دلایل استفاده از پوکه در سبک سازی ساختمان چیست؟

دلایل استفاده از پوکه در سبک سازی ساختمان چیست؟

چکیده : پوکه معدنی سنگی آتش فشانی است که کاربرد ها و مزایای زیادی دارد.حال به این موضوع می پردازیم که دلایل استفاده از پوکه معدنی در سبک سازی ساختمان چیست.

در بین سنگ های آذرین، پوکه معدنی یکی از بهترین، پرکاربرد ترین و پرمصرف ترین سنگ ها است. پوکه معدنی که سنگی منحصر به فرد است از دل کوه های آتشفشانی شکل‌ می گیرد و از خواص و کاربرد های بسیار زیادی برخوردار می باشد.

پوکه معدنی را بیشتر در نواحی کوهستانی می توان دید و در ایران، نواحی غربی کشور دارای بیشترین منابع از این نوع سنگ معدنی هستند.

پوکه معدنی به دلیل وزن سبکی که دارد کاربرد فراوانی در ساختمان سازی داشته و امروزه به وفور از این سنگ معدنی در پروژه های ساختمان سازی و عمرانی استفاده می شود. ویژگی و مزیت سبک بودن پوکه های معدنی باعث می شود وزن ساختمان به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند و امروزه این امر بسیار اهمیت پیدا کرده است.

در ادامه ی این مقاله با ما همراه باشید تا دلایل استفاده از پوکه در سبک سازی ساختمان را ذکر کنیم.

دلایل استفاده از پوکه در سبک سازی ساختمان چیست؟

همان طور که گفتیم پوکه معدنی، یک سنگ معدنی است که از آتشفشان ها به وجود می آید. گدازه های آتش فشانی بعد از فوران با زمین برخورد کرده و به دلیل برخورد این مواد داغ با سطح هوا، سوراخ های ریز و درشتی در آن به وجود می آید. وجود این حفره های ریز و درشت در پوکه های معدنی باعث سبک شدن وزن آن ها شده است و به همین دلیل سبک بودن این پوکه های معدنی مزیت بزرگ آن ها در حوزه ساختمان سازی به حساب می آید.

با توجه به خسارت های پر هزینه ای که وقایع طبیعی همچون زلزله به ساختمان ها وارد می کنند، بیش از پیش نیاز به مقاوم سازی ساختمان ها در مقابل بلایای طبیعی حس می شود. به همین دلیل تمام تلاش همگی مهندسان و پژوهشگران در صنعت ساختمان سازی این است که با پیدا کردن روش های استاندارد و مقرون به صرفه باعث افزایش ایمنی ساختمان در برابر بلایای طبیعی، به ویژه زلزله شوند.

اگر ساختمان وزن کمتری داشته باشد، در زمان وقوع زلزله آسیب کمتری خواهد دید. پس یکی از روش هایی که تا به اکنون به این منظور کشف شده است، استفاده از پوکه معدنی در سبک سازی ساختمان ها می باشد.

بنابراین یکی از دلایل استفاده از پوکه در سبک سازی ساختمان، سبک بودن این سنگ معدنی می باشد. البته کاربرد پوکه های معدنی در سبک سازی ساختمان فقط به خاطر سبک بودن آن ها نیست و دلایل بسیار دیگری هم دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

مقاوم و مستحکم بودن پوکه معدنی

علاوه بر سبک سازی ساختمان ویژگی شگفت انگیز دیگر پوکه های معدنی مقاومت بالای آن ها است.

مقاوم بودن این ماده معدنی به دلیل عناصر تشکیل دهنده اصلی این سنگ معدنی است که به طرز شگفت انگیز و عجیبی منجر به استحکام این ماده معدنی شده است.

 به دلیل ویژگی مقاومت و استحکام بالایی که پوکه های معدنی دارند ساختمان های ساخته شده با این ماده معدنی با ارزش نسبت به دیگر ساختمان ها مقاومت و استحکام بیشتری دارند.

