نقش سنسور جریان هوا در اتومبیل

نقش سنسور جریان هوا در اتومبیل

سنسور جریان هوا در اتومبیل از جمله حسگرهای پر شمار بوده که به منظور جلوگیری از افزایش مصرف سوخت باید عملکرد خود را به خوبی انجام دهد. همانگونه که می دانید امروزه در ساخت خودروها از انواع مختلف حسگر استفاده می کنند. بهره گیری از این حسگرها می توانند رانندگی را برای راننده آسان تر کنند. علاوه بر این با هدف کسب آگاهی از شرایط عملکرد خودرو، استفاده از این سنسورها اهمیت بالایی دارد. از میان انواع حسگرهای قرار گرفته شده بر روی خودرو، سنسور هوا که آن را با نام MAF نیز می شناسند، نقش کلیدی ایفا می کند. این قطعه موظف است که جریان ورودی هوا به محفظه احتراق را بتواند در حد متعادل و نرمال حفظ کند. با انجام این کار کارایی خودرو به خوبی مشاهده خواهد شد.

نقش سنسور جریان هوا در اتومبیل

در کنار سنسور اندازه گیری جریان هوا، سنسور سوخت وجود دارد. این حسگر نیز به مانند حسگر جریان هوا لازم است که به منظور ایجاد تعادل در مصرف سوخت و ورود آن به محفظه احتراق، عملکرد مناسبی از خود نشان دهد.

سنسور جریان هوا خودرو چیست؟

سنسور جریان هوا خودرو یا MAF قطعه ای است که می‌تواند جرم و میزان هوایی که به خروجی موتور وارد می شود را اندازه گیری کند. این سنسور یک حسگر در سیستم الکتریکی و مکانیکی خودرو بوده که باید میزان چگالی هوایی که توسط موتور دریافت می شود را محاسبه نماید. استفاده از این سنسور اطمینان میدهد که مقدار مناسب سوخت برای مصرف در شرایط بهینه قرار گرفته است.

اگر سنسور جریان هوا دچار ایراد شود، به یکباره ممکن است خودرو قابلیت حرکت کردن را از دست بدهد. با این حال گاهی اوقات خرابی این حسگر موجب افزایش بیش از حد مصرف سوخت نیز خواهد شد.

کاربرد سنسور اندازه گیری جریان هوا در خودرو

سنسور جریان هوا در خودرو کاربردهای فراوانی دارد. این سنسور یک قطعه الکترونیکی است که می تواند نقش موثری در تعیین هوایی که به موتور وارد میشود ایفا کند. این لوازم یدکی باید مقدار هوای موجود در سیستم را به ECU یا واحد کنترل موتور ارسال نماید. پس از آن ای سی یو می تواند میزان سوخت ورودی به موتور را تنظیم کرده و بر اساس مقدار هوا، شرایط بهینه ای را در نظر بگیرد. با طی کردن این روند عملکرد موتور خودرو نیز بهینه می شود.

سنسور جریان هوا در حالت کلی وظیفه دارد که نسبت سوخت موتور به هوا را بررسی کرده و بهینه ترین حالت را برای مصرف انتخاب نماید. اطلاعات به دست آمده توسط این سنسور به همراه اطلاعات سنسور اکسیژن می توانند برای تنظیم نسبت سوخت و هوا مورد استفاده قرار گیرند.

نحوه آگاهی از خرابی سنسور جریان هوا

اگر سنسور جریان هوا خودرو خراب شود، عملکرد کلی سیستم دچار اختلال خواهد شد. با این حال بخش زیادی از رانندگان و مالکان خودرو به دنبال پاسخ این سوال هستند که چگونه از خرابی سنسور اندازه گیری جریان هوا آگاهی بدست آورند. یکی از نشانه های خرابی سنسور جریان هوا، روشن شدن چراغ هشدار موتور خواهد بود. علاوه بر این هنگامی که خودرو را روشن می کنید و دچار ریپ زدن می شود نیز می توانید به بررسی این قطعه بپردازید.

نقش سنسور جریان هوا در اتومبیل

نشانه های دیگری نیز وجود دارند که خرابی سنسور جریان هوا در خودرو را به راننده بیان خواهند کرد. یکی دیگر از این نشانه ها ضعیف شدن استارت اتومبیل است. اگر استارت خودرو شما به خوبی کار نمی کند، می توانید به همراه بخش های الکتریکی مختلف به سراغ بررسی سنسور اندازه گیری جریان هوا بروید. گاهی اوقات خراب شدن سنسور جریان هوا خودرو موجب میشود که از اگزوز دود سیاه به بیرون آمده و راننده را نسبت به خرابی این قطعه آگاه خواهد کرد. چنانچه هر کدام از علائم بیان شده را مشاهده کردید، بهتر است به منظور بررسی سنسور جریان هوا خودرو خود را به یک تعمیرگاه ببرید.

نشانه های دیگری نیز در خرابی سنسور اندازه گیری جریان هوا خودرو وجود خواهند داشت. مشکل در شتاب گیری و همچنین نارسایی سوخت از جمله مواردی هستند که هنگام مشاهده آنها می توانید به بررسی این قطعه بپردازید.

نحوه تمیز کردن سنسور جریان هوا خودرو

اگر به دنبال تمیز کردن سنسور جریان هوا خودرو هستید، می توانید این کار را انجام دهید. سنسور و قطعات دیگر هنگامی که کثیف شوند، برای عملکرد مناسب خود نیاز به تمیز شدن خواهند داشت. سعی کنید هر شش ماه یکبار حسگر جریان هوا را بررسی کرده و روغن آن را تعویض نمایید. علاوه بر این تمیز کردن این سنسور نیز می تواند به عملکرد بهتر آن کمک کند.

تمیز کردن سنسور اندازه گیری جریان هوا و تعویض روغن آن می تواند برای صرفه جویی در هزینه های پرداختی به منظور خرید قطعه ای نو اهمیت بالایی داشته باشد.

نقش سنسور جریان هوا در اتومبیل

برای تمیز کردن آن ابتدا جعبه هوای خودرو را باز کنید.

سپس می توانید از یک پیچ گوشتی دوسو کمک گرفته و این قطعه را از محل خود جدا کنید.

امروزه پاک کننده های مخصوص سنسورهای خودرو در بازار عرضه می شوند. سعی کنید پس از پاک کردن سنسور جریان هوا خودرو آن را خشک کرده و پس از ۲۰ دقیقه مجددا در محل خود قرار دهید.

راهنمای خرید سنسور اندازه گیری جریان هوا

اگر قصد خرید سنسور جریان هوا را دارید باید به همراه آن قطعات دیگری را نیز بررسی کنید. چک کردن فیلتر هوا از جمله نکاتی است که قبل از خرید این سنسور بهتر است در نظر داشته باشید. با توجه به اینکه این قطعه بین موتور و فیلتر هوا نصب میشود، اگر فیلتر هوا کیفیت مناسبی نداشته باشد، مجددا به سنسوری که نصب کرده‌اید آسیب وارد می شود. بهتر است به همراه خرید سنسور جریان هوا، روی به خرید فیلتر هوا نیز بیاورید. برای خرید این محصول سعی کنید برند تولید کننده آن را در نظر بگیرید. علاوه بر این کسب اطلاع از قیمت سنسور جریان هوا خودرو نیز می تواند به شما کمک کند تا انتخابی مناسب انجام دهید. برای خرید این محصول از فروشگاه های معتبر در سطح شهر نیاز خود را دریافت نمایید.

ارسال دیدگاه