نقش فشنگی آب خودرو یا سنسور دمای آب در اتومبیل

نقش فشنگی آب خودرو یا سنسور دمای آب در اتومبیل

فشنگی آب خودرو یا سنسور دمای آب از جمله قطعات اصلی در اتومبیل بوده که خرابی آن ممکن است مشکلات زیادی به وجود بیاورد. این قطعه در رادیاتور قادر بوده که برای تنظیم ورود آب به رادیاتور با مقاومت معکوس عمل کند. در واقع برای تنظیم مقدار آب ورودی به رادیاتور این قطعه باید بتواند عملکرد خود را به‌ خوبی انجام دهد. هنگامی‌ که دمای آب موجود در خودرو پایین باشد، فشنگی آب خودرو با افزایش مقاومت ما این امکان را فراهم می‌کند که آب کمتری عبور کرده و به رادیاتور وارد شود. در واقع هر اندازه دمای آب با افزایش همراه شود، مقاومت کمتری از فشنگی نسبت‌ به عبور آب مشاهده خواهیم نمود. شرایط موجود نشان می ‌دهد که با بالا رفتن دمای آب، این قطعه اجازه خواهد داد که میزان ورودی آب به رادیاتور افزایش یابد.

فشنگی آب خودرو

فشنگی آب خودرو یا سنسور دمای آب چیست؟

فشنگی آب خودرو که آن را با نام سنسور دمای آب نیز می‌شناسند، قطعه‌ ای کوچک بوده که آن را در مسیر مایع خنک کننده آب قرار می‌دهند. استفاده از این قطعه موجب می‌شود که در هر لحظه بتوان برای کنترل دمای آب اقدام نمود. به‌ عبارت‌ دیگر یک سنسور قرار گرفته‌ شده بر روی اتومبیل کمک می‌کند که بتوان دمای آب ماشین را همواره سنجید. با توجه به این شرایط اطلاعات بدست آمده در خصوص دمای مایع خنک کننده به ECU ارسال می‌شود. در این بین ECU نیز با بررسی اطلاعات به‌ دست‌ آمده می‌تواند برای تعیین دور فن، دستور لازم را ارسال نماید. از طرف دیگر بر اساس میزان گرمی و سردی موتور، ECU قادر است که توسط سوزن انژکتور میزان پاشش سوخت را تعیین کند.

در اغلب خودروها مشاهده خواهید کرد که سنسور دمای آب را بر روی محفظه ترموستات قرار می‌دهند. به عبارت دیگر اگر بخواهیم ساده‌تر به بررسی فشنگی آب خودرو بپردازیم، می‌توانیم بیان کنیم هنگامی‌ که دمای موتور خودرو افزایش یابد و بیش‌ از حد داغ شود، این سنسور وارد عمل شده و تا زمانی‌ که آن را به حد نرمال برساند دور موتور را پایین می‌آورد.

نحوه عملکرد سنسور دمای آب خودرو

همانگونه که عنوان کردیم فشنگی آب رادیاتور فرآیند مورد نظر را برای تنظیم دمای آب با مقاومت معکوس انجام می‌دهد. هنگامی‌ که دمای پیرامون این سنسور کاهش یابد، مشاهده خواهید کرد که مقاومت آن بیشتر می‌شود. هر اندازه که دما افزایش یابد، مقاومت این سنسور کمتر خواهد شد. در این‌ میان دمای حدود ۹۷ درجه سانتیگرادی محدوده‌ای به شمار می‌رود که موجب می‌شود هیچ مقاومتی از سنسور دمای آب مشاهده نکنیم. در این شرایط فن ماشین راه‌ اندازی خواهد شد و تمام اطلاعات به‌ دست‌ آمده از طریق فشنگی آب و با انتقال به آمپر، راننده را مطلع خواهد کرد که دمای ماشین افزایش‌ یافته و فن مشغول به خنک‌ سازی است. در واقع می‌توان بیان نمود که با توجه به میزان مقاومت موجود، این حسگر می‌تواند ولتاژ را به ECU منتقل نماید. ECU نیز تشخیص می‌دهد که فن خودرو چه زمانی باید با سرعت بالا و چه زمانی با سرعت پایین فعالیت خود را انجام دهد.

انواع سنسور دمای آب

علائم خرابی فشنگی آب

هنگامی‌ که فشنگی آب خودرو دچار خرابی شود، علائم متفاوتی از خود بروز خواهد داد. از طریق مشاهدات مشکلات به‌ وجود آمده می‌ توانید برای تست این سنسور اقدام نمایید. یکی از نشانه‌های خرابی سنسور دمای آب خودرو این است که با وجود داغ بودن اتومبیل، فن آ ن دیر روشن می ‌شود. به‌ محض مشاهده این علامت باید به سراغ بررسی سنسور دمای آب بروید. گاهی اوقات دمای آب خودرو نیز نمایش داده نمی‌شود. شرایطی که نشان می‌دهد فشنگی آب ایراداتی دارد. اگر خودرو در هوای سرد به‌ راحتی قابلیت روشن‌ شدن نداشته باشد، می ‌توان از سنسور دمای آب به‌ عنوان یکی از قطعات معیوب نام برد.

