انواع میخ مورد استفاده در صنایع مختلف کدامند؟

انواع میخ مورد استفاده در صنایع مختلف کدامند؟

مقدمه: یکی از پر کاربردترین وسایل در صنایع مختلف مانند نجاری میخ نام دارد. بسته به نیاز کاربران میخ ها در اندازه  طرح های مختلف طراحی و تولید می شوند. هر کدام از جنس ها و طرح های مورد استفاده در ساخت میخ می تواند در مکان های مختلف پاسخگوی نیازهای افراد شود.

معرفی میخ 

یکی از اتصال دهنده های اصلی که در صنایع بسیاری کاربرد دارد میخ نام دارد. این شی پرکاربرد در انواع مختلفی طراحی و تولید می ‌شود. استفاده از این شی در کارهای مختلفی مانند اتصال دو شی محکم به هم، نجاری ها و کارهای چوبی جهت چفت کردن، کارهای ساختمانی و در انواع پروژه های مهندسی کاربرد فراوان دارد.

با توجه به طراحی این شی در گونه های مختلف، هر کدام از آن ها با کاربرد خاص در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اهداف خاصی که در طراحی آن وجود دارد متناسب با نیاز کاربران در قطرهای مختلف، طول ها و مدل های گوناگون طراحی و به بازار عرضه می شود.

میخ چیست؟

همانگونه که بیان کردیم یکی از پرکاربردترین وسایل در صنایع مختلف میخ نام دارد. این محصول فلزی با ساختمان ایستاده و دارای یک سر تیز به گونه ای طراحی می شود که به راحتی بتواند در اشیای سخت نفوذ کرده و آن ها را به هم متصل کند. بسته به نیاز کاربران میخ ها در جنس های مختلف اعم از آهن، آلومینیوم و برنج طراحی می شوند.

بررسی ‌ها نشان می‌دهد که حداقل ۳ هزار سال پیش از این شی در ساخت و ساز استفاده شده است. علاوه بر این اهمیت این شی در گذشته به گونه ای بود که هنگامی که قصد تخریب مکانی را داشته‌ اند به منظور درآوردن میخ ها، مکان مورد نظر را آتش زده تا بتوانند دوباره آن ها جهت استفاده به دست بیاورند.

انواع میخ ها

با توجه به اندازه، کاربرد و جنس می توان میخ ها را به چند دسته مختلف تقسیم نمود. هر کدام از این گزینه ها بسته به نیاز شما می توانند مورد استفاده قرار گیرند. با توجه به اینکه میخ و چوب به عنوان دو شی بسیار مهم همواره با هم مورد استفاده قرار گرفته اند، این حوزه فعالیت همواره نگاه ویژه ای به طراحی میخ داشته است. اگر بخواهیم به صورت کامل شما را با انواع میخ آشنا کنیم می توانیم به گزینه های زیر اشاره نماییم.

قدیمی، کفپوش قدیمی، سرپهن، بدون سر، دو سر، مارپیچ،  فولادی، پوششی  پرداخت، بنایی، دیواری، بست، نواری، چاشنی و بست موج دار.

میخ آهنی

همانگونه که بیان کردیم این شی فلزی در انواع مختلفی و بسته به نیاز شما طراحی و تولید می شود. یکی از انواع آن ها، آهنی نام دارد. این نوع با استحکام مناسبی طراحی شده تا بتواند به اندازه کافی اتصال دلخواه را برقرار کند. این نوع میخ در گونه های مختلفی می تواند طراحی و مورد استفاده قرار گیرد که برخی از این گونه ها شامل پیچ خورده یا شیاردار برای بهبود روند اتصال طراحی می شوند.

