انواع چراغ در خودرو و کاربرد آنها

انواع چراغ در خودرو و کاربرد آنها

انواع چراغ در خودرو کدامند؟ نقش چراغ ها در خودروها چیست؟ چرا استفاده از چراغ در خودرو ضروری محسوب می شود؟ برای دریافت پاسخ این سوالات، یک لحظه تصور کنید که خودروی شما فاقد سیستم روشنایی و چراغ باشد. رانندگی در هنگام شب بدون تردید با استفاده از این خودرو امکان پذیر نیست. با توجه به اهمیت این ویژگی، امروزه خودروسازها و مجموعه هایی که در زمینه تولید قطعات خودرو فعالیت می‌کنند، روی به تولید انواع چراغ های خودرو با بالاترین استاندارد می آورند.

انواع چراغ در خودرو و کاربرد آنها

استفاده از انواع چراغ در خودرو علاوه بر روشنایی مسیر در هنگام شب به سایر رانندگان این امکان را می دهد که مسیر حرکت شما را بتوانند درک کنند. علاوه بر این موارد، چراغ ها می توانند برای زیباسازی خودروها به بهترین شکل قابلیت‌های خود را نشان دهند. هر خودرویی به منظور افزایش ایمنی و زیباسازی می تواند از چراغ های گوناگون با رنگ های مختلف استفاده نماید. سیستم روشنایی خودروهای سواری امروزه با استفاده از چراغ های متعدد و گوناگون بهره‌مند می‌شوند.

استفاده از انواع چراغ در خودرو به منظور خاصی صورت می پذیرد. به لحاظ شکل ظاهری، چراغ های به کار رفته برای خودرو علاوه بر روشنایی متنوع می توانند بر مبنای خاصی طراحی شده و ظاهری بی‌نظیر برای ماشین ها ایجاد نمایند.

سیستم روشنایی اتومبیل ها

هنگامی که صحبت از انواع چراغ در خودرو می شود، باید سیستم روشنایی اتومبیل ها را بررسی نمایید. در واقع ما از یک سیستم کلی صحبت می کنیم که شامل چراغ جلو، چراغ عقب، چراغ سقف و چراغ بغل، هدلایت و گزینه‌های دیگر است. سیستم روشنایی بر روی خودرو با هدف روشن شدن مسیر تعبیه می شود. علاوه بر این به رانندگان دیگر نیز کمک می‌کند که بتوانند از مسیر حرکت شما آگاهی یابند. پیام هایی که با استفاده از چراغ خودرو به راننده های دیگر مخابره می کنید، آنها را یاری خواهد کرد که درک کنند در چه موقعیتی حرکت خواهید نمود.

سیستم روشنایی در خودرو امروزه با استانداردهای مختلفی بر روی آنها نصب خواهد شد. بهره گیری از رنگ های مشخص و استاندارد بر روی خودرو کمک می کند که رانندگان در سراسر جهان بتوانند تکلیف خود را روشن کنند.

انواع چراغ در خودرو و کاربرد آنها

 انواع چراغ در خودرو کدامند؟

هنگامی که صحبت از انواع چراغ در خودرو می شود، شاید بخش زیادی از رانندگان و مالکان خودرو تنها به سراغ چراغ جلو، چراغ عقب و راهنما بروند. با این حال انواع چراغ در خودرو بسیار گسترده تر بوده و با بررسی آنها متوجه می شوید که چندین هدف از نصب آنها بر روی خودرو مشخص شده است.

چراغ هایی که بر روی بدنه قرار دارند و چراغ های درون کابین خودرو هر کدام وظایف خاصی بر عهده خواهند گرفت. به عنوان مثال چراغ های روشنایی روی بدنه خودرو به راننده در هنگام تاریکی و شب این امکان را خواهند داد که بتوانند مسیر را روشن کرده و مشکلات تاریکی را در فرآیند رانندگی برطرف نمایند. این پایان کار نبوده و برخی از چراغ های خودرو برای مصارف دیگر نصب می شوند.

