آشنایی با انواع سیم گاز خودرو و علائم خرابی آن

آشنایی با انواع سیم گاز خودرو و علائم خرابی آن

سیم گاز یکی از قطعات مهم در خودرو بوده که خرابی آن می تواند راننده را آزرده کند. بدون تردید هنگامی که پای خود را بر روی پدال گاز فشار می دهید و متوجه می شوید که عملکرد روانی ندارد، در نخستین گام به دنبال بررسی کیفیت سیم گاز خواهید رفت. چه بسا در بسیاری از خودروهای سواری پس از مدتی متوجه می شوید که پدال گاز سفت شده است. با وجود اینکه دلایل مختلفی وجود دارند که می‌توانند در سفت شدن پدال گاز خودروهای مختلف تاثیر گذار باشند ولی نخستین گزینه ای که به ذهن خواهد رسید، بررسی کابل آن خواهد بود.

آشنایی با انواع سیم گاز خودرو و علائم خرابی آن

همانگونه که می دانید بخش زیادی از خودروهایی که در بازار کشور ما عرضه می شوند از پدال گاز با سیستم سیمی بهره مند می شوند. با وجود اینکه استفاده از سیستم سیمی مزایایی برای خودرو دارد ولی عدم بکارگیری محصولی با کیفیت ممکن است مشکلاتی نیز به بار آورد. به عنوان مثال سفت شدن پدال گاز و همچنین خرابی سیم گاز از جمله دلایلی هستند که ممکن است در این سیستم ها با آن روبرو شوید.

علت خرابی پدال گاز و سفت شدن آن

خرابی سیم گاز یکی از دلایلی است که موجب سفت شدن پدال گاز می شود. در عین حال عوامل مختلف دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند در سفت شدن پدال گاز موثر باشند. یکی از این عوامل، تجمع مواد در سیم پدال خواهد بود. اگر در سیم پدال گاز، مواد مختلف تجمع کنند، هنگام باز و بسته شدن پدال اختلالاتی در عملکرد آن مشاهده خواهید کرد. همانگونه که می‌دانید سفت شدن پدال گاز می‌تواند خطرات زیادی در پی داشته باشد. بنابراین هنگامی که با این مشکل مواجه می شوید در سریع ترین زمان برای رفع آن اقدام کنید.

از دیگر دلایلی که موجب سفت شدن پدال گاز می شود می توان به چسبندگی و گرفتگی عزای دریچه گاز اشاره‌ نمود. امروزه خودروهایی که در بازار کشور ما وجود دارند با دو مدل دریچه گاز سیمی و دریچه گاز برقی مشاهده می شوند. عملکرد نامناسب کابل پدال گاز و همچنین شکستن پدال گاز را می توان سایر دلایل به وجود آمدن این مشکل نام برد. وظیفه اصلی دریچه گاز این است که بتواند در هر لحظه حجم هوایی که به پیشرانه در حال مکش است را کنترل نماید. طبیعتا قطعات مختلفی در این زمینه تاثیر گذار خواهند بود.

چگونه پدال گاز را نرم کنیم؟

استفاده از سیم گاز مناسب و با کیفیت می تواند برای نرم کردن پدال گاز بسیار موثر باشد. بدون تردید بخش زیادی از افراد هنگامی که قصد دارند برای نرم کردن پدال گاز خودروهای سواری مانند پراید، پژو، سمند و سایر خودروها اقدام کنند، در نخستین گام به دنبال تعویض سیم گاز خواهند رفت.

آشنایی با انواع سیم گاز خودرو و علائم خرابی آن

نحوه تعویض سیم گاز خودرو

برای تعویض سیم گاز خودرو بهتر است از یک مکانیک و فرد وارد در این کار کمک بگیرید. با این حال چنانچه قصد دارید در خانه روی به تعویض کابل گاز خودرو بیاورید، می توانید از یک آچار ۱۲ استفاده نمایید.

