آشنایی با انواع واشر فنری و کاربرد آن

واشر فنری

چکیده : واشر فنری (Spring Washer یا Spring Split Lock Washer) که با نام واشر قفلی نیز شناخته می‌شود، یک حلقه پلاستیکی یا فلزی است که از آن برای تحمل وزن، بین پیچ و مهره استفاده می‌کنند. در این نوع واشر، یک تکه از دو لبه آن جدا شده و حالتی شبیه به حلقه مارپیچ دارد. واشر فنری به دلیل تحت فشار بودن به سطح اتصال، از شل شدن آن در برابر ارتعاش و خوردگی جلوگیری می‌کنند. هر چقدر واشر، ضخیم‌تر و بلندتر باشد، بار بیشتری را تحمل می‌کند.

آشنایی با انواع واشر فنری

واشر فنری (Spring Washer یا Spring Split Lock Washer) که با نام واشر قفلی نیز شناخته می‌شود، یک حلقه پلاستیکی یا فلزی است که از آن برای تحمل وزن، بین پیچ و مهره استفاده می‌کنند. در این نوع واشر، یک تکه از دو لبه آن جدا شده و حالتی شبیه به حلقه مارپیچ دارد. واشر فنری به دلیل تحت فشار بودن به سطح اتصال، از شل شدن آن در برابر ارتعاش و خوردگی جلوگیری می‌کنند. هر چقدر واشر، ضخیم‌تر و بلندتر باشد، بار بیشتری را تحمل می‌کند.

کاربرد و عملکرد واشر فنری

واشر فنری و یا اسپرینگ واشر، بدلیل طراحی منحصر به فرد آن فشار بیشتری را به یک سیستم مکانیکی وارد می‌کند و احتمال شل شدن در اثر تصادف و یا لرزش کاهش می‌دهد. این واشر به صورت یک دایره کامل نیست و دارای دو بال است که با هم فاصله دارد و این فاصله به آن خاصیت فنری می‌دهد.

معمولا این واشر بین مهره و یک واشر تخت استفاده می‌شود و قدرت اتصال را با صفت تر شدن مهره افزایش می‌دهد و اصطکاک و قدرت مکانیکی را بیشتر می‌کند. در نتیجه در هنگام ارتعاشات و لرزش‌ها این واشر به مقدار خیلی کمی باز و فشرده می‌شود و مانع باز شدن پیچ و مهره می‌شود.

بنابرابین از این واشر فنری معمولا برای قفل کردن اتصالات پیچ و مهره استفاده می‌شود.

واشر فنری بعد از بسته شده به صورت کامل پیچ و مهره را ثابت نگه می‌دارد و بیشتر در مواردی که احتمال لغزش و لرزش اتصال دهنده‌ها وجود دارد استفاده می‌شود.

سایز قطر داخلی، ضخامت واشر و قطر خارجی طبق استاندارد DIN127 در جدول زیر درج شده است.

انواع واشر فنری

انواع واشر فنری

  • واشر فنری انگشتی: واشر انگشتی دارای سه فلنج به شکل منحنی بوده و برای کاهش میزان ساییدگی، کاهش صدا و ارتعاش مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع می‌توان گفت انعطاف‌پذیری واشر هلالی با واشر موجی ترکیب شده است.

  • واشر فنری منحنی: این نوع واشر حالتی موجدار داشته و به‌عنوان فاصله دهنده یا جداکننده استفاده می‌شود.

  • واشر فنری موجی: این مدل معمولا به‌عنوان فاصله دهنده یا بالشتک استفاده می‌شود و امواج متعددی داخل واشر دارد. طراحی خاص واشر فنری موجی باعث می‌شود تا اتصالات با گذشت زمان جابه‌جا یا شل نشوند.

  • واشر فنری گنبدی: این مدل شبیه واشر مخروطی بوده ولی ضلع‌های آن گرد است. ایجاد سطح صاف و تحمل بار بالا از خصوصیات واشر فنری گنبدی به شمار می‌رود.

واشر فنری در صنعت

استفاده از واشر فنری در صنایع مختلف

  • صنعت خودرو سازی

  • صنایع هوایی

  • صنایع دریایی

  • صنعت لوازم خانگی

خرید واشر فنری از پیچ سازان صنعت آریا

گروه پیچ سازان صنعت آریا ابتدا فعالیت خود را در سال 1384 در قالب فروشگاه عرضه پیچ و مهره و سایر قطعات و اتصالات غیر جوشی در سطح کشور آغاز نموده و در ادامه با توجه به اقتضا و نیاز بازار با تاسیس و ثبت شرکت، فعالیت خود را گسترش داده و به تولید و عرضه تامین محصولات متنوع و با کیفیت در زمینه پیچ و مهره و سایر اتصالات پرداخته است.

در صورتی قصد خرید واشر را دارید و قطرهای دیگری از این واشر، مورد نیاز شما است حتما با ما تماس بگیرید. کارشناسان پیچ سازان صنعت آریا به طور کامل شما را راهنمایی خواهند کرد.

ارسال دیدگاه