تاریخچه آچار فرانسه و انواع آن

تاریخچه آچار فرانسه و انواع آن

اگر نگاهی به بساط صنعتگران و تعمیرکاران بیندازید، امکان ندارد که نوعی از آچار را در آن نبینید. آچار‌ها عضو جدایی ناپذیر ابزارآلات تمام صنایع هستند که هر کدام بسته به ویژگی‌ها و خواص خود مورد استفاده قرار می‌گیرند.
آچار‌ها به دلیل کاربرد بسیار بالای خود همواره در حال تغییر و توسعه هستند و مدل‌های مختلفی از آن‌ها وارد بازار می‌شود که یا دارای ساختار کاملاً متفاوتی است و یا با استفاده از تکنولوژی‌های جدید مانند آچار‌های برقی، توسعه پیدا کرده.
اما برخی دیگر از انواع آچار با وجود قدیمی بودن خود، هنوز هم کاربرد‌های خود را دارند و هیچ چیزی نتوانسته تا الان جایگزین آن‌ها شود که یکی از مهم‌ترین این موارد آچار فرانسه می‌باشد. در صورتی که قصد دارید اطلاعات بیشتری در رابطه با این محصول کاربردی پیدا کنید، تا انتهای این نوشته با ابزار نیکو همراه باشید تا توضیحات کامل‌تری را به خدمتتان ارائه بدهیم.

تاریخچه آچار فرانسه و انواع آن

تاریخچه

با وجودی که این محصول با نام آچار فرانسه شناخته می‌شود، اما جالب است بدانید که برای اولین بار توسط یک مهندس انگلیسی به نام ریچارد کلابرن در سال ۱۸۴۲ ساخته شد. به همین جهت در بسیاری از نقاط دنیا این آچار را به عنوان آچار انگلیسی می‌شناسند.
البته نمونه اولیه این محصول که توسط کلابرن ارائه شد، ناقص بود و ایرادات زیادی داشت و به همین جهت در طول زمان تا به امروز، این محصول دچار تغییرات زیادی شده و سیر تکامل طولانی‌تری نسبت به سایر انواع آچار‌ها را طی کرده که اولین قدم در راه اصلاح این محصول توسط مهندسی دیگر با نام جان پیتر جانسون در سال ۱۸۹۱برداشته شد.

آچار فرانسه چیست؟

حال که در رابطه با تاریخچه این محصول اطلاعاتی به دست آوردید، زمان آن رسیده تا اقدام به معرفی کامل آن با جزئیات کنیم. آچار فرانسه دارای ساختاری مانند بسیاری دیگر از انواع آچار است اما با یک تفاوت بزرگ که شاید همین موضوع باعث معروفیت و محبوبیت این محصول شده است. آچار فرانسه دارای یک دهانه متحرک قابل تنظیم است و این موضوع باعث شده تا بتوان از طریق یک آچار فرانسه، پیچ‌ها در سایز‌های مختلف را باز و بسته کرد.
این محصول از انواع آچار تخت است که عموماً توسط لوله کش‌ها استفاده می‌شود اما کاربرد‌های آن هیچ محدودیتی نداشته و هر جا که فضای کافی برای بدنه نسبتاً بزرگ آچار فرانسه وجود داشته باشد، می‌توان از این محصول کاربردی استفاده کرد. آچار فرانسه به واسطه ساختار بزرگ و دسته بلند خود می‌تواند گشتاور مناسبی را به پیچ وارد کند و همین موضوع باعث شده در باز و بسته کردن پیچ‌های سفت و بزرگ از این محصول استفاده شود. البته انواع دیگری نیز از آچار با همین ویژگی‌ها وجود دارند، اما هنوز هیچ جایگزین کاملی برای آچار‌های فرانسه به وجود نیامده است.
موضوع قابل توجه دیگر در رابطه با این محصول این است که از آچار فرانسه می‌توان برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌های هم شش گوش و هم چهار گوش، استفاده کرد.