ابتدا مهره نگهدارنده را با استفاده از آچار 12 شل کنید. پس از آن می توانید سیم را از سر جای خود به بیرون بکشید. سپس از داخل اتاق ماشین با استفاده از انبردست میتوانید خار پلاستیکی سر سیم گاز را جمع کرده و سپس آن را آزاد کنید. برخی از سیستم های خودروها به گونه ای طراحی می شوند که بر روی پدال گاز آنها و در سر سیمی حالت گردی مشاهده می شود. فراموش نکنید برای آزاد کردن این شکل از سیم های گاز باید آنها را به سمت جلو کشیده و از جای خود بیرون کنید. پس از آن می توانید برای جا زدن سیم گاز نوع که خریداری کرده اید اقدام نمایید.

نحوه عملکرد سیم گاز خودرو

سیم گاز خودرو که از آن با نام کابل گاز نیز نام می برند باید بتواند فشار پدال گاز را به سمت موتور خودرو انتقال دهد. برای کم و زیاد کردن توان موتور، راننده می تواند با فشار دادن پدال گاز اقدام نماید. علاوه بر این کابل گاز از یک سمت به پدال گاز و همچنین از طرف دیگر به دریچه گاز موتور خودرو متصل می‌شود. هنگامی که پدال گاز را فشار می دهید، کابل به سمت داخل کشیده می‌شود. به تبعیت از آن، قدرت موتور افزایش خواهد یافت. در نتیجه و به واسطه بالا رفتن قدرت موتور می توان برای شتاب گیری و سرعت اتومبیل اقدام نمود. کابل گاز معمولا با استفاده از سیم های مخصوص و استاندارد تولید می شود. در ساخت آن زائده های خاصی وجود دارند که برای نصب این قطع کاربردی هستند.

راهنمای خرید سیم گاز با کیفیت

هنگامی که قصد خرید سیم گاز خودرو را دارید باید چند فاکتور مهم را در نظر بگیرید. کابل گاز پژو ۴۰۵، کابل گاز پراید و کابل گاز سمند هر کدام با استانداردهای خاصی تولید می شوند. برای عملکرد بهتر سیم گاز، تولید کنندگان این قطعه معمولا یک محفظه نگهدارنده پلاستیک را بر اطراف آن قرار می دهند. علاوه بر این استفاده از یک روان کننده در داخل روکش نیز بسیار اهمیت دارد. فراموش نکنید که هنگام خرید سیم گاز خودرو باید بررسی کنید که هیچگونه پارگی، آسیب ‌دیدگی، ساییدگی و ریش ریش شدگی در آن مشاهده نشود. شرایطی که می‌توانند در در عملکرد کابل گاز تاثیر فراوان بگذارند.

آشنایی با انواع سیم گاز خودرو و علائم خرابی آن

علاوه بر این که هنگام خرید کابل گاز باید دقت کافی به خرج دهید، در نصب آن نیز باید حساس باشید. عدم استفاده صحیح و جایگذاری نامناسب در مکان تعبیه شده، عملکرد این قطعه را دچار اختلال خواهد نمود.

معایب و مزایای پدال گاز برقی و مکانیکی

استانداردهای مختلفی برای تولید خودرو به کار گرفته می شود. به عنوان مثال امروزه برای دریچه های گاز خودرو گها از سیستم های برقی و مکانیکی کمک می گیرند. به طور کلی پدال گاز مکانیکی ممکن است برای بخش زیادی از رانندگان گزینه ای بهتر محسوب شود. با توجه به اینکه ارتباط مکانیکی بین پدال گاز و موتور خودرو برقرار است، هنگام فشار دادن پدال هیچگونه تاخیری مشاهده نخواهید کرد. سیستم خودرویی که از پدال گاز مکانیکی استفاده می کند دارای ریسپانس آنی بوده و یک مزیت بزرگ خواهد داشت.

در طرف مقابل نوع طراحی و ساخت دریچه گاز برقی به شکلی است که طراح می‌توانند در هر نقطه‌ای از محفظه، برای قرار دادن سیستم های دیگر اقدام نماید. هر کدام از دریچه های گاز سیمی و برقی مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.

ارسال دیدگاه