نیاز روزافزون به سبک سازی ساختمان و در عین حال به دلیل مقاومت این سنگ معدنی باعث مقاوم سازی بیشتر ساختمان ها در برابر زلزله می شود که این ویژگی یکی دیگر از دلایل استفاده از پوکه در سبک سازی ساختمان می باشد.

همین دو ویژگی بارز پوکه، یعنی سبک و مقاوم بودن آن، همچنین زلزله خیز بودن کشورمان باعث شده در سبک سازی ساختمان ها بیشتر پوکه معدنی به کار برده شود تا مصالح سنتی و قدیمی ساختمان سازی.

عایق مناسب در برابر دما و صدا

عایق مناسب در برابر دما و صدا

دلایل استفاده از پوکه در سبک سازی ساختمان به خاطر عایق بندی پوکه معدنی در برابر سرما، گرما و صدا نیز می باشد. این ماده معدنی در تمام فصول سال از به هدر رفتن انرژی پیشگیری کرده و از نفوذ گرما و سرما به داخل ساختمان در فصول مختلف سال جلوگیری می کند.

جایگزینی مناسب برای مصالح سنتی ساختمانی

یکی از معایب مصالح ساختمانی سنتی که در ساختمان سازی استفاده می شوند، وزن بسیار زیاد آن هاست که باعث سنگین شدن سازه می شود و این مسئله یکی از مشکلات جدی در ساختمان است. به همین دلیل امروزه برای سبک سازی ساختمان ها از پوکه معدنی استفاده می شود. یکی از دلایل استفاده از پوکه در سبک سازی ساختمان این است که این ماده معدنی جایگزین بسیار مناسبی برای مصالح سنتی ساختمانی بوده است.

ماسه و آجر از همین مصالح قدیمی و سنتی ساختمانی هستند که به تنهایی وزن خیلی زیادی از ساختمان را به خود اختصاص می دهند و از استحکام چندانی هم برخوردار نبوده و در برابر زلزله نیز مقاوم نیستند و ممکن است در زمان وقوع چنین حوادثی باعث تلفات جانی بسیاری شوند. به همین دلیل بسیاری از مصالح ساختمانی با این ماده معدنی به خاطر سبک وزنی آن ایجاد می شود و در تمامی بخش های اصلی تشکیل شده در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

مقاوم در برابر حمله موریانه ها و حشرات

مقاوم در برابر حمله موریانه ها و حشرات

وجود مورچه ها، موریانه ها و حشرات موذی در ساختمان ها از معضلاتی است که مطمئنا تا به حال گریبان گیر بسیاری از افراد شده است.

پوکه معدنی علاوه بر سبک و مقاوم بودنش، در برابر حمله موریانه و حشرات موذی نیز بسیار مقاوم است و همین ویژگی که یکی دیگر از دلایل استفاده از پوکه در سبک سازی ساختمان به شمار‌می رود، آن را برای استفاده در ساختمان ها مناسب کرده است. برای پیشگیری از حمله این حشرات می توان از پوکه معدنی در بخش های مختلف ساختمان، محوطه سازی، سیمان کاری نما، ایزوله سازی لوله ها، روکش سطح جاده و تهیه بلوک استفاده کرد.

سخن پایانی

استفاده از پوکه معدنی به عنوان یکی از مواد اصلی در مصالح ساختمانی باعث کاهش چشمگیر وزن ساختمان شده است. قدرت و توانایی چسبندگی پوکه معدنی نسبت به دیگر مصالح ساختمانی بیشتر است و در نهایت باعث افزایش مقاومت و استحکام ساختمان در برابر زلزله شده است. استفاده از پوکه های معدنی حتی در زمان شناژبندی باعث کاهش بسیار زیاد وزن ساختمان می شود.

در این مقاله تلاش کردیم دلایل استفاده از پوکه در سبک سازی ساختمان را برای شما همراهان گرامی ذکر کنیم. بسیار سپاسگزاریم که تا به انتهای این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

ارسال دیدگاه