علائم خرابی بوش سیلندر و پیستون در خودرو

علائم خرابی بوش سیلندر و پیستون در خودرو

بوش سیلندر، پیستون و رینگ قطعاتی هستند که باید در کنار هم بتوانند وظایف خود را برای حرکت کردن اتومبیل به خوبی انجام دهند. در واقع استفاده از این قطعات برای متراکم کردن مخلوط سوخت و هوا و همچنین مهیا کردن آنها برای انفجار، ضروری است. با توجه به اهمیت قطعات مورد نظر، هنگام مشاهده علائم خرابی آن ها در سریع ترین زمان برای تعویض کردن این قطعات باید اقدام نمایید.

بوش سیلندر

همانگونه که میدانید یک موتور درون سوز متشکل از اعضای ثابتی بوده که پیستون و سیلندر را می توان از جمله اصلی ترین و مهمترین قطعات در آنها دانست. در این بین سیلندرها و پیستون ها نیز از بخش های مختلفی تشکیل شده اند. به عنوان مثال بوش سیلندر، استوانه ای توخالی است که نقش مهمی برای بالا بردن قدرت داخلی، تسهیل فرآیند تعمیر و همچنین خنک کاری و روغن کاری مسیرهای رفت و برگشتی این بخش ایفا می کند. مدل های مختلفی از انواع بوش را می‌توانید امروزه در بازار مشاهده نمایید. برخی از آنها به بدنه سیلندر متصل بوده و نحوه خنک کاری آنها متفاوت است.

بوش سیلندر خودرو چیست؟

هنگامی که صحبت از بوش خودرو می شود، ذهن شما به سمت فنربندی خودرو یا سیستم تعلیق خواهد رفت. در این بین باید بدانید که انواع مختلفی از این قطعه برای حرکت دادن خودرو در بخش های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از مهمترین اعضایی که در آنجا از بوش استفاده میکنند، بخش سیلندر است. به طور کلی در ادبیات فنی برای تعریف این قطعه می‌توان بیان کرد به استوانه توخالی اطلاق می شود که می تواند برای خنک کاری، روغن کاری و همچنین بالا بردن سرعت فرآیند تعمیر قطعات مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال در جلوبندی خودرو با این استوانه های کوچک می توان محل اتصال طبق به شاسی را پر کرد.

در عین‌ حال بوش سیلندر قطعه ای بوده که در موتورها نقش اساسی ایفا خواهد کرد. نوع ساخت این قطعه به شکلی است که در برخی از موارد می تواند به شکل مستقیم به سیلندر متصل شود. این مدل از بوش ها نمی توانند خنک کاری را به صورت مستقیم دریافت نمایند. گاهی اوقات بوش را به عنوان یک قطعه مجزا مورد استفاده قرار می دهند. خنک کاری این مدل از بوش توسط آب انجام خواهد گرفت.

نقش و کاربرد بوش سیلندر

همانگونه که بیان کردیم، بوش ها در حالت کلی استوانه هایی هستند که می‌توانند کاربردهای فراوانی در قسمت های گوناگون خودرو داشته باشند. تصور کنید بدنه داخلی سیلندر به دلایل مختلف و در اثر سایش با یاتاقان و پیستون دچار آسیب شود. در این حالت چنانچه بدنه سیلندر به صورت یک تکه مشاهده شود، برای رفع خراشیدگی نیاز است که محفظه داخلی آن را تراشکاری نمود. فرآیندی که می‌تواند علاوه بر زمان بر بودن، هزینه بر نیز باشد. در کنار این موارد تراش دادن بدنه داخلی سیلندر موجب می‌شود که قطر آن نیز بزرگ تر شود. در این مواقع استفاده از بوش مجزا به شما این امکان را می دهد که بتوانید به راحتی در هنگام بروز چنین مشکلاتی، روی به تعویض آن بیاورید. با استفاده از این قطعه دیگر نیاز به باز کردن سیلندر و برش دادن بدنه داخلی آن نخواهید داشت.

عوامل خرابی بوش سیلندر

عوامل و فاکتورهای مختلفی می‌توانند در خراب شدن این قطعه از سیلندر تاثیر گذار باشند. هنگامی که به موتور فشار بیش از حد وارد شود، می توان مشکلاتی در یاتاقان مشاهده نمود. به تبع آن شاتون ها نیز با توجه به از بین رفتن سطح روغن موجود در موتور، فعالیت خود را به صورت خشک انجام می دهند. شرایطی که در نهایت می تواند موجب قطع شدن ناگهانی آنها شده و با شکستن این قطعات به قسمت های داخلی سیلندر آسیب های جدی وارد شود. از طرف دیگر با توجه به اینکه در ساخت سیلندرهای تر، بوش را از بدن جدا نصب میکنند، خنک سازی آن نیز به صورت جداگانه انجام می شود. سلامت سیستم خنک کاری و کیفیت بالای آن می‌تواند بر روی طول عمر قطعه تاثیر مستقیم داشته باشد.

