ترین بخشی که در تعیین وزن فرغون‌ها نقش دارد، جنس ورقه‌های بکار رفته برای بدنه و میزان قطر و ضخامت آن‌ها است. به طور قطع هرچه از ورقه‌های نازک‌تری در ساخت فرغون استفاده سود وزن نهایی فرغون سبک‌تر خواهد بود. البته نازکی بیش از حد نیز از نقاط ضعف محصول به حساب می‌آید؛ زیرا نشان دهنده پایین بودن میزان تحمل فرغون برای حمل بار است.

اگر قصد دارید که با فرغون خریداری شده مصالح بسیار سنگین را جابجا کنید، محصولی با ورقه‌های ضخیم‌تررا انتخاب کنید.

به رنگ توجه کنید!

شاید در ابتدا فکر کنید که رنگ، چندان اهمیت مهمی در انتخاب فرغون نخواهد داشت و یک امر کاملا سلیقه‌ای است. اما توجه داشته باشید که در هنگام خرید محصولاتی را انتخاب کنید که دارای پوشش و رنگ کوره‌ای هستند زیرا مقاومت این رنگ‌ها بسیار بیشتر است و در برابر صدماتی که در اثر جابجایی مصالح به آن‌ها وارد می‌شود، دیرتر دچار آسیب خواهند شد.

فرغون؛ وسیله ای ساده و در عین حال کاربردی

در انتها با در نظر داشتن نکات و اطلاعاتی که به شما داده شد و همچنین تنوع بالای این محصول که امروزه در بازار موجود است، امیدواریم که شما  بتوانید بسته به نوع نیازی که دارید یک فرغون مناسب و کاربردی را خریداری کنید.

دقت کنید که فرغون‌هایی که به صورت اصولی روند تولید را طی کرده‌اند و توسط متخصصان صنعت در این رشته تولید شده‌اند، از کیفیت بیشتری برخوردار بوده و ماندگاری بیشتری خواهند داشت.

ارسال دیدگاه