نقش استپر موتور در خودرو و راهنمای خرید آن

نقش استپر موتور در خودرو و راهنمای خرید آن

استپر موتور از جمله قطعات الکترونیکی و مکانیکی در خودرو است که وظیفه دارد در هنگام آرام بودن دور موتور، عملکرد خودرو را حفظ کند. هنگامی که خودرو مشغول به کار کردن درجا است، این قطعه می تواند دور موتور را کم یا زیاد نماید. راننده باید برای خرید این قطعه حساسیت زیادی به خرج دهد. با توجه به اینکه امروزه انواع استپر موتور در بازار عرضه می شوند، بی توجهی و سهل انگاری در خرید آن ممکن است سایرقطعات اتومبیل را دچار آسیب نماید. این قطعه را سوپاپ کنترل هوا نیز می نامند. با بررسی نوع ساخت این قطعه در اتومبیل متوجه می‌شویم که اعضای مختلفی مانند موتور الکتریکی، بوش جدا کننده، کلاهک و فن نگهدارنده در آن وجود دارند.

استپر موتور

هنگامی که قصد خرید استپر موتور خودرو را دارید باید چند فاکتور و مولفه مهم را در نظر بگیرید. با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی در این خصوص به شما ارائه دهیم.

استپر موتور خودرو چیست؟

همان‌گونه که عنوان کردیم استپر موتور یک قطعه مکانیکی و الکترونیکی است که موظف است هنگامی که خودرو در دور آرام فعالیت می کند، شرایط آن را حفظ نماید. در واقع این قطعه باید در دور پایین میزان دور موتور را در یک رنج ثابت نگه دارد. چنانچه استپر نتواند به درستی وظیفه خود را انجام دهد، موتور خودرو عملکرد نامناسبی خواهد داشت. به عنوان مثال ممکن است راننده هنگام فشار دادن پدال گاز متوجه شود که به یکباره خودرو گاز خورده و یا زمانی که قصد تعویض دنده را دارد، خودرو خاموش شود. با توجه به این قابلیت باید برای انتخاب این قطعه دقت کافی داشته باشید. شکل ساخت این قطعه در اکثر خودروها یکسان بوده و معمولا آن را بر روی مانیفولد ماشین یا چند راه ورودی نصب می کنند.

اجزای تشکیل دهنده

استپر موتور خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است. یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده این قطعه، موتور الکتریکی خواهد بود. همانند تمام موتورهای الکتریکی در این قطعه نیز یک موتور با سیم پیچ قرار گرفته که با اعمال ولتاژ می‌تواند حالت مغناطیسی را ایجاد نماید. علاوه بر این قطعه، فنر نگهدارنده نیز برای نگه داشتن شفت استپر در محدوده مشخص بر روی آن نصب می شود.

یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده استپر موتور خودرو، بوش جدا کننده خواهد بود. یک بوش فلزی مابین شفت استپر و فنر نگهدارنده قرار می گیرد. وظیفه بوشهر جدا کننده در استپر ایجاد فاصله بین شفت و فنر است.

با بررسی اجزای تشکیل دهنده استپر موتور متوجه می‌شویم که شفت موتور و کلاهک نیز هر کدام وظایفی بر عهده خواهند گرفت.

نشانه های خرابی استپر موتور

هنگامی که استپر موتور دچار ایراد شود، نشانه ها و علامت هایی از خود بروز خواهد داد. روشن شدن چراغ چک خودرو یکی از علائمی است که می تواند خرابی این قطعه را نشان دهد. علاوه بر این هنگامی که روی به تعویض دنده اتومبیل می‌آورید و خودرو کمی گاز میخورد نیز باید به دنبال بررسی سلامت استپر باشید.

نشانه های خرابی استپر

در ترافیک و هنگامی که خودرو در حالت توقف قرار می گیرد نیز بدون دلیل متوجه می‌شوید که دور موتور مشغول به بالا و پایین کردن است. این شرایط نیز بیانگر خرابی استپر موتور خواهد بود.

گاهی اوقات هنگامی که خودرو را روشن می کنید به صورت خود به خود و بدون اینکه پدال ماشین را فشار دهید، خودرو گاز می خورد.