انواع میخ نواری

بسته به نوع نیاز شما نوع نواری در کارآیی، فرمت و اندازه های مختلف طراحی و تولید می شود. این نوع را می توان به سه دسته اصلی تقسیم نمود:

دنده ای: طراحی این گزینه به گونه ای است که با بهره مندی از حلقه های مخروطی متوالی می توانند به راحتی داخل چوب فرو رود. با توجه به نوع ساخت این نوع به راحتی می تواند در چوب نفوذ کنند و بسیار سخت و حتی ناممکن می توان آن ها را از چوب جدا نمود. از جمله مکان ‌های استفاده و صنایع مورد نیاز برای کاربرد این نوع می توان به استفاده در پارکت اشاره کرد.

مته ای: یکی دیگر از انواع میخ های نواری مته ای نام دارد. نحوه ساخت این نوع به گونه ‌ای است که با بهره مندی از شیارهای جلو برنده می ‌تواند به بهترین نحو و با حرکت دورانی و چرخشی درون چوب و انواع اجزای سخت نفوذ کند. با توجه به حرکت چرخشی و دورانی جهت نفوذ در مکان های مورد استفاده، خارج کردن آن می تواند به امری غیر ممکن تبدیل شود.

انواع میخ مورد استفاده در صنایع مختلف کدامند؟

ساده: نوع ساده نیز در مکان ها و صنایع مختلف مانند صنایع چوبی کاربرد فراوان دارد. امروزه از این نوع جهت استفاده در باکس ها، پالت ها مکان ‌های دیگر استفاده می شود.

جنس فلز مورد استفاده در ساخت

برای تولید میخ از فلزات مختلفی استفاده می شود. با این حال معروفترین و پرکاربردترین فلزات برای ساخت آن عبارتند از: آلومینیوم، فولاد ضدزنگ، برنج و فولاد.

در صنایعی مانند نجاری بیشتر از فولاد معمولی استفاده می شود. به همین منظور بسیاری از شرکت ‌ها جهت ایجاد روان کننده در ساخت میخ از وینیل استفاده می کنند. این عمل موجب می شود که هنگام استفاده توسط کاربر به راحتی در سطوح مورد نظر نفوذ کند. علاوه بر این در ساخت میخ های ضد زنگ با استفاده کردن از فسفات منگنز یا روی با اعمال الکتریکی، گرم یا سرد موجب می ‌شوند که محصول تولید شده در برابر اکسید شدن و خوردگی و همچنین رنگ پذیری مقاوم شود.

اگر بخواهید در هوای آزاد و فضای باز از گزینه ای استفاده کنید بهترین نوع گالوانیزه ضد زنگ خواهد بود. با توجه به اینکه این محصول دارای دوام بیشتری جهت جلوگیری از زنگ زدن است، جهت به کار بردن در فضای باز بهترین گزینه محسوب می ‌شود.

اندازه

در گذشته از واژه پنی جهت اندازه گیری استفاده می شد. اگرچه مدت زمان زیادی از این واژه گذشته است اما کماکان در ایالات متحده آمریکا از این واحد جهت اندازه گیری استفاده می شود.

میخ ها در اندازه‌ های مختلف و بسته به نیاز کاربران طراحی و تولید می شوند. معمولاً بدون در نظر گرفتن سر میخ اندازه آن را اعلام می ‌کنند. چنانچه شما با واژه 30*2 مواجه شدید بیانگر این امر است که طول میخ 30 میلی‌متر بوده و قطر آن ۲ میلی متر خواهد بود.

انواع میخ مورد استفاده در صنایع مختلف کدامند؟

بهترین میخ

جهت انتخاب بهترین گزینه باید متناسب با نیاز خود گزینه مورد نظر را خریداری نمایید. با این حال نوع فولادی نسبت به سایر گزینه ها دارای استحکام بالاتری خواهد بود. با توجه به اینکه در برابر رطوبت، مقاومت بسیار بالایی دارد، استفاده از آن در مکان های مختلف می تواند پاسخگوی نیازهای شما شود. چنانچه در فشار های بالا از این نوع استفاده شود، ممکن است دچار خمیدگی شود. با این حال ما در این مجموعه با بهره مندی از انواع میخ های مورد نیاز شما، خدمات گسترده ای را ارائه می دهیم.

ارسال دیدگاه