آشنایی با فیلتر بازکن و رینگ جمع‌ کن

آشنایی با فیلتر بازکن و رینگ جمع‌ کن

ابزارآلات به دسته‌ای از وسایل می‌گویند که برای انجام کارهای مختلفی از آنها استفاده می‌شود! به مجموعه‌ای از سخت افزارها که برای کارهایی با اهداف خاص انجام می‌شوند و امکان چندین بار استفاده از آنها را داریم؛ ابزارآلات می‌گویند. ابزارآلات معمولا برای ساختن و یا تعمیرات وسایل استفاده می‌شوند. حتما شما هم در خانه و یا محل کار خود نمونه از ابزارها را مشاهده کرده‌اید اما ابزارهایی مانند فیلتر بازکن و رینگ جمع‌ کن که ما امروز به بررسی آنها خواهیم پرداخت؛ معمولا کمتر کسی آنها را دیده است یا تجربه کار با آنها را دارد.

آشنایی با فیلتر بازکن و رینگ جمع‌ کنblank

 

ابزار چیست؟

کارایی بسیار زیاد و تنوع زیاد از مهم‌ترین ویژگی‌های ابزارهای مختلف است که هرکدام از آنها برای یک کسب و کار متفاوت با کارایی‌های گوناگون تولید می‌شوند. هر شغلی که هدف آن انجام کارهای فیزیکی و تولید یا تعمیر دستگاه‌های مختلف است نیاز به ابزار دارد؛ در واقع و با به‌روز شدن دنیای امروز استفاده از ابزارآلات باعث انجام راحت‌تر امور زندگی شده است.

ابزارآلات انواع گوناگونی دارند؛ اما یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین نوع آنها، ابزارآلات دستی است که نیروی آنها از دست انسان تامین می‌شود. این دسته از ابزارها نه ‌تنها در بخش‌های صنعتی و شرکت مورد استفاده‌ قرار می‌گیرند بلکه حتی در هر خانه‌ای وجود تعدادی از این ابزارها مهم و حیاتی است.

در بین تمام دسته‌های ابزار آلات مختلف برای باز و بسته کردن و تعمیر قطعات خودرو از ابزارهای مخصوص بسیاری استفاده می‌شود که در این بخش با دو مورد از مهم‌ترین آنها، یعنی فیلتر بازکن و رینگ جمع‌ کن آشنا می‌شویم.

blankآشنایی با فیلتر بازکن و رینگ جمع‌ کن

فیلتر بازکن

ابزار فیلتر بازکن که در دسته ابزارهای قفلی قرار می‌گیرند؛ بسیار پرکاربرد هستند. این ابزار مناسب برای عوض کردن انواع فیلتر تولید می‌شوند که با طراحی سبک و دسته‌ی تاشو این عمل به سادگی انجام می‌شود. فیلتر بازکن برای باز کردن انواع فیلترها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فیلتر بازکن انواع مختلفی دارد. فیلتر بازکن کاسه‌ای، سه‌پایه، قفلی، انبر فیلتر بازکن قفلی زنجیری، تسمه‌ای، زنجیری و تسمه‌ای فلزی از پرکاربردترین نمونه­ای این ابزار به شمار می‌روند. لازم به ذکر است که آچار فیلتر بازکن زنجیری معمولا برای ماشین‌های سواری یا کامیون‌ها استفاده می‌شود.

همچنین این ابزار از بخش‌هایی مانند پمپ روغن­کش و فیلتر دوپایه تشکیل شده است که کارایی آن را منحصربه­فرد می‌کند.

آشنایی با فیلتر بازکن و رینگ جمع‌ کن

رینگ جمع‌ کن

حتما شما هم به این مشکل برخورده‌اید که هنگام نصب پیستون در داخل سیلندر، رینگ نصب شده بر روی پیستون نصب آن را مشکل‌ساز می‌کند. برای خارج کردن و یا جازدن رینگ‌ها بهتر است از فیلتر بازکن و رینگ‌ جمع کن استفاده کنیم تا از بروز هر گونه آسیبی مثل شکستن رینگ‌ها جلوگیری کنیم. زیرا خارج کردن و جمع کردن رینگ‌ها به صورت دستی به‌غیر از آسیب رساندن به دست، موجب شکستن رینگ‌ها از قسمت میانی و یا پیچ خوردن آنها می‌شود.

برای قرارگیری پیستون در داخل سیلندر باید دهانه رینگ روی پیستون کمی جمع شود و بعد از آن پیستون داخل سیلندر قرار بگیرد.  این دقیقا کاری است که رینگ جمع‌ کن انجام می‌دهد. کار با رینگ بازکن بسیار راحت است و هیچ آسیبی به پیستون یا سیلندر وارد نمی‌کند.

ابزار رینگ جمع ‌کن شامل چند ورق فلزی استوانه‌ای شکل است و توسط آچار و کشش تسمه‌ای که در اطراف آن وجود دارد؛ می‌تواند قطر ورق‌ها را بیشتر یا کمتر کند. بنابراین برای انواع پیستون‌ها می‌توان از فیلتر بازکن و رینگ جمع کن استفاده کرد.

آشنایی با فیلتر بازکن و رینگ جمع‌ کن

روش کار با رینگ ‌جمع ‌کن

برای کار با رینگ جمع کن ابتدا باید پیستون موردنظر خود را داخل رینگ جمع‌ کن قرار دهید. سپس دهانه آن را با آچار کوچک کنید تا پیستون به درستی و محکم در داخل آن قرار بگیرد. حال دهانه رینگ جمع ‌کن تقریبا با قطر پیستون و سیلندر مورد نظر شما برابر است و رینگ‌ها به کاملی جمع شده‌اند. حالا مشکل شما حل شده است و می‌توانید رینگ را به داخل سیلندر خود هدایت کنید.

رینگ جمع ‌کن و فیلتر بازکن راهی برای نجات

همان‌طور که گفتیم راه‌های قدیمی که برای تعمیرات و بدون ابزارآلات بودند؛ آسیب فراوانی به خود شخص و به وسیله مورد نظر می‌رسانند. با رشد سریع دنیا همه زندگی‌ها به یک رفاه نسبی رسیدند که یکی از اینها حضور ابزارآلات در زندگی است.    فیلتر بازکن و رینگ‌ جمع‌ کن یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین وسایلی هستند که در دنیای امروز و در هر تعمیرگاهی وجود دارند.

استفاده از این وسایل باعث می‌شود که تعمیرات با خطای خیلی کمتری انجام شوند و احتمال هرگونه آسیبی را به حداقل برساند. اگر شما از دسته کسانی هستید که علاقه به تعمیرات دارند و دوست دارید وسایل خود را در خانه خود با کمترین هزینه انجام دهید می‌توانید وسایل مورد نیاز خود را لیست کنید و با رفتن به یک ابزارآلاتی وسایل موردنظر خود را تهیه کنید.

ارسال دیدگاه