صافی بنزین خودرو چه کاربردهایی دارد؟

صافی بنزین خودرو چه کاربردهایی دارد ؟

صافی بنزین یا فیلتر بنزین از جمله قطعات کاملا ضروری برای خودرو شناخته می‌شود. به منظور عملکرد صحیح موتور خودرو، استفاده از صافی بنزین اهمیت بالایی خواهد داشت بدون تردید برخلاف قطعات ضروری خودرو مانند گیربکس، لنت، چرخ ها و سایر عناصر شناخته شده، تاکنون نام فیلتر بنزین کمتر به گوش شما خورده است. با این حال بر خلاف تصور عموم، استفاده از صافی بنزین برای عملکرد صحیح خودرو حائز اهمیت است. پیامدهای بسیار بد استفاده از فیلتر نامناسب و یا عدم استفاده از آن می تواند شما را به این فکر بیندازد که روی به خرید صافی بنزین استاندارد بیاورید.

صافی بنزین خودرو چه کاربردهایی دارد ؟

بهره گیری از فیلتر بنزین در خودروها موجب می‌شود تا بنزین از آلاینده های موجود پاکسازی شود. در حقیقت بنزین را می توانید از صافی عبور داده و آن را به صورت خالص وارد موتور خودرو نمایید. بخش زیادی از مکانیک و اساتید حوزه خودرو همواره تاکید می‌کنند که در چکاپ های سالیانه خودرو، به تعویض صافی بنزین اهمیت بیشتری بدهید.

فیلتر بنزین یا صافی بنزین چیست؟

معمولا متریال های فلزی به عنوان مهمترین موارد تشکیل دهنده باک خودرو مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به اینکه فلز محلی مناسب برای نگهداری رسوب ذرات بنزین است باید از عناصر و قطعات استاندارد برای جلوگیری از این مشکل استفاده شود. ذرات رسوبی که در باک خودرو ایجاد می شوند با تکان های خودرو ممکن است در مسیر ورودی بنزین به پیشرانه موتور قرار گیرند. در اینجاست که اهمیت استفاده از فیلتر بنزین به خوبی نمایان می شود. فیلتر بنزین در مسیر ورودی بنزین قرار خواهد گرفت. استفاده از صافی بنزین موجب می‌شود تا سوخت مورد نیاز موتور به صورت کاملا پاک شده از آلاینده ها و رسوبات در موتور جریان پیدا کند.

در ساخت صافی بنزین از کاغذهای مقاوم بهره می برند. در واقع عمل فیلتراسیون با استفاده از فیلتر بنزین به واسطه کاغذهای استاندارد صورت می پذیرد. آلودگی هایی که درون بنزین قرار دارند به خوبی در کاغذ گیر افتاده و به هیچ عنوان قدرت نفوذ درون موتور خودرو را نخواهند داشت.

نقش فیلتر بنزین در خودرو

همانگونه که عنوان کردیم صافی بنزین کمک می‌کند تا بنزین به صورت کاملا پاکسازی شده درون موتور به گردش در بیاید. در واقع مهمترین وظیفه فیلتر بنزین جدا کردن مواد ضایع، گرد و غبار، رطوبت، آلودگی ها و رسوبات موجود در سوخت خواهد بود. با انجام این کار می توانید به جلوگیری از ورود مواد اضافی به انژکتورها کمک نمایید. چنانچه فیلتر بنزین در مسیر ورود سوخت موتور قرار نداشته باشد، مواد ضایع درون انژکتورها حرکت خواهند کرد. به همین علت با خرابی در پمپ سوخت مواجه می شوید. بنابراین صافی بنزین کمک می کند تا ضمن ورود بنزین پاکسازی شده بتوانید عملکرد موتور را بهبود بخشید. با توجه به موارد بیان شده می‌توان درک کرد که یکی از مهمترین و اساسی ترین لوازم مصرفی و قطعات مورد نیاز خودرو، صافی بنزین خواهد بود. در کنار این موارد استفاده از صافی بنزین موجب می شود که سیستم پاشش سوخت، مورد محافظت قرار گیرد.

