بررسی نکات مهم هنگام خرید انبردست

بررسی نکات مهم هنگام خرید انبردست

امروز امکان ندارد که یک مهندس، پزشک، تکنسین و هر فرد دیگری را پیدا کنید که حداقل یک بار انبردست را در دست نگرفته باشد! انبردست عضو ثابت ابزار آلات تمام صنایع است که کاربرد‌های بسیار مختلفی دارد و با توجه به ضرورت وجود آن، پس از تاریخ بسیار طولانی هنوز هم که هنوزه جایگاه خود را از دست نداده.
انبردست‌ها  ابزار‌های بسیار ساده‌ای هستند که از طریق یک ابتکار در طراحی آن‌ها که بر اساس قوانین فیزیک می‌باشد، توانایی وارد کردن فشار بسیار بیشتر نسبت به نیرویی که به دسته‌های آن وارد کنید را دارد.
تنها کاری که انبردست انجام می‌دهد همین است اما همین کار برد فنی محدود، همانطور که گفته شد در تمام صنایع مورد نیاز است و ما هم در ادامه این نوشته از ابزار نیکو قصد داریم تا به صورت کامل جزئیات این محصول را با شما در میان بگذاریم پس تا انتها با ما همراه باشید.

بررسی نکات مهم هنگام خرید انبردست

تاریخچه انبر دست

شاید برایتان عجیب باشد که بدانید تاریخچه انبردست تقریباً به سه هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد! زمانی که اصلاً علم فیزیک وجود نداشت که بتوان از قوانین آن استفاده کرد.
اما به هر جهت این محصول البته نه با ظاهر امروزی اما با ساختاری مشترک هزاران سال پیش برای نگه داشتن فلزات داغ و گداخته شده در شغل آهنگری استفاده می‌شد. موضوع جالب‌تر اینکه ساختار این محصول همانطور که گفته شد مشترک با نمونه باستانی خود بوده و در همان دوران هم انبرد است یا انبر‌های مختلف دیگر را از دو اهرم و یک قطعه نگهدارنده می‌ساختند که به صورت ضربدری بتوانند با نیروی دست، فشار بیشتری وارد کند.

انبر دست چیست؟

حال که متوجه شدید برای اختراع این محصول مخترع مشخصی وجود ندارد، بهتر است به انبردست‌های امروزی و تعریف این محصول بپردازیم. ساختار انبردست در سطرهای پیشین تشریح شد و تنها تغییری که امروزه در آن به وجود آمده، ایجاد سری دندانه در سایز‌های مختلف در نوک آن، یک قسمت برای بریدن سیم و میله‌های نازک پایین‌تر از قسمت نوک و یک روکش پلاستیکی بر روی دسته‌های آن برای جلوگیری از عبور جریان الکتریسیته، است.
البته با توجه به طراحی اصولی و ارگونومیکی که امروزه برای این محصول به وجود آمده، از نظر فنی قدرت و کاربرد این محصول بیشتر شده و همچنین انواع مختلفی از انبردست به وجود آمده که برای فرآیند‌های مختلف توسعه یافته‌اند و در ادامه قطعاً آن‌ها را شرح خواهیم داد.

انواع انبر دست

همانطور که پیشتر نیز اشاره شده در گذشته از انواع انبر‌ها تنها برای نگه داشتن وسایل مختلف از جمله آهن داغ استفاده می‌کردند اما امروزه با توجه به پیشرفت صنایع، در موارد زیادی نیاز به طراحی محصول انحصاری اما با ساختار مشابه انبردست وجود داشت.
به عنوان مثال اگر قرار بود که کار‌های ریز مانند فرم دهی به سیم‌ها یا طلا‌سازی و سایر موارد این چنینی را با استفاده از انبرهای بزرگ انجام دهیم، هم به دلیل دسته‌های بلند و ساختار بزرگ آن، کنترل نیروی وارد شوند سخت بوده و هم بزرگ بودن دهانه ابزار برای کار مناسب نبود.

