آشنایی با کاربرد میل لنگ در خودرو و نحوه عملکرد آن

آشنایی با کاربرد میل لنگ در خودرو و نحوه عملکرد آن

میل لنگ یکی دیگر از قطعات اساسی موتور خودرو بوده که برای تبدیل کردن حرکت خطی پیستون ها به حرکت دورانی مورد استفاده قرار میگیرد. برای متصل کردن لنگ های متحرک این قطعه به سر بزرگ شاتون، از یاتاقان استفاده می کنند. در طرف مقابل با بهره گیری از بوش، خار و گژن پین می توان پیستون ها را به سر کوچک شاتون متصل نمود. هنگامی که در محفظه احتراق، پیستون بالا و پایین میشود، شاتون به حرکت در خواهد آمد. در نتیجه میل لنگ نیز از این فرآیند پیروی کرده و حرکت خود را انجام می دهد. این قطعه با تسمه هایی از طریق پولی می‌تواند نیروی دورانی که ایجاد می‌کند را برای اعمال فرآیندهای مورد نظر به سایر بخش های موتور انتقال دهد.

آشنایی با کاربرد میل لنگ در خودرو و نحوه عملکرد آن

میل لنگ خودرو چیست؟

میل لنگ یکی از مهمترین اعضا در موتور خودرو است که می تواند نقش اساسی در مکانیزم حرکتی اتومبیل ایفا کند. با توجه به اینکه تمام اجزای مهم موتور اتومبیل با هم ارتباط دارند، اشکال و بروز ایراد در هر کدام می تواند آسیب و خرابی را برای سایر بخش‌ها به وجود بیاورد. پیشرانه خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است. اختلال در عملکرد آنها موجب بروز مشکل و عدم حرکت اتومبیل میشود. یکی از مهمترین قطعات که نقش اساسی برای حرکت کردن خودرو دارد، میل لنگ است. این قطعه با تبدیل حرکت پیستون از خطی به دورانی می تواند به موتور کمک کند تا برای حرکت کردن، نیروی مورد نیاز را به دست آورد.

نحوه عملکرد در انواع موتور

انواع میل لنگ ها را با ساز و کارهای مختلف و با استانداردهای گوناگون امروزه می‌توانید مشاهده کنید. در واقع بر اساس تعداد لنگ ها می توان این محصولات را به دسته های مختلف تقسیم کرد. علاوه بر این معیارهای دیگری مانند محورهای اصلی نیز برای تقسیم بندی این قطعه مدنظر قرار می گیرند. با توجه به نحوه عملکرد میل لنگ ها، برای طبقه بندی آنها تقسیم بندی خاصی وجود ندارد. تفاوت ساخت این قطعات به هدف تولید و همچنین موتوری که بر روی آن سوار می شوند، بستگی دارد. در واقع برای ساخت این قطعه از روش‌های مختلفی کمک گرفته و می توان ضمن برطرف کردن عیب های آنها، برای فروش محصولاتی با قیمت مختلف نیز اقدام کرد.

سایز میل لنگ، لنگ ها و همچنین تعداد ژورنال هایی که در آن به کار می رود، بسته به دور موتور، حجم و نوع موتور انتخاب خواهد شد. در موتورهای خطی با توجه به تعداد سیلندرها باید تعداد لنگ های متحرک نیز انتخاب شود. در عین حال موتورهای v شکل ساز و کاری کاملا متفاوت داشته و تعداد لنگ های متحرکی که برای آنها انتخاب می شوند باید نسبت تعداد سیلندرها مد نظر قرار گیرند.

وظایف میل لنگ در موتور و عملکرد آن

نصب کردن چرخ دنده ای در قسمت جلوی میل لنگ موجب می‌شود که برای به حرکت درآوردن قسمت های دیگر بتوان اقدام نمود. علاوه بر این در قسمت انتهایی آن نیز قطعه ای نصب شده که محلی برای قرار گرفتن فلایول خواهد بود. با بررسی نحوه عملکرد و وظایف این قطعه از موتور خودرو متوجه می‌شویم که برای به حرکت درآوردن شاتون، ضروری است که کاربردهای خود را نشان دهد. علاوه بر این با تبدیل حرکت خطی پیستون به حرکت چرخشی، نیروی مورد نیاز را فراهم خواهد کرد.

آشنایی با کاربرد میل لنگ در خودرو و نحوه عملکرد آن

یکی دیگر از وظایفی که بر عهده میل لنگ قرار گرفته است، انتقال نیروی چرخشی به فلایولی است که در قسمت انتهایی آن قرار دارد. این قطعه می تواند حرکت چرخشی را به میل سوپاپ از طریق تسمه تایمینگ انتقال دهد. با بررسی بیشتر وظایف این قطعه متوجه می‌شویم که انتقال حرکت به ژنراتور یا آلترناتور را نیز می تواند بر عهده گیرد.

