کیفیت قطعات مزدا 3 نیو از کسی پوشیده نیست، عمده قطعات این خودرو ساخت کشور ژاپن و در برخی موارد ساخت لهستان و در موارد محدودی ساخت کره و استرالیا هستند. هر برندی از هر کشوری نسبت به تولید یک قطعه تبحر خاصی دارند، بر همین مبنا من باب مثال مزدا از کشور جمهوری چک برای تولید کمک های جلو مزدا 3 نیو، درب مخزن اضافه مزدا 3 نیو ساخت استرالیا و ترموستات مزدا نیو ساخت کشور کره جنوبی استفاده کرده است، نکته مهم این است که همگی این تولیدات به سفارش شرکت مزدا و با لیبل و بسته بندی مزدا موتور عرضه می شوند تا در نهایت بعد از کنترل کیفی در خودروها و بازار قطعات یدکی مورد استفاده قرار گیرند.
قطعات اصلی مزدا 3 نیو از کیفیت فوق العاده ای برخوردار هستند ولی متاسفانه قیمت ارز و شرایط تحریم، تامین این دسته از قطعات را با چالش های فراوانی روبرو کرده است به طوری که گروه بهمن و بازار به سختی در حال تامین قطعات اصلی هستند. از طرفی کمبود این قطعات خود دلیل واضحی برای افزایش قیمت قطعات این خودرو خواهد بود. همین دلایل ذکر شده موجب شده است تمایل و نیاز بازار به سمت قطعات تایوانی و چینی بیشتر دیده شود.
قطعات تایوانی مزدا3 نیو تنوع پایینی دارند و محدود به قطعاتی از قبیل سپر های جلو و عقب، چراغ های عقب، پیستون موتور، مخزن آب اضافه و چندی دیگر از قطعات می شود؛ لذا الباقی قطعات توسط کشور چین تامین می شود که هر قطعه از مزدا 3 نیو در تنوع و کیفیت های مختلفی در چین تولید می شود.
توجه داشته باشید فریب سودجویانی که اقدام به معرفی قطعات چینی تحت عنوان تایوان می کنند را نخورید. متاسفانه خیلی از قطعاتی که در بازار به اسم تایوان فروخته می شوند به هیچ عنوان تابحال در تایوان تولید نشده اند.
معرفی و شناخت بیشتر مزدا 3 نیو
وقتی نام این خودرو بر سر زبان می آید اولین چیزی که بر ذهن ها خطور می کند زیبایی و ظاهر جذاب این خودرو خواهد بود. مزدا 3 نیو در سال ۱۳۸۹ توسط گروه بهمن با مونتاژ داخلی وارد بازار ایران شد و در نهایت با تحریم ها بود که جلوی این خودروی زیبا و با کیفیت گرفته شد.
مزدا 3 نیو همانند نسخه قبلی از موتور ۲۰۰۰سی سی و با شباهت های زیاد فنی عرضه شد ، گیربکس این خودرو به نسبت به نسل قبل خود تغییراتی در تعداد دنده ها داشت و ۵ دنده عرضه شد، گیربکس اتوماتیک مزدا 3 نیو ساخت شرکت معتبر گتراک آلمان بوده و از کیفیت فوق العاده بالایی برخوردار است.
در طرحی مزدا 3 نیو سعی شد ایرادات های کوچک و بزرگ نسخه قبل رفع گردد و همین عامل عامل محبوبیت دو چندان این خودرو شد. مزدا نیو در چهار تیپ عرضه شده است که تنها در برخی موارد ظاهری و تریم داخلی مختلف هستند، نمونه تیپ ۴ این خودرو به درخواست گروه بهمن بلندتر تولید شد چراکه سطح ارتفاع این خودرو نسبت به جاده در ایران مشکل زا شده بود و مزدا سواران را در استفاده های روزمره خیابانی به چالش می کشید، طوری که برخی از تولید کنندگان قطعات ایرانی اقدام به تولید سینی های فلزی برای زیر موتور مزدا 3 نیو کردند تا از ضربات جاده ای به زیر این خودرو جلوگیری کنند که البته به دلیل ایجاد سر و صدا و ارتعاشات خیلی مورد استقبال قرار نگرفت، ختم کلام در مورد ارتفاع مزدا 3 نیو این که ۴ سانت بالابردن مزدا نیو توسط کمپانی تا حد زیادی این نگرانی و چالش را برطرف کرد.
