آشنایی با دینام خودرو و راهنمای خرید

آشنایی با دینام خودرو و راهنمای خرید

دینام خودرو از جمله مهمترین قطعات در اتومبیل ها شناخته می‌شود. استفاده از این قطعه برای تولید برق خودرو ضروری است. با استفاده از دینام بر روی سیستم اتومبیل می توان باتری را شارژ نمود. هنگامی که باتری روی به تامین برق مورد نیاز خودرو می آورد، به تنهایی قادر نیست که به اعضای مختلف الکترونیکی در اتومبیل برق تولید شده را انتقال دهد. در این شرایط دینام به کمک باتری آمده و موجب انتقال انرژی تولید شده به قسمت های مختلف خواهد شد. در واقع دینام خودرو قادر است با تولید برق، انرژی مورد نیاز خودرو در باتری ذخیره نماید. هنگامی که این بخش از اتومبیل دچار خرابی شود، ذخیره باتری نیز به شکل قابل توجهی کاسته خواهد شد. در این بین به اصطلاح بیان می کنند که باتری برق خالی کرده و سیستم الکتریکی خودرو نیز قابلیت عملکرد را از دست می دهد.

آشنایی با دینام خودرو و راهنمای خرید

دینام خودرو چیست؟

دینام خودرو یا ژنراتور از اصلی ترین اجزای اتومبیل بوده که به عنوان تولید کننده برق آن را می شناسند. وظیفه این بخش از اتومبیل شارژ کردن باتری خواهد بود. چنانچه دینام نتواند به خوبی عملکرد خود را انجام دهد، باتری ماشین در مدت زمان کوتاهی خالی میشود. در این میان بد نیست بدانید که برق باتری تنها هنگام استارت زدن و روشن کردن خودرو می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. دینام باید به تمام نقاط خودرو، برق رسانی را انجام دهد. دینام یک قطعه ای استوانه ای شکل بوده که با بدنه ای آلومینیومی آن را در زیر پمپ هیدرولیک قرار می دهند. نوع ساخت این قطعه از اتومبیل به گونه‌ای است که از یک تسمه شیاری کمک گرفته و فعالیت خود را انجام می دهد. تسمه دینام همواره باید در فواصل منظم مشاهده شود. اگر تسمه دینام در مکان مناسب قرار نگیرد، به طور ناگهانی ممکن است اره شده و در نتیجه قابلیت عملکرد این بخش از اتومبیل از بین برود. علاوه بر این قطعات دیگری مانند استاتور، درپوش جلو، پروانه خنک کن، پولی، آفتامات، بلبرینگ، زغال دینام و کالکتور نیز از دیگر اعضای تشکیل دهنده دینام خواهند بود.

انواع دینام خودرو

اگر به فروشگاه های قطعات اتومبیل بروید، دینام خودرو را در دو مدل دو زغال و سه زغال مشاهده خواهید کرد. علاوه بر این همان گونه که بیان کردیم آفتامات به عنوان یکی از قطعات دینام شناخته میشود. در ساخت دینام از دو مدل یک قرقره و قرقره به لحاظ آفتامات بهره می برند. دینام دو زغال با آفتامات 3 قرقره قادر است فعالیت خود را انجام دهد. در عین حال دینام هایی که به صورت سه زغال تولید می شوند، برای عملکرد خود نیاز به آفتامات یک قرقره خواهند داشت. در این میان بد نیست بدانید که در موتور خودروهای جدید، امروزه شکلی مدرن از دینام را با نام آلترناتور مشاهده می کنید. در توضیح عملکرد این مدل از دینام می توان گفت که شکلی پیشرفته تر از دینام های قدیمی هستند که میتوانند مشکلات نسخه های قبلی را از بین ببرند. نحوه طراحی و ساخت دینام های قدیمی به گونه‌ ای بوده که قابلیت تولید جریان برق در دورهای پایین را نداشتند. به همین علت هنگامی که خودرو به صورت درجا کار می کرد، به لحاظ برقی دچار کمبود می‌شد. در ساخت دینام خودرو آلترناتور تلاش شده است این مشکل برطرف شود.

نشانه های خرابی دینام خودرو

علائم مختلفی وجود دارند که به شما خرابی دینام خودرو را نشان می‌دهند. هنگامی که با هر کدام از این نشانه ها مواجه شدید در سریع ترین زمان برای بررسی این قطعه اقدام نمایید.