گاهی اوقات خرابی فشنگی آب موجب مصرف بالای سوخت شده و دود از آن بلند خواهد شد.

علائم دیگری نیز وجود دارند که خرابی سنسور دمای آب اتومبیل را به شما نمایان می‌کنند. به‌ عنوان مثال اگر فن ماشین یکسره مشغول به کار کردن است، می‌توانید به سراغ بررسی فشنگی بروید.

گاهی اوقات جدا شدن سوکت فشنگی آب خودرو نیز به شما خراب شدن این قطعه را نشان می‌دهد. معمولا با توجه به جوش آوردن ماشین این مشکلات را مشاهده خواهید نمود.

دلایل خرابی فشنگی آب خودرو

سنسور دمای آب رادیاتور با توجه به دلایل متفاوتی دچار ایراد می‌شود. از جمله دلایلی که اختلالاتی در عملکرد فشنگی به وجود خواهد آورد، می‌توان به قطع شدن اتصالات و سیم‌ ها اشاره نمود. علاوه‌ بر این اگر زنگ‌ زدگی بر روی حسگر مشاهده کنید و یا رسوب بر روی فشنگی وجود داشته باشد نیز باید بدانید این قطعه دچار ایراد خواهد شد. گاهی اوقات قطع شدن سوکت و عدم برقراری برق نیز از جمله دلایل خرابی این قطعه خواهند بود.

نحوه تعویض فشنگی آب خودرو

نحوه تعویض فشنگی آب خودرو

برای این‌ که یک سنسور سالم را با سنسور معیوب جایگزین کنید، راهکار زیر را باید طی نمایید.

ابتدا باید خرطومی هواکش را جدا کرده تا بتوانید دسترسی به بخش‌های رادیاتور داشته باشید.

سپس باتری را برای دسترسی به این قطعه باز نمایید.

در گام بعدی باید یک تشت زیر خودروی خود بگذارید.

سوکت‌ های متصل به فشنگی را جدا کرده و آن‌ها را نگه دارید.

فراموش نکنید که در انجام این مراحل باید ماشین سرد باشد.

حال می‌توانید برای باز کردن فشنگی آب خودرو از یک آچار مناسب کمک بگیرید. پس‌از آن فشنگی سالم را نصب کرده و آن را سفت نمایید.

در گام آخر سوکت‌ های مربوط به سنسور دمای آب را بر اساس رنگ، در جای مناسب قرار دهید.

چند سنسور آب در هر ماشین وجود دارد؟

تعداد فشنگی آب در ماشین‌ها می‌تواند متفاوت باشد. به‌ عنوان مثال خودروهایی مانند پژو جی ال‌ ایکس، سمند و پژو پارس دارای ۳ حسگر آب هستند. هر کدام از این سنسورها رنگی جداگانه دارند. با توجه به نوع خودرو می‌توان از تعداد مختلفی سنسور بر روی آن‌ها استفاده کرد. رنگ سبز به‌ منظور ارائه اطلاعات دما به ایسیو، رنگ قهوه‌ای برای راه‌اندازی فن و همچنین رنگ آبی مختص به نمایشگر پشت آمپر خواهد بود.

خودرو پراید دارای ۲ فشنگی آب به‌ منظور کنترل دمای آب رادیاتور است. یکی از این سنسورها مربوط به نمایشگر پشت آمپر و دیگری برای انتقال دما نصب می‌ شود.

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. blank
    صمد عباس‌زاده :
    5 ماه پیش

    سلام من یه ماشین پراید دارم مدل ۹۴ دوگانه شرکتی .
    دمای آب ماشین من از نصف وقتی بالا میره فن‌هاش شروع به کار می‌کنه فشنگی آب میتونه به اون کمک کنه .
    در ضمن ترموستاتش عوض کردم و ۷۸روش گذاشتم اما بازم فرق نکرد

    • 5 ماه پیش

      سلام وقت بخیر
      خب مشکل مشکل خودرو شما چیه؟ فشنگی به طور خودکار کارخانه می زاره روی ماشین!

    • blank
      محمد :
      2 ماه پیش

      سلام احتمال زیاد از فشنگی فن هست تعویض کنید درست میشه/اتصال بدنه ماشین نیز تقویت کنید