از آپشن های جذاب مزدا 3 نیو می توان به چراغ های زنون جلو اشاره کرد که با سیستم AFS خود توانست جزء اولین خودروهایی باشد که در پیچ های جاده ای به موازات حرکت خودرو می چرخید، نور لامپهای زنون فیلیپس آلمان با مد فنی D2S بعد از عبور از لنز متمرکز ژاپنی نور یکدست و فوق العاده جذابی را در اختیار راننده میگذارد که کمتر در دیگر خودروها تجربه خواهید کرد؛ لذا همین قابلیت چراغ های جلو مزدا ۳ نیو باعث قیمت گران این چراغ ها شده است و مزداسواران را نگران آسیب این چراغ ها کرده است تا جایی که اخیاً دزدان قطعات خودرو را به خود جذب کرده است.
از آپشن های جذاب دیگر مزدا3 نیو چراغ شور های جلو این خودرو می باشد که زیر چراغ های جلو قرار دارند، این آپشن به عملکرد چراغ ها و دید راننده بسیار کمک خواهد کرد. چراغ شور های مزدا 3 نیو در تیپ 4 و دیگر تیپ ها متفاوت هستند.
برای استفاده از چراغ شور بعد از روشن کردن خودرو و چراغ ها، دسته برف پاک کن را دوبار به سمت خود فشار دهید تا گجت های چراغ شور از جای خود بیرون آمده و چراغ ها را تمیز کنند.
مصرف سوخت مزدا3 نیو
مصرف سوخت مزدا 3 نیو نسبت به نسل اول خود (مزدا 3 قدیم ) حدود یک لیتر کاهش پیدا کرده است که دلیل اصلی آن گیربکس 5 دنده این خودرو است، این اتفاق در صورتی ممکن شده است که موتور 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ دو لیتری هیچ تغییری نکرده است.
مصرف سوخت مزدا 3 نیو در 7.6 لیتر در 100 کیلومتر مسافت ترکیبی اعلام شده است.
قطعات موتوری مزدا 3 نیو
موتور 2000 CC مزدا نیو 4 سیلندر خطی است، یکی از قطعات پر مصرف در این خودرو، سه دسته موتوری است که در این خودرو برای اتصال موتور به بدنه تعبیه شده است:
- دسته موتور 060 یا راست
- دسته موتور 070 یا چپ
- دسته موتور 040 یا عقب که روی رام موتور متصل می شود.
از بین دسته موتور های مزدا N، دسته موتور راست یا 060 از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که روغنی بودن این دسته موتور اهمیت کیفیت این دسته موتور را دو چندان می کند.
پیستون موتور، رینگ موتور مزدا نیو در تمامی سایز ها، واشر درب سوپاپ، واشر سر سیلندر، کاسه نمدهای جلو و عقب میل لنگ، کاسه نمد های میل سوپاپ، بخشی از قطعات موتوری مزدا 3 نیو هستند که در کیفیت های مختلف اصلی، تایوانی و چینی در اتوکلاب موجود می باشد.
قطعات بدنه مزدا 3 نیو
مزدا ۳ نیو در تیپ های مختلف خود، در قسمت بدنه تفاوت هایی در ناحیه سپر های جلو و عقب و چراغ های جلو و عقب خود دارند، سپر اصلی مزدا 3 نیو به نسبت دیگر کیفیت هایی همچون تایوان و چین با اختلاف فاحشی از قیمت های بیشتری برخوردار هستند و همین موضوع باعث افزایش فروش قطعات تایوانی و چینی این خودرو خواهد شد. لوازم بدنه تایوانی مزدا ۳ نیو (در صورت وجود ) از قیمت مناسب تری برخوردار هستند و کیفیت معقولی خواهند داشت.
