همه چیز در مورد رگولاتور یا بالابر شیشه خودرو

همه چیز در مورد رگولاتور یا بالابر شیشه خودرو

رگولاتور یا بالابر شیشه خودرو از جمله تجهیزاتی در اتومبیل ها شناخته می شود که در هر مدل از آن‌ها می‌تواند ساختاری متفاوت داشته باشد. این قطعه که ساختاری ساده دارد، چنانچه دچار مشکل شود نمی توان شیشه خودرو را بالا و پایین نمود. بالابر برقی شیشه خودرو یا رگولاتور یکی از مواردی به شمار می‌رود که می تواند مشکل به وجود آمده را با استفاده از آن برطرف نمود. نوع عملکرد این قطعه از خودرو به شکلی است که عمل مورد نظر را به صورت اتوماتیک طی کرده و راننده و سرنشینان می توانند با استفاده از یک دکمه فرآیند بالا و پایین کردن شیشه را طی نماید. یک موتور الکتریکی کوچک و یک اهرم تمام این کارها را انجام خواهند داد. این موتور الکتریکی توان و نیرویی که برای بالا و پایین کردن شیشه نیاز است را فراهم خواهد نمود.

رگولاتور یا بالابر شیشه خودرو

دستگاه رگولاتور و شیشه بالابر خودرو چیست؟

رگولاتور یا شیشه بالابر خودرو یک قطعه فیزیکی بوده که بر روی در خود را آن را نصب می کنند. این قطعه وظیفه دارد که هماهنگی‌ های لازم میان سایر اجزا و موتور بالابر شیشه را انجام دهد. با استفاده از این دستگاه می توان شیشه را بالا و پایین نمود. در خصوص ویژگی ها و کاربردهای این قطعه می‌توان بیان کرد که یک قطعه بسیار ضروری برای خودرو بوده که راننده می تواند شیشه برقی را با استفاده از آن تنظیم نماید. این قطعه به مانند موتور برقی شیشه برخی مواقع دچار مشکل خواهد شد. در نهایت کاربر متوجه می شود که با فشار دادن دکمه پنجره، بالا و پایین کردن آن امکان پذیر نیست.

کاربردهای بالابر شیشه خودرو

بررسی کاربردهای رگولاتور شیشه خودرو نشان می دهد که این قطعه یدکی اهمیت بسیار بالایی در اتومبیل دارد. با توجه به اینکه در هنگام رانندگی گاهی اوقات برای تهویه هوا و تنظیم دمای درون کابین نیاز است که شیشه را بالا و پایین کنید، چنانچه رگولاتور نتواند این فرآیند را انجام دهد، دچار مشکلاتی خواهید شد. این قطعه به شما کمک خواهد کرد که هر زمان بتوانید با استفاده از کلید تعبیه شده برای باز و بسته کردن شیشه اتومبیل اقدام نمایید.

بالابر شیشه خودرو

نحوه عیب یابی رگولاتور یا بالابر شیشه خودرو

همانگونه که عنوان کردیم عیب یابی بالابر شیشه برای رفع مشکل به وجود آمده اهمیت بالایی دارد. روش های آسان و ساده ای در این زمینه پیش روی شما قرار گرفته تا بتوانید مشکلات مرتبط با این قطعه را پیدا نمایید.

نخستین کاری که یک راننده می تواند برای عیب یابی رگولاتور یا بالابر شیشه خودرو انجام دهد، بررسی فیوزهای قرار گرفته شده در درون جعبه است. چنانچه تمام فیوزهای جعبه فیوز سالم هستند باید به سراغ صفحه کلید بروید. علاوه بر این اگر سیم کشی روی جعبه فیوز دچار مشکل شود نیز ممکن است در خرابی این قطعه تاثیر خود را بگذارد.

گاهی اوقات هنگام فشار دادن دکمه بالا و پایین کردن شیشه متوجه می‌ شوید که موتور بالابر فعالیت خود را انجام داده ولی شیشه ها قادر به حرکت کردن نیستند. در این زمان می توانید اطمینان حاصل نمایید موتور بالابر شیشه سالم بوده و باید به سراغ عیب یابی رگولاتور شیشه برقی بروید.

دلیل خرابی بالابر شیشه خودرو

برخی مواقع رگولاتور یا بالابر شیشه خودرو دچار ایراد شده و هیچ کدام از شیشه ها کار نخواهد کرد. در عین حال برخی مواقع متوجه می شوید که تنها شیشه های عقب و حرکت نمی کنند. قطعات مختلفی در این زمینه می توانند موجب جلوگیری از عملکرد صحیح این بخش از خودرو شوند. برخی مواقع خرابی از اجزای موتور بوده که موجب جلوگیری از بالا و پایین کردن شیشه خودرو می‌شوند. در عین حال اگر مدار الکتریکی بالابر دچار ایراد شود نیز این قطعه نمی تواند فرآیند مورد نظر را به خوبی طی نماید.

برخی مواقع متوجه می‌ شوید که تنها یکی از شیشه ها حرکت نمی کند. با توجه به اینکه تغذیه بالابرها در اتومبیل به شکل جفتی صورت می گیرد، در این زمان باید به سراغ بررسی موتور و کلید سمت مورد نظر بروید. اگر کلید شیشه بالابر خراب باشد، می توانید به راحتی آن را کشیده و یک کلید دیگر جایگزین نمایید. در غیر این صورت باید ریل معیوب و مجموعه موتور توسط یک فرد متخصص مورد بررسی قرار گیرند.

دلیل کند شدن حرکت کردن شیشه بالابر

اگر رگولاتور یا بالابر شیشه خودرو حرکت کرده ولی سرعت کافی را ندارند باید به سراغ موارد مختلفی بروید. دو دلیل اصلی برای کند بودن شیشه بالابر وجود دارد. مجموعه گیربکس ریل و نوارهای نگهدارنده می‌ توانند در این زمینه تاثیرگذار باشند. اگر نوارهای نگهدارنده خشک شوند و یا در آن مشکل تغذیه مشاهده کنید، فرآیند مورد نظر با سرعت بسیار پایین طی خواهد شد. علاوه بر این با سرویس کاری مجموعه ریل و گیربکس آن می توان از داغ کردن موتور بالابر و همچنین خراب شدن آن جلوگیری نمود.

موتور بالابر شیشه خودرو

نکاتی برای افزایش عمر بالابر شیشه خودرو

چند نکته را می توانید برای افزایش عمر رگولاتور شیشه خودرو در نظر داشته باشید. با رعایت این نکات ساده می توانید طول عمر شیشه بالابر را به خوبی افزایش دهید. یکی از مهم ترین موارد در این زمینه، رها کردن دکمه ها پس از بسته یا باز بودن کامل شیشه خواهد بود. گاهی اوقات مشاهده می شود با وجود این که شیشه خودرو کاملا بسته است ولی سرنشین همچنان کلید بالابر را به سمت بالا فشار می‌ دهد. نگه داشتن دکمه در این شرایط می تواند به موتور و همچنین رگولاتور فشار مضاعفی وارد نماید. به همین علت سعی کنید به محض بسته شدن شیشه خودرو، فشار وارد شده بر روی دکمه را قطع نمایید.

یکی دیگر از مواردی که می تواند موجبات افزایش عمر بالابر شیشه خودرو شود، بررسی و چک موتورهای شیشه بالابر خواهد بود. سعی کنید همواره آن را سرویس کرده و چرب نگه دارید تا خشکی و شکستگی به سراغ این قطعات نیاید.

ارسال دیدگاه