آشنایی با فیلتر هوای خودرو و زمان تعویض آن

آشنایی با فیلتر هوای خودرو و زمان تعویض آن

فیلتر هوای خودرو از جمله قطعات داخلی در اتومبیل بوده که باید در زمان مناسب روی به تعویض آن آورده شود. از زمانی‌ که روی به روشن کردن اتومبیل خود می ‌آورید تا خاموش شدن آن، فیلتر باید بتواند فعالیت خود را انجام دهد. در واقع فیلتر قرار گرفته‌ شده از جمله عوامل مؤثر و مهم برای کاهش مصرف سوخت نیز شناخته می ‌شود.

انواع فیلتر هوای خودرو

استفاده از فیلتر هوا در اتومبیل این امکان را می‌ دهد که بتوانید از ورود آلودگی و گرد و غبار به درون موتور جلوگیری نمایید. در کنار این موارد با بررسی عملکرد این بخش از اتومبیل متوجه می‌ شوید که قادر است برای سوختن کامل تمام سوخت، قابلیت‌ های خود را نشان دهد. در عین‌ حال به‌ هنگام بررسی فیلتر هوا می‌توانید مشاهده نمایید که نشانه‌ هایی برای خراب شدن و کثیفی این بخش از اتومبیل وجود دارد. به‌ عنوان مثال اگر توان موتور اتومبیل شما کاهش یابد یا هنگام روشن کردن آن متوجه می‌شوید که در موتور لرزش وجود دارد باید به بررسی این بخش از اتومبیل بپردازید.

نقش فیلتر هوا در ماشین چیست؟

در حالت کلی فیلتر هوای خودرو باید بتواند برای تصفیه هوای ورودی به موتور فعالیت خود را انجام دهد. با توجه به این‌ که اتومبیل در محفظه احتراق بنزین و هوا را ترکیب می‌کند، فرآیند طی‌ شده موجب می‌ شود که سوخت مورد نیاز اشتعال یافته و نیروی لازم برای حرکت خودرو تولید شود. هوایی که در محفظه احتراق و موتور اتومبیل وجود دارد از طریق فیلتر به موتور خواهد رسید. برای جلوگیری از ورود گرد و غبار، زباله‌ های جاده‌ ای، آلاینده‌ ها و حشرات، این هوا از طریق فیلتر به موتور ارسال‌ شده و باید بتواند از خودرو مراقبت نماید. علاوه‌ بر این فیلتر هوای خودرو نیاز است که به درون موتور، هوای کافی را با جهت بالا بردن کاربری فراهم کند. در این‌ میان فراموش نکنید برای عملکرد بهتر اتومبیل نیاز است که در مواقع لازم روی به تعویض این فیلتر آورده شود. با انجام این کار می‌ توانید موجبات کاهش مصرف سوخت اتومبیل را نیز فراهم نمایید. علاوه‌ بر این استفاده از فیلتر کثیف موجب می‌شود که به موتور اتومبیل فشاری مضاعف وارد شود.

دلیل تعویض فیلتر هوا چیست؟

در طول زمان متوجه می‌ شوید به واسطه آلودگی و گرد و غبار، فیلتر هوا کثیف می‌شود. با توجه به این‌ که فیلتر نصب‌ شده بر روی اتومبیل باید از عبور جریان هوای ناسالم و آلودگی جلوگیری نماید، پس‌ از گذشت مدت‌ زمانی خاص دچار کثیفی خواهد شد. در نتیجه اکسیژن مورد نیاز خودرو کاهش می‌یابد. کمبود هوا در اتومبیل می‌تواند علاوه‌ بر بالا رفتن مصرف سوخت موجبات وارد کردن فشار بیش‌ از حد به موتور را نیز فراهم نماید.

دلیل تعویض فیلتر هوا

علائم خرابی و کثیف بودن فیلتر هوا در خودرو

هنگامی‌ که این بخش از اتومبیل دچار خرابی شود یا بر اثر آلودگی بیش‌ از حد نتواند فرآیند مورد نظر را به‌ خوبی انجام دهد، علائمی از خود بروز خواهد داد. به‌ محض مشاهده این نشانه‌ ها بهتر است برای تعویض این فیلتر اقدام نمایید.

افزایش مصرف سوخت

یکی از علائم کثیف بودن فیلتر هوا در خودروهای با سیستم کاربراتوری، افزایش مصرف سوخت است. گاهی اوقات مشاهده می‌شود که موتور اتومبیل با هدف جبران کمبود اکسیژن، روی به مصرف بیش‌ از حد سوخت می‌آورد. در این شرایط اگر متوجه شدید که مصرف سوخت اتومبیل شما به میزان قابل‌ توجهی افزایش‌ یافته باید بدانید که زمان تعویض فیلتر هوا رسیده‌ است. فراموش نکنید که این مشکل در خودروهای با سیستم کاربراتوری قابل‌ مشاهده بوده و خودروهای مدرن از کامپیوتر بهره برده تا از این مشکل جلوگیری نمایند. در نتیجه اگر از خودروهای جدید استفاده می‌کنید و با افزایش مصرف سوخت مواجه شدید بهتر است به سراغ بخش‌ های دیگر بروید.

