موتور سردخانه صنعتی را به درستی انتخاب نمایید

موتور سردخانه

برای داشتن یک سردخانه با کارکرد عالی انتخاب تجهیزات سردخانه بسیار مهم است زیرا خرید تجهیزات سردخانه خوب، کارکرد عالی سردخانه را در پی دارد ، در این بین موتور سردخانه یا کمپرسور از مهم ترین تجهیزات سردخانه می باشند.

در این مقاله سعی بر این شده که شرایط انتخاب یک موتور سردخانه صنعتی را شرح دهیم برای این اقدام باید بدانید سردخانه و انواع سردخانه و تجهیزات سردخانه صنعتی چیست و چجوری تجهیزات درست را انتخاب کنیم.

سردخانه چیست ؟

سردخانه یا انبار سرد مکانی است که جهت نگه داری از مواد فاسد شدنی مانند گوشت و مرغ، داروها، میوه و سبزیجات استفاده می شود. در سردخانه باید این مواد را به صورت تازه نگه داری کند.

انواع سردخانه

  • سردخانه ها بر اساس نوع، گاز مبرد استفاده شده، حجم و کاربرد گروه بندی می شوند.
  • سردخانه ها را بر اساس گاز مبرد استفاده شده شان به سردخانه آمونیاکی و سردخانه فریونی می توانیم تقسیم کنیم.
  • سردخانه ها بر اساس کاربرد به سردخانه مواد غذایی، دارو و … دسته بندی می شوند.
  • سردخانه ها براساس نوع سایز به سردخانه کوچک، متوسط، بزرگ تقسیم می شوند.

 تجهیزات سردخانه

خرید تجهیزات سردخانه مانند موتور سردخانه ( کمپرسور)، کندانسور، اواپراتور، عایق ها و … در ساخت سردخانه بسیار مهم است.

کمپرسور بیتزر

موتور سردخانه

برای انتخاب موتور سردخانه باید بار برودتی سردخانه را بدانیم زیرا متناسب با بار برودتی یا ظرفیت سرمایش سردخانه باید موتور سردخانه انتخاب شود و گرنه بازدهی مناسبی ندارد.

به طور مثال ممکن است نیاز باشد موتور سردخانه در شرایط مختلفی کار کند، ممکن است بار متغیر باشد، یا بار سبک باشد پس بهتر است این را در نظر بگیریم که اگر بار برودتی متغیر است از کمپرسورهای متغیر یا دو مرحله ای استفاده کنیم. در مرحله بعدی باید شرایط کارکرد سردخانه را بررسی کنیم که این بررسی روی دمای اواپراتور، دمای کندانسور و نوع مبرد است.

نوع مبرد را در نظر بگیرید که بعضی کمپرسور ها فقط برای مبرد خاصی ساخته شده اند. پس از مشخص شدن موارد بالا می توانیم با استفاده از کاتالوگ یا نرم افزار ها موتور سردخانه مورد نیاز خود را انتخاب کنیم.

خرید موتور سردخانه با استفاده از نرم افزار

با پیشرفت علم و بروز رسانی نرم افزارها، خرید تجهیزات سردخانه آسان تر شده است. برای خرید موتور سردخانه مناسب با نیاز خود کافیست اطلاعات اولیه شامل نوع مبرد سردخانه، دمای کندانسور، اواپراتور و … را وارد نرم افزار کنید تا موتور یا کمپرسور مورد نیاز را برای شما نمایش دهد.

انواع موتور سردخانه

کمپرسورهای سردخانه دارای انواع مختلفی شامل کمپرسور باز، بسته یا هرمتیک و نیمه بسته یا سمی هرمتیک هستند.

کمپرسور ها بر اساس مکانیزم عملکردی

انواع موتور سردخانه بر اساس مکانیزم عملکردی شامل کمپرسور رفت و برگشتی (پیستونی)، کمپرسور روتاری، کمپرسور ساتریفیوژ، کمپرسور اسکرو، کمپرسور اسکرال می باشند.

کمپرسور سردخانه بر اساس برند سازنده

از معتبرترین برند های سازنده کمپرسور می توانیم به کریر، بیتزر، دانفوس، کوپلند، فراسکلد، بوک،دورین و رفکامپ اشاره کنیم که برند بیتزر بهترین برند می باشد. هر کدام از برند های اشاره شده در بالا دارای رنج دمایی، نوع گاز مبرد، توان مصرفی و … مخصوص به خود می باشند.

کمپرسور سردخانه بیتزر

این کمپرسور سردخانه در بین سایر برندها در ایران شناخته شده تر می باشد. کمپرسور بیتزر در کشور آلمان تولید و ساخته می شود. این کمپرسورها به صورت تک فاز و هم بصورت سه فاز کاربرد دارند.

انواع کمپرسور بیتزر

کمپرسور پیستونی بیتزر

این نوع از کمپرسور بیتزر در توان های مختلف به صورت کمپرسور رفت و برگشتی تولید می شود. کمپرسور پیستونی بیتزر دارای کیفیت عالی و قیمت مقرون به صرفه هستند. این کمپرسورها دارای رنج توانی از 1.5 اسب بخار تا 70 اسب بخار می باشند.

کمپرسور اسکرو بیتزر

کمپرسور اسکرو بیتزر دارای کاربرد های زیادی در چیلرهوا خنک یا پمپ های حرارتی است. از ویژگی های کمپرسور اسکرو بیتزر می توان به کنترل ظرفیت، کاهش تلفات جریان داخلی و سیستم جداکننده روغن داخلی اشاره کنیم. کمپرسور اسکرو بیتزر CSH جز استاندارد ترین کمپرسور اسکرو می باشد.

کندانسور

کندانسور یکی دیگر از تجهیزات مهم سردخانه می باشد. کندانسور گاز مبرد را از حالت گاز به مایع تبدیل می کند. برای انتخاب کندانسور سردخانه مناسب باید به توان اواپراتور، کمپرسور، اخاتلاف دما، نوع مبرد و موارد دیگر توجه کرد. کندانسورها با برند های مختلفی در بازار موجود می باشند که بنا به نیاز می توانید آن ها را تهیه کنید.

اواپراتور

اواپراتور سردخانه وظیفه جذب حرارت را بر عهده دارد ، اواپراتور ها انواع گوناگونی دارند که برای سردخانه فقط از اواپراتورهای هوایی می توانیم استفاده کنیم.

ارسال دیدگاه