بخش‌های مختلف این محصول عبارت‌اند از:

  • دسته
  • فک ثابت
  • فک متحرک
  • پیچ حلزونی
  • مزایا و معایب آچار فرانسه

آچار فرانسه همانطور که تا به اینجا گفته شد و خودتان هم مستحضر هستید، دارای مزایای بسیار زیادی می‌باشد و در مقابل تمام این مزایا تنها یک ایراد بر آن وارد است و آن هم این است که این محصول دارای ابعاد بزرگی بوده و نمی‌توان در فضا‌های کوچک به سادگی از آن استفاده کرد. البته این موضوع را نیز نمی‌توان به عنوان یک ایراد در نظر گرفت چرا که آچار‌های فرانسه کلاً برای فضا‌های کوچک و کارهای ظریف طراحی و ساخته نشده‌اند.

انواع آچار فرانسه

آچار‌های فرانسه همانطور که در طول زمان تکامل پیدا کرده و بهتر شده‌اند، همانطور هم دستخوش تکنولوژی‌های جدید دنیا در ساخت انواع آچار شده و به واسطه همین موضوع مدل‌های مختلفی از این محصول ساخته شده است.

از مهم‌ترین انواع این محصول می‌توان اشاره کرد به:

  • مدل دوسر
  • مدل قفلی
  • مدل انحنا دار یا S
  • مدل جغجغه ای

تاریخچه آچار فرانسه و انواع آن

روش کار آچار فرانسه

با وجود کاربرد‌های متنوع و ساختار هوشمندانه این آچار، کاربرد آن بسیار ساده است. پیش از هرگونه استفاده از آچار فرانسه، حتماً توجه داشته باشید که هم آچار و هم پیچ کاملاً خشک باشند تا لغزندگی ایجاد نشود. سپس با استفاده از پیچ حلزونی، دهانه آچار به اندازه قدری بزرگتر از پیچ باز کرده و پیچ را درون دهانه قرار دهید. سپس مجدد از طریق پیچ حلزونی، دهان را سفت کرده اقدام به باز یا بسته کردن پیچ کنید.
موضوعی که باید در حین استفاده از این محصول در نظر داشته باشید این است که با توجه به گشتاور زیادی که توسط آن به پیچ وارد می‌شود، بهتر است که برای پیچ‌های نرم و ظریف از آچارفرانسه استفاده نشود.
همچنین توصیه می‌شود برای ماندگاری بالاتر و کاربرد بهتر آچار فرانسه، هر چند وقت سیستم حرکتی آن را روغن کاری کنید.

نکات مهم در خرید آچار فرانسه

  • روکش دار بودن دسته
  • سلامت سیستم حرکتی آچار
  • توجه به عمیق بودن دندانه‌ها
  • توجه به اعتبار برند تولید کننده
  • توجه به سایز دهانه آچار فرانسه

توجه به جنس بدنه آچار (فولاد، نیکل کروم، کروم وانادیوم بهترین‌ها هستند)

با رعایت این نکات می توانید محصولی تهیه کنید که تا سالیان سال برای شما به درستی کار کند البته به شرط استفاده درست و مراقبت.

تاریخچه آچارفرانسه و انواع آن

کلام آخر

تمامی انواع آچار به نوبه خود کاربردی هستند و با توجه به اینکه اکثر آنها قدیمی می‌باشند اما هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. همانطور که بار‌ها اشاره شد و می‌دانید انواع بسیار مختلفی از آچار‌ها وجود دارد که آچار فرانسه اگر معروف‌ترین آن‌ها نباشد، قطعاً یکی از معروف‌ترین‌ها است و در این نوشته از ابزار نیکو تمام تلاش خود را به کار بستیم تا این محصول و ویژگی‌هایش را به شما معرفی کنیم.
توجه داشته باشید که تمام مزایا و ویژگی‌هایی که برای این محصول گفته شد تنها برای مدل‌های با کیفیت و مناسب می‌باشد اما امروزه به واسطه‌های پرمصرف بودن آچار فرانسه، متأسفانه شاهد وفور انواع تقلبی و بی‌کیفیت آن در بازار هستیم. بنابراین توصیه می‌شود در صورتی که قصد خرید آچار فرانسه با کیفیت را دارید حتماً از فروشگاه‌های معتبر ارائه دهنده برند‌های ابزار آلات معتبر، اقدام کنید.

موفق و پیروز باشید.

ارسال دیدگاه