کاربرد نوار پی وی سی در صنایع چوب و ام دی اف

کاربرد نوار پی وی سی در صنایع چوب و ام دی اف

چکیده : نوار لبه پی وی سی به قسمتهای برش خورده چوب و یا ام دی اف چسبانده شده و لبه های زبر و خشن چوب و یا ام دی اف را می پوشاند و آن را در برابر خط و خش و سایر آسیب ها مقاوم می کند.

نوار pvc چیست؟

نوار لبه PVC یک نوع آستری است که از ماده PVC تشکیل شده و برای پوشش دادن لبه های مختلف، از جمله لبه های برش خورده چوب، MDF، فلز، شیشه و… استفاده می شود. این نوار لبه ها معمولاً از طریق اعمال فشار و گرما بر روی قسمتهای مورد نظر چسبانده می شوند. با فروش نوار لبه در رنگ های مختلف و با الگوهای گوناگون، می توان آنها را به راحتی با هر نوع طرح و ظاهری ترکیب کرد.

علاوه بر پوشاندن لبه های برش خورده از نوار پی وی سی برای تزئین روی محصولات چوبی مثل انواع کمدها و جاکفشی ها یا حتی تزئین دیوارها استفاده می شود.

دلایل استفاده از نوار لبه پی وی سی در صنایع چوب

نوار لبه پی وی سی، یکی از مواد مصرفی در صنایع ساختمانی است که به دلایل زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوار، دارای خصوصیات ضدآب، مقاوم در برابر تغییرات دما، چسبندگی بالا و قدرت پوشش دهی است. در ادامه به بررسی اهمیت استفاده از نوار لبه پی وی سی می پردازیم:

1-عدم نفوذ آب: نوار لبه پی وی سی می‌تواند به عنوان یک محافظ ضدآب در نقاط برش خورده ام دی اف عمل کرده و مانع از نفوذ آب به داخل بافت آن شود.

2-مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی: نوار پی وی سی در برابر دما پایین یا بالا مقاوم بوده و در شرایط مختلف آب و هوایی قابل استفاده است.

3- جلوگیی از نفوذ حشرات موذی در بافت ورق: ورق های چوب و ام دی اف مکان مناسبی برای زندگی حشرات است اما نوار پی وسی به دلیل بافتی که دارد مانع از نفوذ حشرات به بافت چوب شده و عمر ورق را طولانی تر می کند.

4- حفظ زیبایی و یک دست کردن لبه های برش خورده ام دی اف. با چسباندن نوار به قسمت برش خورده لبه ها نامنظم و خش دار ورق پوشیده شده و علاوه بر حفظ زیبایی به افزایش طول عمر ورق نیز کمک می کند.

انواع نوار لبه

نوار لبه در ابعاد و جنس های مختلفی در بازار موجود است. اما پرکاربردترین آنها نوار لبه ملامینه و نوار پی وی سی می باشد.

پشت نوار لبه ملامینه یک لایه چسب دارد که با دادن حرارت این چسب فعال شده و نوار را به سطح ام دی اف می چسباند. عموما برای چسباندن این نوار از اتو استفاده می کنند. به همین دلیل به نوار اتویی نیز معروف است.

پشت نوار پی وی سی چسب ندارد و برای چسباندن آن از چسب گرانول و دستگاه لبه چسبان استفاده می شود.

انواع نوار لبه

دستگاه لبه چسبان pvc

دستگاه لبه چسبان پی وی سی برای اتصال نوار به لبه های آجدار و برش خورده ورق های چوبی و ام دی اف استفاده می‌شود. این دستگاه با ایجاد حرارت و استفاده از چسب پی وی سی، نوار پی وی سی را کاملاً چسبانده و نهایتاً باعث افزایش مقاومت و طول عمر محصول می‌شود. همچنین با استفاده از این دستگاه، زمان تولید محصول، نیز کاهش می‌یابد. این دستگاه در صنایع چوب، مبلمان، کابینت سازی و تولید دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود و به علت کارایی بالا، به تدریج جایگزین روش‌های قدیمی‌تری مانند چسب زدن دستی و یا دیگر روش‌ها شده است.

دستگاه لبه چسبان pvc

ویژگی های نوار پی وی سی

  1. استفاده آسان

  2. مقاومت در برابر سایش و ضربه

  3. تنوع در طرح و رنگ

  4. مقاوم در برابر تغییرات دما و اشعه x

  5. قیمت مناسب

  6. انعطاف پذیر برای گوشه های گرد.

نقش کارگاههای خدماتی در انجام خدمات پی وی سی mdf

علاوه بر بالا بودن هزینه های دستگاه لبه چسبان پی وی سی، کار کردن با آن نیازمند تخصص است. بنابراین همه ی ام دی اف کاران قادر به تهیه و استفاده از این دستگاه نیستند. راه حل این مشکل واگذاری خدمات پی وی سی mdf به کارگاههای خدماتی است. از جمله دستگاههای که کارگاههای خدماتی به آن مجهز می شوند دستگاه لبه چسبان پی وی سی است. بعد از برش ورق ها، انها را به کارگاههای خدمات ام دی اف تحویل می دهند تا کار چسباندن نوار پی وی سی انجام شود. البته اکثر کارگاهها به دستگاه برش نیز مجهزاند و خدمات برش و پی وی سی را به طور همزمان انجام می دهند. علاوه برآن اگر برای طرح نیاز به سی ان سی و یا خدمات وکیوم باشد در کارگاههای خدمای انجام می شود. این کار در ساخت کابینتهای کلاسیک و نئوکلاسیک بسیار پراستفاده است.

هزینه انجام خدمات PVC ام دی اف

تعرفه خدمات پی وی سی شامل هزینه مواد اولیه (نوار pvc و چسب گرانول) و اجرت نصب می باشد. این مبلغ متناسب با جنس، کیفیت و مبلغ مواد اولیه، متفاوت خواهد بود. اجرت نصب نیز از سمت اتحادیه درودگران به صورت دوره ای تعیین می گردد. قیمت خدمات پی وی سی به صورت متری محاسبه می شود.

سخن پایانی

نوار لبه پی وی سی یکی از تجهیزات مهم در صنایع ام دی اف است که برای پوشاندن لبه های تخته های چوبی و یا ام دی اف بکار می رود. این نوار علاوه بر زیبایی بخشیدن به محصول، همچنین نقش محافظتی و پوشاننده را نیز بر عهده دارد. نوار لبه پی وی سی مقاوم در برابر خوردگی، حرارت، رطوبت و شکستگی است و به هنگام نصب به راحتی به لبه ها چسبانده می شود. از این رو استفاده از نوار لبه پی وی سی در صنایع ام دی اف جهت افزایش کیفیت و دقت تولید، کاهش هدر رفت و بهبود استحکام و زیبایی محصول، بسیار ضروری به نظر می رسد.

ارسال دیدگاه