آشنایی با رادیاتور خودرو و انواع آن

آشنایی با رادیاتور خودرو و انواع آن

رادیاتور خودرو یکی از مهمترین بخش ها در سیستم خنک کننده ماشین آلات شناخته می شود. در واقع این بخش از سیستم خنک کننده نوعی مبدل حرارتی بوده که می تواند برای کاهش دما از آب سرد کمک بگیرد. همانگونه که می دانید هر خودرو به واسطه تشکیل شدن از قسمت های مختلف، گرمای زیادی از خود تولید می کند. با توجه به این شرایط باید از قطعات مختلف برای هدایت گرما به بیرون استفاده کرد. رادیاتور می تواند برای خنک کردن درایو و خارج کردن گرمای ایجاد شده به خوبی کاربرد خود را نشان دهد. با توجه به این امر، هنگام بررسی و سرویس دوره ای خودرو خود باید حساسیت زیادی به این بخش از اتومبیل بدهید.

نقش رادیاتور

همانگونه که در داخل موتور فرآیند احتراق صورت می گیرد، گرمای زیادی علاوه بر حرکت پیستون ایجاد خواهد شد. به همین علت مایع خنک کننده موجود در سیستم می تواند از موتور به سمت رادیاتور در حال گردش باشد. به این شکل فرآیند خنک سازی طی می شود.

رادیاتور خودرو چیست؟

رادیاتور خودرو یکی از کلیدی‌ ترین بخش ها در سیستم خنک کننده اتومبیل شناخته می شود. با توجه به این که در اثر انفجار سوخت در خودرو دمای آن در محفظه احتراق به میزان قابل توجهی افزایش می یابد باید از سیستم های کاربردی به منظور جلوگیری از جام کردن موتور و ذوب شدن قطعات استفاده کرد. رادیاتور سیستم برای خنک کردن اتومبیل بوده که از تعداد زیادی شبکه داخلی تشکیل می شود. در این شبکه‌ ها حجم زیادی آب وجود داشته که به وسیله باد فن و هوای سرد خنک می شود. در واقع نوع طراحی و ساخت این بخش از اتومبیل به شکلی است که می‌ تواند برای خنک کردن آب و مایع قرار داده شده درون آن به منظور ایجاد خرابی در موتور، کارکرد خود را نشان دهد. در واقع رادیاتور به عنوان مهمترین بخش در خنک کردن موتور اتومبیل شناخته می‌ شود. عمل خنک کاری با استفاده از این قطعه به شکلی صورت می گیرد که حرکت آب شروع شده و پس از طی کردن مسیر در لوله های مارپیچ می تواند به خنک کردن بخش های مختلف کمک نماید.

انواع رادیاتور خودرو

به لحاظ نوع ساخت و همچنین کاربرد رادیاتور خودرو در ماشین می توانیم این محصولات را به سه دسته تقسیم کنیم. هر کدام از رادیاتورها به واسطه نوع تولید و استانداری که در ساخت آنها به کار می‌ رود، می‌ توانند قابلیت‌ های خود را نشان دهند.

رادیاتور آب شرکتی

به صورت پیش فرض این مدل رادیاتور بر روی تمام خودروهای داخلی و خارجی نصب می شود. نوع طراحی و ساخت این مدل از رادیاتورها به گونه ای است که دارای دو لول یا سه لول بوده و قادر هستند که فرآیند خنک سازی را به بهترین شکل انجام دهند. چنانچه از جمله افرادی به شمار می روید که بیش از توان موتور روی به استفاده از آن می آورید، بهتر است هنگام خرید خودرو، رادیاتور نصب شده بر روی آن را تعویض کنید.

رادیاتور آب چهار لول

همانگونه که عنوان کردیم، رادیاتورهای خودرو که به صورت پیش فرض بر روی آن ها نصب شده است از مدل‌های دولول و سلول هستند. در عین حال رادیاتورهای آب چهار لول که در بازار عرضه می شوند قادر هستند در برابر رادیاتورهای شرکتی فرآیند خنک سازی را بهتر انجام دهند. نوع طراحی و ساخت این مدل رادیاتور به گونه‌ ای است که چند برابر حجم مدل شرکتی می تواند آب را خنک سازی نماید. بنابراین اگر از جمله افرادی هستید که به موتور خودرو فشار زیادی وارد می کنید، توصیه ما به شما این است که به محض خرید خودرو، روی به خرید رادیاتور آب چهار لول بیاورید.

