همه چیز در مورد لنت برق و انواع مختلف آن

همه چیز در مورد لنت برق و انواع مختلف آن

مقدمه: لنت برق نوعی چسب نواری صنعتی است که عموما در سیم‌کشی ساختمان‌ها توسط برقکار استفاده می‌شود. این چسب، رنگ‌های مختلفی دارد که هر رنگ برای سیم خاصی استفاده می‌شود.

لنت برق | انواع لنت برق | کاربردهای لنت برق

لنت برق وسيله‌اي بسيار كاربردي است كه بسياري اشما حداقل یک بار به آن نياز پيدا كرده‌ايد. در واقع وجود آن در هر خانه ضروري به نظر مي‌رسد. در ضمن وسیله‌اي براي كار در بسياري از مشاغل محسوب مي‌شود. اگر قصد دارید با انواع آن و کاربرد هر کدام بیشتر آشنا شوید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

لنت برق (Electrical tape) چیست؟

لنت برق نوعی چسب نواری است که معمولا توسط برق‌کاران مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله با اسامی دیگری همچون نوارچسب برق و چسب لنت نیز در بازار شناخته می‌شود. انواع مختلفی دارد و در رنگ‌هاي گوناگوني ساخته مي‌شود. البته چسب برق‌هاي سياه‌رنگ معمول‌ترين نوع چسب برق هستند و تقريبا در تمام خانه‌هاي ايراني يكي از آن‌ها موجود است.

 جنس آن از پلاستيك و وينيل است که این مواد نارسانا هستند. چسب لنت را برای عایق‌سازی و سیم‌کشی مناسب ساخته‌اند. چسب لنت را به صورت حلقه‌ای می‌سازند تا بتوان به آساني از تمام آن استفاده كرد. قدرت چسبندگي لنت برق بسيار بالا است و مي‌توان چندین شاخه سیم را به راحتی با آن به هم متصل ساخت و یا در جایی نصب نمود.

blank

لنت برق چه کاربردهایی دارد؟

نوعی چسب صنعتی است که مصارف گوناگونی دارد. این وسیله يكي از پراستفاده‌ترين اقلام در سيم‌كشي ساختمان است. متخصصان برقكار معمولا براي عايق كردن سيم‌ها و ديگر اجسام رسانا از چسب برق سياه استفاده مي‌كنند و سپس با يك حلقه چسب رنگي، انتهاي سيم را علامت‌گذاري مي‌كنند. در واقع لنت رنگي، براي نشان دادن ولتاژ و فاز سيم به كار مي‌رود.

نقاط اتصال در مدارهاي برقي قسمت‌هاي بسيار حساسي هستند. اگر اتصال در اين نقاط به درستي انجام و عايق نشود، ممكن است در اثر گرم شدن، آتش‌سوزي رخ دهد. بنابراين در ساختمان‌ها براي متصل ساختن سيم‌ها به هم و همچنين جعبه فيوز و كنتور، سيم‌ها را به هم تاب مي‌دهند و سپس با پوشاندن سيم‌هاي لخت با لنت برق آن‌ها را عايق مي‌كنند.

از این وسیله براي برچسب زدن و چسباندن اشيا به هم استفاده مي‌شود. از آنجا كه چسب را مي‌توان به راحتي با دست تكه تكه كرد و روي آن چيزي نوشت، در زمينه‌هايي غير از سيم‌كشي و مصارف برقي نیز مورد استفاده قرار می‌گيرد.

همه چیز در مورد لنت برق و انواع مختلف آن

در موارد زير نيز استفاده از لنت برق متداول است:

  • ايجاد پوشش و عايق كردن سطوح خاص
  • برق‌كشي خودرو
  • بستن موقت لوله‌ها در لوله‌كشي
  • سيم‌كشي دستگاه‌هاي صنعتي

و …

لنت برق‌هاي رنگي چه اطلاعاتي به همراه دارند؟

همان طور كه گفتيم مي‌توان با استفاده از چسب برق رنگي در سيم‌ها، آن‌ها را نشانه‌گذاري و از هم متمايز ساخت. در واقع هر رنگ به سیمی با مشخصات خاص مرتبط است. اين رنگ‌ها به صورت بين‌المللي قرارداد شده‌اند و هر رنگ براي برقكاران حرفه‌اي در سراسر جهان معني و كاربرد يكساني دارد.

