انواع متر دستی؛ از فلزی تا لیزری

انواع متر دستی؛ از فلزی تا لیزری

مقدمه: متر دستی نوعي ابزار براي اندازه‌گيري طول است كه به راحتي مي‌توان آن را حمل كرد و براي اندازه‌گيري ابعاد بزرگ و كوچك در مكان‌هاي مختلف از آن استفاده نمود.

متر دستی | کاربرد متر دستی | انواع متر دستی

متر یکی از کاربردی‌ترین ابزاری است که تاکنون توسط بشر ساخته شده است. اگرچه در ظاهر، متر وسیله ساده‌ای به نظر می‌رسد اما ساخت آن دقت و ظرافت خاصی می‌طلبد؛ همچنین ساخت به راحتی استفاده از آن نیست. متر دستی ابزاری پرکاربرد است که به هیچ وجه به شغل یا صنعت خاصی اختصاص ندارد و افراد در هر زمان و مکانی به آن نیاز پیدا می‌کنند.

حتی اگر گمان می‌کنید در خانه یا شغل‌تان نیازی به متر ندارد، آن را تهیه کنید. بی‌شک جایی که حتی فکرش را نمی‌کنید به کمک شما خواهد آمد.

اگر در شغل خود به طور مرتب با متر دستی سروکار دارید لازم است انواع مختلف آن را بشناسید و متناسب‌ترین نوع متر با فعالیت خود را تهیه کنید. در این مطلب قصد داریم اطلاعات سودمندی از کاربردها و انواع مختلف این وسیله کاربردی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

متر دستی چیست؟

متر یک واژه فرانسوی است که به نواری باریک و درجه بندی شده گفته می‌شود. با این وسیله می‌توان کمیت طول را اندازه گیری کرد. متر دستی جسمی قابل حمل است که در هر جعبه ابزاری یافت می‌شود و برای اندازه گیری ابعاد یک جسم، طول اتاق‌های ساختمان و … از آن استفاده می‌کنند.

در چه مواقعی از متر دستی استفاده می‌شود؟

استفاده از این وسیله برای متر کردن زمین‌هایی با مساحت کم، بناها، ابعاد اشیا و ضلع اتاق‌های ساختمان معمول است. همچنین در مشاغل و شاخه‌های صنعتی زیادی از این وسیله استفاده می‌شود. صنایع ساختمانی، صنایع کارگاهی، نجاری‌ها، لوله‌کشی‌ها، تأسیسات برقی و … از زمینه‌هایی هستند که در اندازه گیری‌های خود به متر نیاز دارند.

استفاده از این ابزار مزیت‌های فراوانی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این وسیله کوچک است و هنگام جمع شدن جای بسیار کمی اشغال می‌کند. ابعاد کم و سبکی متر دستی باعث حمل آسان و استفاده راحت از آن می‌شود.

انواع متر دستی

شرکت‌های سازنده متر دستی با توجه به نیازهای مشاغل و صنایع اقدام به تولید انواع مختلف متر با جنس‌های فلزی، پارچه‌ای، فایبرگلاس و … می‌کنند. این مترها ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را برای کاربری‌های گوناگون و اندازه‌گیری در شرایط محیطی مختلف مناسب می‌سازد. در این قسمت با انواع رایج و مشخصات آن‌ها آشنا می‌شويم.

1- متر فلزی

متر فلزی یکی از انواع رایج مترها می‌باشد. همان طور که از اسمش پیداست بدنه آن از فلز ساخته شده است. استفاده از فلز در ساخت متر، آن را مناسب کار در شرایط محیطی خشن می‌سازد. متر فلزی استحکام بالایی در برابر ضربه دارد و می‌توان در مشاغل مختلف از آن استفاده کرد. البته متر فلزی گزینه خوبی برای کار در محیط‌های مرطوب و تأسیساتی نیست زیرا در تماس با رطوبت هوا زنگ می‌زند و ممکن است درجه‌بندی آن در اثر زنگ زدن ناخوانا شود.

