گلگیر خودرو چیست و وظایف آن کدامند؟

گلگیر خودرو چیست و وظایف آن کدامند؟

گلگیر خودرو بخشی از بدنه اتومبیل به شمار می رود که آن را در دور چرخ ها نصب می کنند. علاوه بر خودروهای سواری می توانید نقش گلگیر را در کامیون ها و ماشین های سنگین و حتی موتورسیکلت ها نیز مشاهده نمایید. با بررسی ضرورت این بخش از اتومبیل متوجه می‌شویم که استفاده از آن کاربردهای مختلفی دارد. در واقع بدنه اتومبیل ها در هر شکل و کلاسی که قرار داشته باشند، دارای بخش های ثابت و اجزای اصلی هستند. کاپوت، سپر، ستون ها و درها را می توان به عنوان اجزای ثابت اتومبیل نام برد. این قطعات هر کدام در اندازه های بزرگ و کوچک می توانند بر روی اتومبیل نصب شوند. قطعات ثابت عموما و وظایف مختلف و مهمی را برعهده می گیرند. به همین علت حذف آنها و نبود این قطعات امکان پذیر نیست. گلگیر خودرو را می توان از جمله این قطعات نام برد. اصولا بدون گلگیر نمی توان هر خودرویی را در ابعاد بزرگ و کوچک متصور شد.

گلگیر خودرو

گلگیر خودرو چیست؟

همانگونه که بیان کردیم، گلگیر خودرو بخشی از بدنه اتومبیل بوده که بر روی تمام ماشین آلات اعم از سبک و سنگین نصب می شود. استفاده از گلگیر جلو و عقب مانع پاشیدن آب، گرد و خاک، شن، گل و لای و همچنین اجسام روی جاده به هوا خواهد شد. استفاده از این بخش بر روی چرخ های جلو و عقب ضروری است. معمولا در ساخت گلگیر خودرو از جنس فلز کمک می گیرند. بر روی خودروها می توانید یک برآمدگی در سطح بدنه مشاهده کرده که در دور چرخ ها قرار می گیرد. معمولا این بخش از اتومبیل را به صورت یکپارچه و ادغام شده می توانید مشاهده نمایید.

در عین حال با بررسی نوع ساخت گلگیر جلو و عقب خودرو متوجه می شویم که می‌ توان آن را بر روی بدنه اتومبیل نیز سوار نمود. در این صورت می‌توان برای تعویض کردن گلگیر خودرو اقدام کرد. گلگیر به نوعی نصب می شود که اطراف چرخ ها را کاملا بپوشاند. علاوه بر این در کنار درب های جلو و عقب نیز گلگیر را مشاهده خواهید نمود.

با توجه به مکان نصب گلگیر خودرو، همواره در معرض دریافت ضربات جانبی قرار می گیرد. به همین علت هنگامی که قصد خرید خودرو کارکرده را دارید، در نخستین گام باید بررسی سلامت گلگیر و یا رنگ شدگی آن ها بپردازید.

نقش گلگیر در خودرو

همانگونه که بیان کردیم، گلگیر خودرو می‌ تواند در ظاهر خودرو نقش اساسی ایفا کند. معمولا خودروسازها برای اینکه بتوانند بدنه خودرو را عضلانی تر نشان دهند، گلگیر را به گونه ای طراحی می کنند که برآمده تر و حجیم تر به نظر برسد.

نقش گلگیر در خودرو

در عین حال باید بدانید که نوع طراحی گلگیر خودرو به کلاس اتومبیل نیز بستگی خواهد داشت. در کنار این موارد استفاده از گلگیر برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به اجزای فنی زیر کاپوت نیز تاثیر فراوان دارد. این پایان کار نیست و با بررسی نقش گلگیر خودرو متوجه می‌شویم که از نفوذ هر گونه جسم خارجی، آب و گل و لای به درون موتور نیز جلوگیری خواهد کرد. به این ترتیب می‌توانید نقش گلگیر جلو و عقب در خودرو را بسیار بیشتر از مواردی که در ذهن دارید، مشاهده نمایید. در واقع علاوه بر اینکه گلگیر می‌تواند در مبحث زیبایی تاثیر فراوان بگذارد، در بخش فنی خودرو نیز کاربردی خواهد بود.

