آشنایی با انواع شیلنگ خودرو

آشنایی با انواع شیلنگ خودرو

شیلنگ خودرو از جمله از ضروری‌ ترین قطعات در اتومبیل شناخته می‌شود. اهمیت بالای انواع شیلنگ برای خودرو موجب شده‌ است که در حین خرید آن حساسیت زیادی به خرج داده شود. شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که شیلنگ‌ ها چه نقشی در خودرو ایفا می‌کنند. با بررسی کاربرد شیلنگ خودرو متوجه می‌شویم انواع مختلف این محصولات هر کدام برای انجام وظایفی خاص بر روی اتومبیل نصب می‌شوند. به‌ عنوان مثال برخی از آن‌ ها برای انتقال دادن مایعات کاربرد فراوان دارند. در طرف مقابل شیلنگ ‌ها می ‌توانند برای جابجایی هوا از یک بخش به بخش دیگر مورد استفاده قرار گیرند. مدل‌های مختلفی از این محصول را می‌توانید در فروشگاه‌ های عرضه‌ کننده مشاهده نمایید. دقت داشته باشید با توجه به اهمیت بالای شیلنگ خودرو در هنگام خرید، محصولی استاندارد و مقاوم را انتخاب نمایید.

انواع شیلنگ خودرو

شیلنگ خودرو چیست؟

قبل‌ از این‌ که به معرفی انواع شیلنگ خودرو بپردازیم، بهتر است تعریفی از این قطعه کاربردی داشته باشیم. برای پاسخ‌ دادن به این سوال می‌توانیم بیان کنیم اجزای هر موتور به ماننده قلب انسان عمل کرده و به مانند اجزای بدن با استفاده از رگ‌ ها به‌ هم متصل می‌شوند. شیلنگ‌ ها در این زمینه نقش رگ‌ ها را ایفا می‌کنند. چنانچه قطعه‌ ای از موتور اتومبیل دچار ایراد شود و نتواند به‌ درستی فعالیت مورد نظر را انجام دهد، قادر به حرکت دادن آن نخواهید بود.

انواع شیلنگ خودرو و لوله‌ هایی که درون آن قرار گرفته‌ اند به‌ مانند رگ باید بتوانند فرآیند مورد نظر را برای ارتباط با قسمت‌های مختلف طی کنند. همان‌ طوری که ماشین لباسشویی شما نمی‌تواند بدون شیلنگ کارآیی داشته باشد، خودرو نیز با استفاده از لوله و شیلنگ فعالیت خود را انجام می‌دهد. بسته به نوع خودرو و همچنین قطعه‌ای که قصد دارید برای آن شیلنگ خریداری کنید باید در انتخاب خود دقت داشته باشید. با توجه به این‌ که هر کدام از شیلنگ‌های خودرو از نظر شکل ظاهری و جایگاه با هم متفاوت هستند، از یک فرد وارد در این زمینه برای خرید شیلنگ کمک بگیرید.

کاربرد شیلنگ خودرو

همانگونه که عنوان کردیم انواع مختلف شیلنگ خودرو وظایفی خاص بر عهده می‌گیرند. برخی از این شیلنگ‌ ها برای انتقال مایعات به کار گرفته می‌شوند. تعداد دیگری از آن‌ها را برای جابجایی هوا به بخش‌های مختلف بر روی خودرو نصب می کنند. در حالت کلی شیلنگ هایی که برای خودروها به بازار عرضه می‌شوند با هدف جابجایی مایعات تولید شده و عمدتا برای روغن‌ کاری، خنک کاری و یا هیدرولیک کاربرد بالایی دارند. در عین‌ حال امروزه انواع مختلفی از شیلنگ خودرو را می‌توانید در بازار مشاهده کنید که هر کدام وظایف خاصی بر عهده می‌گیرند.

