منظور از یاتاقان خودرو چیست

منظور از یاتاقان خودرو چیست

یاتاقان یکی از صدها قطعه ای است که برای ساخت ماشین آلات و موتورها به کار می‌رود. همانگونه که می دانید دسته پیستون و میل لنگ با توجه به اینکه به صورت چرخشی با هم و سایر قطعات درگیر هستند، همواره در معرض اصطکاک قرار می گیرند. به همین علت استفاده از یک قطعه برای جلوگیری از اصطکاک و خرابی این قطعات حائز اهمیت است. یاتاقان و روغن موتور در این بین وظیفه دارند تا با جلوگیری از اصطکاک قطعات موتور بتوانند از خراب شدن آنها نیز جلوگیری نمایند. چنانچه دمای این قطعه به میزان قابل توجهی بالا رود، دیگر قادر نیست که وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. به همین علت با اصطکاک به وجود آمده بین قطعات، موتور اتومبیل دچار ایراد میشود. شرایطی که می تواند خرابی های گسترده ای به بار آورد.

یاتاقان خودرو

یاتاقان چیست و تفاوت آن با بلبرینگ

یاتاقان به قطعه ای گفته می‌شود که قادر است امکان حرکت بین دو جسم را به وجود بیاورد. این قطعه از آن با نام برینگ نیز نام می برند، به شکل نیم دایره ای و نازک تولید می شود. برای ساخت این قطعه از جنس فلز کمک می گیرند. نوع طراحی و ساخت این قطعه به گونه‌ای بوده که در برابر ضربه و حرارت، مقاومت بالایی از خود نشان خواهد داد. ساختمان یاتاقان به گونه ای انتخاب می‌شود که برای پوسته بیرونی آن از مس و فولاد استفاده خواهند کرد. علاوه بر این، بهره گیری از ترکیب آلیاژ فلزات مختلف مانند سرب، مس، آنتیموان و قلع نیز موجب می‌شود که محصولی باکیفیت بالا بتوان تولید نمود.

همانگونه که عنوان کردیم این قطعه را به منظور از بین بردن اصطکاک ایجاد شده میان قطعات مورد استفاده قرار می دهند. استحکام بالا و مقاومت بی نظیر این قطعه موجب جلوگیری از آسیب قطعات خواهد شد. اگر بخواهیم به بررسی تفاوت و شباهت های یاتاقان و بلبرینگ بپردازیم، متوجه خواهیم شد که بلبرینگ ها جزئی از خانواده یاتاقان ها محسوب می شوند. برای ساخت بلبرینگ از کاسه نمد فلزی، ساچمه، قفسه و رنگ خارجی و داخلی استفاده میکنند. ساختار بلبرینگ نسبت به این قطعه شباهت‌ هایی دارد. به عنوان مثال هر دوی آنها از ساچمه هایی تولید شده اند که می توانند اصطکاک ایجاد شده بین قطعات را از بین ببرند.

دلایل یاتاقان زدن موتور خودرو

یاتاقان زدن موتور خودرو در واقع به فرآیندی گفته می شود که موجب از بین رفتن قطعات این بخش از اتومبیل خواهد شد. قطعاتی که می‌توانند از اصطکاک اجزای موتور جلوگیری نمایند. هنگامی که این قطعات از بین بروند، موتور اتومبیل با ایرادات مختلفی همراه می‌شود. در واقع قطعات موتور با توجه به اینکه هنگام حرکت با همدیگر تماس دارند، موجب از بین رفتن این قطعه خواهند شد. توجه داشته باشید که دلایل مختلفی می‌توانند در یاتاقان زدن موتور خودرو اثرگذاری خود را نشان دهند.

نشانه های یاتاقان زدن خودرو

استفاده از روغن های نامرغوب

یکی از مهمترین دلایل یاتاقان زدن موتور خودرو، بهره‌گیری از روغن های نامرغوب است. اگر از روغن موتور بی کیفیت استفاده کنید یا تعویض آن را در مدت زمان مناسب انجام ندهید، جرم روغن دچار رسوب می شود. با توجه به این امر و به واسطه کار کردن، جرم روغن می تواند به قطعات مختلف نفوذ پیدا کند. در نتیجه قطعات موتور دچار جرم گرفتگی خواهند شد. هنگامی که فرآیند روغن کاری در قطعات موتور به خوبی انجام نشود و اختلالاتی را در آن مشاهده کنید، قطعات قادر نخواهند بود به درستی عملکرد خود را نشان دهند. در این بین یاتاقان ها نیز به واسطه قرار گرفتن در شرایط نامناسب نمی توانند به درستی کارکرد خود را انجام دهند.

