نمای رومی ساختمان – از طرح تا اجرا با بهینانما

نمای رومی

نمای رومی ساختمان با استفاده از سنگ های طبیعی مانند سنگ های تراوتن ، سنگ مرمر و سنگ گرانیت اجرا میشود. گران بودن سنگ ها در اجرای نمای رومی ساختمان باعث شده است که این نما با سیمان نیز اجرا شود که دارای قیمت کمتری نسبت به سنگ است.

نمای رومی چیست و چه ویزگی هایی دارد؟

به گذارش بهینا نما: نمای رومی برگرفته از معماری رم ایتالیاست. سبک خاصی از معماری که سهم منحصر به فردی در رم باستان در تاریخ هنر و فرهنگ اروپا دارد. این سبک که ابهت خاصی به ظاهر ساختمان میدهد.

ویژگی های خاصی دارد که به راحتی از طریق آن شناخته میشود. این ویژگی ها که خود میتواند تعریفی از نمای رومی باشد عبارت است از یک نمای پر جزییات است استفاده از سنگ حرف اول را در اجرا و جذابیت آن میزند.

ارتفاع ستون ها زیاد است که این خود یک حس شکوه و عظمت در سازه ایجاد میکند.

ستون های بهره گیری شده در معماری نمای رومی به شیوه های دوریک ، یونیک و قرنتی اجرا میشود.

  1. دیوارهای نما بصورت تزیینی در نمای رومی عمل میکنند.
  2. از ابزار پلی یورتان و جی آر سی در ساخت نمای رومی استفاده میشود.
  3. آرک و طاق در آن به چشم میخورد.
  4. قوسی ها به شکل گرد و عریض اجرا میشوند.
  5. استفاده از گنبد های ساده و طرح دار در نمای رومی داخلی و بیرونی ساختمان.
  6. پنجره های قاب دار ، قوس دار و بلند
  7. نرده های سنگی یا سیمانی و یا پیش ساخته مخصوص نمای رومی کلاسیک
  8. تقارن و هماهنگی در اجزای نما به چشم میخورد.
  9. استفاده از پله برای درب ورودی همراه با دو ستون در طرفین پله ها.
  10. اصولی که در طراحی نمای رومی باید رعایت شود
  11. در نظر گرفتن تقارن ، تعادل و هارمونی
  12. توجه به سر در ورودی
  13. رنگ
  14. توجه به نحوه نورپردازی
  15. ستون های کوچک و بزرگ که از برجستگی های منظم تشکیل شده اند
  16. پاستون ها و سرستون ها
  17. قرنیز های سنگی
  18. پنل های دکوراتیو
  19. قاب پنجره ها
  20. انواع مجسمه ها و کتیبه های سنگی

رنگ های کرم، سفید، نباتی و طیف های مختلف قهوه ای از رنگ های اصلی مورد استفاده در معماری رومی است.

چگونگی دیده شدن نما در شب یکی از مواردی است که امروزه بیش از گذشته مورد توجه طراحان نما قرار گرفته است. این امر به ویژه در نماهایی مثل نماهای رومی که برجستگی و فرو رفتگی ها در نما وجود دارد، نور پردازی نه تنها مهم تر است بلکه جلوه و زیبایی آن را دو چندان میکند.

با توجه که در نماهای رومی تزیینات متعددی وجود دارد و در نتیجه استفاده از زیر سازی، پستی ها و بلندی های زیادی در ظاهر ساختمان ایجاد میشود، باید در تعیین محل قرارگیری چراغ ها برای نور پردازی، بیشتر دقت شود.

اجرای نمای رومی با سنگ یا سیمان

آنچه که واضح است ، اصالت و ابهت نمای رومی با سنگ است. به ویژه سنگ مرمر و گرانیت با کیفیت که جلوه و زیبایی ان را دو چندان میکند و حس لوکس بودن را منتقل میکند. مرمر یکی از فراوان ترین سنگ های طبیعی در کشور ایتالیاست. دلیل آنکه مرمر در معماری رم و ایتالیا جایگاه محبوب و ارزشمندی دارد.

گاه هزینه های زیاد ساخت و ساز ، برخی کارفرمایان را بر آن میدارد تا بجای سنگ ، از سیمان برای ظاهر سازه خود استفاده کنند. سیمان ماندگاری و دوام خوبی دارد اما قابلیت شستشوی چندان مناسبی ندارد و با گذر زمان ، آلودگی ها را به خود جذب میکند. چنانچه قصد استفاده از سیمان را دارید از سیمان سفید استفاده کنید . ایجاد سطحی صاف و تراز قبل از سیمان کاری مهم و الزامی است. بتن الیاف شیشه نیز گزینه ی دیگری است که میتوان بجای سیمان از آن استفاده کرد.