ساختار شیلنگ خودرو

عمدتا برای ساخت شیلنگ خودرو از قاعده‌ای خاص پیروی می‌شود. معمولا شیلنگ‌ها از ۳ بخش کلی تشکیل‌ شده‌اند. قسمت اول که شیلنگ‌ها را با لوله‌های داخلی تولید کرده و برای منتقل کردن سیالات به کار گرفته می‌شوند. بخش دوم را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که دارای پوشش بوده و از الیاف استاندارد برای تقویت آن‌ها استفاده می‌شود.

قسمت دیگری از انواع شیلنگ خودرو که وظیفه محافظت از لایه‌ های دیگر را در مقابله با عوامل آسیب‌ رسان دارد با استفاده از لایه‌های خارجی مورد پوشش قرار می‌دهند. هر کدام از این شیلنگ‌ها می‌توانند از استاندارد خاصی بهره‌ مند شوند.

معرفی انواع شیلنگ خودرو

اکنون که با مفهوم شیلنگ خودرو و کاربرد آن آشنایی به دست آورده‌اید، بهتر است به سراغ معرفی این قطعات کاربردی برویم.

شیلنگ پمپ هیدرولیک فرمان

اغلب خودروهای مدرن را امروزه با سیستم فرمان هیدرولیک تولید می‌کنند. استفاده از سیستم هیدرولیک موجب می‌شود که راننده بتواند یک ناراحت رانندگی دل‌پذیر و نرم را تجربه کند. از قطعات مختلفی برای طراحی این سیستم استفاده می‌شود. شیلنگ پمپ فرمان هیدرولیک از جمله انواع شیلنگ خودرو بوده که در این قسمت به کار گرفته می‌شود. نوع ساخته شیلنگ پمپ هیدرولیک به گونه‌ای است که با توجه به نیاز می‌تواند از استانداردهای خاصی پیروی کند.

شیلنگ پمپ هیدرولیک فرمان

ساختار شیلنگ پمپ هیدرولیک نیز دارای ۳ دسته اصلی است. در طراحی و ساخت این شیلنگ از ۳ لایه استفاده می‌شود. لایه‌ های داخلی که به‌ صورت مستقیم با سیالات در ارتباط هستند و معمولا از لاستیک مصنوعی و پلی استر برای تولید آن کمک می‌گیرند، در کنار لایه‌ های مسطح که بر روی لایه داخلی نصب‌ شده و لایه بیرونی که به‌ عنوان محافظ در برابر فشارهای خارجی از شیلنگ مراقبت می‌کند. انواع شیلنگ‌ های پمپ هیدرولیک را می‌توان بر اساس استحکام و مقاومت و نوع کارایی‌ شان به دسته‌های مختلف تقسیم کرد. به‌ عنوان مثال شیلنگ بافت سیمی، شیلنگ بافت نخی و شیلنگ بافت سیمی مارپیچ از جمله انواع شیلنگ هیدرولیک بوده که می‌توانند به‌ کار گرفته شوند.

شیلنگ سوخت

با بررسی انواع شیلنگ در خودرو متوجه می‌شویم که در بخش سوخت‌ رسانی نیز کاربرد فراوانی دارد. شیلنگ سوخت کم‌ فشار و شیلنگ سوخته فشار بالای خودرو هر کدام از استانداردهای گوناگونی بهره می‌برند. معمولا در وسایل نقلیه قدیمی که از سیستم کاربراتوری در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود، شیلنگ سوخت کم‌ فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیلنگ قادر به پشتیبانی از بنزین، اتانول، دیزل، بیودیزل و نفت بوده و در اتومبیل‌هایی که فشار psi 25 دارند گزینه‌ای مناسب است. در طرف مقابل شیلنگ‌های سوخت فشار بالا در خودرو نیز کارایی فراوانی امروزه پیدا کرده‌اند.

