معرفی انواع آچار وکاربرد آن

معرفی انواع آچار وکاربرد آن

امروزه در سراسر جهان و در صنایع مختلف ابزارآلات مختلفی استفاده می‌شود که هر کدام کارایی خاص خود را داشته و برای یک هدف خاص توسعه پیدا کرده است. در این بین یکی از قدیمی‌ترین و همچنین پرکاربردترین ابزار‌ها، انواع آچار می‌باشد که تقریباً می‌توان گفت در هر صنعتی کاربرد داشته و جایی نیست که نیازی به انواع آچار وجود نداشته باشد.
با وجود معروفیت و رایج بودن این ابزار پرکاربرد، همچنان دیدگاه کاملاً درستی نسبت به انواع آن وجود ندارد به همین جهت در ادامه این نوشته از ابزار نیکو با ما همراه باشید تا این محصول را از نظر فنی و با جزئیات کامل به همراه انواع مختلف برای‌تان را تشریح کرده و نکات مهم در این باره را با شما در میان بگذاریم.

معرفی انواع آچار وکاربرد آن

آچار چیست؟

در تعریف فنی، آچار وسیله‌ای برای باز و بسته کردن پیچ و مهره با استفاده از نیروی گشتاور است که توسط فشاری که به دسته آن وارد می‌کنید به وجود می‌آید. تخمین‌زده می‌شود که آچار در قرن ۱۵ میلادی ساخته شده باشد با توجه به کار‌ایی بسیار بالای خود تا امروز هیچ جایگزینی برای آن نیامده.
پیچ‌ها در ابعاد کوچک از طریق پیچ گوشتی‌ها قابل باز و بسته کردن هستند اما پیچ‌های بزرگتر نیازمند نیروی گشتاور قوی‌تری می‌باشند که از طریق دسته پیچ گوشتی امکان وارد آوردن چنین نیرویی به پیچ‌ها وجود ندارد. به همین جهت به هیچ عنوان این دو محصول با وجود کاربرد مشترک، قابل مقایسه نیستند.
همچنین لازم به ذکر است که امروزه صنایع بسیار گسترده شده‌اند و به تبع همین موضوع، ابزارآلات این صنایع نیز توسعه پیدا کرده و شکل انحصاری به خود گرفتند که آچار نیز از این قاعده مستثنا نیست. به همین جهت می‌توان نتیجه گرفت انواع بسیار مختلفی از آچار وجود دارند که در ادامه پس از بازگو کردن یک سری نکات مهم در رابطه با این محصول کاربردی، به تشریح انواع آچار خواهیم پرداخت.

انواع جنس آچار

آچار نیز دقیقاً به مانند سایر ابزار‌های دیگر از طریق مواد اولیه مختلفی ساخته می‌شود که همین مواد اولیه به همراه فرآیند‌های تولید و همچنین برند تولیدکننده، کیفیت نهایی این محصول را رقم می‌زند.

فلزات مورد استفاده برای آچارها عبارت‌اند از:

  • آلومینیوم
  • فولاد
  • نیکل
  • کروم وانادیوم

البته فلزات دیگری نیز وجود دارند که در ساخت انواع آچار به کار بروند اما این موارد از معروف‌ترین‌ها هستند. همچنین در بین این مواردکروم وانادیوم و کروم بهترین فلزات مورد استفاده برای ساخت این ابزار کاربردی هستند.

پیش از شروع معرفی انواع، لازم به ذکر است که همانطور که بار‌ها اشاره شد انواع بسیار متفاوت و متنوعی از آچار در سایز‌بندی‌ها و مدل‌های مختلف برای کاربرد‌های مختلف وجود دارد که مشخصا در این نوشته نمی‌توانیم به تمامی آن‌ها بپردازیم و در ادامه معروف‌ترین و پرکاربردترین انواع آچار‌ها تشریح شده‌اند.

آچار فرانسه

شاید بتوان آچار فرانسه را معروف‌ترین نوع آچار در نظر گرفت! این محصول به دلیل قابل تنظیم بودن دهانه، قابل استفاده برای انواع سایز‌های مختلف پیچ میباشد و به همین دلیل بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
در واقع ساختار اصیل و ذاتی آچار در این محصول حفظ شده اما تنها با یک ابتکار محصولی خلق شده است که یک تنه حریف همه پیچ‌ها می‌باشد!

