بررسی تفاوت ها و کاربرد های سینی کابل و ترانکینگ

بررسی تفاوت ها و کاربرد های سینی کابل و ترانکینگ

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، تجهیزات ساختمانی دستخوش تغییراتی اساسی و مهم شدند. یکی از این تغییرات، سیستم سیم کشی در ساختمان های سراسر شهر است. در گذشته سیم کشی ساختمان ها به صورت رو باز و یا به وسیله سیستم لوله کشی برق انجام می گرفت. متاسفانه این روش ها از کارایی مناسبی برخوردار نبودند و در گذر زمان کابل ها بر اثر دلایل مختلف مانند تغییرات جوی و محیطی از بین رفته و خراب می شدند. اما امروزه تجهیزات مدرن تر به همراه کارایی های بیشتر به بازار راه یافته اند که می توانند جایگزینی مناسب برای روش های قدیمی در نگهداری سیم ها باشند. ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا کاربران را با دو مدل از این تجهیزات یعنی سینی های کابل و داکت و ترانکینگ و تفاوت میان آن دو آشنا کنیم.

سینی کابل و کاربرد های آن

یکی از سیستم های نگهداری و هدایت کابل ها در ساختمان ها و مجتمع‌های صنعتی، سینی های کابل هستند. سینی های کابل در دو نوع گالوانیزه و پلاستیکی تولید می شوند که انواع گالوانیزه آن دارای پوششی آبکاری شده با فلزات مقاوم می باشد. از این رو سینی های کابل گالوانیزه در محیط هایی همچون مکان های صنعتی و فضاهای مرطوب که نیازمند مقاومت بیشتری هستند، مورد استفاده قرار می گیرند. نوع دیگر سینی های کابل که از جنس پلاستیک سخت یا به اصطلاح PVC می باشند، دارای مقاومت پایین تری بوده و برای نگهداری و مدیریت سیم کشی ساختمان های شهری طراحی می شوند. از ویژگی های مهم انواع سینی کابل که به وسیله آن ها سال ها از سیم ها محافظت خواهد شد، می توان به مواردی مانند ضد خوردگی، ضد زنگی، مقاومت در برابر رطوبت، استحکام و عمر بالا اشاره کرد. همچنین سینی های کابل در دو دسته سینی و نردبان طراحی شده و بسیار انعطاف پذیر هستند. به این دلیل نصب و نگهداری آن ها کار دشواری نبوده و به راحتی می توان آن ها را گسترش داد.

سینی کابل و کاربرد های آن

ترانکینگ و کاربرد های آن

ترانکینگ ها از دیگر تجهیزات مدیریت و نگهداری کابل ها هستند که از تجمع انبوه و نامنظم آن ها در یک ساختمان و یا یک واحد جلوگیری می کنند. ترانکینگ ها با توجه به محلی که در آن بکار گرفته می شوند و همچنین کارایی هایی که دارند، در انواع متفاوتی از جمله دیواری، دفنی و ستونی تولید و به فروش می رسند. از ترانکینک های دیواری در محل های مسکونی اداری، ترانکینگ های دفنی در سیستم های برق فشار قوی و ضعیف و ترانکینگ های ستونی در اتاق های کنفرانس، محیط های آموزشی و اداری و همایش ها استفاده می کنند. این تجهیزات دارای محفظه ای داخلی هستند که از شدت نویز ها می کاهد و سرعت و کیفیت ارتباطات را افزایش می دهد. همچنین ترانکینگ ها به گونه ای طراحی شده اند تا مصرف کنندگان قادر باشند به راحتی و در نقاط مورد نظرشان بدون آنکه به قسمتی از ساختمان آسیبی وارد کنند، پریز برق ایجاد نمایند. ترانکینگ ها دارای امکانات منحصر به فرد دیگری همچون انعطاف پذیری، زیبایی، استحکام و مقاومت بالا، ضد آتش و آب هستند که در مدت زمان زیاد از کابل ها محافظت خواهند کرد. این تجهیزات از لحاظ اقتصادی به صرفه بوده و نصب آن ها نسبتا آسان است.

تفاوت های سینی کابل و ترانکینگ

همانطور که مطالعه کردید، ترانکینگ ها و سینی های کابل کارایی هایی متشابه به یکدیگر دارند و هر دو با یک هدف که آن نگهداری و نظم دهی به سیم ها است، عرضه می شوند. با این وجود، میان سینی های کابل و ترانکینگ ها تفاوت هایی وجود دارد که ما در ادامه این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت. سینی های کابل نسبت به ترانکینگ ها بزرگتر هستند و بر خلاف آن ها، می توان کابل های بیشتری را به وسیله سینی های کابل مدیریت کرد. به این دلیل توصیه می شود که از ترانکینگ ها در داخل خانه که حجم کمتری از سیم ها وجود دارند، استفاده شود.

ترانکینگ ها را برای نگهداری کابل هایی با اقطار کم به کار می گیرند. از این رو ضخامت و مقاومت این تجهیزات کمتر از سینی های کابل است. پس معمولا نمی توان از ترانکینگ ها در محیط های صنعتی استفاده نمود.

سینی های کابل از مقاومت بیشتری نسبت به ترانکینگ ها برخورداند و استفاده از آن ها در مکان هایی با شرایط آب و هوایی سخت، بیشتر توصیه می شود. همچنین سینی کابل گالوانیزه در محیط های اسیدی عملکرد بهتری در برابر تراکینگ ها دارند.

تفاوت های سینی کابل و ترانکینگ

سخن پایانی

در حال حاضر سیم ها عضوی جدایی ناپذیر در زندگی روزمره ما هستند. ما در تمام طول شبانه روز از آن ها به طور مستقیم و غیر مستقیم استفاده می کنیم. پس می بایست ما از تجهیزات و ابزارهای تولید شده در زمینه حفاظت و نگهداری کابل ها از جمله سینی های کابل، ترانکینگ ها و داکت ها و… کمک گرفته تا از فرسودگی و نامنظمی سیم ها جلوگیری نماییم.

ارسال دیدگاه