آشنایی با واشر و انواع آن

آشنایی با واشر و انواع آن

واشر یکی از قطعات رایج در صنایع مختلف بوده که به منظور جلوگیری از نشت سیالات مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این بهره گیری از این قطعه می تواند برای از بین بردن اصطکاک نیز کاربرد بالایی داشته باشد. امروزه در خودروهای مدرن مشاهده می کنید که بخش‌ های مختلفی از آن ها نیاز به بهره‌گیری از این قطعه دارند. با توجه به نوع کارایی این قطعه از مواد اولیه مختلفی برای ساخت آن ها استفاده می شود. به عنوان مثال پلاستیک و فلز از جمله پرکاربردترین متریال برای ساخت این قطعه شناخته می ‌شوند. معمولا بر روی این قطعات عباراتی حک شده که می‌ تواند کیفیت ساخت آن ها را معرفی کند. گاهی اوقات برای صنایع خاص نیاز به بهره گیری از استیل استنلس به منظور ساخت این قطعه وجود دارد. شرایطی که کمک می کند این قطعه بتواند در محیط های خورنده مقاومت بالای خود را نشان دهد.

انواع واشر

واشر چیست؟

واشر حلقه ای بوده که برای ماشین آلات مختلف ضروری است. با توجه به اینکه به منظور جلوگیری از نشت آب و روغن و همچنین محکم کردن اتصالات باید از قطعات کاربردی استفاده شود، این قطعه می تواند کاربرد خود را به خوبی نشان دهد. این قطعه از جمله قطعات پرکاربرد در بخش‌های مختلف خودرو بوده که وظیفه دارد از نشت مایعات و مخلوط شدن آن ها جلوگیری نماید. امروزه در بخش‌هایی مانند سرسیلندر، منیفولد هوا و قالپاق سوپاپ می توانید کاربرد این قطعه را مشاهده نمایید.

همانگونه که می دانید برای تولید این قطعه از استانداردهای گوناگونی بهره می ‌برند. به عنوان مثال با توجه به نوع کارایی می توان انواع واشر را با ضخامت های مختلف تولید کرد. در کنار این مورد، قطر خارجی و قطر داخلی آن نیر متناسب با نوع پیچ و مهره و همچنین میزان خورندگی می توانند متفاوت انتخاب شوند. در کنار اینکه خودروها نیاز به استفاده از این قطعه دارند، در صنایع مختلف به منظور قرار گرفتن در میان پیچ و مهره ها، بهره گیری از آن می‌تواند حائز اهمیت باشد.

جنس واشر

همانگونه که عنوان شد، برای تولید واشر می توان از پلاستیک یا فلز بهره برد. متناسب با پیچ و مهره و همچنین مکانی که قصد استفاده از این قطعه را دارید باید روی به خرید گزینه ای مناسب بیاورید. در واقع مدل های فلزی امروزه با بهره‌گیری از جنس های مختلف مانند فولاد و آهن در کنار استیل استنلس تولید می شوند. چنانچه قصد داشته باشید از پیچ و مهره گالوانیزه استفاده کنید باید برای خرید واشر نیز متناسب با آن ها اقدام نمایید.

جنس ساخت واشر

کاربرد در خودرو

استفاده از واشر در خودرو می تواند کاربردهای فراوانی داشته باشد. به عنوان مثال به منظور برطرف کردن لقی پیچ و مهره در قسمت های مختلف و همچنین جلوگیری از نشت سیالات می توان از این قطعه کاربردی کمک گرفت. ویژگی ها و خواص واشر کمک می کنند تا بتوان از شکل های مختلف آن ها استفاده کرده و به منظور ایجاد استحکام بین اتصالات روی قابلیت های آنها حساب ویژه‌ای باز نمود.