آچار آلن
پیچ آلن نوعی پیچ خاص است که بیشتر در شیرآلات مورد استفاده قرار می‌گیرد و نیازمند آچار خاص خود می‌باشد. آچار مخصوص پیچ آلن را آچار آلن می‌گویند که دارای یک سری شش ضلعی بوده و با شکل L مانند ساخته می‌شود.

معرفی انواع آچار وکاربرد آن

آچار بکس

آچار بکس را می‌توان جدید‌ترین عضو خانواده این محصول در نظر گرفت. آچار‌های بکس در هنگامی استفاده می‌شوند که فضای کافی برای چرخش دسته آچار وجود ندارد و همچنین پیچ‌ها قدری سفت بسته شده‌اند. این محصول عموماً به صورت تک دست ساخته می‌شود که بر روی آن سربکس‌ها با سایز‌های مختلف برای پیچ‌های مختلف قرار می‌گیرند و دسته آن نیز به صورت افقی و عمودی قابل استفاده است.

آچار شلاقی

این محصول را بیشتر می‌توان در بساط لوله کش‌ها پیدا کرد. آچار‌های شلاقی مانند آچار‌ها فرانسه قابل تنظیم هستند و از طریق آن‌ها می‌توان نیروی گشتاور بیشتری به واسطه دسته بلند‌تر، به پیچ وارد کرد.

آچار جغجغه‌ای

آچار جغجغه‌ای ساختاری شبیه به آچار‌ دو سر رینگ دارد و در دو سر آن جغجغه‌هایی به صورت هرزگرد وجود دارند. این نوع آچار نیز مانند آچار‌های بوکس دارای سری‌های قابل تعویض است و به واسطه ساختار خاص و مدرن خود در جا‌هایی که امکان چرخش آچار وجود ندارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آچار یک سر تخت و یک سر رینگ

آچار‌های یکسر تخت و یک سر رینگ از رایج‌ترین انواع این محصولات هستند که همانطور که از نامشان پیداست، یک سر آن‌ها تخت و سر دیگر آن‌ها رینگ می‌باشد. البته که هم سمت تخت و هم سمت رینگ می‌توانند کار یکدیگر را انجام دهند اما در برخی شرایط خاص، هر کدام به صورت مجزا مورد استفاده قرار می‌گیرند.
آچار دو سر تخت

نوعی دیگر از آچار که در هیچ سمت آن اثری از رینگ دیده نمی‌شود و هر دو سر آن تخت است. این محصول کمتر از مشابه یک سر تخت خود که دارای یک رینگ در سر دیگر است مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به هر جهت طرفداران خود را دارد.
آچار دو سر رینگ

رینگ‌هایی که در سمت دیگر آچار‌های یکسر تخت بودند را به خاطر دارید؟ آچار‌های دوسر رینگ در هر دو سمت دارای این رنگ‌ها هستند که البته با یک برآمدگی قوس دار در هر دو سمت، استفاده از آن بسیار راحت‌تر شده.

معرفی انواع آچار وکاربرد آن

جمع بندی

همانطور که بارها گفته شد انواع بسیار متنوعی از آچار وجود دارد .  همچنین امروزه شاهد ساخت محصولات نوین هستیم که نیاز ما را از تعداد زیادی آچار رفع کرده و به تنهایی می تواند جایگزین چند محصول باشد.  ما در این نوشته  از ابزار نیکو تمام تلاش خود را به کار بستیم تا معروف ترین و کاربردی ترین انواع آچار را به شما عزیزان معرفی کرده و اطلاعات مفید و مختصری را  در اختیارتان قرار دهیم.

ابزارآلات، محصولات حساسی هستند که لازم است از انواع با کیفیت آن استفاده شود و متاسفانه امروزه شاهد وفور انواع تقلبی و بی کیفیت ابزارآلات مختلف هستیم.  در صورتی که شما عزیزان قصد خرید آچار با کیفیت مناسب را دارید، بهترین راه خرید از فروشندگان معتبر است.

ارسال دیدگاه