شیلنگ های خنک کننده خودرو

با بررسی نقش شیلنگ در خودرو متوجه می‌شویم که برای سیستم خنک کننده نیز می‌تواند کاربرد بالای خود را نشان دهد. امروزه انواع شیلنگ های خنک کننده را می‌توانید برای اتومبیل خریداری کنید. شیلنگ بخاری خودرو و شیلنگ رادیاتور خودرو ۲ مدل در این دسته بوده که ساختاری مشابه دارند. با این‌ حال با بررسی نقش شیلنگ خودرو در قسمت خنک کننده متوجه می‌شویم که در سایز و اندازه آن‌ ها تفاوت‌ هایی مشاهده می‌شود. به‌ عنوان مثال قطر شیلنگ بخاری در حالت کلی 0.5 اینچی یا 4/3 اینچ بوده و انواع مختلفی را خواهد داشت.

شیلنگ های خنک کننده خودرو

نوع طراحی و ساخت شیلنگ‌ های سنگین بخاری به گونه‌ای است که می‌تواند در برابر آسیب‌ های خارجی و سایش، استحکام فوق‌ العاده خود را نشان دهد. شیلنگ‌ های رادیاتور نیز معمولا از ۱ اینچ تا ۳ اینچ قطر دارند. برای ساخت این شیلنگ‌ ها نیز از جدیدترین استانداردها استفاده می‌کنند تا مقاومت آن‌ ها در برابر سایش افزایش یابد. با مقایسه شیلنگ بخاری و شیلنگ رادیاتور خودرو متوجه می‌شویم که شیلنگ‌ های رادیاتور قطری بسیار بزرگ‌ تر از شیلنگ بخاری داشته ولی از نظر ضخامت نسبت‌ به شیلنگ بخاری نازک‌تر هستند.

شیلنگ تهویه مطبوع خودرو

نقش شیلنگ خودرو را که بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم در قسمت‌های دیگری نیز از این محصول می‌توان استفاده کرد. سیستم تهویه خودرو به مانند بخش‌های دیگر نیاز به شیلنگ دارد. با این‌ حال برای خرید شیلنگ سیستم تهویه باید به‌ دنبال محصولاتی با فشار بالا باشید. مشابه شیلنگ‌های هیدرولیک، شیلنگ تهویه مطبوع نیز فشار قوی بوده و برای افزایش استحکام و انعطاف‌ پذیری آن را روی به بهره‌ گیری از نایلون در ساخت این شیلنگ آورده می‌شود. شیلنگ‌ های تهویه مطبوع که بر روی خودرو قرار می‌گیرند با ۲ مدل شیلنگ مانع و شیلنگ غیر مانع می‌توانند انتخاب شوند.

شیلنگ تهویه مطبوع خودرو

شیلنگ باک انژکتور

یکی دیگر از انواع شیلنگ خودرو که نقش اساسی در حرکت کردن اتومبیل ایفا می‌کند، شیلنگ باک انژکتور است. نوع طراحی و ساخت این شیلنگ به گونه ‌ای بوده که با بهره ‌گیری از یک مجموعه چهار بخشی تولید می‌ شود. با توجه به این طراحی، به شیلنگ باک انژکتور، شیلنگ چهارگانه نیز می‌گویند. در واقع این شیلنگ برای انتقال بنزین به باک مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

ساختار شیلنگ باک انژکتور خودرو را که بررسی می‌ کنیم متوجه می ‌شویم که برای طراحی آن از جدیدترین استانداردها استفاده می ‌کنند. با توجه به این‌ که این نوع مدل شیلنگ خودرو به‌ صورت مستقیم با بنزین در تماس است باید به شکلی طراحی و تولید شود که در مقابله با مواد شیمیایی هیچ واکنشی بروز ندهد. به همین علت لاستیک نیتریل که مجموعه‌ ای از مواد ترکیبی بوتادین و آکریلونیتریل است را برای ساخت این شیلنگ به کار می‌گیرند. این مواد مقاومت بسیار بالایی در برابر فشارهای وارده داشته و می‌توانند کیفیت بالای خود را نشان دهند.

