همه‌ چیز در مورد فیلتر روغن موتور خودرو، راهنمای خرید و زمان تعویض

همه‌ چیز در مورد فیلتر روغن موتور خودرو، راهنمای خرید و زمان تعویض

فیلتر روغن یکی دیگر از قطعات مصرفی و مهم در خودرو شناخته می‌شود. امروزه انواع مختلفی از این محصول در بازار وجود دارد. همان گونه که از نام این قطعه پیداست، وظیفه دارد که هرگونه آلودگی و ذره خارجی را از ورود به روغن موتور خودرو دور نماید. موتور خودرو نیاز دارد تا برای عملکرد مناسب و کار کردن در حالت بهینه از بهترین روغن استفاده نماید. چنانچه روی به خرید بهترین روغن‌ موتور موجود در بازار بیاورید ولی فیلتر روغن شما از کیفیت کافی برخوردار نباشد، هزینه خرید روغن‌ موتور را نیز بیهوده خواهد کرد. سعی کنید علاوه‌ بر خرید یک فیلتر استاندارد و خوش‌ ساخت در نگهداری از آن نیز دقت کافی داشته باشید. علاوه‌ بر این زمان تعویض این فیلتر از دیگر مواردی است که باید مدنظر قرار دهید.

انواع فیلتر روغن موتور خودرو

فیلتر روغن‌ موتور خودرو چیست؟

فیلتر روغن موتور خودرو که از آن با نام فیلتر هیدرولیک نیز نام می‌برند، بخشی از سامانه هیدرولیک بوده که وظیفه دارد از ورود ذرات آلوده‌ کننده به سیال هیدرولیک جلوگیری نماید. با توجه به این‌ که سیال آلوده قادر است به سامانه آسیب وارد نماید، نقش فیلتر روغن بسیار پررنگ است. فیلترهای روغن امروز در اندازه‌ های مختلف و بر اساس نیاز خودرو تولید می‌ شوند. کاربر به‌ راحتی می‌ تواند برای تعویض فیلتر اقدام نماید. این قطعه برای تصفیه روغن موتور و همچنین جذب ناخالصی‌ های روغن باید کاربرد خود را نشان دهد. روغن تمیز با گذر کردن از این فیلتر به چرخه هیدرولیک اضافه‌ شده و کارایی سیستم نیز افزایش خواهد یافت. در واقع می‌توان بیان کرد که فیلتر روغن نقش مهمی در بهینه کار کردن موتور اتومبیل، سیلندرها و پیستون‌ ها ایفا می‌ کند.

اجزای فیلترهای روغن

از لحاظ ظاهری احتمالا با فیلتر روغن آشنایی کامل دارید. این قطعه ظاهری گرد و استوانه‌ ای داشته که در مسیر ورودی روغن و در قسمت تحتانی ماشین نصب می‌شود. برای ساخت این بخش از اتومبیل از اجزای مختلفی مانند سوپاپ ضد تخلیه و سوپاپ اطمینان استفاده می‌ کنند. علاوه‌ بر این با هدف بهبود کارکرد فیلتر و استفاده از فیلترهای سلولزی و کاغذی و همچنین نگهدارنده، کاربرد بالایی خواهد داشت. به‌ منظور جلوگیری از خروج روغن یک درب ضخیم بر روی این فیلتر نصب می‌ کنند.

انواع فیلتر روغن

هنگامی‌ که قصد خرید فیلتر روغن را دارید باید بدانید که دو مدل از این محصول در بازار عرضه می‌شوند. با توجه به نیاز خود می‌ توانید روی به خرید هر کدام از این محصولات بیاورید.

مدل پیچ شدنی Spin on

نوع طراحی و ساخت این نمونه از فیلتر روغن به شکلی است که به‌ راحتی می‌ توانید برای نصب کردن آن اقدام نمایید. علاوه‌ بر این هنگامی‌ که قصد تعویض این مدل از فیلتر را دارید، نیاز به جداسازی سایر قطعات و نگهدارنده‌ های فیلتر نخواهید داشت. فیلترهای پیچ شدنی محبوبیت بالایی بین تولید کنندگان خودرو پیدا کرده‌ اند.