انواع چراغ در خودرو چه کاربردهایی دارند؟

استفاده از انواع چراغ در خودرو با اهداف خاص صورت می گیرد. هر کدام از چراغ های نصب شده بر روی بدنه و کابین خودرو وظایفی بر عهده خواهند گرفت. به عنوان مثال علاوه بر روشنایی مسیر، برای کمک یا هشدار به رانندگان دیگر چراغ های خودرو میتوانند کاربرد خود را نشان دهند. چنانچه در ساخت اتومبیل از چراغ استفاده نشود یا چراغ ماشین شما عملکردی نامناسب داشته باشد، منجر به بروز حادثه خواهد شد. بنابراین اهمیت زیادی وجود دارد که بدانید کاربردهای چراغ در خودرو کدام هستند. در چه شرایطی باید از چراغ خودرو استفاده نمایید؟

انواع چراغ در خودرو

اگر بخواهیم یک دسته بندی از انواع چراغ در خودرو داشته باشیم، میتوانیم چهار بخش را در حالت کلی مد نظر قرار دهیم.

  • چراغ های روی بدنه
  • چراغ های داخل خودرو
  • کاسه چراغ
  • عدسی چراغ

با درک درست از وظیفه چراغ در خودرو به خوبی می توانید متوجه شوید که وظایف گسترده‌ای بر عهده آنها قرار گرفته شده است. هر کدام از دسته های فوق نیز به بخش های مختلفی تقسیم می شوند. به عنوان مثال چراغ های داخل اتاقک ماشین شامل چراغ سقف، چراغ مطالعه سرنشینان عقب، چراغ های صفحه نشان دهنده و پنل جلوی راننده و چراغ جعبه داشبورد خواهند بود.

دسته های دیگر نیز شامل گزینه های متفاوتی هستند.

انواع چراغ های روی بدنه خودرو

با بررسی انواع چراغ در خودرو و گزینه هایی که بر روی بدنه قرار دارند، متوجه خواهیم شد که هر ماشین مجهز به سیستم روشنایی گسترده‌ای شده است. به عنوان مثال چراغ خطر از جمله گزینه های کاربردی برای تجهیز یک خودرو شناخته میشود. چراغ ترمز و چراغ های راهنما نیز از جمله مواردی به شمار می روند که برای رانندگی کردن با یک ماشین باید صحت عملکرد آنها را بررسی نمایید.

انواع چراغ در خودرو و بر روی بدنه گزینه های زیر خواهند بود.

1. چراغ خطر چراغ راهنما

2. چراغ های بزرگ جلو

3. چراغ های کوچک جلو

4. چراغ های ترمز

5. چراغ های مه شکن

6. چراغ های پلاک ماشین

7. چراغ های جانبی ماشین

8. چراغ های دنده عقب

 کاسه چراغ

در دسته بندی انواع چراغ در خودرو، با کاسه چراغ مواجه شدید. اما مفهوم کاسه چراغ چیست؟ همانگونه که از نام این بخش از سیستم روشنایی پیداست، بخشی از اتومبیل بوده که ظاهری کاسه ای شکل دارد. هنگامی که خودروسازان قصد ساخت کاسه چراغ را دارند، سطح آن را جیوه اندود خواهند کرد. این کار موجب می‌شود که نور لامپ به خوبی منعکس شود. در مرکز کاسه، چراغ لامپ نصب خواهد شد. علاوه بر این یک حلقه نگهدارنده پلاستیکی نیز به منظور ثابت نگه داشتن لامپ در مرکز کاسه درون چراغ تعبیه می شود.

عدسی چراغ

با بررسی انواع چراغ در خودرو متوجه می‌شویم که عدسی چراغ نقشی موثر در عملکرد صحیح آن ایفا می کند. در واقع وظیفه عدسی چراغ این است که بتواند از ورود آب و گرد و خاک به کاسه چراغ جلو گیری نماید. با استفاده از یک چسب مخصوص این قطعه را در کاسه چراغ، جای می دهند. منشوری که بر روی سطح از عدسی چراغ ایجاد می شود، حالتی بلورین داشته و پرتوهای نور که توسط چراغ های بزرگ تولید می شوند را به خوبی هدایت خواهد کرد.