با توجه به اینکه خودروها از تجهیزات استاندارد و بر اساس علم تولید می شوند باید در آن ها روی به جلوگیری از قاطی شدن آب و روغن آورده شود. بهره گیری از این درزگیر می تواند کاربرد بالایی داشته باشد. به منظور عملکرد صحیح سیستم خنک کاری خودرو و همچنین جلوگیری از اصطکاک قطعات، استفاده از این قطعه به‌ خوبی می‌تواند موثر باشد. در فاصله بین بلوک موتور و همچنین منیفولد ورودی، واشر نصب شده به خوبی قادر است که از نشتی هوا جلوگیری کرده و همچنین از مخلوط شدن آب و روغن نیز ممانعت به عمل آورد.

blank

انواع واشر از نظر شکل ساخت

به لحاظ نوع ساخت واشرها را می توان در شکل های مختلف مشاهده نمود. با توجه به نیاز خود می توانید روی به خرید این قطعه کاربردی بیاورید.

مدل تخت

اگر بخواهیم به ابتدایی ترین و ساده ترین نوع واشر را معرفی کنیم، به سراغ مدل تخت خواهیم رفت. استفاده از این قطعه موجب می‌شود که فاصله مورد نیاز و استحکام آن از طریق توزیع فشار به خوبی ایجاد شود. امروزه در اتصالات مختلف می توانید کاربرد این قطعه را مشاهده کنید.

مدل تخت ضربه گیر

واشر تخت ضربه گیر همانند مدل معمولی بوده که در ساخت آن روی به افزایش قدرت خارجی آورده می شود. با بررسی مزیت این مدل مشاهده می‌کنیم که سطح بیشتری داشته و می تواند توضیح فشار و ضربه گیری را نیز افزایش دهد. امروزه برای قسمت هایی که در آن ها از آلومینیوم استفاده می شود می توان روی به بهره ‌گیری از این نوع آورد.

مدل برجسته

گاهی اوقات برای ایجاد زیبایی در بخش ‌های مختلف قطعات و تجهیزات صنعتی، روی به استفاده از مدل برجسته آورده می شود. این مدل دارای یک لایه گود و ضخیم بوده و می ‌تواند استحکام بالایی از خود نشان دهد.

سایر مدل ها

علاوه بر مواردی که عنوان کردیم، با بررسی نوع ساخت واشر متوجه می ‌شویم که مدل های دیگری نیز میتوانید برای تجهیزات صنعتی و خودروها مورد استفاده قرار دهید. مدل قفلی دندان خارجی از دیگر گزینه هایی است که میتواند انتخاب شود. علاوه بر این مدل قفلی دندان داخلی نیز بسته به نیاز می‌تواند انتخاب شود. مدل مربعی و همچنین فنری از دیگر گزینه هایی هستند که در تجهیزات مختلف کاربرد بالایی دارند.

انواع واشر در خودرو

همانگونه که بیان شد، برای بالا بردن کیفیت اتصالات و همچنین جلوگیری از نشت مایعات، روی به استفاده از واشر آورده می شود. این قطعه در جای‌ جای خودرو می تواند کاربرد بالای خود را نشان دهد. در حالت کلی بهره‌گیری از این قطعه در خودرو به منظور جلوگیری از مخلوط شدن مایعات انجام می گیرد. قطعات مختلفی مانند سرسیلندر و منیفولد هوا نیاز به استفاده از واشر استاندارد دارند.

با بررسی کارایی واشر سرسیلندر متوجه می‌ شویم که خرابی این قطعه در خودرو می‌تواند آسیب‌ های جبران‌ ناپذیری به کل سیستم وارد نماید. به همین علت همواره تاکید می شود برای خرید واشر سرسیلندر دقت کافی داشته باشید. این پایان کار نیست و بهره گیری از یک قطعه مناسب می تواند برای تراکم پذیری و همچنین مقاومت در برابر ضریب حرارتی بالا و فشار کاربرد خود را نشان دهد.

واشر منیفولد هوا

واشر منیفولد هوا یکی دیگر از قطعات کاربردی در خودرو شناخته می شود. در فاصله بین بلوک موتور و منیفولد ورودی این قطعه را نصب می کنند. بهره گیری از این قطعه در منیفولد هوا کمک می کند که بتوان از نشت هوا جلوگیری نمود. علاوه بر این از نشتی روغن و مایع خنک کننده نیز می‌تواند ممانعت نماید. با توجه به نوع بکارگیری این قطعه و به منظور جلوگیری از مخلوط شدن آب و روغن می توانید از خسارات احتمالی جلوگیری نمایید.