کاهش قدرت موتور

اگر خودرو شما نمی‌تواند قدرت کافی را تولید کند یا در حرکات شدید متوجه شدید که پدال گاز نیروی لازم را ندارد باید به سراغ بررسی این بخش بروید. با توجه به این‌ که موتور اتومبیل هوای کافی برای تولید نیرو نیاز دارد و فیلتر نمی‌تواند این هوا را ارسال کند، مشاهده خواهید کرد که قدرت موتور کاهش می‌یابد.

روشن‌ شدن چراغ چک موتور

بخش زیادی از موتورهای مدرن به‌گونه‌ ای طراحی می‌ شوند که برای هر لیتر سوخت ده‌ هزار لیتر هوا نیاز دارند. چنانچه این مقدار هوا فراهم نشود، مشاهده خواهید کرد که انباشت کربن در موتور وجود دارد. به‌ همین‌ علت چراغ چک موتور اتومبیل روشن می‌شود. یکی از آیتم‌ هایی که با روشن‌ شدن چراغ چک موتور باید بررسی کنید، فیلتر هوا است.

شنیدن صدای غیر معمول از موتور

در حالت عادی هنگامی‌ که اتومبیل خود را روشن می‌کنید و در حال کارکرد است باید ارتعاشات آرام را احساس نمایید. چنانچه با روشن کردن اتومبیل متوجه شدید که خودرو تکان‌ های شدید می‌ خورد یا صدای انفجار از آن می‌ شنوید، می‌ توانید به بررسی فیلتر هوا بپردازید. با توجه به آسیب دیدن شمع خودرو که ممکن است در اثر مسدود شدن فیلتر باشد، این شرایط قابل مشاهد است.

سایر نشانه‌ های خرابی فیلتر هوا

علاوه‌ بر مواردی که در خصوص نشانه‌ های کثیف بودن فیلتر هوای خودرو بیان کردیم ممکن است نشانه‌ های دیگری نیز بتوانید مشاهده نمایید. به‌ عنوان مثال اگر از اگزوز خودروی شما دود سیاه بیرون می‌ آید، یکی از دلایل بروز این مشکل کثیف بودن فیلتر خواهد بود. گاهی اوقات از اگزوز ماشین بوی بنزین را به مشام خواهید شنید. کاهش مقدار اسب‌ بخار موتور و همچنین افزایش مصرف گاز در خودروهای گازسوز از دیگر نشانه‌ هایی به شمار می‌ روند که به شما بیان می‌کنند باید روی به تعویض فیلتر هوا و یا تمیز کردن آن بیاورید. گاهی اوقات در محفظه احتراق نیز عملکرد مناسبی مشاهده نمی‌کنید. شرایطی که به شما کثیف بودن فیلتر را نمایان خواهد کرد.

انواع فیلتر هوای خودرو

هنگامی‌ که قصد خرید فیلتر هوای خودرو را دارید، می‌ توانید چند مدل مختلف از این محصول را مشاهده نمایید. برای تولید هر کدام از این محصولات استانداردهای خاصی در نظر گرفته می‌ شود.

فیلتر سلولزی

فیلتر سلولزی

فیلتر هوای سلولزی از جمله پرکاربردترین مدل‌ های موجود در بازار بوده که امروز بر روی خودروهای شهری مورد استفاده قرار می‌ گیرد. نوع طراحی و ساخت این نوع فیلتر به شکلی است که شباهت‌ های زیادی به کاغذهای پلیسه دار داشته و بر روی یک فریم پلاستیکی نصب می‌ شوند. با بررسی نحوه ساخت این فیلتر هوا متوجه می‌ شویم که قیمت کمتری برای آن در نظر گرفته شده‌ است.

فیلتر اسفنجی

بر روی بخش زیادی از خودروهای مسابقه‌ ای، فیلتر اسفنجی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. ‌این نوع فیلترها با فناوری نانو و به‌ صورت چند لایه تولید می‌ شوند. با توجه به نوع ساخت فیلتر اسفنجی، در مقایسه با فیلترهای سلولزی قیمت بالاتری دارند.

فیلتر کتان

فیلترهای کتان در مقایسه با فیلترهای اسفنجی و سلولزی دارای عمر بیشتری هستند. کاربر قادر است در صورت نیاز، روی به شستشوی فیلتر هوای کتان بیاورد. با توجه به نوع ساخت این مدل از فیلتر که از ۶ لایه پارچه روغنی تولید می‌ شود، قیمت آن نسبت‌ به مدل‌ های سلولزی و اسفنجی بیشتر است. اگر به‌ دنبال خرید بهترین فیلتر هوا هستید، توصیه ما به شما انتخاب فیلتر کتان خواهد بود.

فیلتر کتان

مزایای تعویض فیلتر هوا در زمان مناسب

با تعویض فیلتر هوای خودرو می‌ توانید عملکرد مستقیم و تاثیر مثبت آن بر روی اتومبیل خود را مشاهده نمایید. تعویض این قطعه موجب می‌ شود که بتوانید از یک راهکار اساسی برای کاهش مصرف سوخت کمک بگیرید. علاوه‌ بر این تعویض به‌ موقع فیلترهای هوا موجب جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ ای خواهد شد. با انجام این کار می‌ توانید طول عمر موتور اتومبیل را افزایش دهید. در نتیجه با تعویض یک قطعه ارزان‌ قیمت از ماشین از پرداخت هزینه‌ های زیاد با توجه به خرابی‌ های احتمالی جلوگیری خواهید کرد.

ارسال دیدگاه