رادیاتور بخاری

یکی دیگر از انواع رادیاتور خودرو که شباهت زیادی به رادیاتور معمولی از نظر ظاهری دارد، رادیاتور بخاری است. طراحی و ساخت این مدل رادیاتور و نحوه عملکرد آن به شکلی بوده که به منظور گرم کردن فضای داخلی باید گرمای آب موتور را به کابین هدایت کند. شرایطی که در رادیاتورهای معمولی کاملا متفاوت بوده و برای خنک کردن موتور، دمای آب را کاهش می دهند.

نشانه های خرابی رادیاتور خودرو

به مانند بخش‌ های مختلف خودرو، هنگامی که رادیاتور دچار ایران شود علائم و نشانه هایی از خود بروز خواهد داد. بدون تردید به محض مشاهده این نشانه ها باید برای بررسی رادیاتور خودرو و تعویض آن اقدام نمایید. از جمله علائم خرابی رادیاتور خودرو گزینه های زیر هستند.

رادیاتور

کم شدن آب خودرو

گاهی اوقات راننده از سلامت تمام قسمت های سیستم خنک کننده اطمینان دارد. علاوه بر این با بررسی واشر سرسیلندر متوجه می شود که این بخش از اتومبیل نیز هیچگونه ایرادی ندارد. در عین‌ حال آب موجود در خودرو سطح پایینی داشته و فرآیند خنک کردن در آن به خوبی طی نمی شود. در این زمان می‌ توانید به بازدید رادیاتور بپردازید.

افزایش دمای موتور خودرو در سربالایی

اگر هنگام رانندگی در سربالایی متوجه شدید که دمای موتور بیش از حد نرمال و بالاتر می‌ رود باید به بررسی رادیاتور بپردازید. در اکثر مواقع شبکه های داخل رادیاتور کیپ شده و فرآیند گردش آب در آن ها به خوبی طی نمی شود. شرایطی که موجب می شود آمپر آب خودرو نیز بالاتر رود.

blank

بالا رفتن آمپر هنگام روشن شدن کولر

یکی دیگر از نشانه های خرابی رادیاتور خودرو، بالا رفتن آمپر آب در هنگام روشن کردن کولر است. سعی کنید در این مواقع ابتدا به بررسی سلامت فن ها بپردازید. اگر اطمینان حاصل کردید که این بخش از سیستم خنک کننده سالم است باید به بررسی رادیاتور بپردازید.

گرم کردن دمای بخاری

گاهی اوقات با وجود اینکه موتور خودرو گرم است ولی بادی که از بخاری به سمت کابین هدایت می‌ شود دمای پایینی دارد. در این مواقع می توانید به بررسی رادیاتور بخاری بپردازید. این مدل از رادیاتور شباهت زیادی به رادیاتور آب داشته و در پشت داشبورد آن را نصب می کنند.

خروج بخار از رادیاتور خودرو

هنگامی که قسمتی از رادیاتور خودرو شکسته شود یا سوراخ هایی در آن وجود داشته باشد، در اطراف آن بخار مشاهده خواهید کرد. در این شرایط مایع قرار گرفته شده درون رادیاتور بر روی بدنه ریخته و به واسطه گرمای موجود، دچار بخار می شود.

عملکرد نامناسب موتور خودرو

اگر در سیستم خنک کننده نشتی وجود داشته باشد، دمای موتور به میزان قابل توجهی بالا می‌ رود. در این شرایط مشاهده می کنید که موتور خودرو عملکرد مناسبی ندارد. علاوه بر این خرابی سیستم خنک کننده موجب ایجاد لرزش در موتور خودرو خواهد شد. به همین علت سعی کنید هنگام مواجهه با این مشکل به بررسی بخش های مختلف اتومبیل بپردازید. فراموش نکنید که بروز این علائم همیشه نمی‌ توانند به معنای خرابی رادیاتور خودرو باشد. با این حال سعی کنید هنگام مواجهه با این مشکل یکی از قسمت هایی که کنترل می کنید، رادیاتور بوده و از سلامت آن سعی کنید اطمینان حاصل نمایید.