نقش پیستون در خودرو

یکی دیگر از قطعات کاربردی در خودرو، پیستون است. پیستون قطعه ای توخالی و استوانه‌ ای شکل بوده که یک طرف آن باز و طرف دیگرش به صورت بسته مشاهده می شود. نوع طراحی و ساخت پیستون به شکلی است که طول آن مقداری بیشتر از قطر آن خواهد بود. دلیل بیضوی شکل بودن پیستون خودرو مقابله با دمای بسیار زیاد در موتور است.

نقش پیستون در خودرو

همانگونه که می دانید به هنگام حرکت کردن اتومبیل، دمای بیستون به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد. گاهی اوقات ممکن است دمای موتور به ۲۲۰۰ درجه سانتیگراد نیز برسد. شرایطی که موجب می شود پیستون انبساط یافته و شکل استوانه‌ای به خود بگیرد.

با توجه به اینکه این قطعه می تواند حرکت های رو به بالا و پایین و رفت و برگشتی را انجام دهد، هنگام بالا رفتن برای متراکم شدن سوخت می‌تواند عملکرد خود را به خوبی انجام دهد. پس از انفجار و احتراق، پیستون به سمت پایین مجددا حرکت خواهد نمود. حرکت رفت و برگشتی این قطعه با استفاده از میل لنگ تبدیل به حرکت دورانی می شود. فراموش نکنید چنانچه سیلندر نسبت به پیستون خلاصی داشته باشد، مشکلات زیادی در عملکرد موتور خودرو به وجود خواهد آمد. به عبارت دیگر اصطکاک بین پیستون و سیلندر چنانچه بیش از حد مجاز مشاهده شود، فرآیند مورد نظر یعنی حرکت رفت و برگشتی به سختی صورت می گیرد.

قسمت های اصلی پیستون

با بررسی قسمت های اصلی پیستون در انواع مختلف متوجه میشویم که ساختار آنها نسبت به هم مشابه است. شکل این قطعات بسته به سیلندر، سرسیلندر، نوع سوخت و نوع موتور می‌تواند تغییر کند. با این حال اگر بخواهیم قسمت های اصلی و ثابت پیستون را نام ببریم، می توانیم گزینه های زیر را مد نظر قرار دهیم.

تاج

بخش فوقانی پیستون که با مخلوط گاز و هوا برخورد می کند و از جمله قسمت های متغیر شناخته می شود را تاج می نامند. طراحی مناسب این بخش و همچنین استفاده از استانداردهای لازم می تواند کمک کند تا کیفیت اختلاط سوخت و هوا و در نتیجه قدرت تولید شده توسط موتور به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد.

دامنه

بخش دیگری از بیستون و در قسمت پایین آن که با سه حالت برش کامل، برش سطحی و بدون برش طراحی می‌شود را دامنه می نامند. این بخش از پیستون با میل لنگ و شاتون در ارتباط است. با بررسی دامنه پیستون متوجه می‌شویم که نسبت به تاج، قطر کمتری خواهد داشت. این اختلاف میتواند بین نیم میلیمتر تا هفت دهم میلیمتر باشد.

شیار رینگ

به منظور قرار گرفتن رینگ ها باید در قسمت بالای آن شیارهایی طراحی شود. این شیارها می توانند مکانی مناسب برای قرار گرفتن رینگ ها ایجاد نمایند.

سوراخ گژن پین

بر روی پیستون بخش دیگری نیز مشاهده خواهید کرد. سوراخ گژن پین محل قرار دادن گژن پین بوده که از آن با نام انگشتی نیز یاد می کنند. این قسمت، میله ای توخالی است که می تواند ارتباط شاتون با پیستون را به خوبی برقرار نماید. معمولا بر روی دامنه و در بالا و پایین آن سوراخ های ریزی تعبیه می شود. این سوراخ ها می توانند شرایط مورد نیاز را برای نفوذ روغن به داخل پیستون فراهم کنند.

 

دلایل خرابی بوش و پیستون

دلایل خرابی بوش و پیستون

بوش و پیستون به همراه رینگ به صورت مداوم با یکدیگر در اصطکاک هستند. با توجه به این شرایط می توان دلایل خرابی آنها را اعلام کرد. اگر به موتور خودرو بیش از حد فشار آورده شود، این قطعات دچار ایراد می شوند. علاوه بر این استفاده از روغن موتور بی کیفیت نیز موجب خرابی بوش و پیستون خواهد شد. اگر از رینگ نامرغوب استفاده کنید، ممکن است به محفظه بوش آسیب هایی وارد کند. گاهی اوقات و در موارد نادر در سر پیستون نشت زیاد بنزین موجب خشک شدن رینگ شده و محفظه بوش را دچار ایراد خواهد کرد.

ارسال دیدگاه