بررسی نقش کاور و سینی زیر موتور و مزایای آن

بررسی نقش کاور و سینی زیر موتور و مزایای آن

کاور و سینی زیر موتور از جمله قطعات کاربردی در اتومبیل هستند که بر روی بسیاری از خودروها نصب می‌شوند. این قطعه که از جنس پلاستیک یا فلز می‌تواند تولید شود را در بخش زیرین موتور نصب می‌کنند. بهره‌ گیری از این پوشش کمک می‌کند تا بتوان به همراه کاپوت برای مراقبت همه‌ جانبه از موتور اتومبیل اقدام نمود. همانگونه که کاپوت وظیفه دارد در بخش فوقانی از موتور خودرو محافظت نماید، سینی زیر موتور نیز در قسمت زیرین نصب‌ شده و وظیفه دارد از این بخش مهم اتومبیل محافظت کند. امروزه بر روی بخش زیادی از خودروهای اسپرت که با ارتفاع کم مشاهده می ‌شوند این قطعه را می‌ توانید مشاهده نمایید.

سینی زیر موتور

اگر از جمله افرادی به شمار می‌روید که با خودروهای اسپرت مشغول رانندگی هستید، هنگام عبور از جاده‌های بی‌کیفیت معضلات متعددی را می‌توانید مشاهده نمایید. در این بین توصیه ما به شما این است که برای مراقبت از موتور خودرو، روی به استفاده از کاور زیر موتور بیاورید.

ضربات ناشی از برخورد اجسام با قسمت زیرین موتور ممکن است خسارت‌ های چند میلیونی را برای اتومبیل شما به بار آورد. در نتیجه می‌توانیم بیان کنیم که کاور موتور به خوبی می‌تواند برای مراقبت از کارتل ماشین، کاربردهای خود را نشان دهد.

آشنایی با سینی زیر موتور

همانگونه که عنوان کردیم کاور یا سینی زیر موتور قطعه‌ ای فلزی یا پلاستیکی به شمار می رود که بخش زیادی از رانندگان به‌ خصوص افرادی که خودروهای اسپرت را می پسندند آن را در قسمت زیرین موتور نصب می‌کنند. با توجه به این‌ که مراقبت از موتور خودرو و کارتل آن اهمیت بالایی دارد، پوشش نصب شده به‌ خوبی می‌تواند از قطعات موجود مراقبت نماید. با نصب کاور یا سینی زیر موتور می‌توانید مزایای دیگری نیز برای اتومبیل خود فراهم نمایید. این قطعه در اغلب خودروها با استفاده از ۵ پیچ به بخش‌ های جلو و عقب وصل می‌شود. به‌ منظور مراقبت از اتومبیل و قطعات کاربردی آن در برابر تهدیدات خارجی، نصب کاور زیر موتور را به شما توصیه می‌کنیم.

اشیاء مختلفی ممکن است به گیربکس، کارتل یا موتور خودرو وارد شوند. این پایان کار نیست و با نصب این قطعه فلزی و پلاستیکی می‌توانید در فصل سرما و باران از موتور خودرو در برابر ورود گل‌ و لای و همچنین هوای سرد به درون آن جلوگیری نمایید.

مزایای نصب کاور زیر موتور

تا کنون چند مزیت از سینی زیر موتور را برای شما بیان کرده‌ایم. با این‌ حال علاوه‌ بر گزینه‌ هایی که نام بردیم باید بدانید که با نصب کاور زیر موتور می‌توانید مزایای دیگری برای خودرو فراهم نمایید. استفاده از این قطعه کاربردی به شما کمک می‌کند تا بتوانید عمر قطعات موتور را افزایش دهید. سیستم تعلیق مانند پمپ هوا، واتر پمپ، کمپرسور و جعبه‌ فرمان که همواره در برابر عوامل محیطی و شیمیایی قرار دارند نیز با استفاده از این پوشش مورد مراقبت قرار می ‌گیرند.

کاور زیر موتور

یکی دیگر از مزایای نصب سینی زیر موتور، جلوگیری از ورود آب به سیستم برق‌ رسانی اتومبیل خواهد بود. گاهی اوقات در مسیرهای سراشیبی که هجوم یک‌ باره‌ آب را می‌توان به درون موتور مشاهده کرد، اتصالاتی به وجود خواهد آمد. در این بین پوشش زیر موتور می‌ تواند از قطعات برقی مراقبت نماید.

با بررسی نقش کاور زیر موتور متوجه می ‌شویم که ویژگی‌ های دیگری نیز برای اتومبیل در پی دارد. به‌ عنوان مثال در فصل زمستان و در هوای سرد، گاهی اوقات مشاهده می ‌شود که حیوانات از قسمت زیرین اتومبیل به محفظه موتور وارد می‌شوند. شرایطی که ممکن است برای اتومبیل شما خسارت‌ هایی به بار آورد. نصب کاور زیر موتور در این شرایط می‌تواند به شما کمک کند تا از ورود حیوانات به این قسمت جلوگیری کنید. با بررسی مزایای سینی زیر موتور می‌ توانیم به موارد دیگری نیز برخورد کنیم. گاهی اوقات در جاده یا خیابان اجسام غلتان را مشاهده می‌کنید که به یک‌ باره در مسیر قرار می‌گیرند. این اجسام ممکن است به قطعات شکننده و حساس بخش زیرین خودرو مانند رادیاتور برخورد نمایند. شرایطی که موجب بروز خسارات هایی می شود.

