تجهیزات ضروری برای جلوگیری از خطرات احتمالی برق گرفتگی

تجهیزات ضروری برای جلوگیری از خطرات احتمالی برق گرفتگی

خطرات در محیط‌های کار با ابزار الکتریکی اجتناب ناپذیر است. در این شرایط باید ضمن شناسایی دقیق خطرها، تجهیزات لازم برای جلوگیری از بروز حوادث را نیز بشناسیم و از آن‌ ها استفاده کنیم. این تجهیزات حفاظت فردی که به اختصار PPE خوانده می‌شوند؛ نقش مهمی را در خنثی کردن بار الکتریکی ایجاد شده به‌ وسیله وسایل برقی دارند.

تجهیزات ضروری شامل کفش عایق برق، کلاه عایق برق، دستکش عایق برق و کفپوش هستند که می‌بایست در هنگام کار مورد استفاده قرار گیرند.

لیست تجهیزات لازم برای پیش‌گیری از برق گرفتگی

blank

همانطور که می‌دانید، بسیاری از تلفاتی که در اثر برق گرفتگی رخ می‌دهند معمولا به وسیله انتقال جریان برق به بدن انسان است. در این زمان سیستم عصبی بدن به شدت تحریک شده و توان انجام فعالیت روزانه را از دست می‌دهد.

این کار ممکن است باعث ایجاد، شوک، اغما و در نهایت مرگ شود؛‌ تصور کنید که این فاجعه می‌تواند با استفاده از دستکش عایق برق به راحتی دفع شود. پس نقش تجهیزات برای پیش‌گیری از عبور جریان برق امری است که باید بیش از پیش به آن توجه کنید.

کفش عایق برق

این کفش‌ها معمولا از جنس پارچه‌ای هستند. علاوه‌بر عدم عبور جریان برق، کفش‌های ایمنی نقش مهمی در جلوگیری از لیز خوردن و آسیب حین سقوط اجسام به پا را دارند. البته استفاده از این کفش‌ها فقط مخصوص تکنسین‌های برق نیست و کارگران خط لوله، شرکت نفت و گاز، تعمیرات دکل‌های حفاری و… نیز از این کفش‌ ها استفاده می‌کنند. کفش‌ عایق برق ممکن است به‌ صورت رسانا یا غیر رسانا باشند. کفش‌های رسانا معمولا در مکان‌هایی که در معرض الکتریسیته ساکن هستند، استفاده می‌شوند.

در صورتی که کفش‌های نارسانا یا عایق برای کارگرانی مناسب است که به طور پیوسته با مدارهای زنده سر و کار دارند. نوع دیگری از کفش‌ها نیز کفش‌های آنتی استاتیک هستند که برای مقاومت در برابر حوادث ناشی از برخورد با الکتریسیته و مدارهای زنده در نظر گرفته می‌شوند.

کلاه عایق برق

برقکارها، نیاز به کلاه‌هایی دارند که ضمن استحکام مناسب باعث جلوگیری از عبور جریان برق شود. این کلاه‌ها می‌بایست سنگین و دارای چگالی بالا باشند. اندازه کلاه نیز باید متناسب با شما باشد. کلاه‌های عایق برق به دسته E ، C، G دسته بندی می‌شوند که در این میان نوع G و E عایق جریان برق هستند.

دستکش عایق برق

blank

این دستکش‌ها نقش مهمی در جلوگیری از عبور جریان برق به بدن دارند. با توجه به حوزه کار خود می‌توانید از نوع مناسب آن‌ها استفاده کنید. دستکش عایق برق اولین چیزی است که یک تعمیرکار یا تکنسین برق در برخورد با اجسام به کار می‌گیرد و نقش مهمی را در ایمنی ایفا می‌کند.

معمولاً بسیاری از کارکنان از یک دستکش لاستیکی و یک دستکش چرمی برای حفاظ کامل خود استفاده می‌کنند. دقت داشته باشید که برای سهولت حرکات حتما لازم است که دستکش عایق برق سایز خود را استفاده کنید. پاک کردن دستکش نیز نقش مهمی در افزایش کیفیت و عملکرد آن خواهد داشت.

کف‌پوش عایق برق

این کفپوش‌ها که با نام تشک‌های ضد الکتریک استاتیک نیز شناخته‌ می‌شوند، نقش مهمی را در جلوگیری از هدایت جریان برق برعهده دارند. در واقع کار این کفپوش‌ها تخلیه نیروی الکتریکی است که ممکن است به وسیله ترانزیستورهای برقی به آن‌ها منتقل شود.

براساس قدرت خنثی کردن نیروی الکتریکی این کفپوش‌ها به انواع مختلفی دسته بندی می‌شوند. جنس این کفپوش‌ها معمولا از لاستیکی طبیعی، PVC یا لاستیک نیتریل است. در میان این سه نوع کفپوش‌های لاستیکی از همه با دوام‌تر هستند.

همچنین کفپوش‌های PVC قیمت بسیار مناسبی دارند. جالب است بدانید که نحوه چینش این کفپوش‌ها نیز ممکن است متفاوت باشد. الگوی الماسی، حباب‌ دار، صاف و پیبل گرین چهار نوع پرطرفدار آرایش این نوع کفپوش‌ها هستند.

 

سخن پایانی

در انتها باید بگوییم که مهم‌ترین آیتم در جلوگیری از برق گرفتی این است که از دستگاه‌های خطر آفرین جلوگیری شود. اما اگر به ناچار مجبور شدید که با دستگاه‌ها کار کنید، تجهیزات کافی مانند کلاه عایق، کفش عایق، کفپوش عایق و دستکش عایق را استفاده کنید. شاید استفاده از این ابزار وقت بسیار کمی را از شما بگیرد، اما این را بدانید که استفاده از آن‌ها در بسیاری از مواقع باعث دفع یا کاهش خطرات احتمالی خواهد شد‌.

ارسال دیدگاه