شیلنگ باک انژکتور

شیلنگ هواکش یا شیلنگ بخار خودرو

شیلنگ هواکش خودرو یکی دیگر از انواع شیلنگ در خودرو بوده که نقش مهمی در ماشین‌ آلات ایفا می‌کند. با توجه به این‌که شیلنگ‌ها را با استانداردهای گوناگون تولید می‌کنند، سعی کنید هنگام خرید شیلنگ هواکش دقت کافی داشته باشید. شیلنگ بخاری خودرو از جمله قطعات حیاتی در اتومبیل بوده که در صورت گرفتگی می‌تواند برای ماشین شما مشکلاتی به وجود بیاورد. شیلنگ بخاری خودرو قادر است بخار اضافی که درون موتور وجود دارد را به سمت خارج هدایت کند. این بخار به داخل کارتر رفته و سپس روغن را از این بخش به داخل محفظه احتراق انتقال می‌دهد. دلایل مختلفی وجود دارند که موجب گرفتگی این مدل شیلنگ خودرو می‌شوند به‌ عنوان مثال قفل شدن رینگ پیستون و ضعیف شدن آن از جمله دلایلی هستند که موجب گرفتگی شیلنگ بخار خواهند شد.

شیلنگ هواکش یا شیلنگ بخار خودرو

شیلنگ بوستر ترمز خودرو

یکی دیگر از انواع شیلنگ خودرو، شیلنگ بوستر ترمز نام دارد. همانگونه که می‌دانید یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم ترمز، بوستر است. این قطعه که در سیستم‌ ترمزهای دیسکی به کار گرفته می‌شود از بخش‌ های مختلفی بهره‌ مند است. در کنار قسمت‌ های مهمی مانند سوپاپ هوشمند، دیافراگم و فنر بوستر، پیستون بوستر، شیلنگ نصب شده در این قطعه نیز اهمیت بالایی دارد. با توجه به این‌ که این مدل از شیلنگ خودرو به‌ صورت مستقیم با امنیت سرنشینان در ارتباط است، سعی کنید هنگام خرید دقت کافی به خرج دهید.

شیلنگ های رادياتور

اگر بخواهیم به بررسی انواع شیلنگ خودرو در سیستم خنک‌ کننده بپردازیم باید به سراغ شیلنگ‌ های رادیاتور برویم. انواع شیلنگ رادیاتور هر کدام وظایفی خاص بر عهده دارند. به‌ عنوان مثال شیلنگ بالای رادیاتور وظیفه دارد موتور را به رادیاتور وصل کند. این شیلنگ را که شیلنگ فشار نیز می‌ نامند، بر بالای رادیاتور نصب می‌کنند. در طرف مقابل شیلنگ پایین رادیاتور یا شیلنگ مکش نیز دارای فنر بوده که به جهت جلوگیری از مسدود شدن به کار گرفته می‌شود. شیلنگ پایین رادیاتور به پمپ موتور متصل شده و سپس می‌تواند مایع خنک کننده یا آب را با درجه‌ حرارت مناسب به سمت موتور هدایت نماید. برای ساخت شیلنگ رادیاتور از متریال لاستیک مصنوعی استفاده می‌کنند.

شیلنگ کنیستر خودرو

یکی دیگر از انواع شیلنگ خودرو که با بخش سوخت در ارتباط است، شیلنگ کنیستر نام دارد. همانگونه که می‌دانید کنیستر یکی از قطعات اتومبیل بوده که به‌ صورت مستقیم با بنزین در ارتباط است. این قسمت از خودرو دارای یک مخزن بوده و درون آن را با کربن پر می‌کنند. کنیستر خودرو دارای ۲ بخش ورودی و خروجی بوده که هر کدام از آن‌ها با استفاده از شیلنگ هایی مجهز می‌شوند. به منظور نصب این قطعه باید یک شیلنگ از باک بنزین به کار گرفته شود. علاوه‌ بر این یک شیلنگ از سمت موتور نیز برای خروجی آن در نظر گرفته می‌شود.