چراغ هشدار دهنده

در ساخت انواع خودروهای جدید یک چراغ هشدار دهنده در صفحه کیلومتر نصب می شود که وضعیت دینام را بررسی خواهد کرد. چنانچه دینام خودرو نتواند عملکرد مناسبی داشته باشد یا به صورت کلی از مدار خارج شود، این چراغ روشن خواهد شد. فراموش نکنید گاهی اوقات هنگام استفاده از برف پاک کن، چراغ های خودرو و همچنین رادیو پخش نیز ممکن است این چراغ روشن شود. در هنگام مواجهه با این موارد بهتر است روی به خاموش کردن تجهیزات مورد نظر بیاورید. بهتر است که بازدید از دینام خودرو را به روزهای آینده موکول نکنید؛ چرا که خراب شدن این قطعه می تواند به سیستم برق خودرو آسیب های جدی وارد کند.

آشنایی با دینام خودرو و راهنمای خرید

کم شدن نور چراغ خودرو

یکی دیگر از نشانه های خرابی دینام خودرو، کم شدن نور چراغ ها است. با توجه به اینکه دینام وظیفه دارد برق چراغ ها را تامین کند، خراب شدن آن موجب کم نور شدن چراغ ها خواهد شد.

خوابیدن باتری

اگر برای استارت زدن اتومبیل در ابتدای روز با مشکل خوابیدن باتری مواجه هستید، به احتمال فراوان باید به سراغ دینام خودرو بروید. گاهی اوقات تمام شدن عمر باتری نیز موجب می‌شود که در استارت زدن خودرو مشکلاتی مشاهده نمایید. بهتر است قبل از خرید باتری خودرو ابتدا دینام را بررسی کرده تا اطمینان حاصل کنید که عملکرد مناسبی از خود نشان می دهد.

صدا و بوهای عجیب از خودرو

اگر از خودروی خود صداهای عجیبی می شنوید، به احتمال فراوان مربوط به دینام است. سفت بودن یا شل بودن بیش از حد تسمه دینام و پوسیده شدن آن موجب بروز این مشکلات خواهد شد. گاهی اوقات از خودرو خود، بویی مانند سوختگی خواهید شنید. به همین علت باید به سراغ بررسی زغال های داخل دینام یا بالشتک ها بروید. سوختگی این قطعات موجب بروز بوی سوختگی خواهد شد.

موارد دیگری وجود دارند که به شما خرابی این قطعه را نشان می دهند. گزینه های زیر را می توان در این دسته قرار داد.

از کار افتادن سیستم گرمایش

از کار افتادن سیستم سرمایش

عدم بالا پایین رفتن شیشه های خودرو

روشن نشدن سیستم صوتی

بروز مشکل و اختلال در نمایش آمپرها

دلایل خرابی دینام اتومبیل

عوامل مختلفی وجود دارند که موجب خرابی دینام خودرو می‌شوند. به‌ عنوان‌ مثال درست کار نکردن تسمه را می توان به عنوان مهمترین علت در خرابی دینام نام برد. اگر تسمه دینام بیش از حد سفت شود یا شل باشد، این قطعه عملکرد مناسبی نخواهد داشت. در مواردی نیز مشاهده خواهد شد که این مشکل با پوسیده بودن و پاره شدن تسمه نمایان می شود. سعی کنید همواره تسمه دینام را در موقعیت مناسب رگلاژ کرده و به هنگام نیاز آن را تعویض کنید.

یکی دیگر از دلایل خرابی دینام خودرو، از بین رفتن زغال آن به شمار می رود. گاهی اوقات به واسطه افزایش بیش از حد حرارت، زغال دینام خراب شده و نیاز به تعویض خواهند داشت. با تعویض زغال می توانید راندمان حداکثری از آن مشاهده کنید.

آشنایی با دینام خودرو و راهنمای خرید

خراب شدن آفتامات نیز به احتمال فراوان مورد بعدی است که موجب جلوگیری از عملکرد صحیح دینام می شود. هنگامی که آفتامات خراب شود، نوسان های جریان برق در خروجی دینام قابل کنترل نیستند.

اگر بالشتک ها به واسطه استفاده بیش از حد دچار سوختگی شوند و یا سیم پیچی داخلی دینام نیز با این مشکل مواجه شود، نیاز به تعویض و تعمیر قطع خواهید داشت.

ارسال دیدگاه