همانگونه که می دانید واتر پمپ برای ارائه عملکرد خود نیاز به دریافت نیروی لازم دارد. این نیرو از طریق میل لنگ به آن انتقال داده خواهد شد. اگر بخواهیم سایر وظایف این قطعه را بیان کنیم، گزینه های زیر را می توانیم نام ببریم.

انتقال حرکت به کمپرسور کولر

انتقال حرکت به پمپ هیدرولیک فرمان

انتقال حرکت دورانی به پولی پروانه یا فن مکانیکی

انتقال نیرو به گیربکس و چرخ های خودرو

به حرکت در آوردن پیستون به منظور متراکم ساختن محفوظات احتراق

نحوه ریخته گری و تولید

برای تولید این قطعه و به منظور رسیدن به اهداف مورد نظر باید از فرآیندهای تولیدی خاص و استانداردهای گوناگونی بهره برد. با توجه به اینکه شکل دهی میل لنگ و طی کردن عملیات ریخته گری نیاز به دقت و تجربه بالایی دارد، باید از جدیدترین تکنولوژی ها برای ساخت آن کمک گرفت. برای تولید این قطعه فرایند آلیاژ شدن را با تزریق کردن به قالب های ریخته گری طی می کنند. اگر بخواهیم سایر مراحل برای تولید این قطعه را نام ببریم، می توانیم موارد زیر را اشاره کنیم.

کف تراشی دو سر میل

ساچمه زنی

فرزکاری جای خار

مونتاژ پولی

سنگ زنی ثابت ها و لنگ های متحرک

تراشکاری محورهای مونتاژ چرخ دنده، پمپ روغن و کاسه نمد

سوراخکاری مجاری مورب و عمودی

روغن‌ کاری و بالانس کردن با بهره گیری از دستگاه های مخصوص

پولیش نهایی لنگ ها و ثابت ها

فراموش نکنید هنگام عملیات ماشینکاری باید دقت بالایی به خرج داده شود. با توجه به این مورد، قیمت میل لنگ نیز با بهره گیری از میزان دقت در تولید متفاوت خواهد بود.

نشانه های خرابی میل لنگ خودرو

هنگام مواجهه با نشانه های زیر برای تعویض میل لنگ باید اقدام نمایید. اگر خمیدگی یا تاب خوردگی میل لنگ بیش از اندازه باشد باید در سریع ترین زمان برای تعویض آن اقدام نمود. علاوه بر این ایجاد ترک های عرضی نیز بر روی انگشتی ها موجب می شود که نیاز به تعویض کردن این قطعه احساس شود. سوختن لنگ های متحرک و ثابت از یک از نشانه های خرابی این قطعه محسوب می‌شود.

یکی دیگر از نشانه های خرابی میل لنگ، بریدن یا شکستگی آنها خواهد بود. اگر شیارهای کناری این قطعه از بین بروند نیز باید برای تعویض آنها اقدام کرد.

آشنایی با کاربرد میل لنگ در خودرو و نحوه عملکرد آن

نکات ضروری برای افزایش طول عمر میل لنگ خودرو

برای افزایش طول عمر میل لنگ می توانید از چند دستورالعمل پیروی کنید. هنگامی که دمای این قطعه افزایش یابد، خمیده می شود. از این رو همواره سعی کنید که دمای آب رادیاتور را در حد معین نگه دارید. علاوه بر این اگر خودرو جوش می آورد، سعی کنید به جای خاموش کردن آن، بر روی رادیاتور آب ریخته تا دمای آن را کاهش دهید. پس از آن می توانید درب رادیاتور را باز کرده و مقدار آب درون آن را بررسی کنید. فراموش نکنید که باید از ریختن آب بر روی مانیفولد و موتور جلوگیری نمایید. در این بین پس از افزودن آب رادیاتور، هواگیری کردن آن نیز می توانند نقش موثری برای افزایش عمر میل لنگ داشته باشد.

راهنمای خرید میل لنگ

در کنار قیمت میل لنگ خودرو که یکی از مهمترین موارد برای خرید آن محسوب می شود، سعی کنید چند فاکتور دیگر را نیز در نظر بگیرید. عدم تابیدگی و پیچیدگی، عدم وجود زنگ زدگی و نداشتن هیچگونه اثر خراشیدگی عمیق و ضربه خوردگی از دیگر مواردی است که هنگام خرید مدنظر قرار خواهند گرفت. سعی کنید کناره های این قطعه را بررسی کنید که دارای عمق مناسب باشند. برای خرید میل لنگ از فروشگاه های معتبر و مجاز نیاز خود را دریافت کنید.

ارسال دیدگاه