بررسی نقش درب رادیاتور در سیستم خنک کننده

بررسی نقش درب رادیاتور در سیستم خنک کننده

درب رادیاتور با وجود ظاهر ساده ‌ای که دارد ولی برای خنک کردن موتور خودرو یکی از حیاتی‌ترین قطعات شناخته می شود. بدون تردید هنگام مشاهده ظاهر ساده این قطعه ممکن است دچار اشتباه شوید که این بخش از سیستم خنک کننده هیچگونه تاثیری در فرآیند خنک سازی نداشته باشد. با این حال اگر درب رادیاتور خودرو دچار ایراد شود، متوجه خواهید شد که موتور اتومبیل خرابی های شدیدی به بار خواهد آورد. شرایطی که نشان می دهد همواره باید نسبت به سالم بودن این بخش از رادیاتور حساسیت بالایی به خرج دهید.

نقش درب رادیاتور

هنگامی که از طریق احتراق موتور، خودرو شروع به فعالیت می کند، گرما و حرارت زیادی تولید خواهد شد. اگر حرارت تولید شده و گرمای ناشی از فرآیند احتراق بیش از حد نرمال باشد و سیستم خنک کننده نتواند به خوبی آن را کنترل کند، به کل اتومبیل آسیب جدی وارد می‌شود. در این بین قطعات مختلفی باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

اهمیت درب رادیاتور

همانگونه که عنوان شد این درب از جمله قطعات کاربردی و در سیستم خنک کننده شناخته می‌شود. در واقع برای خنک کردن موتور خودرو رادیاتور وظیفه دارد که به خوبی عملکرد خود را نشان دهد. به همین علت یکی از مهمترین بخش های خودرو، رادیاتور به شمار می‌رود. درب قرار گرفته شده بر روی رادیاتور یکی از قطعاتی بوده که در این بین باید به خوبی بتواند وظیفه خود را انجام دهد. چنانچه این قسمت از رادیاتور با مشکل مواجه شود، آسیب های جبران ناپذیری به خودرو وارد خواهد شد. شرایطی که نشان می دهد نیاز است هر از چند گاهی به بررسی درب رادیاتور و تست کردن آن بپردازید. رادیاتور می تواند برای نگه داشتن عملکرد موتور در سطح مطلوب گرمای متعادلی در سیستم ایجاد کند.

با توجه به اینکه درب رادیاتور برای نگه داشتن و ذخیره مواد خنک کننده به کار گرفته می شود، در این بین حائز اهمیت است. با توجه به فشار زیادی که فضای داخل رادیاتور همواره با آن مواجه می شود، این درب وظیفه دارد که این فشار را کنترل کند. به همین علت این قطعه حیاتی از خروج آب هنگام جوشش درون رادیاتور جلوگیری خواهد نمود. در واقع آب موجود در رادیاتور باید درون سیستم باقی مانده و از سرریز کردن آن جلوگیری شود. چنانچه این قطعه از سیستم خنک کننده نتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد، در وهله اول به رادیاتور و سپس به کل سیستم و موتور خودرو آسیب جدی وارد خواهد شد.

علائم خرابی درب رادیاتور

درب رادیاتور و در کل سیستم خنک کننده از جمله مهمترین بخش ها در اتومبیل شناخته می شود. به همین علت همواره باید روی به بررسی آن بیاورید. چنانچه این قطعه از رادیاتور دچار ایران شود، علائمی از خود بروز خواهد داد.

نشت مایع خنک کننده

اگر در نزدیکی رادیاتور مایع خنک کننده یا آب موجود در رادیاتور نشتی پیدا کند باید در نخستین گام به بررسی درب رادیاتور بپردازید. در این بین معمولا خرابی این قطعه موجب نشتی آب به اطراف رادیاتور خواهد شد.

نشت مایع خنک کننده از رادیاتور

جوش آوردن خودرو

اگر آب داخل رادیاتور هنگام چرخش با مشکل مواجه شود، متوجه خواهید شد که دمای آب سیستم به میزان قابل توجهی بالا می‌رود. در این بین باید به سراغ بررسی سیستم خنک کننده بروید. یکی از قطعاتی که ممکن است موجب جوش آوردن خودرو شود، درب قرار گرفته شده بر روی رادیاتور است.

خرابی شیلنگ رادیاتور

اگر شیلنگ رادیاتور خودرو شما دچار خرابی شود، یکی از بخش هایی که نیاز به بررسی دارد درب رادیاتور است. پس از آنکه اطمینان حاصل نمودید که این بخش از سیستم خنک کننده سالم بوده، می توانید به سراغ قسمت های دیگر بروید. با این حال معمولا خرابی درب موجب می‌شود که به درستی خلا موجود در سیستم توسط درپوش آزاد نشده و آسیب‌ دیدگی شلنگ رادیاتور را مشاهده خواهید نمود.

مشکلات بسته نشدن درب رادیاتور

درب رادیاتور را باید به خوبی ببندید. چنانچه این قطعه از خودرو به درستی بسته نشود، مشاهده خواهید کرد که به سیستم خنک کننده، هوا وارد می شود. شرایطی که موجب ایجاد عدم تعادل درجه حرارت در خودرو خواهد شد. با توجه به بالا رفتن بیش از حد حرارت و گرم شدن موتور، خرابی های گسترده‌ ای به ما خواهد آمد. سعی کنید هنگام مشاهده این مشکل در سریعترین زمان روی به خرید یک درب استاندارد بیاورید.

راهنمای خرید درب برای رادیاتور

راهنمای خرید درب رادیاتور

درب رادیاتور خودرو از کاربردی ترین قطعات برای رادیاتور شناخته می شود. این قطعه قادر است از کاهش آب درون رادیاتور جلوگیری کند. با توجه به اینکه این بخش از رادیاتور به عنوان یک قطعه مصرفی در اتومبیل شناخته می شود، همواره نیاز به خرید دوباره و تعویض آن خواهید داشت. برای خرید درب رادیاتور خودرو سعی کنید بهترین محصول موجود در بازار را انتخاب کنید. امروزه انواع درب ها با استانداردهای مختلف در بازار عرضه می شوند. خرید این قطعه از یک فروشنده معتبر و مجاز اهمیت بالایی دارد. با بررسی قیمت درب رادیاتور خودرو می توانید انتخاب خود را انجام دهید.

ارسال دیدگاه