علاوه بر سنگ و سیمان ، گزینه ی دیگری که در دسترس است نمای پیش ساخته رومی است. این مواد پیش از ساخت از فوم نسوز ساخته میشوند و مقاومت خوبی در برابر سرما ، گرما ، ترک خوردگی دارد.

استفاده از سنگ های طبیعی و با کیفیت پیشنهاد ماست!

نمای رومی کلاسیک یا ساده

در نمای رومی کلاسیک جزییات زیادی استفاده و اجرا میشود.

به همین دلیل بازتاب حس تجملی بودن آن بسیار بیشتر از نمای رومی ساده است.

جزییات علاوه بر دیوار در حاشیه پنجره ها ، حاشیه درب ورودی و بالا و پایین ستون ها نیز نمایان است. علاوه بر جزییات، استفاده از رنگ هایی مانند طلایی در بخش های خاصی مثل بالای ستون ها مورد استفاده قرار میگیرد.

نمای رومی ساده علاوه بر اینکه شکیل بودن و نظم ظاهر کلاسیک را دارد ، ظاهری خلوت تر و ساده تر داشته و به سبک های امروزی نزدیک تر است. ظاهر ساده آن ، اندکی از هزینه های استفاده از سنگ ( یا سیمان و بتن ) و مقاطع فلزی و رابیتس جهت زیر سازی ، میکاهد.

مزایا و معایب نمای رومی ساختمان

  1. نیاز به نیروی متبحر برای اجرای نما
  2. در میان سبک های معماری جهان ، یک نمای با اصالت است و هیچگاه از مد نمیوفتد.
  3. استفاده از مصالح سخت و محکمی از جمله تراورتن که بر خلاف مصالحی مثل آجر در برابر شراسط گوناگون و جوی مقاومت خوبی دارد.
  4. مصالح این نما در دسترس است.
  5. جذابیت بصری زیادی دارد و حس لوکس بودن را به محیط القا میکند.
  6. استفاده از سنگ ، شستشو و تمیز نگه داشتن آن را ساده تر کرده است.
  7. گران بودن مصالح
  8. عدم همخوانی با فرهنگ و معماری ایرانی

مصالح نمای رومی

بیشتر نماهای رومی با سنگ تراورتن اجرا می شوند که به علت فراوانی معادن تراورتن در ایران قیمت مناسب تری نسبت به سنگ های دیگر دارد. همچنین از سیمان سفید نیز در اجرای نمای رومی استفاده میشود که نیازمند مهارت بیشتری نسبت به اجرای نمای رومی سیمانی است. اما به دلیل هزینه کمتر نسبت به سنگ ، سازندگان این متریال را ترجیح میدهند.

هزینه طراحی و شرکت اجرا کننده ی نمای رومی

هر اندازه تجربه و مهارت طراح در این زمینه بیشتر باشد ، اصول طراحی به بهترین نحو رعایت خواهد شد و طرح نهایی به استانداردها نزدیک تر خواهد بود. تقارن ، هماهنگی و توازن از موارد مهم در طراحی نما های کلاسیک است که باید در نمای رومی نیز مد نظر قرار گیرد.

بطور کلی ، نمای رومی از نماهای پر کار است. سنگ از مصالح اصلی برای اجرای این سبک است و جلوه باشکوهی به آن میبخشد اما برای کاهش هزینه ها میتوان از بتن الیافی شیشه و سیمان نیز استفاده کرد.

قیمت نبشی، قیمت سپری و قیمت رابیتس را نیز باید در محاسبات مربوط به هزینه های اجرایی لحاظ کنید. زیرا استفاده از آن ها در کارهای مربوط به زیرسازی الزامی است.

در مرحله اجرا نیز با بکارگیری مصالح با کیفیت و دقت و ظرافت در کار ، جلوه و ماندگار آن را دو چندان میکند. استفاده از سنگ ها بی کیفیت از شفافیت جذابیت بصری ظاهر سازه میکاهد.

همچنین عدم دقت و اهمال در زمان نصب سنگ ها میتواند با گذر زمان باعث کنده شدن قطعات شود که این به نوبه خود ب آسیب های جانی و ضرر مالی همراه است.

ارسال دیدگاه