فیلتر مدل پیچ شدنی

فیلتر مدل کارتریجی

نوع دیگری از انواع فیلتر روغن که امروز می‌ توانید آن را بر روی موتور ماشین نصب کنید، فیلترهای کارتریجی نام دارند. برای نصب این فیلتر می‌ توانید به‌ صورت مستقیم آن را بر روی موتور قرار دهید. تعویض آن‌ ها و جاسازی این مدل از فیلتر نسبت‌ به نمونه‌ های پیچ شدنی مقداری دشوارتر خواهد بود. با این‌ حال هزینه نگهداری از سلامت موتور و همچنین قیمت مناسب فیلتر مدل کارتریجی موجب شده‌ است که تقاضا برای خرید آن افزایش یابد.

فیلتر مدل کارتریجی

راهنمای خرید فیلتر روغن

همانگونه که عنوان کردیم هنگامی‌ که قصد خرید فیلتر روغن را دارید، می‌ توانید مدل‌ های مختلف این محصول را انتخاب نمایید. با این‌ وجود عملکرد مناسب یک فیلتر می‌ تواند موجبات بهینه‌ سازی مصرف سوخت را فراهم نماید. علاوه‌ بر این استفاده از فیلتر استاندارد کمک می‌ کند تا طول عمر روغن موتور را نیز افزایش دهید. یک فیلتر باکیفیت و مناسب باید دارای فاکتورهای گوناگونی باشد. به‌ عنوان مثال توانایی جداسازی ذرات بزرگ و همچنین ذرات ۵ میکرونی از جمله ویژگی‌ های یک فیلتر مناسب خواهند بود. علاوه‌ بر این فیلتر روغن باید در برابر حرارت بالا و جریان مواد بتواند مقاومت مناسبی از خود نشان دهد. فیلتر استاندارد نسبت‌ به تغییرات جوی و رطوبت حساس نخواهد بود. این مدل از فیلترها مراقبت آسانی داشته و استفاده از آن‌ ها نیز به‌ راحتی امکان‌ پذیر خواهد بود.

هنگام خرید فیلتر روغن استاندارد سعی کنید ویژگی‌ های دیگری را نیز در نظر بگیرید. به‌ عنوان مثال اندازه فیلتر باید ثابت بوده و در برابر ورود روغن از خود مقاومت زیادی نشان ندهد. در کنار مواردی که عنوان کردیم هنگام خرید این بخش اتومبیل بهتر است فاکتورهای زیر را نیز در نظر بگیرید.

  • قابلیت جداسازی آلودگی‌ ها و تصفیه روغن قدرت
  • جذب بالای آلودگی
  • مقاومت در برابر پارگی
  • مقاومت بالا در محفظه درونی
  • دارا بودن محفظه کارآمد با قابلیت تحمل فشار زیاد
  • دارا بودن سوپاپ آب‌ بندی و اطمینان مناسب

دلایل کثیف شدن فیلتر

عوامل مختلفی وجود دارند که موجب کثیف شدن فیلتر روغن خواهند شد. به‌ طور مثال اگر روغن مورد استفاده توسط شما دارای آلودگی باشد، موجب می‌ شود که فیلتر نیز دچار کثیفی شود. هر اندازه که روغن سیستم را روان‌ کاوی کند، باز هم به دلیل اصطکاک فلز روی فلز مشاهده خواهید کرد که مقداری کربن و فلز به روغن وارد خواهد شد. در کنار این موارد هنگامی‌ که در موتور اتومبیل احتراق رخ می‌دهد، واکنش‌ های شیمیایی به وجود می آید که در نتیجه‌ آن موادی وارد روغن خواهند شد.

سرد و گرم شدن روغن موتور نیز در جریان کارکرد اتومبیل موجب می‌شود که واکنش‌ هایی بر روی روغن به وجود بیاید. به‌ همین‌علت آلودگی‌ هایی وارد آن خواهند شد.

