بررسی انواع مخروط ترافیکی و ویژگی های آن

بررسی انواع مخروط ترافیکی و ویژگی های آن

مخروط ترافیکی یا traffic cone یکی از تجهیزات رایج ترافیکی است و با عنوان کله‌ قندی ایمنی نیز, شناخته می‌شود. از این وسیله برای تغییر مسیر, در خیابان و جاده‌ها به صورت موقت استفاده می‌شود. این وسیله به واسطه مزایا فراوان خود، کاربرد گسترده‌ای در تجهیزات ترافیکی دارد.

مخروط ترافیکی از چه جنسی ساخته می‌ شود؟

قدمت این ابزار به نیمه دوم قرن نوزده میلادی باز می‌گردد. در گذشته از ترکیب چوب و فلز با سیمان برای ساخت کله قندی ایمنی استفاده می‌شد. اما این مسئله در هنگام تصادفات آسیب زیادی به ماشین‌ها وارد می‌کرد. در نتیجه امروزه از لاستیک، ترموپلاستیک و یا PVC استفاده می‌شود.

جنس لاستیکی و یا پلاستیکی مخروط ترافیکی حمل و نقل آن‌ را آسان‌تر کرده‌ است. از طرفی ترموپلاستیک در هنگام تصادفات، آسیب کمتری به ماشین‌ها می‌زند. در برخی موارد traffic cone از نوع تاشو است؛ بدین معنی که در زیر ماشین جمع می‌شود و سپس به حالت قبلی خودش باز می‌گردد.

بررسی انواع مخروط ترافیکی و ویژگی های آن

رنگ های مختلف مخروط ترافیکی و کاربرد آن ها

بر اساس قوانین ترافیک بین المللی رنگ‌ بندی مختلفی برای مخروط‌های ترافیکی ارائه شده است. استفاده مناسب از انواع مخروط ترافیکی در کنترل موثر ترافیک شهری و جاده‌ای نقش دارد. حلقه سفید شب‌تاب و یا چراغی که به دور مخروط نصب می‌شود برای قابلیت دیده شدن مناسب آن‌ها در شب ضروری است.

  • مخروط حلقه‌دار سبز و سفید: این نوع مخروط نشان دهنده دسترسی رانندگان به یک لاین است.
  • مخروط حلقه‌دار زرد و سفید: توقف ممنوع. این نوع مخروط در شرایط ترافیک‌های سریع و با حجم بالا به کار می‌رود.
  • مخروط آبی سفید با حلقه سفید یا زرد: این نوع مخروط نشان‌ دهنده وجود کابل و یا ساختارهایی در ارتفاعات است که امکان برخورد آن‌ها با سقف ماشین‌ و یا کامیون وجود دارد.
  • مخروط سبز: این نوع مخروط ترافیکی وجود انشعابات بزرگراه و ورودی پروژه‌های تاسیساتی را به ماشین‌ها نشان می‌دهد. بدین ترتیب آن‌ها می‌توانند در زمان مناسب سرعت خود را کاهش بدهند.
  • مخروط زرد رنگ: نشان دهنده خطر است. همچنین احتمال خطر برق‌گرفتگی با برق فشار قوی را نشان می‌دهد.
  • مخروط نارنجی یا قرمز: مهم‌ترین و پرکاربردترین نوع مخروط است. به معنای وجود خطر شدید در یک منطقه استفاده می‌شود. غالبا این نوع مخروط را در سطح شهر مشاهده کرده‌ایم.

بررسی انواع مخروط ترافیکی و ویژگی های آن

کاربرد مخروط  ترافیکی در شهر

از  مخروط ترافیکی برای نشان دادن محدوده ساخت و ساز در نزدیک معابر ماشین رو، مسدود کردن راه ورودی یک خیابان، نشان دادن محدوده بازی بچه ها و در کل برای جداسازی مسیر ماشین‌ها استفاده می‌شود.

اندازه و وزن مخروط های ترافیکی

کله قندی ایمنی به واسطه کاربردهای مختلف، دارای اندازه‌های مختلفی است. این وسیله از کوچکترین سایز یعنی سی سانتیمتری تا بزرگترین سایز (یک متری) به فروش می‌رسد. وزن مخروط‌های ترافیکی به صورت استاندارد مشخص شده است. مخروط 30 سانتیمتری 0.5 کیلو گرم, 70 سانتیمتری 3.2 کیلوگرم و 90 سانتیمتری 4.5 کیلوگرم وزن دارد.

رعایت ایمنی، ضامن سلامتی

تمام تجهیزات و ابزار ایمنی و ترافیکی در شهر برای حفظ سلامتی و جان شهروندان طراحی شده است. اطلاع داشتن از انواع و کاربرد مخروط ترافیکی می‌تواند در رعایت قوانین و حفظ هر چه بیشتر ایمنی افراد جامعه موثر باشد. خرید ابزار ایمنی و با کیفیت نظیر انواع کله قندی ترافیکی از مراکز معتبر و به روز می‌تواند شما را در بهترین انتخاب یاری کند.

ارسال دیدگاه