راهنمای خرید شیلنگ خودرو

هنگامی‌ که قصد خرید شیلنگ خودرو را دارید باید چند نکته کاربردی و ضروری را در نظر بگیرید. با رعایت نکات مهم در خرید شیلنگ هیدرولیک خرید شیلنگ چهارگانه باک بنزین و خرید سایر شیلنگ‌های خودرو می‌توانید انتخابی مناسب انجام دهید.

استحکام و مقاومت

بسته به مکان نصب شیلنگ خودرو باید گزینه‌ای انتخاب کنید که از مقاومت کافی برخوردار باشد. به‌ عنوان مثال شیلنگ باک انژکتور با توجه به این‌که فشارهای زیادی را تحمل می‌کند باید از بالاترین استاندارد برای ساخت خود بهره‌ مند شود. در طرف مقابل شیلنگ پمپ هیدرولیک نیز باید با کیفیت بالا مورد تولید قرار گیرد. هر کدام از شیلنگ‌ها دارای مقاومت متفاوتی هستند.

تاریخ مصرف

هنگام خرید شیلنگ خودرو متوجه می‌شوید بر روی اغلب آن‌ ها تاریخ تولید و انقضا درج شده‌ است. شرایطی که نشان می‌دهد تاریخ مصرف شیلنگ خودرو اهمیت بالایی دارد. سعی کنید هنگام خرید این قطعات کاربردی محصولی را انتخاب کنید که تاریخ انقضای زیادی داشته باشند.

تحمل فشار

یکی دیگر از موارد تأثیرگذار و مهم برای خرید شیلنگ خودرو، بررسی تحمل فشار توسط آن‌ ها است. در حالت کلی شیلنگ‌ ها باید به شکلی طراحی شوند که در برابر فشارهای تحمیلی مقاوم باشند. چنانچه استاندارد کافی برای ساخت این محصولات به کار گرفته نشود، به‌ مرور زمان متوجه کاهش مقاومت آن‌ها و در نتیجه از هم‌ گسیختگی شیلنگ‌ ها می‌ شوید.

دما

یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورها برای تهیه انواع شیلنگ خودرو، بررسی پارامتری به نام دما است. با توجه به مکان قرارگیری شیلنگ سعی کنید محصولی انتخاب نمایید که در برابر حرارت بتواند مقاوم باشد. طبیعی است نوع مواد اولیه ای که برای ساخت شیلنگ‌ ها به کار گرفته می‌شود در بالا بردن استحکام آن‌ها تاثیر فراوان دارد.

ضریب اصطکاک

در کنار این‌ که برای خرید شیلنگ خودرو باید موارد مختلف بیان‌ شده را در نظر بگیرید، ضریب اصطکاک نیز حائز اهمیت است. با توجه به مسیر اصطکاک می‌توان برای انتخاب این‌ گونه قطعات اقدام نمود. شیلنگ هایی که دارای ضریب اصطکاک پایین‌ تری هستند، قدرت گردش سیالات را افزایش می‌دهند.

تفاوت هر شیلنگ خودرو

ویژگی‌ های هر شیلنگ خودرو متفاوت هستند. در حین خرید این قطعات باید شرایط کار و نصب آن‌ ها را در نظر بگیرید. علاوه‌ بر این با توجه به نوع خودروها، برای تولید شیلنگ‌ های آن‌ها نیز موارد مختلفی در نظر گرفته می‌شوند. در کنار شکل ظاهری و نحوه قرارگیری شیلنگ‌ ها، مقاومت این محصولات نیز با توجه به مکان نصب می‌تواند متفاوت باشد. علاوه‌ بر این، قطر دهانه و ضخامت از دیگر مواردی هستند که در شیلنگ‌ های خودرو تفاوت هایی دارند.

ارسال دیدگاه