واشر سرسیلندر

بدون تردید هنگامی که صحبت از واشر خودرو می شود، نخستین گزینه ای که به ذهن خواهد رسید، بخش سرسیلندر است. اهمیت این قطعه در خودرو به گونه ای است که همواره تاکید می شود به هنگام بروز کوچکترین مشکل در این ناحیه روی به رفع آن بیاورید. ممکن است در اثر خرابی این قطعه هزینه های به مراتب بالاتری بر روی دست مالک خودرو بیفتد. کم شدن آب رادیاتور، نقض در ترموستات و همچنین نقض در عملکرد واتر پمپ از جمله نشانه های خرابی این قطعه در سرسیلندر خواهند بود. سعی کنید هنگام خرید این قطعه دقت داشته باشید که محصول استاندارد را انتخاب نمایید.واشر سرسیلندر

واشر درب سوپاپ

به طور کلی هدف از نصب واشر در بخش های مختلف جلوگیری از ایجاد اصطکاک و همچنین به وجود آوردن یک اتصال مستحکم خواهد بود. در این بین بخشی از قطعات خودرو باید از این قطعه استفاده کرده تا از ورود و خروج سیالات به آن بتوان جلوگیری نمود. استفاده از درب سوپاپ و واشر آن کمک می ‌کند که بتوان برای شستشوی موتور به راحتی اقدام نمود. علاوه بر این بهره‌گیری از این قطعه بر روی سوپاپ موجب می ‌شود که اعضای موتور را در برابر گرد و غبار و آلودگی به بتوان مورد محافظت قرار داد.

این پایان کار نیست و محافظت در برابر حرارت و گرما از دیگر کاربردهای واشر سوپاپ خودرو شناخته می شود.

واشر کامل موتور

به لطف پیشرفتی که در زمینه تولید خودروها به وجود آمده است، امروزه بر روی آن ها از واشرهای با کیفیت و استاندارد استفاده می‌شود. به همین علت کاربرد دیگر نیاز به تعویض سالیانه آن نخواهد داشت. با این حال گاهی اوقات به واسطه استهلاک شدید خودرو و همچنین عملکرد نامناسب بخش ‌های مختلف آن نیاز دارید که از واشر کامل موتور کمک بگیرید. یک درزگیر کامل موتور می ‌تواند از قطعات مختلف مراقبت نماید. این قطعه بر روی بخش های مختلف قرار گرفته و می تواند از ورود گاز هوا و سیالات مختلف به قسمت های گوناگون جلوگیری نماید.

نکات مهم برای خرید واشر خودرو

چنانچه قصد خرید واشر برای خودرو را دارید باید چند نکته کاربردی را در نظر بگیرید. همانگونه که عنوان کردیم این قطعه از اهمیت بالایی در خودروها برخوردار است. نوع این قطعه و جنس آن از جمله گزینه هایی هستند که هنگام خرید باید در نظر گرفته شوند. موقعیت اتصال و همچنین شکل ظاهری نیز از جمله گزینه‌هایی به شمار می‌روند که هنگام خرید این قطعه در نظر گرفته می شوند. در این بین بد نیست بدانید که استانداردهای به کار رفته برای ساخت واشر خودرو کاملا مشخص بوده و شما این امکان را نخواهی داشت که از یک واشر در قسمت های مختلف استفاده کنید. با توجه به اینکه این قطعه در صنایع مختلف کاربرد دارد، هنگام خرید آن باید عوامل آب و هوایی و همچنین میزان فشاری که به آن وارد می شود را در نظر بگیرید.

اطمینان از عدم وجود خراش هنگام خرید واشر خودرو از دیگر مواردی به شمار می‌رود که باید به آن دقت کنید. سعی کنید هنگام خرید این قطعه به خوبی آن را بررسی کرده که هیچ گونه برآمدگی در آن وجود نداشته باشد.

ارسال دیدگاه