آشنایی نحوه کار با آچار آلن

آشنایی نحوه کار با آچار آلن

از جمله ابزارآلاتی که در خانه همه ما پیدا می‌شود؛ آچارها هستند. اما به دلیل تنوع بسیار آن ها مردم از کاربرد این ابزار آلات  در مصارف روزانه اطلاعی ندارند و تنها تعداد محدودی از افراد از چگونگی کار با آن‌ها مطلع هستند. یکی از ویژگی‌هایی که سبب درگیری ذهن به هنگام انتخاب آچار شده، تنوع آن است. این ابزار یکی از پرکاربردترین ابزارآلات بوده که مردم باید با نحوه کار با آچار آلن آشنا شوند.

آشنایی با ابزاری به نام آچار آلن

آچار آلن شکل ظاهری مشابه با حرف انگلیسی ال دارد و مقطع آن دارای شکلی شش ضلعی است. نام این آچار از  یک شرکت آمریکایی در قرن ۲۰ میلادی گرفته شده است که مختص پیچ‌های آلن که شبیه به یک شش ضلعی هستند؛ به کار برده خواهد شد. این آچار نسبت به سایر آچارها مدرن‌تر بوده و در بسیاری از وسایل خانگی، اتومبیل و برقی مورد استفاده قرار می گیرد. بدین ترتیب اکثر تعمیرکاران مجموعه‌ای از انواع آچار آلن را با خود به همراه دارند.

لازم به ذکر است بهترین و مرغوب‌ترین نوع آچار آلن از جنس فولاد بوده که دسته بلندتری ‌نیز دارد. بنابراین بهتر است در هنگام انتخاب این ابزار به جنس فلزی آن توجه کنید و توجه داشته باشید که در ساخت آن از فلز کروم وانادیوم به کار رفته باشد. زیرا استفاده از کروم بر سطح فلز سبب می‌شود تا از زنگ‌زدگی و ضربه احتمالی جلوگیری شود.

blank

آچار آلن داری دارای چه کاربردهایی است؟

برای استفاده صحیح و کار با آچار آلن ابتدا باید از کاربردهای مختلف آن مطلع شوید. این آچار به دلیل داشتن مقطع شش ضلعی مختص به پیچ‌های آلن در مدل‌های متنوع متریک و در سایزهای استاندارد برحسب میلی متر و اینچ در اغلب ابزار آلات به کار می‌رود. این آچارها و پیچ‌ها در مقایسه با مدل‌های قدیمی دارای مزیت‌هایی هستند. از جمله این مزیت‌ها می‌توان به تغییر شکل در پیچ به هنگام باز و بسته کردن آن با استفاده از آن اشاره کرد. از دیگر مزیت‌هایی که می‌توان در خصوص این آچار به آن اشاره کرد عدم لیز خوردن و لغزیدن آچار به دلیل رویه شش پیچ و آچار است.

همچنین محل تماس آچار و پیچ در داخل حفره، پیچ خواهد شد و کار با آن بسیار سهل و آسان است. لازم است بدانید به دلیل طول بلند دسته آچار آلن گشتاور آن افزایش پیدا کرده و بدین ترتیب باز و بسته کردن آن نسبت به نمونه‌های قدیمی بسیار آسان‌تر است.

آشنایی نحوه کار با آچار آلن

چند نمونه آچار آلن در بازار عرضه می‌شود؟

به طور کلی آچار آلن دارای چهار نوع اصلی است که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

آچار آلن چاقویی

این آچار همان طور که از نام آن پیدا است شبیه به چاقوهای مسافرتی بوده و از کنار باز می‌شود. این نوع آچار چند کاره هستند و چند مدل از آچار در یک دسته چاقو در کنار هم قرار گرفته که هر کدام از آن‌ها دارای سایزهای متفاوت خواهند بود و برای پیچ‌های مختلف استفاده می‌شوند.

آچار آلن حلقه ای

نحوه کارکرد آچار حلقه نیز مانند دیگر گونه‌های آچار آلن خواهد بود و تنها تفاوت آن در کاور و دسته آن است. این سبک از آچار در واقع حلقه‌ای است که طیف متعددی از آچارها با اندازه های گوناگون را به خود متصل کرده که هر کدام مخصوص کاری هستند.

آچار آلن کمربندی

این مدل از آچار در یک کاور قرار گرفته که دسترسی به انواع آچار را آسان کرده و می‌توان به راحتی از انواع گوناگون آچار آلن استفاده کرد.

آچار آلن پیچ گوشتی

آچار پیچ گوشتی شکلی شبیه به پیچ گوشتی داشته و کارکرد آن نیز تقریبا مشابه به آن است. این نوع پیچ گوشتی بسیار کم جا بود ه و می‌توان آن را به راحتی جا به جا کرد.

آشنایی نحوه کار با آچار آلن

چگونگی کار با آچار آلن

یکی از نکات مهم در هنگام کار با آچارهای آلن، زاویه دست شما و آچار است. زیرا در صورتی که آچار آلن در زاویه درستی با یکدیگر قرار گرفته باشند نیروی اهرم بیشتری ایجاد شده و در نتیجه بیشترین گشتاور فراهم خواهد شد. این موضوع سبب شده تا انرژی کمتری از شما گرفته و آچار در فضای مناسب تری حرکت کند.

اولین مرحله برای کار با آچار آلن اندازه گیری آچار است. برای این کار پیش از شروع به سفت و یا شل کردن هر پیچ شش ضلعی از مناسب بودن اندازه آن مطمئن شوید. در مرحله بعدی در صورتی که قصد دارید یکی از پیچ‌های شش ضلعی را محکم کنید نوک آچار آلن خود را با دقت در قسمت شش ضلعی قرار دهید تا محکم شود و آن را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا به اندازه کافی چفت شود. اما اگر قصد شل کردن پیچ را دارید؛ نوک آچار را در قسمت شش ضلعی قرار داده و همین کار را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت انجام دهید تا پیچ بطور کامل شل یا جدا شود. حال می‌توان گفت کار با این آچار بسیار ساده است و دغدغه زیادی نخواهد داشت.

آشنایی نحوه کار با آچار آلن

 

آچار آلن، آچاری کار راه انداز

آچار آلن یکی از ابزار آلات تعمیری است که در خانه اکثر افراد یافت می‌شود. این آچار به دلیل مدرن بودن کمتر شناخته شده و همین امر سبب شده تا نحوه کار با اچار آلن دغدغه بسیاری از افراد باشد. آچار آلن دارای تنوع بسیار زیادی بوده و مرغوب‌ترین آن از جنس فولاد است. نحوه کار با این آچار بسیار ساده بوده و می‌توان به راحتی از آن استفاده کرد.

ارسال دیدگاه