نقش چراغ عقب در خودرو

هنگامی که صحبت از چراغ در خودرو میشود، چراغ های عقب را با مدل های مختلف می توانیم بررسی نماییم. در واقع چراغ های عقب که در قسمت پشتی خودرو نصب می شوند، به صورت چراغ های قرمز مشاهده خواهند شد. به محض اینکه راننده روی به روشن کردن چراغ های جلو بیاورد، چراغ های این بخش نیز روشن میشود. نقش موثر چراغ عقب در خودرو به راننده پشت سر در هنگام رانندگی کمک می کند که هنگام تاریکی دریابد که ماشین جلویی تا چه اندازه با آنها فاصله دارد.

blank

چراغ های دنده عقب

یکی دیگر از انواع چراغ در خودرو، چراغ های دنده عقب هستند. هنگامی که راننده قصد داشته باشد از دنده عقب استفاده کند باید به خودروهای پشت سری علامت هشدار را ارسال نماید. علاوه بر این در هنگام تاریکی، چراغ دنده عقب می تواند مقداری روشنایی ایجاد نماید تا مسیر را بتوان مشاهده کرد. اگر بر روی خودروی خود از دوربین عقب استفاده می کنید باز هم نیاز به بهره گیری از چراغ دنده عقب خواهید داشت. طلق و عدسی چراغ های دنده عقب با برجستگی های خاصی طراحی شده تا بتوان با روشن کردن آنها نور مناسب را برای مشخص شدن فضا و مسیر دریافت کرد.

انواع چراغ جلو ماشین

با بررسی انواع چراغ در خودرو متوجه می شویم که قسمت جلوی اتومبیل ها چند گزینه را با خود حمل می کنند. چراغ های جلوی ماشین زا عنوان چراغ های نور پایین و چراغ نور بالا از جمله مهم‌ترین بخش‌های سیستم روشنایی اتومبیل شناخته می‌شوند. غالبا کاربران هنگام رانندگی در شب از چراغ نور پایین استفاده خواهند کرد. این نوع چراغ برای روشن کردن سطحی که قصد داشته باشید بر روی آن رانندگی کنید، اهمیت بالایی دارد. خوبی استفاده از چراغ نور پایین هنگام رانندگی این است که به هیچ عنوان برای عابران و رانندگانی که به سمت اتومبیل شما در حال حرکت هستند مزاحمتی ایجاد نمی‌کند.

نور بالا به عنوان یک بخش از چراغ در خودرو نیز در مواقع خاص مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این نور با توجه به اینکه به صورت کنترل شده از چراغ ها تولید می شود، موجب خیرگی چشم عابران و رانندگان دیگر خواهد شد. توصیه ما به شما این است که به هیچ عنوان در مواقع غیر ضروری از چراغ نور بالا هنگام رانندگی استفاده نکنید.

چراغ مه شکن

چراغ های جلوی خودرو و چراغ عقب در خودرو هنگامی که با فضای مه‌آلود یا بارندگی مواجه هستید باید بتوانند به شما کمک فراوان کنند. چراغ مه شکن از انواع چراغ در خودرو بوده که در این شرایط می‌تواند سطح جاده را برای شما مشخص نماید. هنگامی که قصد داشته باشید در هوای مه آلود یا بارندگی رانندگی کنید و با سرعت کم مسیر را ادامه دهید باید از چراغ مه شکن استفاده نمایید. چراغ مه شکن علاوه بر جلوی خودرو بر روی قسمت عقب نیز نصب می شود. در کنار چراغ های بزرگ یک مکان به منظور نصب چراغ مه شکن تعبیه خواهد شد.