انواع سینی زیر موتور

همانگونه که عنوان کردیم سینی زیر موتور را می‌ توانید در ۲ جنس پلاستیکی و فلزی خریداری کنید. هر کدام از این محصولات دارای ویژگی‌های منحصر به‌ فردی هستند.

کاور فلزی

اگر به‌ دنبال خرید بهترین سینی زیر موتور هستید، انتخاب محصولات فلزی را به شما توصیه می‌کنیم. این جنس از کاورهای زیر موتور در برابر ضربه و فشار، مقاومت زیادی از خود نشان می دهند. به‌ همین‌ علت دیرتر خراب و فرسوده خواهند شد. علاوه‌ بر این امروزه سینی های با جنس فلز ضد زنگ نیز مشاهده می‌شوند که در برابر پوسیدگی نیز مقاومت بالایی دارند.

کاور فلزی

کاور پلاستیکی

در طرف مقابل، سینی زیر موتور پلاستیکی قرار گرفته که از قیمت پایین‌ تری نسبت‌ به نمونه فلزی برخوردار است. با این‌ حال متأسفانه کیفیت پایین این کاورها موجب می‌شود که در سریع‌ ترین زمان نیاز به تعویض آن‌ ها داشته باشید. این کاورها در برابر فشار و ضربه مقاوم نبوده و پس‌ از گذشت مدتی با خرابی و شکستگی آن‌ ها مواجه می‌شوید.

معایب سینی زیر موتور

در کنار مزایای نصب کاور زیر موتور، بد نیست بدانید که استفاده از این قطعه می‌تواند معایبی نیز در پی داشته باشد. به‌ عنوان مثال خودروهایی که در ساخت آن‌ ها، روی به استفاده از گیربکس اتوماتیک آورده می‌ شود باید با سرعت بالایی فرآیند خنک سازی آن‌ ها صورت پذیرد. نصب کاور زیر موتور ممکن است فرآیند خنک سازی را به تعویق بیندازد. شرایطی که آسیب‌ هایی را متوجه گیربکس اتوماتیک می‌کند.

یکی دیگر از معایب نصب کاور زیر موتور، برگشت صدای خودرو به داخل کابین خواهد بود. بخشی از خودروها که از این قطعه استفاده می کنند، صدا را به داخل کابین برگشت داده و ممکن است سرنشینان را آزار دهد.

گاهی اوقات اجسامی که به سینی زیر موتور برخورد می‌کنند ممکن است به قسمت انتهایی خودرو هدایت شوند. در این شرایط با توجه به این‌ که اگزوز توسط کاور پوشش داده نمی‌شود، در معرض آسیب قرار می‌گیرد. علاوه‌ بر این اجسام پرتاب شده ممکن است به کاتالیزور خودرو نیز برخورد نمایند. به همین علت خرابی هایی برای این قطعات به بار خواهد آورد.

نکات مهم برای خرید سینی زیر موتور

هنگامی‌ که قصد خرید کاور زیر موتور را دارید، سعی کنید چند نکته ضروری را در نظر بگیرید. با توجه به این‌ که انواع مختلف سینی های پلاستیکی و فلزی امروزه در بازار عرضه می‌شوند، نیاز است که هنگام خرید این قطعه اطلاعات کافی داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین موارد، بررسی نوع سینی است. با توجه به معایب و مزایای سینی های پلاستیکی و فلزی که عنوان کردیم باید از میان آن‌ ها یک گزینه را انتخاب کنید.

یکی دیگر از نکات لازم برای خرید سینی زیر موتور، توجه به‌ اندازه‌ آن خواهد بود. به یاد داشته باشید که در خرید این قطعه گزینه‌ ای را انتخاب کنید که به‌ خوبی قسمت‌ های مختلف مانند دینام، رادیاتور، کارتل، کمپرسور کولر و پمپ هیدرولیک فرمان را بتواند پوشش دهد.

انعطاف پذیری از دیگر گزینه‌ هایی به شمار می رود که هنگام خرید سینی زیر موتور در نظر گرفته می‌شود.

چنانچه قصد خرید کاور فلزی را دارید گزینه‌ ای را انتخاب کنید که دارای ضخامت استاندارد باشد. معمولا این قطعات را با کیفیت بالا و ضخامت ۴ میلی متری تولید می‌ کنند.

در کنار تمام مواردی که عنوان کردیم، بررسی قیمت کاور یا سینی زیر موتور نیز می‌ تواند به شما در خریدی کاربردی کمک کند. با توجه به محصولات موجود در بازار می‌توانید بهترین گزینه را با بررسی فاکتورهای فوق انتخاب نمایید.

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. 6 ماه پیش

    عرض کنم شما دقیق بگید گرمای ناشی از بستن سینی چقدر تاثیر داره وچون خود شرکت سازنده این قطعه رو ندیده یعنی پس به نظر من قابل تامل هست اگر شفاف تر اطلاع بدید ممنون میشم
    ولی تشکر میکنم از اطلاعات منتشر شده شما در خصوص خودرو ممنونم