 براي مثال چسب برق به رنگ سياه، براي نشان دادن ولتاژ پايين و فاز دوم و لنت برق با رنگ قرمز براي نمايش پوسته و برق 415 ولت سه فاز استفاده مي‌شود. همچنين چسب برق آبي‌رنگ براي علامت‌گذاري ولتاژ 230 و خنثي، رنگ نارنجي براي نشان دادن پوسته و ابزار باغباني، رنگ زرد براي سيم‌كشي‌هاي 110 ولت، رنگ قهوه‌اي جهت نمايش ولتاژ پايين و فاز اول، سبز و زرد براي نمايش سيم  اتصال به زمين و رنگ خاكستري در سيم‌هاي با ولتاژ پايين و فاز سوم به كار مي‌روند.

البته اين موضوع در توليدات كشورهايي مثل آمريكا و انگليس ممكن است متفاوت باشد و معني رنگ‌ها با چيزي كه در ديگر نقاط مرسوم می‌باشد فرق كند.

blank

مزاياي استفاده از لنت برق چيست؟

استفاده از چسب برق در صنايع مختلف مزيت‌هايي به همراه دارد كه در اين بخش به ذكر آن‌ها مي‌پردازيم.

1-     چسبندگي بسيار بالا

چسبندگي لنت برق به حدي زياد است كه براي باز كردن مجدد آن‌ها دچار دردسر مي‌شويد و ممكن است نياز شود كه نوارچسب را پاره كنيد.

2-     استفاده از رنگ براي علامت‌گذاري سيم‌ها

در چسب برق‌ها از هر رنگ براي يك ولتاژ خاص استفاده مي‌شود. به اين ترتيب برق كار متوجه ويژگي سيم‌ها و اتصالات شده و از خطر برق‌گرفتگی در امان می‌ماند.

3-     مقاومت حرارتی زیاد

لنت برق توان حرارتی بالایی دارد و در برابر افزایش ولتاژ، گرم شدن سیم‌ها و آتش گرفتن مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.

4-     تنوع بالا در محصولات

چسب لنت‌ها در اندازه‌های مختلف و با مشخصات گوناگون در بازار موجود هستند و هر شخص می‌تواند با توجه به نیاز خود نسبت به تهیه چسب مناسب اقدام کند. طول چسب لنت گاهی به چند ده متر می‌رسد و برای کسانی که مایلند از چسب لنت پهن استفاده کنند نیز، گزینه‌های متنوعی در بازار وجود دارد.

5-     سهولت در استفاده

لنت برق به گونه‌ای طراحی شده که حتی افراد متخصص نیز می‌توانند به راحتی با آن کار کنند. خاصیت کشسانی، نصب آسان، قابلیت پاره شدن با دست و حفظ کیفیت و چسبندگی بعد از پاره شدن از ویژگی‌های یک چسب برق با جنس خوب است.

براي خريد لنت برق بايد به چه نكاتي توجه كرد؟

انواع ابزار گفته شده در بازار با مشخصات مختلف موجود هستند و شما بايد با توجه به نياز كاري خود تصميم بگيريد كه چه نوع چسب برقي تهيه كنيد. در خريد علاوه بر نام برند بايد به ويژگي‌هاي ظاهري همچون رنگ، طول، ضخامت، عرض، ساختار و جنس توجه كنيد.

شركت‌هاي سازنده معمولا از پلاستيك و چسب‌هاي متفاوتي براي توليد لنت برق استفاده مي‌كنند تا محصولاتي با كيفيت‌هاي مختلف بسازند. مقاومت حرارتي و كششي از ديگر خصوصياتي است كه در مصارف مختلف چسب برق بايد مدنظر قرار بگيرند.

 همچنين قابليت اشتعال، ميزان چسبندگي به فلز و استاندارد مربوطه از ديگر نكات مهمي هستند كه بايد در خريد به آن‌ها توجه نمود. به خصوص در محيط‌هاي خشن بايد چسب برقي تهيه كنيد كه در برابر شرايط محيطي از مقاومت كافي برخوردار باشد.

لنت برق را جدی بگیرید!

استفاده از یک لنت برق باکیفیت برای افزایش کارایی و ایمنی در محل کار لازم است. این وسیله پرکاربرد در بسیاری از صنایع و حتی در منازل کاربرد داشته و پاسخگوی نیازهای بسیاری خواهد بود. البته همانند هر محصول دیگری، نمونه‌های بی‌کیفیت با چسبندگی کم نیز در بازار موجود است. برای جلوگیری از خرید چنین محصولاتی بهتر است با توجه به نکات گفته‌شده و تحقیق کافی در خصوص مشخصات هر محصول، نسبت به تهیه آن اقدام کنید.

مشاوران ما همین حالا منتظر پاسخ گویی به سوالات شما مشتریان عزیز در خصوص این کالای ارزشمند هستند.

ارسال دیدگاه