در کنار تمام مواردی که عنوان کردیم، نقش گلگیر خودرو را که بررسی می کنیم، می توانیم این جز از بدنه را یک عامل موثر برای خصوصیات آیرودینامیکی در نظر گرفته که می تواند در برابر باد نیز به حرکت خودرو کمک فراوان نماید.

محل نصب گلگیر خودرو

همانگونه که عنوان کردیم گلگیر خودرو را به صورت یکپارچه و ادغام شده می توانید بر روی بدنه مشاهده نمایید. با این حال باید بدانید که نوع ساخت گلگیر به شکلی است که با بدنه طراحی نشده و ساختاری یک تکه ندارد. در واقع به مانند سپر، کاپوت و درب ها، گلگیر ماشین نیز به صورت جداگانه طراحی شده و سپس با اتصالات مربوطه آن را بر روی شاسی نصب می کنند.

در گذشته فرآیند نصب گلگیر خودرو به گونه‌ ای بود که آن را به صورت یکپارچه بر روی بدنه نصب می کردند. با این حال بر روی قسمت جلو و عقب خودرو می‌ توانید گلگیر را مشاهده نمایید.

گلگیر جلو خودرو

همانگونه که عنوان کردیم، گلگیر جلو خودرو یکی از اجزای اتومبیل شمار می رود که می توانند علاوه بر زیبایی اتومبیل، نقش اساسی در مبحث فنی داشته باشد. گلگیر نصب شده در قسمت جلویی و بر روی چرخ های جلو می تواند از نفوذ آب، گرد و خاک و گل و لای به اجزای این بخش از خودرو جلوگیری کند. استفاده از گلگیر در جلوی خودرو موجب مراقبت از موتور خودرو نیز خواهد شد. فراموش نکنید که معیوب شدن گلگیرها می تواند نقش بسزایی در خرابی موتور خودرو داشته باشد.

گلگیر عقب خودرو

گلگیر خودرو را علاوه بر روی چرخ های جلوی بر روی چرخ های عقب نیز نصب می کنند. استفاده از گلگیر بر روی چرخ های عقب نیز موجب جلوگیری از چسباندن گل و لای، گرد و خاک و آب به بدنه اتومبیل خواهد شد. در واقع با وجود اینکه اهمیت گلگیر عقب در مبحث فنی نسبت به گلگیر جلوی خودرو کمتر است، ولی به محض مشاهده خرابی در این بخش از خودرو نیاز است که اقدامات لازم را انجام دهید.

جنس گلگیر خودرو از چیست؟

در حالت کلی برای ساخت گلگیر خودرو از فلز استفاده می کنند. بهره گیری از فلز با کیفیت موجب می شود که بتوان عملکرد درستی از این قطعه مشاهده نمود. گاهی اوقات بنابر دلایل مختلف این بخش از اتومبیل ممکن است دچار زنگ زدگی و خرابی شود. در سریعترین زمان پس از مشاهده خرابی گلگیر خودرو باید روی به تعویض آن بیاورید. پاشیده شدن سنگ ریزه می‌تواند کل بدنه خودرو و رنگ آن را تحت تأثیر قرار دهد. به همین علت عدم استفاده از گلگیر موجب می‌شود که خسارت های جبران ناپذیری به اتومبیل وارد شود.

گلگیر جلو و عقب

نکات مهم در خصوص گلگیر جلو و عقب

هنگامی که قصد خرید گلگیر خودرو را دارید، باید چند نکته را در نظر بگیرید. به عنوان مثال خرید خودرو دست دوم امروزه با توجه به افزایش قیمت محصولات صفر به میزان قابل توجهی بالا رفته است. در هنگام خرید خودرو سعی کنید به گلگیرهای جلو و عقب آن توجه کافی داشته باشید. در واقع یکی از مهمترین دلایلی که موجب تعویض گلگیر خودرو می شود، تصادف و وارد شدن ضربات شدید به آن ها است. علاوه بر این رنگ شدگی گلگیر نیز از جمله عوامل موثر بر روی قیمت خودرو خواهد بود. سعی کنید چنانچه تخصص کافی در این حوزه ندارید، به یک کارشناس خودرو مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه