آشنایی با کاسه نمد و انواع آن

آشنایی با کاسه نمد و انواع آن

کاسه نمد برای روغن کاری یاتاقان ها و شفت ها یکی از قطعات مورد نیاز شناخته می‌شود. استفاده از این قطعه در سیستم های هیدرولیکی اهمیت بالایی دارد. با توجه به اینکه به منظور ارائه عملکرد مناسب و صحیح و همچنین دریافت نتیجه مطلوب، بهره گیری از این قطعه در سیستم های هیدرولیکی حائز اهمیت است، باید به دنبال کسب اطلاعات در خصوص نحوه عملکرد آنها باشید. در این بین با توجه به کارایی کلی کاسه نمدها می تواند آنها را در شکل های مختلف و با ساختار ظاهری گوناگون مشاهده نمود. در حالت کلی می‌توان بیان کرد که تفاوت در شکل ظاهری این قطعه می تواند تاثیر خود را بر آب بندی قطعات نشان دهد. عوامل مختلفی در نحوه عملکرد انواع کاسه می توانند تاثیر گذار باشند.

انواع کاسه نمد

کاسه نمد چیست؟

همانگونه که عنوان کردیم، کاسه نمد یکی از مهمترین اجزای خودرو شناخته می شود. استفاده از این قطعه به منظور جلوگیری از نشت روغن در خودرو اهمیت بالایی دارد. بدون تردید در بخش هایی از خودرو که روغن در آنجا وجود دارد باید از این قطعه کاربردی به منظور جلوگیری از روغن ریزی استفاده شود. این قطعه در حالت کلی از ترکیب واشرهای کاسه‌ ای، فنر و نمد فشرده تشکیل می شود. با توجه به نوع ساخت این قطعه، می توان در بخش‌های مختلف از خودرو، روی به استفاده از قابلیت های آن آورد.

به عنوان مثال از جمله پرکاربردترین بخش های خودرو که از کاسه نمد بهره می برند، می توان به پلوس، میل لنگ چرخ و کمک فنر اشاره نمود. در عین حال بخش زیادی از کاربران به دنبال پاسخ این سوال هستند که کاربرد کاسه نمد چیست؟ استفاده از آن در خودرو چه نتیجه ای دارد؟ انواع کاسه نمد برای خودروهای سبک کدامند؟ آشنایی با انواع محصولات موجود در بازار می تواند شما را یاری کند تا درکی صحیح از قابلیت های این قطعه کاربردی به دست آورید.

اجزای کاسه نمد

همانگونه که عنوان کردیم، کاسه نمد از قسمت های مختلفی تشکیل می شود. هر کدام از این بخش ها به منظور جلوگیری از روغن ریزی می توانند کاربرد خود را نشان دهند. با این حال برای معرفی اجزای این قطعه به شما اطلاعات کافی ارائه خواهیم داد.

اجزای تشکیل دهنده

فنر

این قطعه که بر روی کاسه نمد قرار می گیرد، معمولا از جنس فلز انتخاب میشود. استفاده از فنر در فاصله واشر و نمد، کاربرد بالایی دارد. فنر قرار گرفته شده به منظور ایجاد حالت ارتجاعی می تواند کاربرد خود را به خوبی نشان دهد. استفاده از فنر علاوه بر این کمک می کند که بتوان قطعه مورد نظر را برای جا دادن در مکان مناسب یاری نمود. درزگیری در کاسه نمد نیز به خوبی می‌تواند با استفاده از فنر انجام پذیرد. فنر قرار گرفته شده با محکم شدن در جای خود به هیچ عنوان در اثر فشار و ضربات طولی و عرضی جابجا نخواهد شد. با توجه به محل کار برد کاسه نمد، برای خرید و استفاده از فنر می توان جنس های مختلفی را در نظر گرفت.

واشر

یکی دیگر از بخش های کاسه نمد، واشر نام دارد. این بخش که در لبه داخلی قرار می‌گیرد، با چسبندگی کامل و مقاومت بسیار بالا می‌تواند به بلبرینگ و دیواره شفت کمک کند که از اصطکاک به وجود آمده جلوگیری نماید. برای ساخت واشر از پلاستیک مقاوم استفاده می‌کنند. بهره گیری از واشر در این قطعه موجب می‌شود که ریزترین ارتعاشات قطعاتی که مشغول به فعالیت هستند نیز از بین رفته و نفوذپذیری کاسه نیز افزایش می یابد.

