آشنایی با نقش و عملکرد فیلتر سوخت در خودرو

آشنایی با نقش و عملکرد فیلتر سوخت در خودرو

فیلتر سوخت خودرو که آن را با نام‌ های دیگر مانند فیلتر بنزین و صافی بنزین می‌ شناسند از جمله قسمت‌ های مهم در فرآیند سوخت‌ رسانی شناخته می‌ شود. با توجه به این‌ که ممکن است در اثر استفاده زیاد صافی بنزین دچار گرفتگی شود، بهتر است برای مقابله با آسیب‌ های احتمالی که به انژکتور وارد می‌ کند، روی به تعویض آن در بازه زمانی خاص بیاورید. به مانند قسمت‌ های دیگر ماشین، خرید این بخش برای بهبود عملکرد موتور کاملا ضروری به‌ نظر می‌ رسد. با توجه به این‌ که باید از رسیدن آلاینده‌ ها به موتور خودرو جلوگیری شود، نیاز است که سیستم سوخت اتومبیل خود را با بالاترین کیفیت مجهز نمایید.

فیلتر سوخت خودرو

همانگونه که می‌ دانید خودروها برای ارائه عملکرد خود نیاز به سوخت در موتور برای احتراق داخلی خواهند داشت. این سوخت باید با کیفیت بالا و بدون هیچگونه آلایندگی به موتور برسد. با توجه به این‌ که سوخت مورد استفاده در کشور ما حاوی ذرات آلی و همچنین مواد معدنی است باید از فیلتر یا صافی کمک گرفته تا این ناخالصی را حذف کنند. در غیر این صورت متوجه خواهید شد که سلامت موتور و عملکرد مناسب آن تحت تاثیر قرار دارد.

فیلتر سوخت یا فیلتر بنزین شما را یاری خواهد کرد که بتوانید برای زدودن این ناخالصی‌ ها از یک قطعه استاندارد کمک بگیرید.

فیلتر سوخت چیست؟

فیلتر سوخت از جمله قطعات ساده در اتومبیل شناخته می‌ شود که برای از بین بردن آلاینده‌ ها در سیستم سوخت‌ رسانی آن را نصب می‌ کنند. با بررسی نوع ساخت این بخش از اتومبیل متوجه می‌ شویم که معمولا از یک محفظه‌ پلاستیکی یا فلزی برای تولید آن بهره می‌ برند. علاوه‌ بر این، فیلتر سوخت حاوی یک عنصر دیگر برای جلوگیری از ورود آلاینده‌ ها به موتور اتومبیل است. سوختی که وارد فیلتر می‌ شود باید برای هدایت به موتور خودرو کاملا تمیز و آماده بوده و هیچگونه آلایندگی با خود نداشته باشد. فیلترهای اولیه به‌ گونه‌ ای طراحی می‌ شد که دارای یک محفظه پلاستیکی کوچک بودند. با توجه به این‌ که موتورهای نسل گذشته طراحی خاصی داشتند، این فیلترها می‌ توانستند عملکرد مناسبی داشته باشند.

با این‌ حال امروزه طراحی فیلتر سوخت دچار تغییر شده‌ است. موتورهای امروزه برای این‌ که بتوانند سطح بالای فشار را تحمل کنند، نیاز به یک فیلتر استاندارد دارند.

و در واقع می‌ توان بیان کرد استفاده از فیلتر سوخت برای غربال شدن بنزین و تصفیه آن به‌ منظور حفظ سلامت قطعات موتور و همچنین بهبود عملکرد و کارایی آن‌ ها بسیار اثرگذار خواهد بود. این قطعه ساده و کاربردی وظيفه‌ ای خطیر بر عهده گرفته و می‌ تواند تمام ناخالصی‌ های بنزین را از بین ببرد.

اهمیت وجود فیلتر بنزین

با بررسی نقش فیلتر سوخت در خودرو متوجه می‌ شویم که استفاده از این قطعه ساده می‌ تواند کاربردهای بالایی داشته باشد.

فیلتر بنزین

همانگونه که عنوان کردیم برای مراقبت از قطعات مختلف موتور خودرو مانند انژکتورها باید از یک صافی بنزین استفاده شود. با توجه به این‌ که وجود آلاینده‌ ها می‌ تواند آسیب‌ های جدی به قطعات خودرو مانند انژکتور وارد نماید، این قطعه حیاتی به‌ خوبی قادر است در این زمینه کاربرد خود را نشان دهد.