چراغ بغل خودرو

یکی دیگر از انواع چراغ در خودرو، چراغ کنار یا چراغ بغل نام دارد. هنگامی که قصد خرید چراغ برای خودرو را دارید و به دنبال آن هستید که تمام سیستم روشنایی را تعویض کنید، باید این گزینه را نیز در نظر بگیرید. استفاده از چراغ کنار معمولا عمومیت ندارد. با این حال هنگام تغییر جهت ماشین و پیچیدن، مسیر برای راننده مشخص می شود. چراغ کنار خودرو گاهی اوقات به چراغ دنده عقب و چراغ راهنما نیر متصل می شود تا کارکرد بیشتر و بهتری داشته باشد. معمولا چراغ کنار را بر روی آینه های بغل نیز استفاده می کنند.

چراغ سقف

هنگامی که صحبت از انواع چراغ در خودرو می شود، نوع دیگری از سیستم روشنایی با نام چراغ نقشه خوان یا چراغ سقف مورد بررسی قرار خواهند گرفت. چراغ هایی که در داخل کابین خودرو نصب می شوند، به شما کمک می‌کنند که فضای داخلی را بتوانید به خوبی تحت کنترل داشته باشید. چراغ داشبورد و چراغ سرنشین عقب از دیگر گزینه هایی هستند که درون کابین خودرو قرار خواهند گرفت. استفاده از چراغ سقف یا چراغ نقشه خوانی این امکان را می‌دهد تا هنگام مطالعه در تاریکی بتوانید از قابلیت‌های آنها بهره بگیرید. انواع چراغ های سقفی یا چراغ نقشه خوانی در خودرو امروزه با نور بسیار زیاد تا نور ملایم در بازار عرضه می شوند.

هدلایت

چراغ جلو در خودرو به منظور روشن کردن مسیر و سهولت در رانندگی وظیفه خاصی خواهد داشت. در این بین چراغ هدلایت به واسطه نور مناسبی که از خود تولید می کند و مقاومت بسیار بالا، گزینه ای مناسب به شمار می رود. انواع مختلفی از هدلایت ها امروزه در بازار عرضه می شوند. لامپ هدلایت معمولا با نور مناسب و مقاومت در برابر آب می‌تواند میزان نوردهی بی نظیری برای سرنشین و راننده ایفا نماید. امروزه انواع هدلایت برای خودروهای تیبا، پراید، پژو ۲۰۶، لیفان، دنا و جک به بازار عرضه می شود.

چراغ خطر در خودرو یا فلاشر

انواع چراغ در خودرو به منظور سهولت در رانندگی و ارسال پیام ها بر روی اتومبیل نصب خواهند شد. چراغ خطر که به عنوان فلاشر نیز از آن نام می برند، بر روی قسمت عقب و جلوی اتومبیل نصب می شود. هنگامی که چراغ فلاشر روشن شود، به سایر رانندگان به شکل چشمک زن پیام مورد نظر را مخابره خواهد کرد. این نوع چراغ را شرکت های اتومبیل سازی و کارخانجات ساخت قطعات با استانداردهای مختلف تولید می کنند.

انواع چراغ در خودرو و کاربرد آنها

چراغ صندوق عقب خودرو

خرید چراغ صندوق عقب خودرو و نصب آن شما را یاری خواهد کرد که بتوانید در هنگام تاریکی، محل قرارگیری وسایل را به خوبی مشاهده نمایید. وجود چراغ در صندوق عقب به شما مانند چراغ یخچال این امکان را میدهد که بتوانید در شب تمام وسایل قرار گرفته شده را مشاهده کرده و دید کافی داشته باشید. امروزه انواع چراغ صندوق عقب خودرو به شکل جفت و تکی در بازار عرضه می شوند.

خرید انواع چراغ خودرو

هنگامی که قصد خرید چراغ خودرو را دارید باید فاکتورهای مختلفی را مد نظر قرار دهید. انواع چراغ در خودرو هر کدام وظایف خاصی خواهند داشت. علاوه بر گزینه هایی که عنوان کردیم، خرید چراغ پلاک خودرو، چراغ ترمز، چراغ های درب خودرو و چراغ های درون کابین نیز امروزه مدنظر قرار گرفته است. برای کسب اطلاع از قیمت انواع چراغ خودرو و خرید این محصولات می توانید از فروشگاه های معتبر نیاز خود را دریافت کنید.

ارسال دیدگاه