2- متر روکش‌دار

متر روکش دار pvc نوعی متر دستی است که بدنه‌ای نرم و ضد ضربه دارد. متر روکش‌دار مجهز به قفل ایستگاهی است که اندازه گیری را آسان ساخته و خطای آن را کاهش می‌دهد. به کمک گیره فلزی قوی و بند پارچه‌ای محکم به راحتی می‌توان این متر را در مکان‌های مختلف نصب نمود. متر روکش‌دار در شرایطی که ایستایی متر برای ما اهمیت دارد بسیار مناسب است و در مشاغلی همچون نجاری، ساخت و نصب کابینت، تولید در و پنجره و … گزینه مطلوبی به شمار می‌آید.

blank

3- متر فایبرگلاس

متر فایبرگلاس نوعی ابزار اندازه‌گیری مدرن است که از فایبرگلاس ساخته شده و در برابر رطوبت، سایش و ضربه مقاوم است. از آن جا که حین اندازه‌گیری متر مرتبا روی سطوح کشده می‌شود، از مقاومت فایبرگلاس در برابر سایش برای ساخت این نوع متر استفاده شده است. همچنین فایبرگلاس  نارسانا بوده و در تماس احتمالی با اجسام یا سطوحی که ممکن است برق داشته باشند، خطر برق‌گرفتگی را کاهش می‌دهد. همچنین متر فایبرگلاس به دلیل انعطاف‌پذیری در اندازه‌گیری اجسام منعطف همچون فنس، توری و … بهتر عمل می‌کند.

4- متر باتری‌دار

بدنه مترهای باتری‌دار را معمولا از ABS می‌سازند تا در برابر ضربه مقاوم باشد. ویژگی منحصربه‌فرد متر باتری‌دار این است با سيستم جمع‌كننده اتوماتیک طراحی شده و کاربر می‌تواند با فشردن یک دکمه، متر را جمع کند.  مترهای باتری‌دار عموما منطف هستند و برای اندازه‌گیری‌های پرمتراژ بسیار مناسب تلقی می‌شوند.

5- متر لیزری

متر لیزری از نوع پیشرفته‌ترین متر دستی است که برای سنجش فواصل طولانی استفاده می‌شوند. با کمک مترهای لیزری می‌توان در زمان بسیار کوتاهی عمل اندازه گیری را انجام داد و از قابلیت‌هایی همچون اتصال به تلفن همراه و محاسبات پیچیده بهره برد.

6- متر مهندسی

مترهای مهندسی همانطور که از اسمشان پیداست برای استفاده در گرایش‌های مختلف مهندسی ساخته شده‌اند. این نوع مترها دارای دسته گردانی برای جمع کردن متر هستند که به روش ارگونومیک طراحی شده است. مترهای مهندسی از اتصالات محکم و مقاومی برخوردارند که سبب افزایش دوام و طول عمر آن‌ها می‌شود. پیمانکاران، مهندسان و صاحبان کارگاه‌ها از مشتریان عمده این نوع مترهای هستند.

blank

در خرید متر دستی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

مترهای دستی در انواع و رنج طولی گسترده‌ای ساخته می‌شوند و در بازار مترهایی با طول 2 تا 100 متر وجود دارد. برای انتخاب متر مناسب باید عوامل مختلفی را مدنظر قرار دهید. اولین فاکتوری که باید به آن توجه کنید، نوع فعالیت و تعداد اندازه گیری‌های شما است که هرچقدر بیشتر باشد باید از نمونه مقاوم‌تری تهیه کنید.

 توجه به شرایط محیطی به شما کمک می‌کند مترهای بادوام‌تری را انتخاب کنید. هرچقدر اندازه گیری شما حساس‌تر باشد و دقت بیشتری بطلبد، باید از مدل‌های باکیفیت‌تر و پیشرفته‌تری استفاده شود. توجه داشته باشید که اگر دسته گردان، قفل، فنر بازگرداننده و دیگر تجهیزات متر شما کیفیت کافی نداشته باشند، ممکن است خیلی زود خراب و غیرقابل استفاده شود.

همين حالا براي خريد متر دستي اقدام كنيد.

همان طور که متوجه شدید متر دستی در اندازه‌ها و اجناس مختلفي وجود دارند كه با بررسي دقيق و شناخت حوزه كاري خود مي‌توانيد متناسب‌ترين مدل ممكن را براي كار خود تهيه كنيد. متر دستي و ديگر لوازم مورد نياز خود را مي‌توانيد از ابزار نيكو با كيفيت تضميني و مناسب‌ترين قيمت ممكن، تهيه كنيد.

blank

ارسال دیدگاه