کاربرد مته و ست مته در انواع دریل

کاربرد مته و ست مته در انواع دریل

داشتن یک ابزار پیشرفته می‌تواند سرعت کار شما را چندین برابر کند. مته و ست مته جز تجهیزات پیشرفته، در جعبه ابزار دریل­ها به شمار می‌روند. دریل به عنوان یک ابزار کاربردی در صنعت چوب، خودرو سازی، تعمیر اتومبیل و دیگر مشاغل سنگین و حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و به وسیله قطعه کوچکی به نام مته، بر روی اجسام سوراخ ایجاد می‌کند. مته با استفاده نیروی برق یا شارژ دریل به سرعت چرخش پیدا کرده و باعث سوراخ کردن جسم می‌شود.

کاربرد مته و ست مته در انواع دریل

آشنایی با مته و انواع آن

مته‌ها به دلیل کاربرد وسیعشان، امروزه در انواع مختلفی به بازار ارائه می‌شوند. البته  جنس و شکل مته شما بر اساس سازه‌ای که بر روی آن کار می‌کنید؛ تعیین می‌شود. در موارد زیر به معرفی انواع مته پرداخته شده است.

مته استیل

این مته تماما از جنس استیل ساخته می‌شود. برای تهیه این وسیله از فولاد ضد زنگ استفاده می‌کنند. این مدل  مته و ست مته در دو جنس پرکاربرد در بازار موجود هستند.

  • مته استیل با جنس فولاد ابزاری: در شرایط دمایی خیلی سرد یا گرم کارایی خود را دست نمی‌دهد و عملکرد مفید خود را از دست نخواهد داد.
  • مته استیل با جنس فولاد ساختمانی: دارای مقاومت بیشتری نسبت به فولاد ابزاری است.

مته آهن

 سازه‌های آهنی غالبا با این مته سوراخ می‌شوند. هر چقدر سختی سطح مورد نظر شما بیشتر باشد، مقاومت و سختی مته هم باید بیشتر شود. این مته‌ها با عناصر مختلفی می‌توانند ساخته شوند. از انواع مته آهنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مته‌های آهنی معمولی: این مته و ست مته آن در مصارف خانگی کاربرد دارند و از قیمت کمتری برخوردار هستند.
  • مته‌های آهنی Hss : قطعات فولادی و یا آهنی با مقاومت کمتر توسط این مته­ها سوراخ می‌شوند.
  • مته‌های آهنی کبالت: این مته‌ها در سایزهای مختلف و با درصد کبالت متفاوت در بازار موجود هستند. از مته­های آهنی کبالتی در سوراخ کردن قطعات فلزی و فولادی سخت استفاده می‌شود.
  • مته‌های الماسه: این مته دارای نوکی با روکش کاربید است که باعث می‌شود مته تیزتر باشد. از مته الماسه برای سوراخ کردن سنگ‌ها، سنگ نمای ساختمانی و بتن­ها استفاده می‌شود.

کاربرد مته و ست مته در انواع دریل

نحوه قراردادن مته در دریل

اصلی‌ترین مرحله برای کار با دریل، قرار دادن مته در آن است. انواع مته و ست مته با یک روش در درون دستگاه دریل جای می‌گیرند. نحوه قرارگیری این ابزار به شکل سه نظام دریل وابسته است. سه نظام قطعه‌ای حیاتی در دریل محسوب می‌شود که انواع مته یا پیچ‌گوشتی می‌تواند در آن قرار بگیرد.

قراردادن مته در سه نظام‌های اتوماتیک  

برای جای دادن مته، باید بدنه دریل را با دست ثابت کنید و سه نظام را با دست دیگرتان نگه دارید. سپس سه نظام را خلاف جهت عقربه ساعت، یعنی به چپ بچرخانید. زمانی که سه نظام شل شود؛ دریل آماده تعویض مته یا جاگذاری مته جدید است. در این حالت دندانه‌ مته خود را با سه نظام مطابقت دهید و آن را داخل سه نظام بگذارید. از قسمت بدنه (شفت)، مته و ست مته را به داخل فشار دهید. حالا بايد سری سه نظام را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا بسته شود.

قراردادن مته در سه نظام‌های آچارخور

 در این نوع از دریل‌ها آچار کوچکی برای باز و بسته شدن سری سه نظام وجود دارد. شیاری کوچک  موجود بر روی سه نظام با دندانه‌های آچار مطابقت دارند. کافی است آچار را در شیار قرار دهید و در خلاف جهت عقربه ساعت بچرخانید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که دهانه سه نظام به حد کافی باز شده باشد. سپس مته خود را به‌آرامی از داخل سه نظام بیرون آورده و مته جدید را بااحتیاط از قسمت شفت و به داخل سه نظام محکم کنید. حالا آچار سه نظام در جهت عقربه‌ها بچرخانید تا دریل آماده کار شود.

قیمت مته و ست مته در بازار مشتری

 قیمت‌های متفاوتی برای مته و ست مته در بازار امروز وجود دارد. این مته‌ها طیف و رنج قیمتی یکسان ندارند و روزانه قابل تغییر هستند. قیمت مته‌های موجود در بازار بر اساس  برند تولیدی محصول، نوع جنس و کاربرد آنها می‌تواند متغیر باشد. مثلا مته‌های معمولی آهن دارای قیمت خیلی کمتری در بازار هستند و به راحتی در دسترس عموم قرار می‌گیرند. از طرفی مته‌هایی هم وجود دارند که قیمت آن‌ها با توجه به جنس و کیفیت آنها بسیار بالا است.

کاربرد مته و ست مته در انواع دریل

نقش مته‌ها در دنیای صنعت

امروزه مته‌ها محبوبیت زیادی در بین اهالی حرفه‌وفن پیدا کرده‌اند. هر مته می‌تواند دارای انواع متفاوتی باشد. در واقع جنس سطح مورد نظر شما تعیین می‌کند که از چه جنس مته‌ای باید برای سوراخ کردن آن استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال مته‌ای که با آن چوب را برش می‌دهند یا سوراخ می‌کنند با جنس مته‌ای که با آن سنگ را برش می‌زنند متفاوت است. امروزه انواع مته و ست مته برای تامین نیاز بازار صنعت طراحی و تولید می‌شوند که هر یک کاربری ویژه­ای را ارائه می‌دهند.

ارسال دیدگاه