یکی دیگر از کاربردهای فیلتر سوخت، بالا بردن بازدهی موتور خواهد بود. با توجه به این‌ که سوخت مورد نظر از صافی بنزین عبور کرده و کیفیت بالایی دارد، می‌ تواند برای بهبود عملکرد فنی خودرو بسیار مؤثر عمل نماید. این سوخت شرایط احتراق را بهبود بخشیده و موتور اتومبیل را یاری خواهد کرد تا بازدهی بیشتری داشته باشد. این پایان کار نیست و با بررسی نقش و کاربرد فیلتر بنزین در خودرو متوجه می‌ شویم که استفاده از آن می‌ تواند سطح آلایندگی خودرو را به میزان قابل‌ توجهی کاهش دهد.

اما با وجود این‌ که فیلتر سوخت یک قطعه ساده به‌ نظر می‌ رسد ولی استفاده از آن می‌ تواند کاربردها و فواید دیگری داشته باشد. به‌ عنوان مثال با بهره‌ گیری از این فیلتر می‌ توان بنزین و سوخت خودرو را به بهترین شکل از وجود آلاینده‌ ها پاک نمود. به‌ همین‌ علت استفاده از آن موتور اتومبیل را در برابر زنگ زدن قطعات یاری خواهد کرد. بخش‌ های مختلف موتور مانند سوپاپ‌ ها و همچنین سیلندر می‌ توانند از زنگ‌ زدگی دور بماند. با توجه به این‌ که رطوبت هایی در سوخت وجود دارد، این فیلتر می‌ تواند آن‌ ها را حذف کرده و به بهبود عملکرد قطعات سیلندر کمک نماید.

محل قرار گرفتن فیلتر سوخت در خودرو

محل نصب فیلتر سوخت در خودروها متفاوت است. با توجه به این‌ که برای تولید موتور اتومبیل‌ ها از استانداردهای مختلفی استفاده می‌ شود، هر کدام از آن‌ ها مکانی خاص برای نصب فیلتر بنزین خواهند داشت. در عین‌ حال این قطعه باید بتواند سوخت مورد نیاز را با کیفیت بالا به موتور اتومبیل هدایت نماید. در تمام خودروها این قطعه در مسیر بنزین قرار می‌ گیرد.

محل قرار گرفتن فیلتر سوخت در خودرو

با این‌ حال با بررسی خودروهای قدیمی متوجه می‌ شویم که فیلتر یا صافی بنزین را در زیر خودرو و نزدیک به مخزن سوخت قرار می‌ داده‌ اند. علاوه‌ بر این معمولا این قطعه ساده را درون محفظه موتور و یا مکانی نزدیک به آن نصب می‌ کردند. با بررسی نوع استاندارد به‌ کار رفته برای تولید خودروهای امروزی متوجه می‌ شویم که فیلتر بنزین را درون باک نصب می‌ کنند. در واقع یک صفحه‌ توری درون باک بنزین وجود داشته که می‌ تواند نقش فیلتر سوخت را به بهترین شکل عمل کند. این توری قرار گرفته شده از ورود ذرات بزرگ به درون پمپ‌ بنزین جلوگیری خواهد کرد.

انواع فیلتر بنزین کدامند؟

با توجه به این‌ که امروزه برای ساخت قطعات مختلف از استانداردهای گوناگونی استفاده می‌ شود، فیلترهای سوخت نیز در 2 شکل می‌ توانند مورد استفاده قرار گیرند. فیلترهای کارتریجی از جنس فلز تولید شده و محفظه‌ ای بسیار مقاوم دارند. علاوه‌ بر این، نوع ساخت فیلتر کارتریجی به شکلی است که قابلیت باز و بسته شدن خواهد داشت. نوع طراحی و ساخت فیلتر کارتریجی به شکلی است که برای تعویض آن باید محفظه را باز کرده و سپس برای جایگزینی نمد یا کاغذ فیلتر اقدام نمود.