 به همین جهت مواردی همچون دم باریک و سایر نمونه های مشابه به وجود آمدند که موارد بیشتر به شرح زیر می باشند :

  • دم باریک
  • دم خم
  • دم پهن
  • دم گرد
  • سیم چین
  • سیم لخت کن
  • دم باریک سوزنی

هر کدام از این موارد گفته شده به عنوان مشتقات انبردست مطرح می‌شوند و هر کدام برای کاربرد خاصی توسعه پیدا کردند.

بررسی نکات مهم هنگام خرید انبردست

روش کار با انبر دست

امروزه انبردست جزء اسباب بازی کودکان نیز می‌باشد و بدیهی است که نیازی به تشریح طرز کار این محصول بسیار معروف نمی‌باشد. اما فارغ از بحث طرز کار، نکات مهمی در به کار گرفتن این ابزار وجود دارد که در ادامه به تشریح آن‌ها خواهیم پرداخت.
بیش از هر چیزی در هنگام استفاده از انبردست، توجه داشته باشید که از انبر با سایز مناسب استفاده کنید. استفاده از انبرهای بزرگتر یا کوچکتر از قطعه‌ای که قصد نگه داشتن آن را دارید می‌تواند باعث آسیب هم به انبر و هم به قطعه بشود.
همچنین بسته به کاری که دارید انجام می‌دهید، نوع مناسبی از انواع انبر که پیشتر آن‌ها را معرفی کردیم انتخاب کنید.
در قدم بعدی لازم است که هم قطعه و هم انبر را چه قسمت دستی و چه قسمت دهانه را کاملاً خشک ازهرگونه مایعات کنید تا در هنگام نگه داشتن قطعه هیچکدام دچار لغزش نشود.
در آخر سعی کنید که هر چند وقت یکبار اتصالات انبردست را روغن کاری کنید تا مدت زمان طولانی‌تری عمر کند.

نکات مهم در خرید انبر دست

  • جنس و کیفیت مواد اولیه

انبردست‌ها محصولاتی هستند که همواره فشار زیادی بر روی آن‌ها وجود دارد و می‌بایست که از انواع این محصول با جنس مناسب استفاده کرد که خراب نشود. بهترین جنس برای این محصول ترکیب کروم وانادیوم با فولاد می‌باشد که علاوه بر بالا بردن مقاومت فیزیکی این ابزار، آن را در مقابل زنگ زدگی محافظت می‌کند. استاندارد

  • بودن ابزار از نظر ارگونومیک

ابزار آلات اینچنینی حتماً باید بر اساس استاندارد‌های ارگونومی ساخته شده باشند تا هم بتوان بهتر با آن‌ها کار کرد و هم در هنگام استفاده، دست‌ها خسته نشوند و آسیب نبیند.

  • روکش مناسب

وجود روکش مناسب بر روی دسته‌های انبردست کمک می‌کند که این محصول در دست‌ها لرزش پیدا نکرده و همچنین دست‌ها آسیب نبینند. همچنین به دفعات پیش می‌آید که با استفاده از انواع انبر‌ها، سیم‌های حامل جریان الکتریسیته را نگه داشته و یا فرمدهی می‌کنیم که به واسطه همین موضوع نیاز است تا دسته‌های این محصول دارای روکش عایق مناسب باشند.

بررسی نکات مهم هنگام خرید انبردست

کلام آخر

بدون شک اگر نگاهی به هر نوع دسته‌بندی ابزار آلات بیندازید قطعاً یک یا چند نوع از انواع انبردست را در آن خواهید دید و این موضوع هم به دلیل تنوع کاربرد بسیار زیادی است که بر اساس ساز و کار کلیدی هوشمندانه این محصول به وجود آمده و ما هم در این نوشته تمام تلاش خود را به کار بستیم تا جزئیات کامل در این باره را برایتان بازگو کنیم.
تمام مزایایی که برای این ابزار گفته شد، تنها برای انواع با کیفیت آن بوده و متأسفانه به واسطه کاربرد بسیار بالا، امروز شاهد وفور انواع تقلبی و بی‌کیفیت این محصول هستیم. به همین جهت در صورتی که شما عزیزان قصد خرید انبردست با کیفیت را دارید بهترین راه خرید از فروشندگان معتبر ارائه دهنده محصولات معتبر است.

ارسال دیدگاه