راهنمای خرید روغن هیدرولیک و زمان تعویض آن

راهنمای خرید روغن هیدرولیک و زمان تعویض آن

روغن هیدرولیک یکی دیگر از روغن های مصرفی و مورد نیاز اتومبیل شناخته می‌شود. استفاده از این روغن کمک می‌کند که بتوانید برای نرم کردن فرمان به منظور چرخش راحت تر آن اقدام نمایید. در ساخت روغن های هیدرولیک معمولا شرایطی به کار گرفته می‌شود که قدرت تحمل فشار بسیار بالایی بتواند داشته باشد. به همین علت هنگامی که قصد خرید این روانکار را دارید باید با بررسی محصولات موجود در بازار گزینه مناسب تر را انتخاب کنید.

خرید روغن هیدرولیک

این روزها تولیدکنندگان روغن های ترمز، روغن موتور و روغن هیدرولیک تلاش می‌کنند که محصولات خود را با استانداردهای گوناگون روانه بازار نمایند. استفاده از این روغن موجب می شود که علاوه بر روانکاری قطعات سیستم فرمان، برای بهبود عملکرد آن و افزایش قدرت این بخش از اتومبیل نیز کاربرد فراوانی داشته باشد. با بهره گیری از یک روغن استاندارد قادر هستید که چرخش فرمان را به راحتی انجام دهید.

روغن هیدرولیک چیست؟

همانگونه که عنوان کردیم روغن هیدرولیک یکی دیگر از روانکارهای مورد نیاز در خودرو شناخته می شود. این روغن موظف است که علاوه بر روان سازی قطعات سیستم فرمان، انتقال قدرت در این بخش را نیز انجام دهد. در واقع می‌توان بیان کرد که بهره گیری از روغن در سیستم فرمان موجب می‌شود که چرخش آن را به راحتی می توانید انجام دهید. این روغن به واسطه تحمل فشار بسیار بالایی که دارد، شباهت زیادی به روغن ترمز داشته و با تحمل فشار می تواند حجم خود را حفظ کند. روغن های هیدرولیک علاوه بر اینکه در مبحث چرخش فرمان خودرو و حرکت کردن آن می توانند کاربرد خود را نشان دهند، در صنایع مختلف نیز مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا در بستر خودروهای سنگین به منظور حرکت دادن پمپ، جک و همچنین جابجایی جرثقیل ها از روغن های هیدرولیک استفاده می کنند.

وظیفه روغن هیدرولیک

استفاده از روغن هیدرولیک موجب می شود که روانکاری قطعات را بتوانید به خوبی انجام دهید. علاوه بر این با بهره گیری از این روغن می توان از اصطکاک و سایش قطعات مختلف در سیستم فرمان اتومبیل جلوگیری نمود. این روغن با انتقال قدرت، شما را یاری می کند تا بتوانید برای چرخش راحت فرمان های هیدرولیک اقدام نمایید. در واقع هنگامی که به سیستم فرمان خودرو روغن اضافه می شود، قادر است تمام شرایط مورد نیاز شما برای حرکت دادن آسان را فراهم نماید. کاربردها و وظایف این روغن روغن نسبت به گزینه های بیان شده بیشتر هستند. روغن به کار رفته در این قسمت از اتومبیل برای مراقبت از زنگ زدگی قطعات نیز می تواند کاربردی باشد. با وجود اینکه روغن هیدرولیک عمر طولانی دارد ولی با توجه به وجود ناخالصی ها ممکن است در اثر آلودگی، خواص فیزیکی و شیمیایی خود را از دست بدهد.

انواع روغن های هیدرولیک موجود در بازار

برای دسته بندی روغن هیدرولیک می توان دو بخش مهم را در نظر گرفت. با توجه به اینکه تولیدکنندگان روغن ها معمولا استانداردهای گوناگونی در نظر می‌گیرند باید در خرید خود دقت کافی داشته باشید.