نمد

با توجه به میزان فشار و ضرباتی که کاسه نمد دریافت می کند، برای انتخاب نمد می توان از جنس های مختلف مانند سیلیکون، لاستیک فشرده، تفلون و چرم استفاده کرد. ساختار نمد به گونه ای است که از بخش هایی مانند گردگیر لبه آب بند و بند تشکیل می‌شود. گردگیر قرار گرفته شده بر روی نمد به صورت شیاردار معمولا طراحی شده و حالت چپگرد و راست گرد دارد. بسته به محل استفاده از کاسه نمد می توان برای انتخاب گزینه مورد نظر اقدام نمود.

وظایف کاسه نمد در خودرو

کاسه نمد از جمله اجزای درزگیری در خودرو شناخته می‌شود. استفاده از این قطعه در شفت و یاتاقان کاربرد دارد. وظیفه این بخش از اتومبیل، آب بندی قطعات بوده و می توان وجه تسمیه آن را به استفاده از نمد به منظور درزگیری بلبرینگ، رولبرینگ و شفت ها مرتبط دانست. در این اتصالات بهره گیری از نمد کمک می‌کند که سیالاتی مانند روغن یا آب به بیرون پوستش نرفته یا درون آن هدایت نشوند. با توجه به این امر امروزه نمد قرار گرفته شده بر روی این قطعه را درزگیر نیز می‌نامند.

استفاده از کاسه نمد به منظور درز بندی پوسته های حاوی سیالات نیز کاربرد فراوان دارد. با این حال هنگامی که صحبت از این قطعه می‌شود، بیشتر ذهن ما به سراغ قطعات چرخنده و دوار موجود در خودرو یعنی شفت ها خواهد رفت. این قطعه می تواند برای چرخش و حرکت بدون ایجاد اصطکاک و با روانکاری کاربرد بالای خود را نشان دهد.

اگر بخواهیم به معرفی وظایف کاسه نمد بپردازیم، می توانیم موارد زیر را عنوان کنیم.

جلوگیری از هدر رفت روغن و همچنین ممانعت از نشر آن به بیرون و داخل بخش های دیگر

جلوگیری از ورود گرد و غبار و آلودگی به درون اجزای روغنی

پیشگیری از تداخل آب و روغن و همچنین نفوذ آب به درون اعضای کاربردی خودرو

جلوگیری از ایجاد اصطکاک بین اجزای فلزی و تماس آنها با هم

کمک به روان کردن قطعات

عوامل موثر در خرید

هنگامی که قصد خرید کاسه نمد را دارید باید چند فاکتور مهم را در نظر بگیرید. در این بین فراموش نکنید گزینه هایی در بازار وجود دارند که بدون فنر تولید می‌شوند. علاوه بر این برخی از محصولات نیز به صورت کاملا یک تکه طراحی شده و با شکل واشر لاستیکی در دسترس کاربران قرار می‌گیرند. هر کدام از این محصولات می توانند با توجه به شرایطی که نیاز دارید، مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال برای کاسه نمد گریس، گزینه‌ای که انتخاب می کنیم معمولا از جنس لاستیک طراحی شده و بدون فنر آن را تولید می‌کنند. در طرف مقابل کاسه نمد روغن با توجه به نوع وظیفه ای که بر عهده می‌گیرد، از نوع واشردار و فنردار تولید خواهد شد. برای خرید این قطعه سعی کنید موارد زیر را در نظر بگیرید.

میزان اختلافات ایجاد شده و فشار موجود در قطعه

نوع سیال مرتبط

گرما و تغییرات دمایی

نحوه قرار گیری که عمودی و افقی می تواند باشد

لنگی قطعات دوار

سرعت نیروی چرخشی و حرکت قطعات مربوطه

انواع کاسه نمد خودرو کدامند؟

اکنون که با کاربردها و نقش کاسه نمد در خودرو آشنایی به دست آورده اید، بهتر است به سراغ معرفی انواع گزینه های موجود در خودرو بپردازیم.

کاسه نمد پلوس

کاسه نمد پلوس یکی از حیاتی‌ ترین قطعات در خودرو شناخته می شود. امروزه بر روی تمام خودروهای سبک می‌توانید این قطعه را مشاهده نمایید. کاسه نمد پلوس قطعه ای پلاستیکی بوده که با قرار گرفتن در محل اتصال جعبه دنده یا دیفرانسیل با پلوس وظیفه دارد که از نشت روغن به مغازه دیفرانسیل جلوگیری نماید. وجود این قطعه در خودرو به منظور قرار گرفتن بین جعبه دنده و پلوس بسیار ضروری است. فراموش نکنید که هنگام قرار دادن این قطعه در جای خود باید نهایت دقت و توجه را داشته باشید. اصابت ضربات محکم چکش به این قطعه در خودرو می تواند موجب از بین رفتن کیفیت و کاربرد قطعه شده و مجدد نیاز به تعویض آن خواهید داشت.