بالا رفتن دمای موتور

دلایل مختلفی مانند درست کار نکردن فن و همچنین بی آب ماندن موتور موجب افزایش دمای آن می شوند. با توجه به اینکه افزایش دمای بیش از حد یاتاقان موجب جلوگیری از عملکرد مناسب آن ها خواهد شد، ممکن است در اثر این فرآیند مشکلاتی در خودرو مشاهده کنید.

فرسودگی قطعات

بالا رفتن عمر یاتاقان ها به عنوان یکی دیگر از دلایل بروز این مشکل همواره مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اگر این قطعات شکسته شده یا به واسطه بالا رفتن عمر معیوب شوند، قادر نیستند به درستی و وظیفه خود را انجام دهند. به همین علت در کارکرد موتور اختلالاتی به وجود خواهد آورد.

خراب شدن پمپ روغن

گاهی اوقات شما علاوه بر اینکه از روغن های با کیفیت استفاده میکنید به درستی و در مدت زمان مناسب، روی به تعویض آن می آورید. در عین حال اتفاقاتی مانند خرابی پمپ نیز ممکن است روغن کاری قطعات را دچار ایراد نماید. در نتیجه با خرابی یاتاقان ها مواجه می شوید.

رانندگی غیرمعمول

از دیگر دلایلی که موجب خرابی این قطعه می شود، می توان به رانندگی نامناسب و غیر معمول اشاره نمود. اگر همواره روی به رانندگی با دور موتور بالا بیاورید، خرابی های مختلفی متوجه موتور اتومبیل می‌شود. رانندگی هیجانی موجب افزایش فشار به موتور شده و قطعات درگیر در این فرآیند را دچار ایراد خواهد کرد.

علائم یاتاقان زدن موتور خودرو

دلایل مختلفی می توانند به شما یاتاقان زدن موتور خودرو را نمایان کنند. چنانچه خودرو به خوبی استارت میخورد ولی قادر به روشن کردن آن نیستید، به شما خرابی این قطعه را نشان خواهد داد.

یکی دیگر از نشانه های خرابی این قطعه، عدم کارکرد صحیح اتومبیل در دور موتور بالا است. هنگامی که پدال گاز را فشار می دهید و دور موتور افزایش می یابد، از آن صدای تق تق خواهید شنید. در این شرایط باید احتمال دهید که موتور اتومبیل یاتاقان زده است. علاوه بر این گاهی اوقات صداهای غیر عادی دیگری نیز ممکن است از موتور اتومبیل به گوش شنیده شوند. بهترین کار این است که به محض مشاهده این علائم، در سریعترین زمان از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

خودرو دارای چراغ های هشدار متفاوتی است. هر کدام از این چراغ ها می‌توانند به شما خرابی و ایراد در قطعات مختلف را نشان دهند. یکی از چراغ هایی که بر روی صفحه کیلومتر خودرو قرار گرفته است، چراغ چک روغن به شمار می رود. با وجود اینکه روشن شدن این چراغ نمی تواند دلیلی محکم بر یاتاقان زدن خودرو باشد ولی به محض روشن شدن آن بهتر است به بررسی روغن اتومبیل بپردازید.

چنانچه این قطعه در خودرو دچار ایراد شود، توانایی و کشش اولیه را نخواهد داشت. در این میان عملکرد موتور خودرو نیز دچار اختلال می شود. سعی کنید به محض مشاهده علائم بالا، برای بررسی این قطعه اقدام نمایید.

راهنمای خرید یاتاقان خودرو

با بررسی خصوصیات یاتاقان مناسب متوجه می‌شویم که برخی از فاکتورها می‌توانند در خرید قطعه ای با کیفیت به شما کمک کنند. یکی از مهمترین مواردی که هنگام خرید این قطعه باید در نظر بگیرید، مقاومت بالای آن در برابر ضربه های ناشی از احتراق سوخت خواهد بود. با توجه به اینکه این قطعه باید فشار ناشی از ضربات لقی شاتون و میل لنگ را بگیرد نیاز است از انعطاف پذیری و نرمی بالایی در لایه های داخلی بهره مند باشد. توانایی جذب ذرات و همچنین گرد و غبار از دیگر فاکتورهای هستند که می‌توانند به شما در خرید قطعه ای با کیفیت کمک کنند.

راهنمای خرید یاتاقان خودرو

یاتاقان باید مقاومت بالایی در برابر خوردگی و سایش نیز از خود نشان دهد. برای کسب اطلاع از قیمت انواع یاتاقان های غلتشی و لغزشی سعی کنید از یک فروشنده معتبر نیاز خود را دریافت نمایید.

ارسال دیدگاه