نکات مهم هنگام خرید رادیاتور خودرو

هنگامی که قصد خرید رادیاتور خودرو را دارید با توجه به اینکه مدل های مختلفی از این محصول در بازار عرضه می شوند باید انتخابی مناسب انجام دهید. از لحاظ نوع ساخت، قیمت و جنس رادیاتور چندین گزینه می توانند پیش روی شما قرار گیرند. با این حال سعی کنید موارد زیر را در خرید رادیاتور خود را مدنظر قرار دهید.

نوع رادیاتور

همانگونه که عنوان کردیم، در طراحی و ساخت رادیاتور خودرو مدل های مختلفی به کار گرفته می شود. از رادیاتور بخاری تا رادیاتور کولر و همچنین رادیاتور آب هر کدام می توانند استانداردهای خاصی داشته باشند. سعی کنید ابتدا نیاز خود را مشخص کرده و سپس از میان گزینه های موجود در بازار بهترین مدل را خریداری کنید.

جنس رادیاتور خودرو

یکی دیگر از مهمترین نکات برای خرید رادیاتور خودرو، بررسی جنس آن است. با توجه به اینکه از فلزهای مختلفی برای ساخت این بخش از سیستم خنک کننده استفاده می شود باید بتوانید انتخابی کاربردی انجام دهید. معمولا رادیاتورهایی که در ساخت آن ها از فلز آهن استفاده می شود، نسبت به محلول های شیمیایی و خوردگی حساس نیستند. با این حال نوع انتقال دما در این مدل از رادیاتورها به خوبی صورت نخواهد گرفت.

blank

در طرف مقابل استفاده از آلومینیوم برای ساخت رادیاتور خودرو نیز موجب شده است مصرف کننده برای خرید خود انتخابی دیگر داشته باشد. نوع ساخت این مدل رادیاتور را به شکلی بوده که در مقایسه با آهن مقاومت کمتری داشته و به هنگام برخورد با محلول‌ های شیمیایی، سیستم خنک کننده دچار خوردگی خواهد شد. با این حال یکی از مزایای رادیاتور آلومینیومی، انجام تبادل دمایی به بهترین شکل خواهد بود.

تعداد لوله

همانگونه که پیشتر عنوان کردیم، در ساخت رادیاتور خودرو از مدل های دو لول، سه لول و چهار لول استفاده می شود. لول همان لوله های مارپیچی به شمار می روند که آب درون آن ها به شبکه های رادیاتور هدایت می شود. بدون تردید هر اندازه تعداد لوله رادیاتور خودرو بیشتر باشد فرآیند خنک کنندگی را بهتر می‌ تواند انجام دهد. اگر به دنبال بهترین رادیاتورهای موجود در بازار هستید، خرید رادیاتور چهار لول را به شما توصیه می کنیم.

برند رادیاتور خودرو

فاکتور مهم دیگر برای خرید رادیاتور خودرو، بررسی برند تولید کننده آن است سعی کنید با توجه به اهمیت این بخش از سیستم خنک کننده، به دنبال برندهای معروف بروید. امروزه برندهایی مانند ایران رادیاتور، رادیاتور سایپا، رادیاتور ایساکو، رادیاتور توربو، رادیاتور والئو و همچنین سهند رادیاتور محصولات خود را در اختیار مشتری قرار می دهند.

برند رادیاتور خودرو

 

قیمت رادیاتور خودرو

بی‌شک یکی از مهمترین فاکتورها برای خرید رادیاتور خودرو، بررسی قیمت آن است. قیمت این محصول می تواند در انتخاب شما نقش مهمی ایفا کند. با توجه به بودجه‌ ای که در نظر گرفته اید، سعی کنید از میان محصولات موجود در بازار بهترین مدل را انتخاب کنید. امروزه قیمت رادیاتور خودرو با توجه به فاکتورهای مختلفی اعلام می‌ شود. بر اساس نوع رادیاتور، جنس رادیاتور و تعداد لول، قیمت آن ها متفاوت است.

ارسال دیدگاه