در طرف مقابل فیلترهای غیر کارتریجی محفظه‌ ای پلاستیکی و فلزی خواهند داشت. این فیلتر را در یک محفظه قرار داده و برای تعویض آن نیاز است که کل قطعه را عوض نمایید. با توجه به این‌ که فیلترهای غیر کارتریجی در یک محفظه و به‌ صورت پک کامل وجود دارند، قابلیت بازگشایی نخواهند داشت. فراموش نکنید که کیفیت ساخت، تراکم و همچنین جنس فیلتر نیز می‌ تواند در خرید این محصول تاثیرگذار باشد.

نشانه‌ های خرابی فیلتر سوخت

هنگامی‌ که فیلتر سوخت خودرو دچار ایراد شود، نشانه‌ هایی از خود بروز خواهد داد. یکی از علائم خرابی فیلتر بنزین، کاهش قدرت موتور خواهد بود. اگر موتور اتومبیل شما قدرت کافی را ندارد، یکی از بخش‌ هایی که باید مورد بررسی قرار دهید، صافی بنزین است. علاوه‌ بر این گاهی اوقات روشن‌ شدن چراغ چک اتومبیل نیز به شما بیان می‌ کند که این قطعه را به مانند بخش‌ های دیگر نیاز است که مورد بررسی قرار دهید.

این پایان کار نیست و با بررسی علائم خرابی فیلتر سوخت متوجه می‌ شویم که استارت خوردن نامناسب خودرو از دیگر نشانه‌ های خرابی این بخش به شمار می‌ رود. در کنار مواردی که عنوان کردیم، برخی دیگر از علائم خرابی صافی بنزین گزینه‌ های زیر هستند.

  • ریپ زدن اتومبیل در هنگام حرکت
  • افزایش مصرف سوخت
  • سخت‌ کار کردن اتومبیل در حالت درجا
  • خاموش شدن اتومبیل در حالت ایستاده

 عواقب تعویض نکردن به‌ موقع فیلتر بنزین

با توجه به مواردی که عنوان کردیم، فیلتر سوخت می‌ تواند نقش بسزایی در بهبود عملکرد خودرو داشته باشد. در این بین اگر در زمان مناسب روی به تعویض فیلتر سوخت نیاورید، مشکلاتی برای اتومبیل خود به بار خواهید آورد. عدم تعویض صافی بنزین موجب می‌ شود که بازدهی اتومبیل به میزان قابل‌ توجهی کاهش یابد با توجه به این‌ که موتور اتومبیل نیاز به مصرف سوخت استاندارد و تمیز دارد، صافی بنزین باید بتواند در این زمینه به‌ خوبی وظیفه خود را انجام دهد. علاوه‌ بر این تعویض نکردن به‌ موقع صافی بنزین موجب کثیفی انژکتورها و خرابی آن‌ ها می‌ شود. اگر سوخت وارد شده به پمپ بنزین دارای آلودگی باشد، پمپ خودرو فشار زیادی را تحمل خواهد کرد. به‌ همین‌ علت طول عمر آن کاهش می‌ یابند. در کنار مواردی که عنوان کردیم، عدم تعویض صافی سوخت ممکن است خرابی‌ های دیگری مانند گزینه‌ های زیر به بار بیاورد.

  1. خوردگی قطعات مختلف سیلندر و سرسیلندر
  2. زنگ‌ زدگی سیلندر و سوپاپ
  3. خرابی سنسور اکسیژن
  4. سوختن سوپاپ موتور

عواقب تعویض نکردن به‌ موقع فیلتر بنزین

 دلایل خرابی صافی سوخت

عوامل مختلفی می‌ توانند موجب خرابی این قطعه حیاتی از اتومبیل شوند. یکی از مهم‌ ترین دلایل خرابی فیلتر سوخت، کیفیت پایین بنزین مصرفی خواهد بود. با توجه به این‌ که در بنزین مورد استفاده ذرات مختلف و آلاینده‌ ها وجود دارند، استفاده از آن‌ ها می‌ تواند طول عمر فیلتر بنزین را کاهش دهد. در کنار این مورد، بالا بودن میزان رطوبت بنزین و همچنین ناخالصی‌ های موجود در آن موجب خرابی زودتر از موعد صافی بنزین می‌ شوند. عمر بالای خودرو و همچنین مستهلک شدن باک‌ های فلزی از دیگر عوامل مؤثر در خرابی این قطعه به شمار می‌ روند.

ارسال دیدگاه