اگر در ترافیک قرار گرفتید و کولر اتومبیل را روشن کرده اید، دور موتور با افت زیادی همراه شود، می توان از خرابی این قطعه اطمینان حاصل نمود.

گاهی اوقات هنگامی که پدال گاز را رها می کنید و قصد تعویض دنده را دارید، خودرو خاموش شده و به یکباره گاز نمیخورد.

در شرایطی که موتور خودرو گرم بوده و دور موتور به مانند شرایط سرد بالا می رود نیز خرابی این قطعه را می توان متصور شد.

نکات مهم برای خرید استپر موتور

اگر به دنبال خرید استپر موتور خودرو هستید، سعی کنید چند فاکتور کلیدی را در نظر بگیرید. یکی از مهمترین موارد برای خرید این قطعه، بررسی گشتاور استپ موتور خواهد بود. در واقع گشتاور با توجه به سایز آن‌ ها می‌ تواند در مدل های مختلف مشاهده شود. این قابلیت به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورها هنگام خرید در نظر گرفته می شود.

یکی دیگر از موارد مهم برای خرید استپر موتور، ابعاد آن محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که سایز فلنج استپر را ابتدا باید اندازه گیری کرده و سپس برای خرید این قطعه اقدام نمایید.

جریان مصرفی فاکتور مهم دیگر برای انتخاب استپر موتور و خرید آن محسوب می شود. معمولا این قطعه را در جریان مصرفی بین بازه 0.2 تا ۸ آمپر در نظر می‌گیرند. برای خرید این قطعه سعی کنید تعداد فاز استپ را نیز در نظر بگیرید. با توجه به کاربرد این قطعه، هنگام خرید متوجه می‌شوید که گزینه هایی با تعداد ۱ تا ۵ فاز در بازار عرضه می‌شوند. هر اندازه تعداد فاز استپ موتورها بیشتر باشد یعنی اینکه قدرت بیشتری برای خودرو نیاز خواهید داشت. در کنار تمام مواردی که عنوان کردیم، برند تولید کننده این قطعه نیز از جمله گزینه‌ هایی است که هنگام خرید در نظر گرفته می شود. با توجه به اینکه امروزه مدل های مختلفی از استپر موتور خودرو روانه بازار می شوند، سعی کنید انتخاب خود را با دقت بالا انجام دهید.

نکات مهم قبل از تعویض استپر خودرو

قبل از اینکه روی به خرید استپر موتور خودرو بیاورید و آن را جایگزین قطعه معیوب نمایید، سعی کنید ابتدا بخش‌های دیگری اتومبیل را بررسی نمایید. بررسی صحت سنسور موقعیت دریچه گاز از جمله نکات مهمی است که در این زمینه باید مد نظر قرار گیرد. علاوه بر این سیستم جرقه زن خودرو که شامل قطعات مهمی مانند شمع، وایر شمع و کوئل است نیز باید مورد بازبینی قرار گیرد.

گاهی اوقات خرابی سوزن انژکتور نیز شما را به اشتباه خواهند انداخت. سعی کنید علاوه بر موارد فوق به بررسی واشر و اورینگ قرار گرفته شده در محل اتصال دریچه گاز و ریل سوخت، روی بیاورید.

روش شستشوی استپر موتور

اگر به جای خرید استپر موتور قصد شستشو و تمیز کاری آن را دارید، ابتدا سعی کنید بست مثبت باتری را جدا نمایید.

روش شستشوی استپر

سپس روی استپر یک پیچ قرار گرفته که باید آن را به آرامی جدا نمایید. آچار مربوطه را برای باز کردن پیچ های این قطعه مهیا نمایید.

به آرامی سعی کنید استپر را از مکان خود جدا کنید.

پس از آن از اسپری مخصوص شستشوی انژکتور کمک گرفته و این قطعه را شستشو دهید.

اگر کثیفی های موجود در استپر خارج نشدند، بهتر است که سر استپر را به سمت زمین بگیرید.

اجازه دهید که قطعه شستشو داده شده در هوای آزاد خشک شود.

این قطعه را به آرامی بر روی مکان مورد نظر مجددا قرار دهید و به خوبی پیچ های مربوطه را محکم ببندید.

بست باتری را در جای خود بگذارید. سپس می توانید چند مرتبه سوئیچ را باز و بسته کنید.

ارسال دیدگاه