روغن های سنتتیک

نوعی از روغن های هیدرولیک که کاربرد فراوانی در اتومبیل ها دارند، روغن سنتتیک نام‌گذاری می‌شوند. این روغن ها را با بهره گیری از مواد طبیعی که در طبیعت موجود هستند، تولید می کنند. با توجه به نوع ساخت روغن های سنتتیک، هیچگونه آسیبی به محیط زیست وارد نخواهند کرد. به همین خاطر هنگام نشتی آن می توانید اطمینان حاصل نمایید که هیچ خطری شما و محیط زیست را متوجه نمی شود. با توجه به کیفیت بسیار بالای روغن سنتتیک، قیمت آن نیز نسبت به دسته دیگر از روغن های موجود در بازار بیشتر است.

روغن های سنتتیک

روغن های هیدرولیک نفتی

همانگونه که از نام این روغن هیدرولیک مشخص است، برای تولید کردن آن از مواد نفتی کمک می گیرند. با توجه به بهره‌گیری از مواد نفتی، با استفاده از آن می توان خطرات جدی برای محیط زیست به بار آورد. چنانچه روغن های هیدرولیک نفتی نشتی پیدا کنند و به طبیعت وارد شوند، برای سلامت محیط زیست و حتی انسان ها خطرات جدی به وجود خواهند آورد. در عین حال قیمت مناسب روغن های هیدرولیک نفتی در مقایسه با روغن های سنتتیک موجب می‌شود که تقاضا برای خرید آنها بالاتر رود.

زمان تعویض روغن هیدرولیک

برای تعویض روغن هیدرولیک زمانی مشخص ارائه نشده است. با این حال تعمیرکار و یک فرد متخصص در این زمینه می‌تواند با بازدید از روغن به شما اعلام کند که زمان تعویض آن فرا رسیده است یا خیر. با بررسی یک سری از فاکتورها می توانید کیفیت روغن موجود در بخش هیدرولیک را بسنجید. توصیه ما به شما این است که قبل از تعویض این روغن ابتدا با استفاده از دستگاه ساکشن روغنی که در خودرو وجود دارد را کاملا تخلیه نمایید. از جمله فاکتورهایی که به شما نشان می دهد که زمان تعویض روغن فرا رسیده است می‌توان به تیره شدن رنگ آن اشاره نمود. هنگامی که این روغن تیره شود یعنی کاملا سوخته شده و کارایی مناسبی ندارد. گاهی اوقات هنگام دست زدن به روغن هیدرولیک احساس می کنید که بوی سوختگی در آن وجود دارد. به همین علت باید در سریعترین زمان به دنبال تعویض آن باشید. اگر درب پمپ هیدرولیک را باز کنید و داخل آن را به وسیله چراغ قوه بررسی نمایید، ممکن است حالت کف کردگی بر روی آن مشاهده شود. در این شرایط نیز باید به دنبال تعویض روغن باشید.

گاهی اوقات فرد با بررسی میزان گرانروی روغن متوجه می شود که مقدار آن افزایش یافته است. به عبارت دیگر هنگامی که روغن هیدرولیک سفت شود باید برای تعویض آن اقدام کرد.

زمان تعویض روغن هیدرولیک

عوامل دیگری نیز به شما بیان می‌کنند که زمان تعویض روغن هیدرولیک فرا رسیده است. از جمله این عوامل می توان به مات شدن رنگ آن اشاره نمود. وجود آلودگی در روغن نیز به شما بیان می‌کند که نیاز به تعویض این روغن خواهید داشت. اگر سطح این روغن پایین بیاید باید برای تعویض آن اقدام کرد. با توجه به موارد گفته شده سعی کنید پس از بررسی روغن، در سریع ترین زمان برای تعویض آن اقدام کنید.

نکات مهم برای خرید روغن هیدرولیک

برای خرید روغن هیدرولیک سعی کنید چند فاکتور مهم را در نظر بگیرید. بررسی خاصیت ضد خوردگی از مهم ترین نکاتی است که در این زمینه همواره مورد تاکید قرار می گیرد. علاوه بر این در خرید این محصول سعی کنید میزان ویسکوزیته را نیز در نظر داشته باشید. با توجه به اینکه روغن های شیمیایی یا نفتی و سنتتیک در بازار عرضه می شوند، بهتر است به دنبال خرید محصولی باکیفیت باشید. کسب اطلاع از قیمت روغن هیدرولیک نیز به شما کمک می کند تا برای خرید این محصول بتوانید به خوبی عمل کنید.

ارسال دیدگاه