کاسه نمد پلوس

با بررسی انواع کاسه نمد خودرو متوجه می‌شویم که شکل ظاهری این مدل نسبت به قطعات دیگر میتواند متفاوت باشد. نوع طراحی و ساخت کاسه نمد پلوس به صورتی انجام می گیرد که لبه داخلی آن را به شکل شیاردار تولید می‌کنند. شیارهای قرار گرفته شده به مانند اعداد ۷ و ۸ انتخاب می شوند. این شرایط کمک می کند تا آب بندی قطعات را بتوان به بهترین شکل انجام داد.

اگر بخواهیم نوع کاسه نمد پلوس را در دسته های خاص قرار دهیم، آن را به مدل های چرخشی مرتبط خواهیم دانست.

کاسه نمد گیربکس

یکی دیگر از انواع کاسه نمدهای مهم در خودرو، کاسه نمد گیربکس است. این قطعه با قرار گرفتن در خروجی دیفرانسیل و محورهای ورودی خودرو وظیفه دارد که از نشت روغن جلوگیری نماید. فراموش نکنید که نوع ساخت این قطعه مارپیچی بوده و با توجه به وظیفه ای که دارد باید بتواند به خوبی درزگیری را انجام دهد. با توجه به مکان قرار گرفتن کاسه نمد گیربکس، برای تعویض آن نیاز به تجربه و تخصص خواهید داشت. دسترسی به این قطعه بسیار سخت بوده و چنانچه نیاز به تعویض آن وجود داشته باشد باید کل گیربکس را باز کنید. توصیه ما به شما این است که هنگام خرید کاسه نمد گیربکس گزینه ای را انتخاب نمایید که از برند معتبر و با کیفیت بالا تولید شده باشد. به همین علت نیاز به تعویض مجدد این قطعه در زود هنگام نخواهید داشت.

کاسه نمد میل سوپاپ

اگر بخواهیم یکی دیگر از مهم‌ترین کاسه نمدهای خودرو را معرفی کنیم، به سراغ میل سوپاپ خواهیم رفت. استفاده از این قطعه کمک می‌کند که از نشت روغن در موتور جلوگیری شود. بهره گیری از کاسه نمد در کنار میل سوپاپ به بهترین شکل برای درزگیری می تواند کاربرد خود را نشان دهد. این قطعه را معمولا در پشت تسمه تایم و در کنار میل سوپاپ نصب می کنند.

با توجه به تماس دائمی روغن با کاسه نمد میل سوپاپ، در گذر زمان متوجه می شوید که دچار خوردگی خواهد شد. به همین علت نیاز به تعویض آن وجود دارد. چنانچه از کاسه نمد میل سوپاپ بی کیفیت بر روی خودروی خود استفاده کنید، در مدت زمان کوتاهی نیاز به تعویض آن خواهید داشت. علاوه بر این بهره گیری از یک محصول بی کیفیت موجب روغن ریزی خودرو شده و گاهی اوقات ممکن است. خطرات بیشتری مانند اشتعال را نیز به بار آورد شرایطی که نشان می دهد برای خرید این قطعه باید محصولی با کیفیت بالا انتخاب نمایید با توجه به اینکه روغن کاری میل سوپاپ اهمیت بالایی برای عملکرد خودرو دارد توصیه ما به شما این است برای خرید و نصب این قطعه از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید

کاسه نمد میل لنگ

اگر به خودروهای مدرن امروزی نگاه کنید، دو کاسه نمد میل لنگ معمولا بر روی آنها نصب می شود. نخستین کاسه نمد در جلو موتور و دومی در پشت فلایویل مشاهده خواهد شد. نوع اول را در پشت پولی سر میل لنگ قرار می‌دهند. چنانچه هر کدام از این قطعات دچار ایراد شوند، متوجه می‌شوید که در خودرو نشتی روغن وجود دارد. به همین علت در سریع ترین زمان برای درزگیری باید اقدام نمایید. کاسه نمد میل لنگ را معمولا از نوع فنردار تولید می کنند. استفاده از متریال فوق العاده باکیفیت و مقاوم به فشار و گرما نیز این امکان را می دهد که بتوان از خرابی این قطعه جلوگیری نمود. با توجه به اینکه یکی از این قطعات در پشت پولی میل لنگ قرار می گیرد، می تواند از نفوذ روغن بر روی تسمه تایم نیز جلوگیری نماید. با این وجود به واسطه درگیری بیشتر یاتاقان، معمولا استهلاک آن بالاتر می رود.