فیلتر بنزین هنگامی که خودروی شما عملکرد خود را انجام میدهد سوخت مورد نیاز را با کیفیت بسیار بالا تامین خواهد کرد. با توجه به این شرایط همواره تاکید می شود که در فواصل زمانی مرتب، روی به بررسی و چک کردن فیلتر بنزین بیاورید. نکات مختلفی می‌توانند در این زمینه شما را یاری کنند تا در بهترین زمان اقدام به تعویض صافی بنزین نمایید.

صافی بنزین خودرو چه کاربردهایی دارد ؟

صافی بنزین کجاست؟

یکی از سوالاتی که بخش زیادی از کاربران با آن مواجه می‌شوند این است که محل قرار گرفتن صافی بنزین کجاست؟ فیلتر بنزین در محلی بین موتور و مخزن سوخت نصب می شود. در حالت کلی صافی یا فیلتر بنزین را درون باک قرار خواهند داد. معمولا جایی در میان مسیر سوخت ها در کف اتومبیل به عنوان محل نصب فیلتر بنزین در نظر می‌گیرند. برخی از خودروهای تولید شده به خصوص در کشور آلمان در کنار پمپ بنزین و در زیر صندلی عقب راننده، فیلتر بنزین را نگهداری می کنند. چنانچه محل نصب صافی بنزین خودروی خود را نمی دانید، می توانید از تعمیرگاه های مجاز کمک گرفته یا به دفترچه راهنمای خودرو نگاه کنید.

انواع فیلتر بنزین

صنعت خودروسازی همواره با پیشرفت همراه است. در این میان قطعات و لوازم یدکی مختلف با استانداردهای گوناگون تولید می شوند. صافی بنزین نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در مدل های مختلف در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

فیلتر سوخت فلزی

از جمله پرکاربردترین فیلترهای سوخت موجود در کشور ما، فیلتر سوخت فلزی است. کیفیت بسیار بالای صافی بنزین فلزی موجب شده بخش زیادی از شرکت ها، روی به تولید آن بیاورند. استفاده از آلومینیوم کمک می کند تا قطعه تولید شده از استحکام بالایی برخوردار باشد.

فیلتر سوخت پلاستیکی

با توجه به اینکه در کشور ما وضعیت بنزین چندان جالب به نظر نمی رسد و درون آن مواد اضافی وجود دارد، نیاز به تعویض مداوم صافی بنزین خواهید داشت. به همین علت سعی کنید هنگام خرید صافی بنزین از محصولی با جنس استاندارد و مقاوم کمک بگیرید. فیلتر بنزین پلاستیکی با قیمت کمتر نسبت به فیلتر سوخت فلزی در بازار عرضه می شود.

فیلتر سوخت کارتریجی

یکی دیگر از انواع صافی بنزین با نام فیلتر کارتریجی بر روی خودرو قرار دارد. معمولا خودروهای قدیمی از این نوع فیلتر استفاده می کنند. بخش زیادی از مصرف کننده های فیلتر سوخت کارتریجی ترجیح می‌دهند که به هنگام استفاده مداوم، آن را شستشو داده و مجددا بر روی خودرو نصب کنند.

علائم خرابی و کثیفی صافی بنزین

هنگامی که با نشانه های زیر مواجه شدید باید روی به تعویض فیلتر بنزین بیاورید.

به سختی استارت خوردن خودرو

خراب شدن پمپ سوخت

روشن شدن چراغ چک خودرو

ایجاد مشکل در عملکرد خودرو

خارج شدن بوی نامطبوع از اگزوز

بروز مشکل در انژکتور و کاربراتور

صافی بنزین خودرو چه کاربردهایی دارد ؟

خرید صافی بنزین

با بررسی قیمت صافی بنزین می توانید خرید خود را از میان محصولات موجود در بازار انجام دهید. سعی کنید هنگام خرید صافی بنزین گزینه ای استاندارد و تولید شده با متریال مناسب را انتخاب نمایید.

ارسال دیدگاه