چراغ جلو مزدا ۳ نیو تیپ ۳ و تیپ 4:
چراغ جلو مزدا نیو یکی از جذاب ترین موضوعات این خودرو به شمار می رود، چراغی با طراحی فوق العاده جذاب، نوردهی عالی با سیستم ترانس و زنون فابریک و البته حرکت جهت چراغ با حرکت فرمان که در جاده بسیار کاربردی خواهد بود. نکته ای که در سلامت سیستم برقی این چراغ بسیار حائز اهمیت است جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل چراغ و ترانس بوده، چرا که در اغلب مواردی که خرابی ترانس اتفاق می افتد دلیل آن نفوذ رطوبت بوده است. به یاد داشته باشید ترک های کوچک و ریز در شیشه و پشت چراغ می تواند راه نفوذ رطوبت باشد که در مدت کوتاهی شما را به خرید ترانس و لامپ چراغ فیلیپس وادار خواهد کرد.
قیمت چراغ جلو اصلی مزدا 3 نیو به دلیل پیچیدگی ها و امکاناتی که برای آن تعبیه شده است بالا در نظر گرفته شده است.
مشخصات گیربکس مزدا 3 نیو
گیربکس مزدا 3 نیو از نوع 5 دنده اتوماتیک بوده و از سیستم تیپ ترونیک بهره می برد که امکان تعویض دنده به صورت دستی و یا با شیفتر دنده را به راننده خواهد داد.یکی از مزیت های گیربکس تیپ ترونیک استفاده از گیربکس در دو حالت دستی و اتوماتیک است. گیربکس مزدا نیو از کیفیت بالایی برخوردار بوده اما ممکن است به دلیل کارکرد بالا و یا سهل انگاری دچار آسیب شود.
تعویض به موقع روغن گیربکس ، اویل کولر گیربکس ( خنک کن روغن گیربکس مزدا 3 نیو ) و تعویض به موقع فیلتر گیربکس از نکات طلایی در سرویس های دوره ای MAZDA 3 NEW می یاشد که با رعایت موارد ذکر شده گیربکس اتوماتیک در سلامت کامل خواهد بود.
اویل کولر یا خنک کن گیربکس مزدا نیو:
این قطعه برای خنک سازی روغن گیربکس تعبیه شده است تا دمای گیربکس در بازه معین خود قرار گیرد، این قطعه به دو صورت دچار آسیب می شود :
- فرسودگی اویل کولر به دلیل عدم استفاده از ضد یخ و یا انباشته شدن جرم و کثیفی روغن و آب رادیاتوری که در این قطعه جریان دارد چالش برانگیز خواهد شد لذا وجود آلایندگی های این چنینی از خنک سازی جلوگیری کرده و به گیربکس اتوماتیک مزدا آسیب خواهد زد.
- اویل کولر مزدا از دو ورودی و دو خروجی تشکیل شده است که یک ورودی و خروجی مربوط به روغن گیربکس و دیگری مربوط به ورودی و خروجی آب است، فضای داخلی این قطعه توسط یک دیافراگم جدا شده است تا آب و روغن با یکدیگر تداخل نداشته باشند، حال کوچکترین سوراخ در دیافراگم وسطی می تواند موجب تداخل آب و روغن شده و موتور و گیربکس را دچار آسیب کند.
برای حفظ سلامت موتور و گیربکس مزدا 3 نیو تعویض دوره ای خنک کن گیربکس را جدی بگیرید.
لوازم مزدا 3 نیو
مزدا 3 نیو در چهار تیپ در ایران توسط گروه بهمن عرضه شده است که در اغلب موارد خصوصا از نظر فنی و موتور، گیربکس یکسان هستند و اغلب قطعات مربوط به قطعات داخلی و سپر و چراغ ها هستند که دستخوش تغییر شده اند و از نظر موتوری و گیربکس یکسان هستند.
لوازم مزدا 3 نیو چراغ برق تهران
مرکز توزیع لوازم یدکی مزدا در منطقه بازار لوازم یدکی که به منطقه چراغ برق تهران شهرت دارد بوده و فروشندگان زیادی از لوازم یدکی مزدا 3 نیو در این منطقه فعالیت می کنند.