کاسه نمد میل لنگ

سایر گزینه ها

علاوه بر مواردی که عنوان کردیم، بخش های دیگری از خودرو باید از این قطعه استفاده نمایند. به عنوان مثال چرخ ها و جعبه فرمان نیز از این قطعه کاربردی استفاده می کنند. هیدرولیک خودرو نیز از دیگر بخش هایی است که نیاز به بهره‌ گیری از این قطعه خواهد داشت.

علائم خرابی

کاسه نمد به مانند بخش های دیگر خودرو هنگام خرابی، علائمی از خود بروز می دهد. در واقع این قطعه یکی از اجزای خودرو بوده که در سرویس های دوره ای باید آن را مورد بررسی قرار دهید. با توجه به این که خراب شدن این قطعه می‌تواند مشکلات پر دردسر و بزرگی را به همراه آورد، نسبت به علائم خرابی آن حساسیت بالایی به خرج دهید. یکی از علائم خرابی کاسه نمد، کار کردن دیفرانسیل با سر و صدای زیاد خواهد بود. چنانچه خودروی شما با سر و صدای زیاد در ناحیه دیفرانسیل کار می کند، بهتر است به سراغ بررسی این قطعه بروید. علاوه بر این کمبود روغن دیفرانسیل نیز از جمله علائم خرابی این قطعه می تواند عنوان شود. گاهی اوقات از شفت بین چرخ دنده های دیفرانسیل نیز نشتی روغن مشاهده می کنید. شرایطی که می تواند خرابی کاسه نمد را نمایان کند. از دیگر علائم خرابی این قطعه می توان گزینه های زیر را نام برد.

علائم خرابی

مسدود شدن سوپاپ های هوای گیربکس

 نشستن گرد و خاک اطراف کاسه نمد پلوس

روغن ریزی موتور

دلایل خراب شدن کاسه نمد

کاسه نمدها به مانند قطعات دیگر خودرو دارای عمر مفید مشخصی هستند. به همین علت همواره تاکید می‌شود در سرویس‌ های دوره‌ای، روی به بررسی این قطعه حیاتی بیاورید. با این حال عواملی نیز وجود دارند که موجب از هم گسیختگی و مستهلک شدن زودرس این قطعه خواهند شد. کاهش سطح روغن موتور از جمله مهم‌ترین مواردی به شمار می‌رود که می‌تواند موجب خراب شدن کاسه نمد شود. علاوه بر این اگر سطح روغن گیربکس و دیفرانسیل نیز کم شود، کاسه نمدهای قرار گرفته شده بر روی این بخش‌ ها نیز دچار ایراد خواهند شد.

دلیل نشت روغن در خودرو

یکی دیگر از عواملی که موجب خراب شدن کاسه نمد در خودرو می شود، استفاده از روغن های بی کیفیت است. خرید قطعه بی کیفیت و نصب نادرست این قطعه از دیگر عواملی به شمار می روند که موجب خراب شدن این قطعه خواهند شد. دقت داشته باشید که خرابی کاسه نمد ممکن است به سوپاپ ها، سرسیلندر، دیفرانسیل و گیربکس، آسیب های جدی وارد کند.

عوامل موثر بر قیمت کاسه نمد

فاکتورهای مختلفی برای اعلام قیمت کاسه نمد تاثیرگذاری خود را نشان خواهند داد. از جمله این فاکتورها می‌توان به سرعت و نوع حرکت و همچنین مقاومت آنها اشاره نمود. علاوه‌ بر این، هوزینگ و شفت و همچنین سختی شفت نیز می‌توانند بر روی قیمت این قطعه اثرگذار باشند. نوع کاربرد محصول از دیگر فاکتورهایی به شمار می‌رود که برای اعلام قیمت آن در نظر گرفته می شود. برخی دیگر از علائم موثر بر قیمت این قطعه گزینه های زیر هستند.

فشار و بار شعاعی وارده

عمق سوراخ و منفذ محصول

نوع کمپانی و برند تولید کننده

گارانتی و خدمات پس از فروش محصول

ارسال دیدگاه