علائم خرابی فیلتر روغن

بخش‌ های مختلف اتومبیل هنگامی‌ که دچار ایراد شوند از خود علائمی بروز می‌ دهند. فیلتر روغن نیز از جمله قسمت‌ هایی است که چنانچه دچار کثیفی و یا ایراد شود، با بروز نشانه‌ هایی عملکرد نامناسب را از خود نمایان خواهد کرد.

روشن‌ شدن چراغ چک موتور

هنگامی‌ که چراغ چک موتور خودرو روشن می‌شود باید به بررسی بخش‌ های مختلف بپردازید. در عین‌ حال کمبود فشار روغن و کمبود روغن موتور از جمله دلایلی هستند که موجب روشن‌ شدن چراغ چک خواهند شد. سعی کنید هنگام روشن‌ شدن چراغ چک موتور یکی از بخش‌ هایی که بررسی می‌ کنید، فیلتر روغن باشد.

نشتی روغن از فیلتر

اگر در زیر خودرو متوجه ریزش روغن شدید باید بدانید که به‌ احتمال فراوان فیلتر روغن دچار نشتی شده‌ است. برای اطمینان یافتن از این مشکل می‌ توانید قطعه چسبیده به محفظه روغن را بررسی نمایید.

کم شدن فشار روغن

کثیف بودن فیلتر روغن موجب می‌ شود که فشار روغن کاهش یابد. چنانچه فشار روغن موتور به شکل قابل‌ توجهی کمتر از حد استاندارد شد، موتور قادر نخواهد بود که فعالیت خود را به‌ خوبی انجام دهد. در این بین و در زمان رانندگی به‌ یکباره خودروی شما خاموش می‌ شود.

زمان تعویض فیلتر روغن

یکی از سوالاتی که بخش زیادی از مالکان خودرو با آن مواجه می‌ شوند این است که بهترین زمان برای تعویض فیلتر روغن چه موقع است؟ در این بین باید بدانید که برای هر خودرو مدت‌ زمان تعویض این فیلتر می‌ تواند متفاوت باشد. زمان تعویض این فیلتر به عوامل مختلفی مانند نوع رانندگی و نوع فیلتر بستگی دارد.

اگر فیلتر خریداری‌ شده توسط شما دارای کیفیت بالایی باشد، می‌ توانید مدت‌ زمان بیشتری از آن استفاده نمایید. علاوه‌ بر این نوع استفاده از خودرو نیز به‌ عنوان یکی دیگر از فاکتورهای مهم در تعویض این فیلتر تاثیرگذاری خود را نشان خواهد داد.

در این بین روغن موتوری که بر روی خودرو استفاده می‌کنید نیز می ‌تواند تاثیر خود را در خرابی فیلتر روغن بگذارند. گاهی اوقات رانندگی در شرایط سخت، ترافیک‌ های سنگین و همچنین هوای گرم موجب می‌ شود که نیاز به تعویض فیلتر روغن در مدت‌ زمان کوتاه‌ تری داشته باشید. علاوه‌ بر این اگر بارهای سنگین با اتومبیل خود حمل می‌ کنید نیز باید زودتر برای تعویض فیلتر اقدام نمایید.

زمان تعویض فیلتر روغن

قیمت فیلتر روغن

فاکتورهای مختلفی می‌ توانند در اعلام قیمت فیلتر روغن تاثیرگذاری خود را نشان دهند. هنگامی‌ که قصد خرید این محصول را دارید باید بدانید که انواع مختلفی از فیلترها را می‌ توانید انتخاب کنید. نوع فیلتر و جنس صافی از جمله فاکتورهایی به شمار می‌ روند که در اعلام قیمت این فیلتر تاثیرگذار خواهند بود. علاوه‌ بر این برند تولید کننده نیز می‌ تواند از جمله عوامل مؤثر در اعلام قیمت این فیلتر شناخته می شود. سعی کنید هنگام خرید این محصول گزینه‌ ای با کیفیت بالا انتخاب نمایید.

ارسال دیدگاه